Teini yksin viikon, ruokaraha
Paljon antaisitte ruokarahaa teinille kuka on viikon yksin kotona? Kotona laitettavaan ruokaan siis. Mäkit, pitsat sun muut saa maksaa omistaan. Riittäisikö 50 euroa? Jotenki vaikea arvioida kun ostan aina koko perheen ruoat.
Kommentit (105)
Piilota esim 5-20e seteli kotona johonkin vaikka Raamatun tai tietosanakirjan väliin tai johonkin paikkaan vaikka sohvatyynyn sisään. Matkan puolivälissä laitat viestin, että siellä on lisää cashia jos tarvitset.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ruoanlaittotaidoista. Meillä varmaan 50€ riittäisi. Miettisin enemmän että pärjääkö varmasti viikon yksin ja voisiko vaikka parin päivän välein joku tulla laittamaan ruoan tms.
Sulle siis ok jättää noin avuton nuori viikoksi yksin kotiin joka ei edes ruokaa saa järjestettyä itselleen?
Ei teini mitään ruokarahaa tartte. Ei se ruokaan mene kuitenkaan. Teette yhdessä viikon sapuskat jääkaappiin/pakastimeen niin syö sitten sieltä.
Jätä 100 euroa ruokarahaa ja lisäksi vararahaksi 300 euroa joita ei ole siis tarkoitus käyttää. Jos viikko on mennyt teinillä hyvin niin voi vaikka saada siitä 150 euroa itselleen kun palaatte.
Mä jättäisin nuorelle satasen. Olis varaa ostaa vaikka lääkkeet, jos sairastuu tai elokuvalippuun. Mutta mun nuoret olivatkin vastuuntuntoisia. Joku olisi laittanut säästöönkin siitä.
Vierailija kirjoitti:
Alle 16v. ei minusta pitäisi olla yksin kotona kuin max yhden-kahden yön yli, ja silloinkin kummi, mummo tai pappa lähellä, tai menevät sinne valvomaan, jos vanhempien on pakko olla pois.
Viikoksi jättäisin vasta 18-19v.
Minkälaisia nuoria te oikeen olette kasvattaneet/olette kasvattamassa?! Nykyään on kaiken maailman yhteydenpitovälineet, niin oikeasti mietitään että joku tulis vielä kotiin valvomaan! Peitelläkö vielä pitäis?
50? Naurettavaa. Missä te itse olette? Jossain All Inclusive -lomalla?
Kaapit täyteen perussafkaa ia ostaa sillä viiskymppisellä sitten jotain extraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 16v. ei minusta pitäisi olla yksin kotona kuin max yhden-kahden yön yli, ja silloinkin kummi, mummo tai pappa lähellä, tai menevät sinne valvomaan, jos vanhempien on pakko olla pois.
Minkälaisia nuoria te oikeen olette kasvattaneet/olette kasvattamassa?! Nykyään on kaiken maailman yhteydenpitovälineet, niin oikeasti mietitään että joku tulis vielä kotiin valvomaan! Peitelläkö vielä pitäis?
Kyllä nuoret kasvavat ja heitä kasvatetaan ihan hyvin, vaikkei heitä jätä yksin viikoksi vielä 16-vuotiaana tai sen alle. Nuorissa on eroja.
Valvomaan tarkoitti lähinnä lähistöllä olemista, saatavilla oloa pikaisesti, ja että käy ainakin moikkaamassa alle 18v. nuorta.
En mä ole jättänyt kuin parikymppiä. Olen tehnyt jonkun ison vuoallisen tai kattilallisen ruokaa, mistä syö 2-3 päivää ja ostanut jääkaappiin loppuajaksi einesruokia niin monta, että riittää.
Tuskin on mitään haittaa siitäkään, jos 16-17v. on yksin viikonlopun, että isovanhempi tulee vaikka myöhään illalla yön yli, tai heti aamulla käymään ja moikkaamaan, kysymään miten memee?
Huolenpitoa ja välittämistä on tärkeää osoittaa vielä teineillekin. Paapominen ja vieressä vahtiminen koko ajan on eri asia, jollei teini oikeasti tarvitse sellaista esim. käytöksensä tai terveyssyiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
En mä ole jättänyt kuin parikymppiä. Olen tehnyt jonkun ison vuoallisen tai kattilallisen ruokaa, mistä syö 2-3 päivää ja ostanut jääkaappiin loppuajaksi einesruokia niin monta, että riittää.
Minkä ikäiselle ja millaiseksi ajaksi, viikoksi?
30 e. Joihinkin tuotteisiin.. Teet jääkaappiin valmiiksi lasagnea tai muuta lämmitettävää. Saa maidot ja limut hakea itse. Vaihtoehtoisesti haet kaikki ruuat itse valmiiksi. Kuinka kaukana kauppa on?
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin 18-vuotiaana lukiota ja olin samalla töissä. Asuin eri paikkakunnalla kuin vanhempani ja vastasin itsestäni kokonaan. Joku uskaltaisi jättää jo viikoksi yksin?
Kaikki teinit eivät juo tai pidä äänekkäitä tööttööt-bileitä heti kun silmä välttää, eivätkä liiku isoissa kaveriporukoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin 18-vuotiaana lukiota ja olin samalla töissä. Asuin eri paikkakunnalla kuin vanhempani ja vastasin itsestäni kokonaan. Joku uskaltaisi jättää jo viikoksi yksin?
18v. lähtökohtaisesti viikko tai pari kerrallaan, tai sitten toki jo omillaan, jos hän on oikeasti siihen valmis. En tarkoittanut vastauksellani, että 18v. vain viikoksi. Kyse teinistä, joka asuisi vielä kotona tuon ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäiselle ja millaiseksi ajaksi, viikoksi?
Viikoksi tai joskus ylikin. Yli 15-vuotiaan. Itse asiassa jopa melkein parikymppisellekin, joka on pitkät päivät kesätöissä matkoineen. Leipää, maitoa, juustoa, kananmunia, vihanneksia jne. meillä on tietysti lisäksi.
Kyse ei ole siitä, että ei pärjäisi, vaan siitä, että teiinille tulee hylkäämiskokemus. Vaikuttaa sitten aikuisena parisuhteisiin yms.
Vierailija kirjoitti:
18v. lähtökohtaisesti viikko tai pari kerrallaan, tai sitten toki jo omillaan, jos hän on oikeasti siihen valmis. En tarkoittanut vastauksellani, että 18v. vain viikoksi. Kyse teinistä, joka asuisi vielä kotona tuon ikäisenä.
Jotkut voivat asua omillaan vasta esim. 20- 25v. ja sitten on vielä nuoret, jotka eivät välttämättä koskaan.
No aika paljon eroa onko teini 13v vai 19v. 13 veetä en jättäisi yksin kotiin viikoksi, 19vee taas pärjää jo omillaan myös rahallisesti.
Riittää kivasti. Kotona on kuitenkin hyvä perus arasti, oletan. Hän saa ostettua vähän ruokaa ja paljon aktiviteettia.