Jos sun tarvitsisi tehdä ateria 6 - 8 aikuiselle, mitä tekisit?
Reseptejä kaipailen isompaan satsiin. Ja helppoutta tekemiseen eli ei mitään pikkupiiperryksia vaan rouheeta ruokaa.
Kommentit (344)
Tekisin pottumuusin kiinteistä perunoista 3 kg (Yazzy on suosikkini) ja 3 litran kattilallisen nakkikastiketta kuorettomista nakeista. Vihreä salaatti ja jälkiruoaksi jäätelöä. Oletan, että ruoka tulee talkooväelle tai muuten nälkäiselle porukalle. Lapin ukon porokeitto on myös ruokaisaa, jos haluat sitä tehdä.
Taannoin kokkasin 8 hengen seurueelle tämmöisen aterian:
1. Tonnikalatartar (tämän voi valmistaa muutama tunti ennen vieraiden tuloa ja sitten jääkaappiin raakakypsymään ja maustumaan)
2. Kylmä kurkkukeitto (valmistus aamulla ja jääkaapiin)
3. Sahrami-katkarapurisotto (tämä oli ainoa joka piti valmistaa juuri tässä kohdassa ateriaa, koska risottohan menee pilalle jos se yhtään seisoo.)
4. Osso buco alla milanese ja rosmariini-lohkoperunat (Osso buco edellisestä illasta slow cookerissa ja rosmariiniperunat uuniin juuri ennen ensimmäisen ruokalajin nauttimista)
5. Panna cotta (voi tehdä ajoissa etukäteen)
6. Vin santo & cantuccini (ei tartte valmistelua ollenkaan)
Illalla siis aloitin ja jatkoin aamulla. Aterian aikana ei tarttenut enää tehdä muuta kuin valmistaa risotto esivalmistelluista raaka-aineista (15-20 minuuttia). Muutoin isäntä keskusteli vieraiden kanssa ilman ylimääräistä säätöä.
Aika laaja kysymys. Onko esim allergioita tai muuta rajoitetta.
Jos ei mitään erityistä juhlaa kyseessä niin makaronilaatikon tai lasagnen tekisin. Ja tarvittaessa versioisin niistä kasvisversion tms.
Jos ei tarvita mitään juhlavaa, niin laittaisin pääruoaksi amerikkalaisen kalakeiton eli chowderin, ja tarjoaisin sen kanssa tuoretta leipää. Vaikkapa tällä ohjeella.
https://reseptit.lidl.fi/reseptit/amerikkalainen-kalakeitto
Itse laitan tuohon annokseen 10 perunaa ja kalana käytän pakasteseitä. Raaaka-aineluettelossa puhutaan vain kinkusta, mutta kinkun pitää olla schwarzwaldin kinkkua. Se on koko jutun juju. Keiton voi tehdä melkein valmiiksi edellisenä päivänä, ja seuraavana päivänä vain lämmittää sen ja lisää katkaravut.
Jälkiruoaksi laittaisin pellillisen pannaria, ja tarjoaisin sen hillon ja kermavaahdon kanssa.