Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisitko palata ajassa takaisin 70-luvulle?

Vierailija
06.07.2025 |

https://x.com/VintageRockN_85/status/1941549299558646270

Kuinka moni haluaisi palata ajassa taaksepäin?

Kommentit (194)

Vierailija
101/194 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi viitisenkymmentä vuotta aikaa tähän nykyiseen maailman umpikujaan. Kyllä kiitos, ihan koska tahansa. 

Minäkin. Liikennevälineetkin oli tunnelmallisia. Ihan kaikki oli inhimillisempää.

Minä en kyllä pitänyt niitä mitenkään tunnelmallisina. Busseissa tupakoitiin, tosin taisi olla, että tupakoijat istuivat pitkän matkan busseissa takaosassa, mutta kyllä se savu levisi joka paikkaan. Mitään ilmastointia ei ollut, joten oli kuumaa ja hikistä matkustaa kesällä. Lättähattujen penkit ei niin hirveän mukavia ollut istua ja niissä taisi saada tupakoida kaikkialla, muissa junissa saattoi jo olla heiluriovi vaunussa tupakkaosaston ja tupakoimattoman osaston välillä. Sielläkin oli usein tukalan kuumaa tai sitten tuli hirveä dieselin käry sisään, jos piti ikkunaa auki. Ikkunan yläosan pystyi avaamaan tuolloin.

Vierailija
102/194 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, onko aika kullannut muistot, mutta minusta monet asiat olivat paremmin. Ruoka oli paljon puhtaampaa, ei ollut e-koodeja eikä syöty eineksiä, vaan tuoretta itsetehtyä lisäaineetonta ruokaa. Ei notkuttu netissä, somessa, eikä tuijotettu maksullisia kanavia. Ei työskennelty öisin (paitsi tietysti alat, joilla on aina tarvinnut) ja oltu jatkuvasti työnantajan saatavilla. Raja työnteon ja vapaa-ajan välillä oli selkeä. Elettiin rauhallisempaa ja yksinkertaisempaa elämää. Kulutettiin huomattavasti vähemmän. Ja oltiin ylipäänsä tyytyväisiä ja onnellisia vähästä. Vai kuka nykyisin viettäisi esim. kesiä jossain kesämökeissä, jossa ei ollut sähköä, vettä, eikä tietysti mitään mukavuuksiakaan, kuten itse lapsena pitkiäkin aikoja sukulaisten kanssa. jotenkin se ruoka vaan hoitui pöytään ja vaatteetkin saatiin pestyä.

Saattoi olla, ettei niitä E-koodeja vaan kirjoitettu näkyviin. 

Tulee mieleen Rymd mehujauhe, mitä joskus syötiin ihan sellaisenaan tekemättä siitä mehua. Se taisi olla pelkkiä lisäaineita 🤣🤣🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/194 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin haluaisin! Kasari kelpaisi myös. Vihaan nykyaikaa.

Vierailija
104/194 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaisin aika paljon, jos pääsisin edes päiväksi 70- tai 80-luvulle. Vaikka Tavastialle jollekin hyvälle keikalle. Ihmettelisin sitä, miten kenelläkään ei ole puhelinta kädessä, ja ihmiset osaavat olla toistensa ja itsensä kanssa. Ei tarvitsisi olla kenenkään tavoitettavissa. Sitten kotiin HKL:n sinisellä, ihanasti rämisevällä bussilla lukemaan jotakin hyvää kirjaa. 

Toi olis täydellistä!

Vierailija
105/194 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin haluaisin! Kasari kelpaisi myös. Vihaan nykyaikaa.

Kasarin alkupuoli oli kuin 70-lukua, sen jatke. Sitten puolivälissä tuli se juppiaika ja rahasta tuli ihmisen mitta. 

Itse 70-luvun kokonaan eläneenä valitsisin ajanjakson 1975-85. Se oli se paras aika tässä maassa.

Vierailija
106/194 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, onko aika kullannut muistot, mutta minusta monet asiat olivat paremmin. Ruoka oli paljon puhtaampaa, ei ollut e-koodeja eikä syöty eineksiä, vaan tuoretta itsetehtyä lisäaineetonta ruokaa. Ei notkuttu netissä, somessa, eikä tuijotettu maksullisia kanavia. Ei työskennelty öisin (paitsi tietysti alat, joilla on aina tarvinnut) ja oltu jatkuvasti työnantajan saatavilla. Raja työnteon ja vapaa-ajan välillä oli selkeä. Elettiin rauhallisempaa ja yksinkertaisempaa elämää. Kulutettiin huomattavasti vähemmän. Ja oltiin ylipäänsä tyytyväisiä ja onnellisia vähästä. Vai kuka nykyisin viettäisi esim. kesiä jossain kesämökeissä, jossa ei ollut sähköä, vettä, eikä tietysti mitään mukavuuksiakaan, kuten itse lapsena pitkiäkin aikoja sukulaisten kanssa. jotenkin se ruoka vaan hoitui pöytään ja vaatteetkin saatiin pestyä.

Saattoi olla, ettei niitä E-koodeja vaan kirjoi

Ai kauhee joo, tuota Rymdiä mä imin koko lapsuuteni. 

Vierailija
107/194 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan kaipaile takaisin menneisiin konservatiivien tapaan. Ei siellä ole mitään niin ihmeellistä mitä ilman ei voisi elää. Ja olen 70-luvulla syntynyt.

Vierailija
108/194 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. 70- luvulla lapsia ja vaimoja sai lyödä vapaasti. 

kasvatusmetodina oli väkivalta ja vapaus. Lapset sai mennä ja tulla miten lystäsivät. Piti vaan luottaa siihen että löytävät hengissä kotiin

Vierailija
109/194 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi viitisenkymmentä vuotta aikaa tähän nykyiseen maailman umpikujaan. Kyllä kiitos, ihan koska tahansa. 

Minäkin. Liikennevälineetkin oli tunnelmallisia. Ihan kaikki oli inhimillisempää.

Minä en kyllä pitänyt niitä mitenkään tunnelmallisina. Busseissa tupakoitiin, tosin taisi olla, että tupakoijat istuivat pitkän matkan busseissa takaosassa, mutta kyllä se savu levisi joka paikkaan. Mitään ilmastointia ei ollut, joten oli kuumaa ja hikistä matkustaa kesällä. Lättähattujen penkit ei niin hirveän mukavia ollut istua ja niissä taisi saada tupakoida kaikkialla, muissa junissa saattoi jo olla heiluriovi vaunussa tupakkaosaston ja tupakoimattoman osaston välillä. Sielläkin oli usein tukalan kuumaa tai sitten tuli hirveä dieselin käry sisään, jos piti ikkunaa auki. Ikkunan yläosan pystyi avaamaan

Joo yyh, unohdin tuon tupakoinnin. Kaikki poltti sisällä talossa ja autossa. Vaatteet haisi tupakalta vaikkei itse polttanut. 

Vierailija
110/194 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä jos saisin takaisin myös silloisen terveydentilan, ulkonäön ja elämäntilanteen. Tekisin monet asiat eri tavalla kuin silloin. Pitäisin puoleni. Valitsisin sen alan, uran ja ammatin jonka itse haluan enkä kuuntelisi kavereiden mielipiteitä siitä mikä minulle sopii.

Olisin juuri niin kaunis kuin olen. Pitäisin pitkät vahvat hiukseni auki enkä välittäisi kateellisten kavereiden moralisoinnista, kun he vaativat minua leikkaamaan ne tai ainakin pitämään kolo ajan poninhännällä. Pukeutuisin hyvin enkä piilottaisi kaunista vartaloani ruumiin säkkimäisiin vaatteisiin jotta kaverit eivät suutu. En tuhlaisi aikaani epäystävälliseen  poikaystävään, jättäisin hänet kun hän ensimmäisen kerran huutaa minulle tai jää kiinni pettämisestä. Katkaisisin välit ilkeiden ja komentelevien ystävien kanssa. Viettäisin enemmän aikaa lapsuudenaikaisen perheeni ja vanhempieni kanssa. Ottaisin laulutunteja. Pyrkisin Sibelius-Akatemiaan. 

Vierailija
111/194 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla Suomessa oli täystyöllisyys ja nuortenkin oli mahdollista rakentaa hyvä elämä. 

Kekkonen pisti pystyyn hätätilahallituksen juuri työttömyyden vuoksi.

Vierailija
112/194 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100% kyllä! Kaikki oli silloin paremmin. M28

Mistä sinä sen tiedät? Et ole elänyt silloin.

70-luku oli ihan hirveää. Korkeintaan tehtiin välillä hyvää musiikkia. 

Vierailija
113/194 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla Suomessa oli täystyöllisyys ja nuortenkin oli mahdollista rakentaa hyvä elämä. 

Kekkonen pisti pystyyn hätätilahallituksen juuri työttömyyden vuoksi.

Niin teki. Oliko 55 000 työtöntä silloin? Sitä luokkaa. Massatyöttömyys ja lama.

Nyt on 60 000 pelkästään akateemista työtöntä.

Vierailija
114/194 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei:

- Sosialistinen diktatuurivaltio ja gulagit itänaapurissa

- Suomi oli Neuvostoliiton talutusnuorassa

- Suomi oli köyhempi maa

- Yksilön vapauksien tilanne oli huonompi, esim lisääntymisoikeudet, ja oikeus sterilisaatioon oli edelleen evätty enemmistöltä.

Vierailija
115/194 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se Rymdin muovin maku suussa ei ikinä unohdu. Nykyään sellaista ei saisi valmistaa eikä varsinkaan antaa lapsille.

Vierailija
116/194 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikää sitäkin, että saadakseen avioero, piti esimerkiksi todistaa että toinen on uskoton. Piti palkata salapoliisi keräämään todistusaineistoa uskottomuudesta ja toimittaa tämä oikeuteen. Aivan jäätävää, että ihmisten ei ole annettu erota niin halutessaan.

Kyllä ihmiset ovat saaneet erota, ei ketään ole väkisin avioliitossa pidetty. Avioeron saattoi kuitenkin ilmeisesti saada nopeammin, jos oli todisteita uskottomuudesta.

Avioeroon piti aina löytää syyllinen. Helpoimmin se tapahtui kun yleensä ukko raijas käräjille uuden morsmaikun, joka sitten todisti, että aviorikos tapahtui.  Tiedän edesmenneen käräjätuomarin, joka käytti tilaisuutta hyväksi ja tenttasi kaikkien kuullen, miten aviorikos fyysisesti tapahtui asennoista lähtien. 

Vierailija
117/194 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin kaiken muun, mutta kunpa tupakointia ei olisi koskaan keksitty

Vierailija
118/194 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, se legendaarinen Rymd on jäänyt mieleen jostakin kumman syystä.

Vierailija
119/194 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ollut. Satojatuhansia muutti Ruotsiin, koska Suomesta ei saanut töitä.

Oli toki mahdollista perustaa oma etsivätoimisto, jos jepariopiston jälkeen ei duunia ollut.

Vierailija
120/194 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi silloin oli niin ankeaa,opet löi karttakepillä ja kävi kiinni.Vesi piti kantaa kaivosta,pestä käsin pyykki,vaatteet oli hirveitä.Kaipaan 80-90 lukua,silloin oli menoa ja meininkiä,palkat alkoi olla paremmat,tansseja oli joka niemessä ja notkossa.

Mun vanhemmilla oli pesukone jo 60-luvulla, juokseva vesi oli jo heidän isovanhempiensa aikaan. Missä maalla olet oikein asunut?

Ja aina kuulee legendaa näistä hakkaavista opettajista, eiköhän niiden aika ollut jo aiemmin? 

Minä menin ekaluokalle 1972 ja kyllä meidän opettaja löi oppilaita, jos halusi. Ei siihen syytä tarvinnut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi