Hei gluteenittomat juhlavieraat!
Oletatteko te, että teitä varten on varattu juhlissa useampaa sorttia makeaa ja suolaista? Minulle on tulossa juhliin muutamana keliakia-ruokavaliota noudattava ja kun olen tutustunut valmiiden gluteenittomien tuotteiden hintoihin niin hirvittää. Budjetti tässä taloustilanteessa ei perheellämme ole valtava ja nyt alkoi hirvittää muutaman gluteenittoman vieraan kestitseminen. Kaksi pasteijaa pelkästään maksavat melkein 6 euroa ja sitten pitäisi olla toista sorttia suolaista eikö?
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Keliaakikko ei välttämättä uskalla syödä itsetehtyjä leipomuksia! Kannattaa ostaa valmiita ja antaa olla pakkauksessaan. Minulla on yksi kaveri joka ei uskalla syödä kotinsa ulkopuolella mitään, mikä ei ole pakkauksessa oltuaan kahdesti sairaalassa kontaminaation takia. Varmasti yksi suolainen ja yksi makea riittää.
Tämän voisi ilmoittaa juhlan järjestäjälle. Tässä valmis malli: Hei, kiitos kutsusta! Tulen mielelläni. Minua ei tarvitse ottaa huomioon ruokatarjoiluissa, koska minulla on erikoisruokavalio joka vaatii tarkkuutta ja tuon siksi mielelläni omat syömiseni mukanani.
Minusta on epäreilua odottaa, että kaikki leivotaan gluteenittomana. Olen yrittänyt kerran leipoa kakun gluteenittomana ja se pohja oli minusta oudon makuinen.
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittomasta leivästä teet kauniit voileivät (huomioi että leikkeleet ovat gluteenittomia), pakasteesta ostat gluteenittomat karjalanpiirakat ja niiden kanssa teet munavoin, lisäksi ostat jotakin gluteenittomia keksejä ja jäätelöä (huomioi ettei jäätelö sisällä esim. keksinmuruja tai muta-/suklaakakkua tms.). Edullista ja tarjolla on sekä makeaa että suolaista.
Oikean keliaakikon voileipiä ei saa voidella margariinilla tai voilla, jos samoista rasioista on jo voideltu "tavallisia" leipiä. Eli avaamaton rasia ja puhdas veitsi - ja kerro tästä myös keliaakikolle itselleen, että uskaltaa syödä.
Kumpi olisi sinusta kivempi:
Vaihtoehto 1: Fazerinan valmis pakastekakku (hinta noin kympin)
vaihtoehto 2: kaksi pakastealtaan gluteenitonta berliinimunkkia sekä gluteeniton mutakakku (hinta yhteensä myös noin kympin)
ap
Kun lukee Kotiliedestä esim. 1930-luvulta ruokaohjeita, yhdessäkään ei puhuta mitään gluteenittomista vaihtoehdoista eikä muistakaan allergioista ja rajoitteista. Mikä monia nykysuomalaisia oikein vaivaa?
Meidän vieraat ovat heavy-keliaakikkoja ja eivät luultavasti söisi itse leipomaani, koska en pysty takaamaan, että missään ei mitään kohtaamista tavallisten leipomusten kanssa tapahd vaikka kuinka yrittäisin.
ap
Vierailija kirjoitti:
On kohteliasta, että on suunnilleen saman verran sortteja kuin muillekin. Vähemmälläkin pärjää, mutta sitten niiden olisi hyvä olla kunnollisia, ei mitään kuivia kaupan känttyjä.
Täytekakku on helppo tehdä gluteenittomana, vaihtaa vain jauhot. Sama makeissa piirakoissa. Marengit käy kaikille. Juustolautanen ja hedelmät/hillot käy myös kaikille. Myös hyytelö-/juustokakut on helppo tehdä kaikille sopivana kun käyttää pohjaan gluteenittomia keksejä.
Suolaisista salaatit käy kaikille jos ei tee pastasalaattia. Voileipäkakkua voi helposti tehdä itse kaupan viipaleleivästä ja esim gluteenittomia suolakeksejä, jonka päälle esim jotain kinkku tai kalatahnaa.
Tässä jotain vinkkejä, jos juhliin on vielä aikaa valmistautua 😀
Oispa kiva tulla kaveriksi leipomaan 😀 en ole pitkään aikaan laittanut juhlia.
Leivontavinkki makeaan: kakkuvuoan voitelussa voi käyttää korppujauhon sijaan sokeria. Irtoaa hyvin ja tulee kauniin värinen pinta.
Vierailija kirjoitti:
Leivotko itse? Esim kakun voi tehdä kaikille kluteiinittomana, ei maksa hirveitä. Samoin joku suolainen piirakka.
Muista kuitenkin kontaminaatio riski. Keittiösi on kuunattava ensin tarkkaan joka millillä myöden. Sitten ehkä onnistut.
Vierailija kirjoitti:
vaihtoehto 2: kaksi pakastealtaan gluteenitonta berliinimunkkia sekä gluteeniton mutakakku (hinta yhteensä myös noin kympin)
ap
vaihtoehto 2
Vierailija kirjoitti:
Jossei tavallinen perustarjottava kelpaa niin sitte voi ihan vapaasti ottaa omat eväät eikä kiduttaa isäntäperhettä tai muita vieraita.
Ei keliakiassa ole kelpaamisesta kyse. Miten keliaakikot tai muuten gluteenitonta ruokavaliota tarvitsevat kiduttavat vieraita ja isäntäväkeä jos eivät syö itselleen sopimatonta ruokaa?
Minulle riittää gluteeniton kaupan muffinssi ja leiväksi Porokylän gluteeniton kaura jälkkäri.
Vierailija kirjoitti:
Järjestin alkukesällä juhlat joissa oli yksi gluteeniton vieras. Järjestelyjen aikana tein itselleni lupauksen että jos joskus sairastun keliakiaan, vastaan aina juhlakutsuihin tuovani omat eväät. Tämän vannon. En ikinä kehtaisi odottaa juhlan järjestäjältä tuollaista vaivaa minua varten enkä ymmärrä miten joku kehtaa.
Sairaus ei ole valinta. Miten sinä kehtaat?
Vierailija kirjoitti:
Keliaakikko ei välttämättä uskalla syödä itsetehtyjä leipomuksia! Kannattaa ostaa valmiita ja antaa olla pakkauksessaan. Minulla on yksi kaveri joka ei uskalla syödä kotinsa ulkopuolella mitään, mikä ei ole pakkauksessa oltuaan kahdesti sairaalassa kontaminaation takia. Varmasti yksi suolainen ja yksi makea riittää.
Ei kaikilla ole näin vakavaa. Ne, joilla on varmasti kertoo siitä etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
ap
Gluteeniton mutakakku kermavaahdon ja marjojen kera.
Vierailija kirjoitti:
Onko mutakakku liian pliisu?
Ei mun mielestä. Niitä harvoja leivonnaisia, joista itse tykkään.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan pysty syömään juhlapäivänä yhtään sen enempää kuin arkena. Juhlissa otan joko suolaista tai makeaa tarjottavaa, jos se on avaamattomassa pakkauksessa vielä siinä vaiheessa kun se on pöydässä. Monesti ihmiset säätävät ja sotkevat tavallisia ja gluteenittomia keksejä jne käsissään ja saattavat heittää ne tarjottimelle takaisin siitä huolimatta, että ne ovat olleet jo omalla lautasella gluteenia sisältävän pullan jne vieressä. Ikävä kyllä, muiden käytöksen seuraaminen on tehnyt minut ennakkoluuloiseksi. Olen jo kertaalleen sairastanut suolistosyövän ja en haluaisi mitään kontaminaation provosoimaa uusintaa tässä elämässä.
Vierailija kirjoitti:
ap
Kakkonen on hyvä. Fazerinassa on vähän erikoinen maku, itse en ainakaan tykkää yhtään.
En ole ikinä käyttänyt psylliumia gluteenittomassa leivonnassa. Tai no tesrasin kerran jossain sämpylöissä ja olivat ällöttäviä. Joo, tuleehan siitä murenevampaa ilman, mutta esim kakkupohjan jos leikkaa paistamista seuraavana päivänä, se pysyy paremmin koossa ja juustokakun pohjassa ei eroa huomaa gluteenitom vs tavallinen.