Jos sun tarvitsisi tehdä ateria 6 - 8 aikuiselle, mitä tekisit?
Reseptejä kaipailen isompaan satsiin. Ja helppoutta tekemiseen eli ei mitään pikkupiiperryksia vaan rouheeta ruokaa.
Kommentit (408)
Hernekeittoa ja pannukakkua (mansikkahilloa ja jopa kermavaahtoa, jos sää sallii), jokainen suomalainen varmasti kaipaa sitä yhdistelmää.
Riista-/poronkäristystä. Mustikka- tai raparperipiirakkaa ja vaniljakastiketta.
Kissanlihakeitto (8 hengelle)
800 g kissan lihaa paloiteltuna (lapaa, etuselkää tai kylkeä)
100 g savustettua siansivua pieninä kuutioina.
2 l vettä
2 tl suolaa
2 tl kokonaisia maustepippureita
1 laakerinlehti
3 sipulia
5 porkkanaa
200 g lanttua
100 g palsternakkaa
100 g juuriselleriä
10 perunaa
20 cm purjoa
4 rkl tuoretta persiljaa
Pannupihvejä ja pekoni-sipulikastiketta. Perinteistä hedelmäsalaattia: Sen kun vain pilhot kaikki samaan kulhoon.
Tacokeittoa
Linssisoppaa
Hernerokkaa
Makaronilaatikkoa
Pottuja ja uunilohta
Chili sin carnea
Lohikeittoa
Kalakeittoa
Kanakeittoa
Kanawokkia
Pottuja ja uunimuikkuja
Jos muuta kuin keittoa, lisäksi tuoresalaattia tai juuresraastetta
Tuossa nyt muutamia
Stroganoffia. Alkoholitonta kotikaljaa. Mansikka- tai mangorahkaa tai marja-/raparperikauramurupaistosta ja vaniljakastiketta. Tummapaahtoista kahvia ja halukkaille vaihtoehtoisesti teetä.
Iso kattilallinen keittoa tai pataa, lasagnea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taannoin kokkasin 8 hengen seurueelle tämmöisen aterian:
1. Tonnikalatartar (tämän voi valmistaa muutama tunti ennen vieraiden tuloa ja sitten jääkaappiin raakakypsymään ja maustumaan)
2. Kylmä kurkkukeitto (valmistus aamulla ja jääkaapiin)
3. Sahrami-katkarapurisotto (tämä oli ainoa joka piti valmistaa juuri tässä kohdassa ateriaa, koska risottohan menee pilalle jos se yhtään seisoo.)
4. Osso buco alla milanese ja rosmariini-lohkoperunat (Osso buco edellisestä illasta slow cookerissa ja rosmariiniperunat uuniin juuri ennen ensimmäisen ruokalajin nauttimista)
5. Panna cotta (voi tehdä ajoissa etukäteen)
6. Vin santo & cantuccini (ei tartte valmistelua ollenkaan)
Illalla siis aloitin ja jatkoin aamulla. Aterian aikana ei tarttenut enää tehdä muuta kuin valmistaa risotto esivalmistelluista raaka-aineista (15-20 minuuttia). Muutoin isäntä keskusteli vieraiden kanssa ilman ylimääräistä säätöä.
Ilmeisesti ruokahifistelijöille. Ehdoton ei raa'alle kalalle, MasterChefissä saatiin jo tarpeeksi Millan finaalitartarista. Makunsa kullakin. Tuoretta tonnikalaa ei aivan joka suomalaisruokakaupasta saakaan ostaa. (Hyvä varmaan kerrata ^ kielioppiakin, vaikka ruokalistat ja -ohjeet vilisevät virheitä ja huonoa tyyliä. Vaihteluväliin kirjoitetaan ajatusviiva, ei lyhyt vaakaviiva, 15–20 minuuttia. Ystävällisin lauantaikesäterveisin.)
Ihan tavallisia ihmisiä vieraat oli, ei mitään ruokahifistelijöitä. Minä nyt vain tykkään tehdä hyvää ruokaa ja myös syödä sitä. Menun mietin ihan itseäni varten. Mukavaahan se on isolla porukalla istua tuntikausia ruokapöydässä ja nauttia hyvästä ruoasta ja hyvästä seurasta.
Eniten päänvaivaa tuossa aiheutti se, että miten teen monen ruokalajin aterian niin että en vieraiden saavuttua joudu enää keittiössä touhuamaan. Hyvin onnistui, kun ristottoa lukuun ottamatta kaikki oli joko valmista tai laitettu kypsymään jo aikaisemmin.
Perunamuusia ja itsesavustettua lohta, nam
Janssonin kiusaus tai lohilaatikko mukaillen kiusausta.
Karjalanpaisti on helppo tehdä. Se kun hautuu uunissa, niin voi våhän siivota ja siistiä paikkoja. Sen jälkeen tekisin alkuruoksi tomaattikeiton, johon tulee katkaravut pyrstöjä. Jälkiruokana jäätelöä ja marjoja. Kaikki valmista, kun vieraat tulevat.
Näin kesällä uusia perunoita, grillilihaa ja salaattia. Talvella lohisoppaa.
Miksi kokata 4-6 kertaan päivässä? kyseessä lienee jokin fysiologinen sairaus tms tila. Aika tuhtejakin ruokia reseptikirjo sisältää. Enkä suosittelisi samaa ruokaa tarjottavan joka aterialla, ja ehkä seuraavanakin päivänä samaan tahtiin. Vaihtele ihmeessä kevyen kasvisruoan ja muun ruoan kanssa. Mutta kyllä nuo palstalaisten vinkit käypähoidosta on tosi ok.
Vierailija kirjoitti:
Näin kesällä uusia perunoita, grillilihaa ja salaattia. Talvella lohisoppaa.
Grillilihaa ruokakaupan palvelutiskistäkö? Saa tietysti lämpöpussissa. Muuten aivan käypä suunnitelma.
Mustaamakkaraa (kaupan palvelutiskistä, ei muovipussimakkaraa, paremman puutteessa sitäkin) höyryvän kuumana ja puolukkasurvosta.
Kattila perunoita/riisii/pastaa kiehuun ja pannulle valitut proteiinit paistuu, johon vaikka pakkasesta juurekset, paprikat, parsakaalit ja vaikka sipulitkin, jossei mitään haluu pilkkoo.
Ite pannu myös puolukkaa ja/tai omenaa, tmv. maun mukaan.
Ja luonnollisesti liemituotteet/ öljyt ja mausteet miten tuntuu. Iisii:)))
Joku curry (ainesosat voi kopioida vaikkapa Atrian Makuja maailmalta -annosaterioista tai Kitchen Joy -kuutioista) ja riisiä mieluummin kuin sotkuisesti syötävää nuudelia. Etukäteen paistamatta tehtävä juustokakku, maku kutsujan omavalintainen tai sovitettuna pääruokaan.
Teollisia kaalikääryleitä, puolukkasurvosta (pakastepuolukoista, toivottavasti eivät kartellipuolukoita), perunoita ja kermakastiketta.