Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kielitaidottoman piti hakea tulkin paikkaa

Vierailija
06.07.2025 |

"Kielitaidoton nainen kieltäytyi tulkin työstä: Määrättiin karenssiin"

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/96a7e8c7-0cd9-4d76-868b-038bb2ea9d08

No vaikkei esim. olisi gynekologi, aina pitää voida vilkaista, jos työkkäri määrää. 

Kommentit (150)

Vierailija
1/150 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vakuutusoikeus linjasi, että kielitaidon puute ei ollut työttömälle pätevä syy olla hakematta tulkin tehtävää. 

Työttömän lainmukainen velvollisuus oli hakea hänelle osoitettua työtä.

Vakuutusoikeuden päätöksestä ei voi valittaa."

Hienoa.

Vierailija
2/150 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sokean käsketään hakea lentokapteenin töitä, silloinhan haet, tai itket ja haet. Ilman valitusmahdollisuutta. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?

Todistettavastihan näet, jos näet nälkääkin.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/150 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työkkäristä tulee tuollainen pakkohaku, niin sinne on haettava. Työnantaja sitten tekee hylkäävän päätöksen, jos hakijan osaaminen ei ole riittävää. Hakemus on joka tapauksessa laitettava, mutta ilmeisesti tämä suomea osaamaton ihminen ei sitä tiennyt.

Vierailija
4/150 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut kesätyötä uimavalvojana, vaikka en ole ikinä uinut, koska pelkään vettä. Olisin varmasti menettänyt työttömyysetuuteni, jos en olisi hakenut. Onneksi kuitenkin uimataidottomuuteni työhönottohaastattelussa katsottiin isoksi puutteeksi, enkä saanut kyseistä työtä. 

Vierailija
5/150 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai aivokirugiksi joku ihan muu vsikka puutarhuri. Sanoo vaa että leikkaat puita nii Eikö se oo ihan sama. 

Vierailija
6/150 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hain aikoinaan työtä, jossa arabian kielen taito katsottiin suureksi eduksi. En osaa sanaakaan arabiaa. Onneksi se selvisi haastattelussa.

Vierailija
7/150 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ole mitään ihmeellistä,hakee vaan,ei ne sinne haastatteluun pyydä,ja jos pyytävätkin niin saa ainakin hyvää viihdettä kun tulee ilmi että on kielitaidoton.

Vierailija
8/150 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon minäkin hakenut sairaanhoitajan paikkaa työkkärin käskystä. Soitin työkkäriin kysyen, onko ihan oikeasti mulle tarkoitettu, kun ei koulutusta alalle ole ja sanoivat, että työnantaja päättää pätevyydestä. Joten täyttelin sit netissä hakulomakkeen.

Nykyään ei taida tulla kirjeitä, joissa käsketään karenssin uhalla hakemaan epäsopivia paikkoja.

Vierailija
9/150 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkin ei tarvitse osata puhua suomen kieltä tuon vakuutusoikeuden päätöksen perusteella. Onhan se aika jännää, jos tulkki työskentelee Suomessa, ettei tarvitse osata suomea...

Vierailija
10/150 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin turhaa resurssien tuhlausta. Jo työkkärin pitäisi osata karsia tämmöiset mahdottomuudet.

Vierailija
11/150 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen hakenut todella kummallisia paikkoja ja osaaminen kyseiseen työhön on olematon. Ongelmia tuli vasta kun olisin oikeasti päässyt siihen työhön ja oli pakko kieltäytyä, kun en oikeasti edes tiennyt mitä olisi pitänyt tehdä. Sen jälkeen ymmärsin miksi mikään ei oikein toimi nyky-yhteiskunnassa. Ihmiset ovat töissä, mitä eivät osaa.

Vierailija
12/150 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä ennenkin ollut. Saksan opettajan pitää hakea ranskan opettajan paikkaa, vaikka ei osaa lainkaan ranskaa.

"Aina kannattaa hakea! Voithan sinä tulla valituksi!"

Harmillista, että joutuu tuolla lailla pilaamaan oman maineensa. Itse lisäisin hakemukseen jotain, että tahon X mielestä tämä paikka on minulle todella hyvä, joten siksi haen tätä.

Vierailija
13/150 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Hannu Karpo olisi elossa ja tekisi edelleen tv-ohjelmia, niin tässä olisi hänelle hyvä aihe taas kerran.

Vierailija
14/150 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan piti hakea rautakaupasta myyjäksi vaikka en erota ruuvia mutterista, mutta kun olen tehnyt kassahommia joskus. Onneksi eivät kutsuneet edes haastatteluun : D

Vierailija
15/150 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on nyt sitten virallista voinen hakea kirurgin hommiin. Vaan onko tässä vaaran paikka, voiko TE-viranomainen tulkita, että olen hakenut paikkaa johon koulutukseni ei riitä ja saan karanssin joka tapauksessa.

Voiko karenssia enää välttää millään? Hylkääkö työnantajakaan edes, vaan vasta töiden alettua, kun tekee virheitä, saa potkut valheellisen tiedon antamisesta työhakemuksessa, ja taas karenssin.

Ei kai tässä enää voi odottaa työttömyyskorvauksen jatkumista ollenkaan, hallitus sai nyt keinon päättää kaikkien työttömyyskorvausten maksun.

Vierailija
16/150 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se on nyt sitten virallista voinen hakea kirurgin hommiin. Vaan onko tässä vaaran paikka, voiko TE-viranomainen tulkita, että olen hakenut paikkaa johon koulutukseni ei riitä ja saan karanssin joka tapauksessa.

Voiko karenssia enää välttää millään? Hylkääkö työnantajakaan edes, vaan vasta töiden alettua, kun tekee virheitä, saa potkut valheellisen tiedon antamisesta työhakemuksessa, ja taas karenssin.

Ei kai tässä enää voi odottaa työttömyyskorvauksen jatkumista ollenkaan, hallitus sai nyt keinon päättää kaikkien työttömyyskorvausten maksun.

Jos työkkäri käskee hakea ja teet työtä käskettyä, voivat lätkäistä karenssin koska olet hakenut paikkaan jonne et voi päästä.

Vierailija
17/150 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämme varsin kummallisella aikajanalla.

Vierailija
18/150 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hakee työhön, johon ei ole edellytyksiä ja tulee sitten kuitenkin valituksi jostain syystä, ja sitten saa potkut alisuoriutumisen vuoksi, niin tuleeko karenssi sitten joka tapauksessa ?

Vierailija
19/150 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin turhaa resurssien tuhlausta. Jo työkkärin pitäisi osata karsia tämmöiset mahdottomuudet.

Tuossa tuhlataan kyllä kaikkien aikaa, niin työnhakijan kuin työnantajan + rekrystä vastaavan.

Vierailija
20/150 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työkkäristä tulee tuollainen pakkohaku, niin sinne on haettava. Työnantaja sitten tekee hylkäävän päätöksen, jos hakijan osaaminen ei ole riittävää. Hakemus on joka tapauksessa laitettava, mutta ilmeisesti tämä suomea osaamaton ihminen ei sitä tiennyt.

Mietin ett mitenköhän montaa erilaista hyvin ikävää tilannetta tuosta tulee sinne työnantajan piikkiin menemään.

Eli toivottavasti siellä nyt ollaan myös hereillä tämän päätöksen seurauksista. Jos todella vaativaan ja vaikkapa työnantajan asiakkaiden turvallisuuteen vaikuttavia asioita menee pieleen kun ei riittävällä huolellisuudella tarkisteta työnhakijoiden pätevyyttä. Voi tulla konkurssihakemuksen täyttöä eteen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi