Jos sun tarvitsisi tehdä ateria 6 - 8 aikuiselle, mitä tekisit?
Reseptejä kaipailen isompaan satsiin. Ja helppoutta tekemiseen eli ei mitään pikkupiiperryksia vaan rouheeta ruokaa.
Kommentit (408)
Paistettua pennepastaa. Uunissa paistettu pastavuoka, kerroksellisesti naudan jauhelihaa, mozzarellaa, parmesaania, ricottaa, yrttejä ja kananmunaa, sipulia, kokonaisia tomaatteja (> makua ja rakennetta) ja tomaattista tölkkikastiketta. Juustoseos ja pasta sekoitetaan keskenään. Pinnalle tuoretta ennen paistamista juustoa ja lisäksi basilikaa tai hienonnettua persiljaa, jos haluat. Voit myös lisätä kasviksia, kuten kesäkurpitsaa, paprikaa, pinattia tai sieniä.
Tietysti voit käyttää muunkin mallista lyhyttä pastaa. Pennepasta on hauskan tuntuista suussa ja imaisee hyvin (valittua) kastiketta. Voi valmistaa vaikka miten suurelle joukolle, ei mitään rajoituksia. Ennakolta voi tehdä vaikka miten monta annosta ja jopa pakastaa. Jos sen joutuisi lämmittämään, pasta tulisi jättää kokonaan kypsentämättä, kun kypsyisi sitten, kun kuumennetaan. Jokin leivonnainen jälkiruoaksi, vaikka hiilihydraattia sekin.
/ Hyvä kysymys sinänsä. Mutta. Googlettamalla saa lukuisia ehdotelmia. Ai että oikein kirjaimellisia reseptejä aloittaja (toimittaja artikkeliinsako?) kyselee (keräilevät nimittäin juttujen aiheita keskustelupalstoilta, kun eivät enää niitä itse keksi, kertoo jotain karua ammattikunnasta ylisuurine palkkoineen). /
Pellille kesäperunoita, paprikaa, punasipulia, kirsikkatomaatteja, oliiviöljyä, suolaa ja mausteita tai yrttejä maun mukaan. Paiston loppuvaiheessa murennellaan päälle reilusti fetaa ja annetaan paistua vielä hetki. Helppoa. Alkuun vihreä salaatti ja jälkkäriksi mansikoita ja jäätelöä. Hyvää leipää ja voita kyytipojaksi.
Lohikeitto ja ruislimppua, jälkkäriksi jäätelöä ja mansikat. Kirkaslieminen mausteinen broilerkeitto, jos kala ei käy. Helppoa, nopeaa, maukasta ja kursailematonta ruokaa.
Ensin pitää selvittää, mitä kaikkia ruokarajoitteita niillä on. Varmasti löytyy pari - kolme erilaista.
Tekisin edottomasti "Moskovanpataa"! Se on lopulta helppo ja erittäin maistuva jokaiseen suuhun jopa lapsille ja aina toiminut!
Helppo-ohjeistus omalla muokautella reseptillä eli tarvikkeet: (Kyseiselle määrälle!)
-keitettäviä perunoita
-suikalelihaa 1,2- 1,6kg (maustamaton) (3-4 valmis suikale pk)
- sipulia 3 kpl
-aurajuusto 170g murusteltu pussi
- hunajaa 3 rkl
-smetanaa 2 prk
-vahvaa lihalientä 4-5dl (3 palaa)/ 2 lihaliemi fondie
-irto maustesuolakurkkuja 3kpl max. kookkaita!
OHJE:
Silppua sipulit ja 2kpl kurkua ja valuta liemi talteen, pieni määrä mutta tärkeä aromi!
Paista sipulit 5min. lisää kurkut ja hunaja sekoittaen 5min. lisää kurkun liemi ja pata sivuunkansi päälle!
Paista lihat pienissä erissä ja kaada ne pataan. Huuhtele pannu tilkalla vettä ja kaada se myös pataan.
Lisää lihaliemi ja aurajuustomurut sekaan ja sekoita se tasaiseksi.
Lopuksi smetana ja sen sekoitus ja uuniin 175C 1,5 tuntia. (paranee vain kun aika pitenee kunhan nestepinta ok)
Uunista ulos ja se viimeisin suolakurkkun kuutiot sekaan ja keitettyjen perunoiden keralla nauttimaan hyvässä seurassa!
Mielestäni 5/5 aina ollut! edullinen ja oikeasti "nopea" joka tuoksuukin huoneessa mielyttävästi valmistuessaan! :D
Mereneläväpaellaa.
/ Pahoittelut, aloitushan mainitsee, että aikuisille. /
Vierailija kirjoitti:
Ensin pitää selvittää, mitä kaikkia ruokarajoitteita niillä on. Varmasti löytyy pari - kolme erilaista.
Se tulisi kertoa otsikossa ja jokaisen tulee kertoa itsekin kutsujalle, eikä olettaa, että kutsuja pitää joitain vaatimuksia itsestäänselvinä.
Paahtopaistia. Punaisen lihan vaino riittää jo.
Uuniperunoita ja erilaisia valinnaisia täytteitä.
Pastabaari. Pastaa ja erilaisia lisukkeita, jauhe/lihaspagettikastiketta, juustokastiketta, lihapullia ja pestoa. Sopii jokaisen maulle ja ruokavalioon.
Keittomaista chili con carnea (hiukan ohuempaa siis kuin chili con carne tai mikä ettei sitä aivan sellaisenaankin).
Viime tuon kaliiberin kokkaus oli neljän ruokalajin illallinen 16 hengelle. Ruokalista oli seuraava:
alkupala: tomaattibruschetta patonkiviipaleilla (ei osa menua, mutta osallistujien toiveesta)
alkuruoka: haalea lehtisalaatti paahdetuilla talvijuureksilla (punajuuri, bataatti, palsternakka), kurpitsansiemenillä ja vuohenjuustolla
pääruoka: tummassa oluessa haudutettu possunlapa, uunipaahdetut rosmariini-hunajaporkkanat ja peruna-juuriselleripyree
jälkiruoka: punaviinisssa haudutettuja maustepäärynöitä vanilja- ja kanelijäätelöllä ja rapea maapähkinäkrokanttikeksi
Meillä oli tosin käytössä ammattitason keittiö, miljoona lautasta ja kolme apukokkia. En ihan heti tekisi uudestaan mutta hyvää oli!
Lasagne tehtynä ravioleista, paljon vaivattomampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku laatikkoruoka tai keitto.
Tän nyt tajuaa jokainen mainitsemattakin, jos kaivataan helppotekoisuutta. Oisko hyvää reseptiä?
Makaroonipussin kyljessä on.
Vierailija kirjoitti:
Viime tuon kaliiberin kokkaus oli neljän ruokalajin illallinen 16 hengelle. Ruokalista oli seuraava:
alkupala: tomaattibruschetta patonkiviipaleilla (ei osa menua, mutta osallistujien toiveesta)
alkuruoka: haalea lehtisalaatti paahdetuilla talvijuureksilla (punajuuri, bataatti, palsternakka), kurpitsansiemenillä ja vuohenjuustolla
pääruoka: tummassa oluessa haudutettu possunlapa, uunipaahdetut rosmariini-hunajaporkkanat ja peruna-juuriselleripyree
jälkiruoka: punaviinisssa haudutettuja maustepäärynöitä vanilja- ja kanelijäätelöllä ja rapea maapähkinäkrokanttikeksi
Meillä oli tosin käytössä ammattitason keittiö, miljoona lautasta ja kolme apukokkia. En ihan heti tekisi uudestaan mutta hyvää oli!
Pizzaa. Kotona tehtyä tai kotiin kuljetettua.
- - -
Hunaja ja selleri ovat riski, voimakkaita, yleisiä allergeeneja. Vuohenjuustoa joka paikassa. Makunsa kullakin.
Bruchetta-suupalojako. Miksi sekä sana bruchetta että patonki. Eikö bruchetta sisällä aina paahdettua leipää ja kypsää tomaattia. Tuossa tietysti on haluttu tosin kertoa, että on käytetty patonkia leipänä.
/Voisitteko luopua merkeistä -lla/-llä, jotka ovat riesana ruokalistoilla ja -ohjeissa. Saman voisi kertoa lyhyemmin, selkokielisemmin, täsmällisemmin ja yksinkertaisemmin ilman niitä. Ammattilaistenkin perisynti. Niin häiritsevää "tomaattibruschetta patonkiviipaleilla", "kurpitsansiemenillä ja vuohenjuustolla", "vanilja- ja kanelijäätelöllä" vs. kurpitsansiemeniä ja vuohenjuustoa / vanilja- ja kanelijäätelöä: päärynätkö jäätelöpedillä, kenties elleivät vierekkäin, ei salaatti varmasti kurpitsansiemenpedillä jos siemeniä yleensä ripotellaan päälle tai joukkoon, vaikka sekin on mahdollistya, että siemenet ovat alimmaisena lautasella. Ainahan tomaatti on leivän päällä, joten merkkejä -lla ei tarvita kertomaan sitä, että alla on leipää.
Anteeksi./
Perinteistä peltipiirakkaa. Jauheliha voi olla suosituin. Kaalipiirakkakin on maukasta.
Asia muuttuu aivan muuksi, jos kutsujalla on mahdollisuus esimerkiksi grillata ulkona ja olisi sopiva vuodenaika jopa syödä ulkona.
Lihamureketta (ranskalaisen sipulipussikeiton kuiva-aineet mausteeksi), < www.martat.fi/reseptit/lihamureke >. Ei tarvitse vahtia yhtään paistumista.
Kylmiä, lihaisia voileipiä, coleslawta (kaalipohjaista salaattia) ja jotain leivonnaisia jälkiruoaksi, kunhan jääkaapissa on tilaa säilyttää voilepiä.