Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painan yli sata kiloa, olen nainen. Liikun 20 000 askelta useamman kerran viikossa. Mitä kropassa pitäisi tapahtua?

Vierailija
09.07.2025 |

Nykyään tulee liikuttua erään harrastuksen takia 20 000 askelta päivässä kun pyörii pitkin ja poikin kaupunkia jalkaisin. Välillä on reilu 10 kilon reppukin selässä.

En nyt varsinaisesti laihduta mutta tiedän että tässä pitäisi laihtua ja toivon niin. Lasken kalorit kaikesta syömisestä ja vajaaksi on kyllä jo reilusti alkanut jäämään tämän liikunnan myötä. 

Saisinpa kivat jalkalihakset ja kauniit sääret.

Kommentit (112)

Vierailija
21/112 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kropassasi pitäisi, kun liikut viikossa n. 30 km? Painat 120 hyvin pian. Sellaista siellä tapahtuu.

Vierailija
22/112 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvaa ei pidä pelätä. Vähemmän protskua, hiilareita ja sokeria, lisää kasviksia, hedelmiä, marjoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/112 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilo läskiä on 7700 kaloria.

Vierailija
24/112 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ylipainoni, olin jo obese, hakemassa neuvoja dietistiltä.

Sain osottaa kuvista paljonko mitäkin otan lautaselle. Lautanen kuvissa oli kokoa koulujen normi peruslautanen.

Joka sivu oli jaettu 6-8 ruutuun, esm pari lusikallista riisiä aina sinne että ainakin yli puolet lautasesta oli jo riisiä.

Harmikseni jouduin toteamaan että pasta/riisi/peruna meni aina sinne toiseksi viimiseen kuvaan.

Puhuttiin myös siintä santsaanko. Tietty, jos on hyvää ruokaa.

Minulle oikea malli on vihreetä/salaattia/vihanneksia puolet lautaset.

1/4 hiilareita ja se toinen 1/4 proteiinia.

Ja lopettaa se pikku mussutus ruokien välillä.

Sokerin vähentäminen minimiin.

Nyt on painoa laskenut neljä kiloa tosta käynnistä. 

Nyt olen ylipainonen.

Tarkotus on pudottaa vielä kymmenisen kiloa.

Terveyteni takia.

Vierailija
25/112 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta se on hyvä että liikut. 🙂

Vierailija
26/112 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on ruokavaliossa. Jos painat noin paljon, voit aivan hyvin laittaa itsesi korkeaproteiiniselle 1500-1700 kcal ruokavaliolle. Varmasti paino laskee jos pysyt siinä tiukasti.

Vierailija
27/112 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuolla liikunnalla jo pitäisi laihtua, jos syömiset kunnossa. Itekin tein ruoka remontin ja vaihdoin juustot yms vähärasvaiseen/rasvattomaan. Ylimääräiset sokerit yms herkut minimiin. Nyt pudonnut paino 3kg reilu 2kk ajassa. Olen ihan tyytyväinen, mutta vielä olisi ylimääräistä. En kuitenkaan stressaa asiaa ja käyn kävelyillä sekä noudatan suht tervettä ruokavaliota vast edeskin.

Vierailija
28/112 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 10 000 askelta ei kuluta juuri lainkaan kaloreita. 10k kuluttaa ehkä noin 400-500 kaloria riippuen vähän kaikesta. Kun syö jostain säälittävästä pikku nisusta vaikka edes puolet, niin siinä on jo tuo 500 kaloria. Paljon tärkeämpää on syömäpuoli. Liikunta sitten bonuksena päälle + muut liikunnan terveyshyödyt.

Voi luoja näitä juttuja. 9k askelta ei kuluta mitään, mutta 10k sitten jo 400-500 kaloria. Joka muuten on n. 1 voisilmäpulla. Miten isoja nisuja te oikein syötte, jos puolet on 500 kaloria. Sehän on n. kolmannes puolen kilon pullapitkosta.

Vierailija
29/112 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin tämän päivän kalorit tarkkaan ja tuli 1900 kcal. Kulutukseni on tänään ollut yhteensä 2900 kcal. Eli kyllä tuossa on kalorivajetta jo selkeästi. - ap

Vierailija
30/112 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta ei laihduta, vaan liikunnalla voidaan ylläpitää haluttu paino. Eli älä huomioi liikuntaa kaloreissa, vaan syö 1500 kaloria päivässä. 

Vierailija
31/112 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskin tämän päivän kalorit tarkkaan ja tuli 1900 kcal. Kulutukseni on tänään ollut yhteensä 2900 kcal. Eli kyllä tuossa on kalorivajetta jo selkeästi. - ap

Toisina päivinä taas syöt liikaa kun et kiinnotä asiaan huomiota. 

Vierailija
32/112 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten tulee se mielenkiintoisempi vaihe, tämän toistaminen päivästä toiseen ilman, että yhtenä, kahtena, kolmena päivänä ei ole mitään tietoa kaloreista.

Tämä on kinkkistä mutta ei kannata lannistua, se on vähän työlästä laskea kaikki kalorit jonkun aikaa mutta se mielestäni vaatii sen, että hahmottaa miltä kalorit näyttävät.

Vierailija
33/112 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en usko tähän ihan suorilta. Jotta kuluttaisi 2900 kaloria, täytyy olla todella suuri ja liikkua erittäin paljon. Esimerkiksi itse olen 159 cm ja 76 kg (tippunut 20 kg vuodessa) ja syömällä 1600-1650 kaloria, paino tippuu. Ja väitän, että olet syönyt tänään enemmän kuin 1900 kaloria ellet ole syönyt tyyliin 100 grammaa muikkuja ja 10 g kastiketta. Tietenkin määrät ja valmistustapa vaikuttaa. Esimerkiksi tällä viikolla olen kävellyt yhtenä päivänä 13000 askelta, joka kulutti n. 600 kaloria. Tuolla yhtälöllä et tule laihtumaan. Toisena päivänä poljin pyörällä 13 km ja kaloreita kului joku 400. Liikunta kuluttaa yllättävän vähän. 

Vierailija
34/112 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokien tsekkailu on maraton. 

itse tein sen virheen, että pidin hyvää ruokavaliota ja kalorimäärää valtaosan päivistä, mutta sitten tuli ehkä kerta viikkoon se tilanne kun söin liikaa. Ihan perusruokaa, mutta usein just herkkuvoileipiä tai jotain kastikkeen kera. Ja onnistuin saamaan niistä harvoista kerroista niin runsaasti kaloreita, että se jarrutti painon tippumista. 

en siis ollut muina päivinä ylettömän isoilla vajeilla, vaan aika maltillisella.. 

kun painon tippuminen oli hidasta ja siinä oli vielä se normaali painon vaihtelu kierron ja ties minkä suhteen niin aina kuukauden päästä ihmettelin, että miksei se lähde vajumaan vaikka syön niin hyvin! 

nyt olen itse ymmärtänyt tuon mokani ja uusin ajatuksin laihduttamassa ja ruokaremonttia tekemässä. Kastikkeet ja sinänsä terveellinen ruisleipä oli mun akilleen kantapää. Onko sinunkin? 

Vierailija
35/112 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metabolinen oireyhtymä? Tekee laihduttamisesta pirun hankalaa

Vierailija
36/112 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistapa keittiövaakasi? Mun keittiövaaka näytti ihan väärin. Kannatti ostaa nätti halpis.. 

Vierailija
37/112 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävely laihduttaa vähän ja hitaasti. 7000 kaloria on yksi kilo ja pitäisi siis kävellä noin 30 tuntia että yksi kilo painoa vähenee. Polkupyörällä pitäisi polkea 10 tuntia jotta  yhden kilon laihtuu.

Vierailija
38/112 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metabolinen oireyhtymä? Tekee laihduttamisesta pirun hankalaa

Tekee ja ei tee. Pitää olla todella tiukat kalorit, että paino tippuu. Mutta tippuu kyllä, kun syö ns. oikein. Omalla kohdallani se tarkoittaa esimerkiksi melko lailla totaalista kieltäytymistä sokerista. Samoin esimerkiksi makeutusaine hidastaa tai tyssää painon putoamisen. 1900 kaloria on monelle ihan liikaa, vaikka laskurit sanoisi mitä. Jos siis haluaa pudottaa painoa ja jos alkaa olla ikääkin ettei nuori ole. 

Vierailija
39/112 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on hyvin yksinkertainen: Saat liikaa kaloreita kulutukseesi nähden. Energiavaje on ainoa mikä laihduttaa.

Vierailija
40/112 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ala harrastamaan liikuntaa

Sä voisit idiootti opetella lukemaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä