Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini yksin viikon, ruokaraha

Vierailija
06.07.2025 |

Paljon antaisitte ruokarahaa teinille kuka on viikon yksin kotona? Kotona laitettavaan ruokaan siis. Mäkit, pitsat sun muut saa maksaa omistaan. Riittäisikö 50 euroa? Jotenki vaikea arvioida kun ostan aina koko perheen ruoat.

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää kivasti. Kotona on kuitenkin hyvä perus arasti, oletan. Hän saa ostettua vähän ruokaa ja paljon aktiviteettia. 

Vierailija
62/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilota esim 5-20e seteli kotona johonkin vaikka Raamatun tai tietosanakirjan väliin tai johonkin paikkaan vaikka sohvatyynyn sisään. Matkan puolivälissä laitat viestin, että siellä on lisää cashia jos tarvitset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ruoanlaittotaidoista. Meillä varmaan 50€ riittäisi. Miettisin enemmän että pärjääkö varmasti viikon yksin ja voisiko vaikka parin päivän välein joku tulla laittamaan ruoan tms. 

Sulle siis ok jättää noin avuton nuori viikoksi yksin kotiin joka ei edes ruokaa saa järjestettyä itselleen?

Vierailija
64/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teini mitään ruokarahaa tartte. Ei se ruokaan mene kuitenkaan. Teette yhdessä viikon sapuskat jääkaappiin/pakastimeen niin syö sitten sieltä.

Vierailija
65/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä 100 euroa ruokarahaa ja lisäksi vararahaksi 300 euroa joita ei ole siis tarkoitus käyttää. Jos viikko on mennyt teinillä hyvin niin voi vaikka saada siitä 150 euroa itselleen kun palaatte.

Vierailija
66/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jättäisin nuorelle satasen. Olis varaa ostaa vaikka lääkkeet, jos sairastuu tai  elokuvalippuun. Mutta mun nuoret olivatkin vastuuntuntoisia. Joku olisi laittanut säästöönkin siitä. 

Vierailija
67/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 16v. ei minusta pitäisi olla yksin kotona kuin max yhden-kahden yön yli, ja silloinkin kummi, mummo tai pappa lähellä, tai menevät sinne valvomaan, jos vanhempien on pakko olla pois.

Viikoksi jättäisin vasta 18-19v.

Minkälaisia nuoria te oikeen olette kasvattaneet/olette kasvattamassa?! Nykyään on kaiken maailman yhteydenpitovälineet, niin oikeasti mietitään että joku tulis vielä kotiin valvomaan! Peitelläkö vielä pitäis? 

Vierailija
68/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

50? Naurettavaa. Missä te itse olette? Jossain All Inclusive -lomalla? 

Kaapit täyteen perussafkaa ia ostaa sillä viiskymppisellä sitten jotain extraa. 

Vierailija
69/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 16v. ei minusta pitäisi olla yksin kotona kuin max yhden-kahden yön yli, ja silloinkin kummi, mummo tai pappa lähellä, tai menevät sinne valvomaan, jos vanhempien on pakko olla pois.

Minkälaisia nuoria te oikeen olette kasvattaneet/olette kasvattamassa?! Nykyään on kaiken maailman yhteydenpitovälineet, niin oikeasti mietitään että joku tulis vielä kotiin valvomaan! Peitelläkö vielä pitäis? 

Kyllä nuoret kasvavat ja heitä kasvatetaan ihan hyvin, vaikkei heitä jätä yksin viikoksi vielä 16-vuotiaana tai sen alle. Nuorissa on eroja.

Valvomaan tarkoitti lähinnä lähistöllä olemista, saatavilla oloa pikaisesti, ja että käy ainakin moikkaamassa alle 18v. nuorta. 

Vierailija
70/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ole jättänyt kuin parikymppiä. Olen tehnyt jonkun ison vuoallisen tai kattilallisen ruokaa, mistä syö 2-3 päivää ja ostanut jääkaappiin loppuajaksi einesruokia niin monta, että riittää.

Vierailija
71/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin on mitään haittaa siitäkään, jos 16-17v. on yksin viikonlopun, että isovanhempi tulee vaikka myöhään illalla yön yli, tai heti aamulla käymään ja moikkaamaan, kysymään miten memee?

Huolenpitoa ja välittämistä on tärkeää osoittaa vielä teineillekin. Paapominen ja vieressä vahtiminen koko ajan on eri asia, jollei teini oikeasti tarvitse sellaista esim. käytöksensä tai terveyssyiden vuoksi.

Vierailija
72/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä ole jättänyt kuin parikymppiä. Olen tehnyt jonkun ison vuoallisen tai kattilallisen ruokaa, mistä syö 2-3 päivää ja ostanut jääkaappiin loppuajaksi einesruokia niin monta, että riittää.

Minkä ikäiselle ja millaiseksi ajaksi, viikoksi?

Vierailija
73/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 e. Joihinkin tuotteisiin.. Teet jääkaappiin valmiiksi lasagnea tai muuta lämmitettävää. Saa maidot ja limut hakea itse. Vaihtoehtoisesti haet kaikki ruuat itse valmiiksi. Kuinka kaukana kauppa on? 

Vierailija
74/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin 18-vuotiaana lukiota ja olin samalla töissä. Asuin eri paikkakunnalla kuin vanhempani ja vastasin itsestäni kokonaan. Joku uskaltaisi jättää jo viikoksi yksin?

Vierailija
75/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki teinit eivät juo tai pidä äänekkäitä tööttööt-bileitä heti kun silmä välttää, eivätkä liiku isoissa kaveriporukoissa.

Vierailija
76/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin 18-vuotiaana lukiota ja olin samalla töissä. Asuin eri paikkakunnalla kuin vanhempani ja vastasin itsestäni kokonaan. Joku uskaltaisi jättää jo viikoksi yksin?

18v. lähtökohtaisesti viikko tai pari kerrallaan, tai sitten toki jo omillaan, jos hän on oikeasti siihen valmis. En tarkoittanut vastauksellani, että 18v. vain viikoksi. Kyse teinistä, joka asuisi vielä kotona tuon ikäisenä. 

Vierailija
77/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäiselle ja millaiseksi ajaksi, viikoksi?

Viikoksi tai joskus ylikin. Yli 15-vuotiaan. Itse asiassa jopa melkein parikymppisellekin, joka on pitkät päivät kesätöissä matkoineen. Leipää, maitoa, juustoa, kananmunia, vihanneksia jne. meillä on tietysti lisäksi.

Vierailija
78/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole siitä, että ei pärjäisi, vaan siitä, että teiinille tulee hylkäämiskokemus. Vaikuttaa sitten aikuisena parisuhteisiin yms.

Vierailija
79/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18v. lähtökohtaisesti viikko tai pari kerrallaan, tai sitten toki jo omillaan, jos hän on oikeasti siihen valmis. En tarkoittanut vastauksellani, että 18v. vain viikoksi. Kyse teinistä, joka asuisi vielä kotona tuon ikäisenä. 

Jotkut voivat asua omillaan vasta esim. 20- 25v. ja sitten on vielä nuoret, jotka eivät välttämättä koskaan.

Vierailija
80/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika paljon eroa onko teini 13v vai 19v. 13 veetä en jättäisi yksin kotiin viikoksi, 19vee taas pärjää jo omillaan myös rahallisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä