Painan yli sata kiloa, olen nainen. Liikun 20 000 askelta useamman kerran viikossa. Mitä kropassa pitäisi tapahtua?
Nykyään tulee liikuttua erään harrastuksen takia 20 000 askelta päivässä kun pyörii pitkin ja poikin kaupunkia jalkaisin. Välillä on reilu 10 kilon reppukin selässä.
En nyt varsinaisesti laihduta mutta tiedän että tässä pitäisi laihtua ja toivon niin. Lasken kalorit kaikesta syömisestä ja vajaaksi on kyllä jo reilusti alkanut jäämään tämän liikunnan myötä.
Saisinpa kivat jalkalihakset ja kauniit sääret.
Kommentit (112)
Laihduttaminen on sellainen maailmanlaajuinen kestoaihe, johon on olemassa paljon näkökulmia ja jopa lähes uskonnoksi muuttuneita ohjelmia. Itse olen huomannut, että nämä toimivat ainakin omalla kohdallani.
1. Ruokapäiväkirja. Kirjaa ihan kaikki armottoman tarkasti. Sekin vähentää joitakin syömisiä kun etukäteen ajattelee että miltä se näyttää ruokapäiväkirjassa. Kun näkee, mitä kaikkea siellä jo on niin sekin voi hillitä.
2. Hyvä vuorokausirytmi, johon kuuluu riittävä lepo ja säännöllinen syöminen. Ei varmaan ole yhtä totuutta, joka sopisi kaikille, mutta itselläni toimii parhaiten 8 tuntia unta, 3 ateriaa ja pari välipalaa, ja liikunta päiväsaikaan viimeistään ennen ilta-ateriaa.
3. Kalorivaje ja ravitsemussuosituksiin perustuva ruokavalio. Tästä on paljon tutkimuksia ja hutkimuksia ja eri näkemyksiä, mutta minulla toimii. Kokonaisuutena pyrin syömään niin, että ruoasta saa kaikki tarpeelliset vitamiinit, mutta kalorivajeen vuoksi voi jäädä määrät niukaksi, joten monivitamiinitabletteja olen ottanut lisäksi. Olen muitakin kokeillut, ja niissä on usein ollut ongelmana, että vaatisivat liian suuria pysyviä ruokavaliomuutoksia, jotka kokisin etenkin sosiaalisesti rajoittavina. Tosin nyt juuri näin tutkimuksen, jossa oli vertailtu Välimeren ruokavalion ja vegaanidieetin vaikutuksia, ja vegaaniruokavalio päihitti välimeren ruokavalion lähes 6-0, ja tämä pisti miettimään. Aiemminkin on saman suuntaisia tuloksia ollut kasvisruoasta, muttei ihan näin selkeitä. https://www.frontiersin.org/journals/nutrition/articles/10.3389/fnut.20…
4. Liikunta. Olen laiska liikkumaan ja motivatiota pitää hakea. Lempilajini olen löytänyt ja se on uiminen trooppisen lämpimissä vesissä, mutta kun asuu Suomessa niin pakko suostua tekemään muutakin. Olen huomannut, että liikunnasta on ainakin minulle enemmän hyötyä kuin vain siinä kuluvat kalorit. Ehkä se on jokin aineenvaihduntaa vilkastuttava vaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Voi laihtua liikkumatta yhtään kun tarkkailee kaloreita, liikunta voi lisätä ruokahalua ja palkitsemisen tunnetta = enemmän kaloreita syöty kuin liikunnalla hävitetty.
Kun aloittaa kalorien laskemisen niin hätkähtää paljonko ruoassa on oikeasti kaloreita. Tuo ap:n "aika hyvä" päivä missä jäätelöä ja muikkuja on yli 3000 kcal kokonaisuus, jos syö päivittäin niin että tämä tuntuu vähältä niin paino nousee kirjaimellisesti satavarmasti.
Jessus mitä "eksperttejä".
Keksitkö itse muikkujen ja kastikkeen annoskooksi tyyliin 450g muikkuja rasvoineen ja 2dl kastiketta?
Normaalikokoisilla annoksilla noista ei tule lähellekään 3000kcal.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä söin 100 g muikkuja, en sen enempää. Kuten sanoin niin syön pieniä annoksia. Myös lasken kaikki kalorit, se on helppoa kun syö valmisaterioita kuten keittoja ihan sillä että pystyy arvioimaan kalorit. Jäätelöstä tuli 200 kcal ylimääräisiä kaloreita mutta en siitä todellakaan itseäni säti.
Samalla kun nautin kesästä, liikkumisesta ja elämästä niin ehkä paino putoaa tai sitten ei. En minä aio täällä elää niin että koko ajan sätin itseäni jostain. Olen ennen ollut ahmija (joka oikeasti söi valtavasti) niin tiedän kyllä mikä on paljon ja mikä ei. Olen myös ollut se joka ei syö mitään. Nyt uskon löytäneeni jonkinlaisen terveen tasapainon vaikka aina olisi hieman korjattavaa. Tämä on kuitenkin elämää eikä sen tarvitse olla täydellistä. Enkä minä joka päivä jäätelöä tai makeaa syö. - ap
Ei kannatakaan soimata kesän ensimmäisen jäätelön syömisestä. Mutta kannattaa olla tietoinen, että siinä voi hyvin olla tuplasti tuon verran kaloreita, mitä arvelit. Jopa joissakin tuuteissakin on 300 kcal, ja kioskilta ostettu jäätelöpallo on yleensä isompi. https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/jaateloiden-suuri-kalorivert…
Ravintolaruoat ovat myös katalia laihduttajalle, koska niissä on paljon rasvaa, ja sen takia paljon energiaa. Muikkuannoksessa voi olla jopa 100 g öljyä, jossa on yksistään jo 884 kilokaloria. Pienessäkin annoksessa siis voi olla noin 1000 kcal.
Nimittäin jossainhan nyt kuitenkin menee jotain pieleen, jos et laihdu, vaikka yrität. Et muuten edes kyselisi täällä. Näyttäisi, että todennäköisesti se jokin voisi olla energiamäärien arvioiminen. Mikä muu se voisi olla?
Taas unohdetaan liikunnan vaikutukset nukkumiseen, ruuansulatukseen,hengitykseen...
Ei varmaan tän ketjun vaativan alan asiantuntijat tajua noiden juttujen vaikutusta elämään.
Syömisillä voi vaikuttaa paljon enemmän. Mulla kuluu ruokaan 60€/kk.
N40kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi laihtua liikkumatta yhtään kun tarkkailee kaloreita, liikunta voi lisätä ruokahalua ja palkitsemisen tunnetta = enemmän kaloreita syöty kuin liikunnalla hävitetty.
Kun aloittaa kalorien laskemisen niin hätkähtää paljonko ruoassa on oikeasti kaloreita. Tuo ap:n "aika hyvä" päivä missä jäätelöä ja muikkuja on yli 3000 kcal kokonaisuus, jos syö päivittäin niin että tämä tuntuu vähältä niin paino nousee kirjaimellisesti satavarmasti.
Keksitkö itse muikkujen ja kastikkeen annoskooksi tyyliin 450g muikkuja rasvoineen ja 2dl kastiketta?
Okei, perinteiseen tyyliin ap puolusteli että syönyt vain 100 g annoksia, ja mikäs siinä, kumma kun se paino nousee yli 100 kg hiirenannoksista huolimatta. En ole sen expertti, punnitsen vain annokseni enkä mutuile tai vittuile niille jotka oikean kalorikulutuksensa onnistuneesti laskevat. Painonlasku ei ole lineaarista myöskään vaan juurikin maraton, niitä kaloreita pitää laskea kuukaudesta toiseen tuloksien saamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä söin 100 g muikkuja, en sen enempää. Kuten sanoin niin syön pieniä annoksia. Myös lasken kaikki kalorit, se on helppoa kun syö valmisaterioita kuten keittoja ihan sillä että pystyy arvioimaan kalorit. Jäätelöstä tuli 200 kcal ylimääräisiä kaloreita mutta en siitä todellakaan itseäni säti.
Samalla kun nautin kesästä, liikkumisesta ja elämästä niin ehkä paino putoaa tai sitten ei. En minä aio täällä elää niin että koko ajan sätin itseäni jostain. Olen ennen ollut ahmija (joka oikeasti söi valtavasti) niin tiedän kyllä mikä on paljon ja mikä ei. Olen myös ollut se joka ei syö mitään. Nyt uskon löytäneeni jonkinlaisen terveen tasapainon vaikka aina olisi hieman korjattavaa. Tämä on kuitenkin elämää eikä sen tarvitse olla täydellistä. Enkä minä joka päivä jäätelöä tai makeaa syö. - ap
Ei kannatakaan soimata kesän ensimmäisen jäät
Olen vasta aloittanut joten tässä ajattelin että ketjussa olisi positiivinen ilmapiiri ja jatkaisin hyvillä mielin mitä olen tehnytkin eli liikuntaa ja lempeää suhtautumista itseeni. Ymmärrän, että ruokavalio on hyvin tärkeää ja syön tosiaan niitä pieniä annoksia enkä syö joka päivä makeaa tai käy ulkona syömässä. Tuo nyt oli yksi esimerkki ja koen että tänään kuitenkin suht maltillinen kalorimäärä silti siihen verrattuna että sen jäätelön ja muikut söin.
Jatkan kuitenkin nyt miten olen aloittanut koska se on tuntunut valtavan hyvältä kun ei syyllistä itseään kaikesta eikä ajaudu ahmimaan siksi koska kieltää itseltään niin paljon ja elää niukilla kaloreilla. Sen lisäksi jaksan liikkua ja teen sitä hyvin mielelläni. Se on ihanaa. Elän mielestäni nyt oikeaa elämää mitä aiemmin yritin valtavan paljon enemmän kontrolloida tuloksetta tai ilman pysyviä tuloksia. - ap
Käveletkö rauhallisesti, vai vauhdikkaasti niin että hengästyt? Otatko pitkiä askelia vai lyhyitä. Kuljetko tasaisella maalla, vai mäkiä ja portaita ylös ja alas?
Vierailija kirjoitti:
Miksi edelleen on ihmisiä jotka ei ymmärrä, että painonpudotuksessa suurin merkitys on ruokavaliolla.
Koska osasta on tullut proteiinihulluja ja osasta vegaanihulluja. Pahinta mitä tein kun duunasin vielä kaiken toimistosta käsin oli olla liikkumatta vapaa-ajat ja vain tankata proteiinia. Lihoin järkyttävästi ja nopeasti.
Jos kävellessä ei hengästy ja tule hiki sekä syke nouse, niin kävely on ihan turhaa laihduttamista. Syöminen ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, perinteiseen tyyliin ap puolusteli että syönyt vain 100 g annoksia, ja mikäs siinä, kumma kun se paino nousee yli 100 kg hiirenannoksis
Kysykää mielummin tarkentavia kysymyksiä kuin että lynkkaatte ihmisiä. Vaikka tämä on netti niin kyllä te puhutte ihan oikeille tunteville ihmisille. Sinä et edes tiedä minun polkuani ja puhut alatyyliseen sävyyn.
Kuten sanoin, niin olen vasta aloittanut tämän liikunnan ja ruokavalion. Noin kuukausi sitten ja olen laihtunut hieman. Sitä ennen olen lopettanut alkoholin käytön, tupakoinnin, muuttanut elämäni täysin. Nyt vain jatkan ja etsin tasapainoa ja kestäävää elämäntapaan johon kuuluu myös joskus se jäätelö tai muikut. - ap
Vierailija kirjoitti:
Entäs ne juomiset? Taaskin kerrotaan tarkkaan syömiset muttei juomista puhu kukaan mitään. Juodaanko pepsiä pulloa pari tai maitoa litra syömisten kanssa? Kukaan ei tietty myöskään napostele yhtään mitään koko päivänä? Hauskoja juttuja kumminkin lukea!
Yksi siideri tms. vastaa Mars-patukkaa. Siinä on 228 kaloria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs ne juomiset? Taaskin kerrotaan tarkkaan syömiset muttei juomista puhu kukaan mitään. Juodaanko pepsiä pulloa pari tai maitoa litra syömisten kanssa? Kukaan ei tietty myöskään napostele yhtään mitään koko päivänä? Hauskoja juttuja kumminkin lukea!
Yksi siideri tms. vastaa Mars-patukkaa. Siinä on 228 kaloria.
Eli saan syödä 7 patukkaa päivässä josta tulee 1700 kaloria?!
Painoin 96 kiloa. Nyt painan noin 70 kiloa.
Insuliiniresistanssi?
Itse vietin 12 vkoa herkutonta elämää ja kävelin 10K askelta päivässä eikä tapahtunut mitään painolle.
Sitten aloin karsia hiilihydraatteja ruokavaliosta, paino putosi neljässä päivässä 3.7 kiloa (nesteitä) ja sitten parissa kuukaudessa yli 12 kiloa!
Vierailija kirjoitti:
Avainsana= liian kevyt treenaus jolloin painonhallinta tulee ravinnon kautta vain.
Kävelet tosi paljon joka on good for you. Mutta jos uisit, ajaisit kuntopyörällä tai hölkkäisit joka ilta saisit näkyviä tuloksia käyttämällä liikuntaan puoli tuntia päivässä.
Jos vielä mukana on naisten suosimat herkku makuiset proteinituotteet niin ei ole ihme ettei painossa tapahdu mitään edes tuolla askelmäärällä.
Kävely kuluttaa enemmän kaloreita rasvasta kuin juoksu, hölkkä tai kovaa tehty kuntopyöräily. Laihduttajan kannattaa nimenomaan kävellä ns. rasvanpolttosykkeellä pitkiä aikoja. Lisäksi lihaskuntrotreeni 3 krt viikkoon niin tulosta tulee.
"Naisten suosimat" - ihme ulisijoita taas palsta täynnä ja ainoa tavoite on päästä haukkumaan naisia, läskejä, ja mikä parasta - läskejä naisia, vaikka mistään ei mitään tiedetä.
Vierailija kirjoitti:
Käveletkö rauhallisesti, vai vauhdikkaasti niin että hengästyt? Otatko pitkiä askelia vai lyhyitä. Kuljetko tasaisella maalla, vai mäkiä ja portaita ylös ja alas?
Kävelen luontopoluilla, kaupungissa, on portaita, epätasaista maastoa, kävely välillä hengästyttää. Kävelen koska nautin siitä niin paljon. Tarkoituksena on kyllä aloittaa ihan hikiliikunta erikseen mutta asia kerrallaan. Olen jo paljon muuttanut mutta haluan asioista tulevan rutiineja ja jaksan taas sitten vähän parantaa tai lisätä arkeeni uutta.
Joku kysyi juomisesta. Juon vain vettä. Hyvin harvoin mitään muuta ja joskus kahvia mustana tai maito tipalla.- ap
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kesän alusta pyöräillyt päivittäin vähintään 30km ja sen yhteydessä käynyt kuntoportaissa kävelemässä/hölkkäämässä reilun puolen tunnin ajan enkä ole laihtunut grammaakaan. Syön siis liikaa. Joku 20000 askelta muutaman kerran viikossa on ihan sama laihtumisen kannalta.
Mä olisin kyllä laihtunut väkisin tuommoisen rääkin seurauksena.
Tosin en varmaan olisi enää tääll- kirjoittelemassa. Tuommoinen treenimäärä olisi nimittäin vetänyt mut karmeaan burnoutiin ja letkuihin.
Mä laihdun jo yhdestä 10 km patikasta. Tai rasitukseltaan keskimääräisestä ryhmäliikuntatunnista. Pysyn painossani, kun en tee juuri mitään erityisen pitkäkestoista tai rasittavaa liikuntaa. Mulle liika on liikaa jo aika pienellä kuormituksella. Laihdun ja menen kaikin tavoin huonoon kuntoon, ns. ylikunto.
N60+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kesän alusta pyöräillyt päivittäin vähintään 30km ja sen yhteydessä käynyt kuntoportaissa kävelemässä/hölkkäämässä reilun puolen tunnin ajan enkä ole laihtunut grammaakaan. Syön siis liikaa. Joku 20000 askelta muutaman kerran viikossa on ihan sama laihtumisen kannalta.
Mä olisin kyllä laihtunut väkisin tuommoisen rääkin seurauksena.
Tosin en varmaan olisi enää tääll- kirjoittelemassa. Tuommoinen treenimäärä olisi nimittäin vetänyt mut karmeaan burnoutiin ja letkuihin.
Mä laihdun jo yhdestä 10 km patikasta. Tai rasitukseltaan keskimääräisestä ryhmäliikuntatunnista. Pysyn painossani, kun en tee juuri mitään erityisen pitkäkestoista tai rasittavaa liikuntaa. Mulle liika on liikaa jo aika pienellä kuormituksella. Laihdun ja menen kaikin tavoin huonoon kuntoon, ns. ylikunto.
N60+
Hei mahtavaa, good for you. Täällä ei kuitenkaan keskustella juuri sinusta, N60+, vaan yleisesti.
Näitä kyselijöitä riittää, jotkut ylipainoiset kyselee kuinka paljon pitäisi proteiini lisää syödä kun kävelee kilometrin työmatkan johon menee se puoli tuntia