Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini yksin viikon, ruokaraha

Vierailija
06.07.2025 |

Paljon antaisitte ruokarahaa teinille kuka on viikon yksin kotona? Kotona laitettavaan ruokaan siis. Mäkit, pitsat sun muut saa maksaa omistaan. Riittäisikö 50 euroa? Jotenki vaikea arvioida kun ostan aina koko perheen ruoat.

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee sille 4 - 5 litraa nakkikeittoa ja 1 kg juusto, leipää, pullaa, maitoa ja kermaa jääkaappiin. Pitäs pärjätä noilla viikon helposti.

Vierailija
42/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muakin kiinnostelee, minkä ikäisen teinin jätätte yksin viikoksi. Aika karua, jollei sitten kyse ole 17-19-vuotiaasta teinistä, mutta tällaisella jo luulis olevan pankkikortti ja voisi sopia hänen kanssaan yhdessä ruokabudjetista.

Itse asiassa luulen, että tämä on provo.

Minä jäin veljen kanssa yksin viikoksi, kun äiti ja isä lähti reissuun. Me oltiin silloin yläasteen kasilla ja ysillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka teini sanoi, että Joo mielelläni olen viikon, niin totuus voi olla toinen. Viikko on pitkä aika ja voi oikeesti aiheuttaa myöhemmäksi ongelmia

Siis jos teini vaikka alle 16 v

Vierailija
44/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössähän järkevää ja edullisinta on tehdä etukäteen esim. peltipizzaa jääkaappiin ja muita ruokia pakkaseen, sieltä nostelee joka ilta seuraavan päivän ruuat. 

Tai antaa teinin harjoitella itsenäistä elämää, johon kuuluu ruokien suunnittelu ja raaka-aineiden hankinta sekä ruuanlaitto.

Kyllä, tämä olisi paras vaihtoehto.

Tulee myöskin edulliseksi, jos tekee pastaa ja kanakastikkeen itse, ja syö siitä pari päivää. Sitten seuraavan ruokalajin kokkaus.

Vierailija
45/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä sai tuon 50€. En tiedä mitä on syönyt, jääkaapissa oli vanhoja ruokia syömättä, joita tein ennen lähtöä. Heittelen niitä nyt roskiin. Että meillä ei kannata tehdä valmiiksi ilmeisesti. Tekee sitten itse tai hakee kaupasta. Tainnut elää herkuilla vkon mutta hengissä on ja se on tärkeintä.

Mikset tiedä mitä lapsesi on syönyt? Etkö soitellut ja kysynyt?

Toki, mutta en nyt jaksanut kaikkea tähän aukoa. Kun ilmeisesti kuitenkin kiinnostaa niin kerrottakoon, että oli sanonut syöneensä valmiita ruokia jääkaapista. Niistä oli vähän närpitty. Oli tehnyt myös jauhelihakastiketta ja spagettia, mutta kastikkeesta oli tullut niin pahaa (??) ettei syönyt vaan jätti jääkaappiin. Spagettia ketsupilla siis.

Hedelmät oli kelvanneet. Pakkasessa oli leipää, jota otin nyt sulamaan eli niille ei ollut ollut tarvetta. Jugurtit ja maidot heitin vanhentuneina pois, samoin tekemäni makaronilaatikon, salaatin ja kalakeiton. Lihapullat oli syönyt tai sitten antoi ne koiralle. Eli kun itse saa päättää, niin ei näytä perusruoka maistuvan :D. Nälkä olisi kuintenkin oletettavasti ajanut nuokin syömään, joten sillä 50€ pärjäsi ihan hyvin. Tämä oli se viestini ap:lle ja tiedoksi, ettei ne välttis vanhempien tekemät ruuat ole se top jos pääsee itse kaupasta hakemaan mitä lystää.

Itselle kuitenkin kivempi jättää nuori yksin kun tietää, että jääkaapissa on ruokaa tarvittaessa. Ja nämä hänen lempiruokiaan arjessa, joita toivoi että teen kun kysyin. Turhaan huolehdin. Itse saa jo valita jatkossa vaikka varmaan jotain tekisin/hommaisin silloinkin jääkaappiin omaksi helpotuksekseni. 

Vierailija
46/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisen teinin jätätte viikoksi yksin? Toki jos on paljon kavereita ja sukulaisia lähellä, mutta viikko on kyllä pitkä aika. Ehkä 16-17v. jo pystyy olemaankin useamman päivän. 

50e plus hätä- tai sairastumistilanteita varten taksiraha 20-50e. Jättäisin valmiiksi hänelle kaikki voileipäkamppeet, mehut, jogurtteja ja maidon ainakin, sekä pari ateriaa ja pakastimeen pari pizzaa. Teinit saattavat tarvita parikin lämmintä ateriaa päivässä.

Olin aika paljon yksin 14 vuotiaasta saakka omakotitalossa, kun vanhempani tekivät reissutyötä, kävivät ulkomailla ja mökillä.  Ei ollu ongelmaa vaan pidin siitä. Leikkasin nurmikot ja tein lumityöt. Olen ainoa lapsi.

Ei ollut yhtään karua tai kamalaa käydä itse kaupassa, tehdä ruoat ja hoitaa kouluun heräämiset yms. Ehkä olin ääripää, mutta onnellinen siitä. Toinen ääripää on nää vanhemmat, jotka jännittää teinin jättämistä kotiin yhdeksi MAX 2 päivää. Jos on ihan rämäpää eikä osaa huolehtia itsestään niin sitten miettisin kyllä että miten sen sais ikinä aikuistumaan

Sivusta

.. oma kokemus

Vierailija
47/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

70e. Saa syödä hyvin ja monipuolisesti. 

Vierailija
48/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla ruokamäärällä ei elä kukaan.

Hyvin moni oikeasti joutuu elämään.

Vierailija
49/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se kymppi per päivä pitäisi jo olla. Eli 70€.

Vierailija
50/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muakin kiinnostelee, minkä ikäisen teinin jätätte yksin viikoksi. Aika karua, jollei sitten kyse ole 17-19-vuotiaasta teinistä, mutta tällaisella jo luulis olevan pankkikortti ja voisi sopia hänen kanssaan yhdessä ruokabudjetista.

Itse asiassa luulen, että tämä on provo.

Juu, jos teini on 13-16, niin aika hyvä luotto pitää olla, jos uskaltaa jättää viikoksi yksin ruokarahoilla varustettuna. Ties minkälaiset lapasesta lähtevät kotibileet siellä on kohta pystyssä..

Vierailija
51/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössähän järkevää ja edullisinta on tehdä etukäteen esim. peltipizzaa jääkaappiin ja muita ruokia pakkaseen, sieltä nostelee joka ilta seuraavan päivän ruuat. 

Tai antaa teinin harjoitella itsenäistä elämää, johon kuuluu ruokien suunnittelu ja raaka-aineiden hankinta sekä ruuanlaitto.

Me emme taida minkä ikäisestä teinistä nyt puhutaan, riippuu isosti siitäkin.

Vierailija
52/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä! Ainakin pitää olla sitten kekseliäs ja hyvä ruoanlaittaja, että saa tuon riittämään kaikkiin päivän aterioihin viikoksi. Itse vähintäänkin tuplaisin summan, eikä sekään kyllä vielä paljon ole. 

Vierailija
53/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli kyseessä on kasvuvaiheessa oleva urheileva poika, niin hän syö 3 lämmintä ateriaa päivässä + aamiainen ja välipalat. Pelkästään sitä lihaa/kanaa/kalaa uppoaa kitusiin helposti 500g per ateria. 

Jos kyseessä on urheileva teini, niin ruokarahaa pitää varata muutama kymppi per päivä. 

Vierailija
54/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 16v. ei minusta pitäisi olla yksin kotona kuin max yhden-kahden yön yli, ja silloinkin kummi, mummo tai pappa lähellä, tai menevät sinne valvomaan, jos vanhempien on pakko olla pois.

Viikoksi jättäisin vasta 18-19v.

Vierailija
55/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tässä nyt puhutaan 17-19v teinistä. Tuota nuoremman jättäminen viikoksi yksin on kyllä arvelluttavaa.

Vierailija
56/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tässä nyt puhutaan 17-19v teinistä. Tuota nuoremman jättäminen viikoksi yksin on kyllä arvelluttavaa.

Kyllä. Voipi olla lastensuojeluasia silloin. Varsinkin, jos omat vanhemmat poistuvat maasta lomareissulle, ilman vastuuaikuisen nimeämistä sukulaisista tai naapureista, se on heitteillejättö.

Viikonloppukin voi olla hyvin raskas kestää yksin yläkouluikäisenä. Nuorissa ja perheissä on toki eroja.

Vierailija
57/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä porukkaa täällä, ap on selvä provo kin ei edes kerro minkä ikäisestä teinistä kyse 13 v pikkasen eri asia kuin 19 v. Ja jengi vaan miettii ruokia. Siis ei 13-16-vuotias voi mitenkään olla viikkoa yksin! 

Vierailija
58/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös perheitä, joissa lapsi on laitettu asumaan omilleen jo 16-vuotiaana. Omaan tai vuokra-asuntoon. On liian kypsymätön minusta vielä tuolloin, tarvitsee vanhempiaan vielä.

Vierailija
59/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä se, oma lapseni on nyt ollut viikon leirillä ja kyllä viikko on todella pitkä aika.

Lastensuojeluasia todellakin, jos vaikka 13- vuotias on viikin yksin ja vanhemmat ulkomailla.

Vierailija
60/105 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä porukkaa täällä, ap on selvä provo kin ei edes kerro minkä ikäisestä teinistä kyse 13 v pikkasen eri asia kuin 19 v. Ja jengi vaan miettii ruokia. Siis ei 13-16-vuotias voi mitenkään olla viikkoa yksin! 

Kuvitteellisesta esimerkissäni mietin 17-19v. yksin jäävää.13-16v.ei todellakaan saa viettää viikkoa yksin, 17v. myös liian pitkä aika.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi