Kielitaidottoman piti hakea tulkin paikkaa
"Kielitaidoton nainen kieltäytyi tulkin työstä: Määrättiin karenssiin"
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/96a7e8c7-0cd9-4d76-868b-038bb2ea9d08
No vaikkei esim. olisi gynekologi, aina pitää voida vilkaista, jos työkkäri määrää.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko aika muuttaa tätä systeemiä niin, että se toimisi sekä työnhakijan että työnantajan eduksi, eikä molempia vastaan, kuten nykyään. Joku rohkea poliitikko voisi vaikka kysyä tekoälyltä mitä kannattaisi tehdä, oma äly niillä tuskin riittää yhdelläkään.
BINGO! Nyt aletaan puhua järkeä!
Siinäpä suuri kysymys. Miksi Suomessakin tekoälyä kehitetään kovaa vauhtia vahtimisen välineeksi mutta KUKAAN ei kehitä tekoälyllä toimivia palveluita, systeemejä, opintoja yms.
Miksi väität, että kukaan ei kehitä tekoälyllä toimivia palveluja? Iso osa terveyspalveluista on tuollaisia. Ongelmana on se, että kun työtön ei halua töihin, niin tekoälykään ei ilmoita, että ei sun tarvitse edes hakea.
Ja mitäs tervey
Esimerkiksi Mehiläisen ja Terveystalon palveluissa noin on. Vai oletitko, että tekoälypohjainen terveyspalvelu on kuin AI ja sen kanssa voi jutella niitä näitä? Ei asiakas sen tekoälyn kanssa päädy keskustelemaan eikä tekoäly käytä asiakkaan tietoja mihinkään, mutta siellä taustalla koodissa on tekoälypohjaista toimintaa.
Itse en ole montaa kertaa ollut työttömänä, mutta olen ollut. En kyllä tuntisi pistoa sydämessä, jos työvoimastosta käskettäisiin hakea työtä, jota en osaa. Vaikka lääkärin työtä.
Kirjoittaisi vain hakemuksen, jossa kertoisi omista insinöörin papereista ja kuinka sujuvasti voi Googlettaa diagnoosit. Sitten vielä kokemuksia, kuinka on itse diagnosoinut itselleen sairauksia. :D
Työnantajan ongelma se on päättää, palkkaako töihin.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole montaa kertaa ollut työttömänä, mutta olen ollut. En kyllä tuntisi pistoa sydämessä, jos työvoimastosta käskettäisiin hakea työtä, jota en osaa. Vaikka lääkärin työtä.
Kirjoittaisi vain hakemuksen, jossa kertoisi omista insinöörin papereista ja kuinka sujuvasti voi Googlettaa diagnoosit. Sitten vielä kokemuksia, kuinka on itse diagnosoinut itselleen sairauksia. :D
Hiljattain kävin lääkärillä tavanomaisen vaivan vuoksi, joka lääkärillä itselläänkin kuulemma oli ollut. Lääkäri googletti vaivasta ja esitteli nettisivua minulle potilaalle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei vaan hakenut paikkaa, tuskin olisi sitä saanut. Miksi ihmiset itse tekee väkisin elämästään vaikeaa.
Aikoinaan sain esitteen palvelusta, joka oli tarkoitettu aivan eri ryhmälle, jota itse työttömänä ja ihmisenä edustin. Ilman etukäteen saatua tietoa esite olisi lentänyt heti roskiin, mutta hain "kurssille", koska hakematta jättäminen olisi johtanut työttömyyskorvausten menettämiseen. Alueen työvoimatoimiston henkilökunta ei oikein halunnut tehdä mitään, joten asioin kauempana sijaitsevassa työvoimatoimistosssa, jossa työvoimavirkailija kertoi, että näin tänne on kirjattu.
Tulkeilla tulee olla hallussa ja taito kääntää vaativaa ammattisanastoa. Esimerkiksi mahdollisimman spesifejä lääketieteellisiä toimenpiteitä tai tietoteknisten työtehtävien suorittamista varten missä ei juurikaan ole varaa olla suuripiirteinen.
Vierailija kirjoitti:
Sitten ihmetellään, miksi yritykset eivät ilmoita vapaita paikkojaan julkiseen hakuun. Koska millään yrityksellä ei ole a) henkilöä lukemaan 2468 hakemusta eikä b) sähköpostiserverillä tilaa kun 2321 ihmistä laittaa hakemukseen mukaan perunalla skannatut 10Mb työtodistukset ja cvt.
Julkinen työpaikkahaku -> työkkäri pakottaa turhia hakijoita hakemaan -> yrityksen sähköpostiserveri kaatuu -> kriisi yrityksessä. Mielummin työtä sitten tarjotaan omien verkostojen kautta.
Eli käytännössä työkkäri/kela voi ajaa pienyritykset ahdinkoon ihan vaan sillä, että laittavat 3000 ihmiselle kiusallaan käskyn hakea jotain arkkitehdin, mig-hitsaajan tai personal trainerin avointa paikkaa. Pienyrityksen sähköpostiserveri kaatuisi.
Eikö tuo ole jo rikoslaissa kuvattu tietoliikenteen häirintä? Ihan jo 200 viestiäkin riittää estämään sähköpostin, jos jokaisessa on skannattu liitetiedosto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sokean käsketään hakea lentokapteenin töitä, silloinhan haet, tai itket ja haet. Ilman valitusmahdollisuutta. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?
Todistettavastihan näet, jos näet nälkääkin.
Ei kai se ole mikään ongelma, jos joutuu hakemaan lentokapteenin työtä. Ongelma on vasta siinä vaiheessa jos saa työn, eikä ole siihen koulutusta, lupakirjaa tai edes osaamista.
Kuinka suurena pitäisit riskiä joutua koneen ohjaimiin kaikinpuolin osaamattomana ja kouluttamattomana? Tai tiedätkö jonkun joka valittu aivan metsästä ja hakenut koska määrättiin?
Riski on tuntuva. Eräs Stubb Jr valittiin tehtäväänsä ohi 5 vuotta kokeneempien. Stubb oli sopivin. Samalla tavalla lentäjän tehtävään voitaisi
Ei voi tulla valituksi koneen ohjaimiin, koska lentäjän tehtävissä on ihan toisenlaiset pohjavaatimukset kuin harjoittelijalla tutkimuslaitoksessa. Huomaathan asioiden eron: edellinen pohti, voiko tulla valituksi koneen ohjaimiin, sinä taas mietit, voiko saada lentäjän vakanssin, mutta ei päädy lentämään. Kaksi eri asiaa.
Stubb valittiin harjoittelijaksi. Samaan tehtävään olisi voitu valita vaikka 65v sotilaspastori, jos hänet olisi subjektiivisesti katsottu parhaaksi. Harjoittelijalle kun ei ole mitään professioon liittyviä vaatimuksia.
Jatkossahan sitten tippuu toimeentulotuelle jos katsotaan että on kussut hommat tavalla tai toisella. Näin meillä aletaan siivoomaan työttömyystilastoja!
Ei onnistunut 100 000 uuden työn/ työllisen aikaansaaminen, tuli 100 000 uutta työtöntä.
Joten ne on saatava työttömyystuelta pois, että työttömyysluvut siistiytyy. Ei työllisiksi mutta so what.
Näin laitetaan Suomi ensin.
Ymmärsikö hän joka lähetti työhön osoituksen ammattin toimenkuvaa? Eikö ammattien toimenkuvien selvittäminen ja ymmärtäminen kuulukaan TE-virkailijan työhön ja velvollisuuksiin?
Miten työ ja tekijä sitten kohtaavat menestyksekkäästi jos osoituksia lähetetään käsittämättä edes tarjotun työn luonnetta saati vaatimuksia?
Vierailija kirjoitti:
Tulkeilla tulee olla hallussa ja taito kääntää vaativaa ammattisanastoa. Esimerkiksi mahdollisimman spesifejä lääketieteellisiä toimenpiteitä tai tietoteknisten työtehtävien suorittamista varten missä ei juurikaan ole varaa olla suuripiirteinen.
Höpsistä pussiin. Kehitysmaista on tultu Suomeen tulkeiksi ihan vaan vilun ja nälän opettamana. Näiden itseoppineiden tuntiveloitukset nauravat sun palkoille.
Suurin osa kuitenkin hakee sellaista mihin osaaminen riittää,aina tulee huteja ja ylilyöntejä ja ne kyllä sitten viimeistään haastattelussa selviävät.
- Milloin aikuisten ihmisten työnhausta tehtiin tällaista molempia osapuolia nöyryyttävää pelleilyä?
Vierailija kirjoitti:
Tulkin ei tarvitse osata puhua suomen kieltä tuon vakuutusoikeuden päätöksen perusteella. Onhan se aika jännää, jos tulkki työskentelee Suomessa, ettei tarvitse osata suomea...
Jossain oli maininta, että kyseinen henkilö puhui jopa sujuvaa suomea. Sitäpaitsi kotoutumisessa iso asia on suomen kielen opiskelu, hänhän oli kai ollut Suomessa jo useita vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi on täällä jos ei kieltä kiinnosta opetella?
Eiköhän henkilöä haluttu tulkiksi tilanteisiin, joissa osa suomessa syntyneistäkään ei pärjää.
Esimerkiksi Kelan sivuilta löytyy tietoa, mutta ihan kieliopillisesti älykkäiltä vaikuttavat suomalaiset eivät ymmärrä, mitä teksti käytännössä tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
- Milloin aikuisten ihmisten työnhausta tehtiin tällaista molempia osapuolia nöyryyttävää pelleilyä?
Silloin kun veronmaksajat ja rikkaat alkoi saamaan kiksejä ajatuksesta että köyhiä ja onnettomia kyykytetään ja potkitaan.
Vierailija kirjoitti:
Jatkossahan sitten tippuu toimeentulotuelle jos katsotaan että on kussut hommat tavalla tai toisella. Näin meillä aletaan siivoomaan työttömyystilastoja!
Ei onnistunut 100 000 uuden työn/ työllisen aikaansaaminen, tuli 100 000 uutta työtöntä.
Joten ne on saatava työttömyystuelta pois, että työttömyysluvut siistiytyy. Ei työllisiksi mutta so what.
Näin laitetaan Suomi ensin.
Tuula Haatainen SDP allekirjoitti lain joka mahdollisti EU:n ulkopuolisten omaisten loisimisen Suomessa.Haatainen oli työministeri Sanna Marinin SDP vasemmisto hallituksessa 26000 tuhatta on tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, graafinen suunnittelija sopii työkkärin mielestä logistiikkasuunnittelijaksi oikein hyvin.
No mutta onhan ne nyt tarpeeksi lähellä toisiaan. Molemmat suunnittelee ja kummassakin nimikkeessä on g-kirjain
Normaalin hyvää suomalaista viranomaistyötä. Viranomaiset ovat tehneet parhaansa, potilas ei työllistynyt.
akavoituen Suomessa on aivan liikaa viranoamisia, kun on aikaa ja mahdollisuus tällaiseen pelleilyyn. Ajatelkaa että yksityisellä olisi toimittu samoin. Kutsu esimiehen puhutteluun olisi itsestäänselviö ja seurauksena vähintään kirjallinen varoitus.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos työnantaja ei tajuakaan ettei palkattava todellakaan osaa sitä työtä? Sanotaan vaikka että raksahommiin jonkun tumpelon jolla ei ole mitään käryä mistään. Ekana työpäivänä sattuu työtapaturma. Ampuu vaikka naulapyssyllä työkaveria otsaan kun ihmettelee mikä laite tämä on.
No se on sitten työnantajan vastuulla. Työnantajan tulee perehdyttää uusi työntekijä tehtäviinsä, jos vahinko sattuu, niin työnjohto nostetaan tikun nokkaan tai sitten ei.
Itse tein aikoinaan havainnon, että työvoimavirkailija mielellään osoitti työttömälle mahdollisimman huonosti sopivan palvelun, jos pärstäkerroin ei sattunut miellyttämään tai kuun asento ei ollut suosiollinen. Avoin työpaikka osoitettiin mieluimmin paikallisen joenrannan asukkaalle kuin kyseiseen työpaikkaan sopivalle. Tokihan työvoimavirkailijoiden joukossa on ihan asiallisiakin, mutta joukossa on niitäkin, jotka tuntevat tarvetta kiusaamiseen.
Riski on tuntuva. Eräs Stubb Jr valittiin tehtäväänsä ohi 5 vuotta kokeneempien. Stubb oli sopivin. Samalla tavalla lentäjän tehtävään voitaisiin valita sopivin, mutta ei pätevintä. Tietnkään ilman lupakirjaa ei saisi lentää, mutta valituksi voi tulla.