Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelijan muuttokuorma

Vierailija
06.07.2025 |

Keräämme täällä opiskelijalle ekaan omaan asuntoon vähitellen tavaroita. Onko jotain mikä teillä unohtui tai ette tulleet ajatelleeksi, että sellainenkin tarvitaan? Mitähän minä en nyt hoksaa.

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sitä kaikkea saa kaupasta jälkikäteenkin. Sitten kun tekee ensimmäistä kakkua niin huomaa tarvitsevansa sähkövatkaimen jne.

Saa mutta todennäköisesti meillä on se jo täällä, muttemme muista vain sitä. Sähkövatkain on lähdössä.

ap

Onko opiskelijalle ok, että saa käytettyä ylijäämää mukaansa? Itse ainakin ostin mieluiten uutena ja jouduin sanomaan jo rumasti äidille, joka yritti tunkea mukaan ties mitä mummon perintöpöytää ja vanhoja lakanoita ja pyyhkeitä.

On käytettyä ylijäämää ja käytettyä ylijäämää. Ehjät, hyväkuntoiset ja ajattomat astiat ja ruuanlaittovälineet ovat hieman eri asia kuin vanhanaikaiset ja epäkäytännölliset huonekalut. Toisin sanoen kenenkään ei ta

Onko se vähintään yhtä hyvä, jos nuori ei tykkää sen pussilakanan ulkonäöstä?

Vierailija
82/115 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIKSI ihmeessä se opiskelija ne oman huomeensa tavarat ottaisi? Ennemminhän hän haluaa leveämmän sängyn ja monikäyttöisen pöydän kuin lapsuuden tavaransa.

Sitäpaitsi iso osa vanhemmista vaihtaa itse pienempään asuntoon lasten muutettua pois.

Meillä on kolme lasta. Ei ajateltu muuttaa pienempään joka kerta kun yksi lähtee omilleen.

Lisäksi on aika karua, että kun opiskelija tulee kotiin käymään ei hänellä ole enää mitään omaa tilaa kotona, vaan on ikäänkuin vain vieraana.

Me tehtiin ensimmäisen lähtijän huoneesta vierashuone, mihin hänellä tosin oli etuoikeus viikonloppuisin ja lomilla. Hänelle jäi pari kaappia mm. vuodevaatteille ja kaikelle sellaiselle minkä halusi jättää, mutta huonetta pystyi käyttämään myös vieraat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verhot, jos asunnossa ei ole sälekaihtimia.

Äidin valitsemat verhot äläkä unohda laittaa myös äidin valitsemat matot. Niistä nuoret yleensä ovat sangen onnellisia. 

Vierailija
84/115 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin kattila, paistinpannu, kapustoja ja kauhoja, aterimet, lautasia syviä ja matalia, kuppeja ja juomalaseja. Tiskiharja, vessaharja, moppi jne. Siivousvälineet. Lakanoita ja pyyhkeitä. Ja toki voit käydä omaa kotia läpi ja miettiä mitä kaikkea tarvitsee kotona joka päiväisessä elämässä. Mutta ei se mitään jotain unohtuu kuitenkin 

Vierailija
85/115 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö nuori ole itse hankkinut mitään? Sellaisia ne nykyajan nuoret ovat, odottavat, että kaikki kannetaan syliin.

Minä ostin aikanaan lakkiaisten jälkeisen kesän tienesteillä itselleni astioita valmiiksi. Sitten muutettuani hankin mitä puuttui. Oli ihan kiva rakentaa omaa pikku pesää. 

Itse, eikä äidin rakentamana. Tämä aloitus on taattua provo-laatua. 

Ei vaan totista totta 70-luvulta. Yhtään huonekalua en kotoa ottanut mukaani. Sisko lainasi kirjoituspöydän, kämppäkaverinsa kirjalyllyn, itse ostinn halvan sängyn ja työtuolin. Myöhemmin sain kotoa pari huonekalua ja vanhan telkkarin.

Nostaa itsetuntoa olla itsenäinen, nykykielellä voimaannuttava. Kokeile joskus!

Voi hyvää päivää nyt sentään.

Tämä minun nuoreni on lähtenyt 18-vuotiaana itse hankkimaansa opiskelupaikkaan Eurooppaan. Opiskellut siellä, vaihtanut itse hommaamaansa opiskelupaikkaan suomalaisessa yliopistossa, hommannut ihan itse siinä sivussa useamman hyvän työpaikan ja sen jälkeen vuoden mittaisen hyvin halutun vaihtovuoden arvostetussa yliopistossa.

Sieltä käsin etänä hoitanut kaiken, hommannut tämän asunnon, uuden työpaikan Suomessa.

Aikoo matkustella siellä itsekseen vielä ennen Suomeen paluuta ja siksi palaa kesken lukuvuoden niin, että myös ne uudet työt alkaa heti.

SIKSI me keräämme nyt nämä konkreettiset tavarat sinne hänen asuntoonsa, että hän ei joudu asumaan tyhjin käsin.

ap, joka hoiti omat asiansa kuule ihan jo 12-vuotiaana isänsä kuoltua, enkä näe siinä yhtään mitään ihmeellistä

Vierailija
86/115 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä et hoksaa sitä, että opiskelemaan lähtevä on aikyinen ihminen, joka on itse vastuussa muuttokuormastaan.

Hän on Aasiassa opiskelijavaihdossa. Eipä ole täällä mitään pakkaamassa.

ap

Eli hän on niin aikuinen, että on jo vaihtoonkin päässyt ja siellä pärjännyt. 

Ja? Tulee sieltä suoraan keskelle opintoja ja töihinkin on jo sitoutunut.

Minä taas olen lomalla ja ehdin vallan mainiosti keräämään täältä kotoa kaiken mitä täältä liikenee. Iso talo ja autotalli täynnä tavaraa, joten minulle tämä on vain helpotus.

Ns. vieraspeitto ja -tyyny. Jos vaan opiskelijakämpän kaappeihin mahtuu. Yllättävän paljon on ollut niillä kuulemma käyttöä, vaikka meilläkin lapsi lähtiessään oli sitä mieltä, että ei noita tarvii mihinkään.

Vierailija
87/115 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me annettiin nuorelle 4900e rahaa verovapaana, että hommatkoon kämppään mitä huvittaa ja vuoteen ei saa tulla kyselemään lisää rahaa. Hyvin toteutui. Tilasi uuden 120cm sängyn, kirjoutuspöydän ja ruokapöydän ja tuolit Ikeasta, pyykkikoneen asennettuna Gigantista ja loput hankki Torista. Esim Martelan työtuolin löysi viidelläkympillä. Astiat jne Puuilosta ja vastaavista.

Toihan opettaa suunnitelmallisuuteen! Hyvä idis.

Vierailija
88/115 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimennysverho ikkunaan. 

Työkalut jo mainittiin.

Joku kärry millä saa tuotua jotain painavampaa kuten mikron kotiin kaupasta. Tarvittavat lääkkeet, kuumemittari, särkylääkkeet, laastaria sun muuta. 

Vierailija
89/115 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pimennysverho ikkunaan. 

Työkalut jo mainittiin.

Joku kärry millä saa tuotua jotain painavampaa kuten mikron kotiin kaupasta. Tarvittavat lääkkeet, kuumemittari, särkylääkkeet, laastaria sun muuta. 

Noniin, tuo pimennysjuttu olisi unohtunut, kiitos! Lääkepakkauksen hän on saanut lahjaksi kaverinsa äidiltä. Se lähtee sellaisenaan.

t ap

Vierailija
90/115 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö nuori ole itse hankkinut mitään? Sellaisia ne nykyajan nuoret ovat, odottavat, että kaikki kannetaan syliin.

Minä ostin aikanaan lakkiaisten jälkeisen kesän tienesteillä itselleni astioita valmiiksi. Sitten muutettuani hankin mitä puuttui. Oli ihan kiva rakentaa omaa pikku pesää. 

Ei vaan totista totta 70-luvulta. Yhtään huonekalua en kotoa ottanut mukaani. Sisko lainasi kirjoituspöydän, kämppäkaverinsa kirjalyllyn, itse ostinn halvan sängyn ja työtuolin. Myöhemmin sain kotoa pari huonekalua ja vanhan telkkarin.

Voi hyvää päivää

Ai, ap olikin sankariäiti! Ja ihan sankarilapsenkin saanut aikaan! Nyt mitalit vetämään!

Vierailija
91/115 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile sä lukea tarkemmin.  Aloitus, jossa ilmeisesti äiti pohtii, mitä laittaa kotinsa nurkista nuorensa muuttokuormaan mukaan, on provo näin sunnuntaiaamun ratoksi. Mä tein oman ensimmäisen muuton polkupyörällä, mukana suurinpiirtein omat vaatteet ja koulukirjat. Ei ollut äiti pakkaamassa. 

Vierailija
92/115 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kerään opiskelijalle tavaraa parhaillaan ja hain muuttolaatikoita Ikeasta. Olisi niin paljon, mitä antaa mukaan, mutta opiskelijäkämppä on pieni, joten täytyy hillitä itseäni. Perusasiat kuten astiat ja tekstiilit, henkareita, siivoustarvikkeet, kotoa hänen kosmetiikkansa ja kirjojaan. Omasta huoneestaan vaatteitaan, laukkujaan, tavaroitaan. Palovaroitin, sammutuspeite.

Kuinka monet astiat laitatte opiskelijalle? 6 vai 4 kpl jokaista? Tiskikonetta siellä ei ole.

Vierailija
93/115 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verhot, jos asunnossa ei ole sälekaihtimia.

Äidin valitsemat verhot äläkä unohda laittaa myös äidin valitsemat matot. Niistä nuoret yleensä ovat sangen onnellisia. 

Jos äidin hankkimat neutraalit verhot eivät kelpaa, niin sitten voi tietysti asua akvaariosa kunnes saa hankittua paremmat.

Vierailija
94/115 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jouduin myös hommaamaan kaikki itse

Vierailija
95/115 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile sä lukea taremmin.  Aloitus, jossa ilmeisesti äiti pohtii, mitä laittaa kotinsa nurkista nuorensa muuttokuormaan mukaan, on provo näin sunnuntaiaamun ratoksi. Mä tein oman ensimmäisen muuton polkupyörällä, mukana suurinpiirtein omat vaatteet ja koulukirjat. Ei ollut äiti pakkaamassa. 

Saitko kymmenen vai sata metriä etumatkaa?

Vierailija
96/115 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaraa voi ostaa sitä mukaa kun huomaa mitä tarvii. Ekaan omaan kämppään toin kotoa lautasen, mukin, haarukan, lusikan ja veitsen ja lisäksi petivaatteet. Kierrätyskeskuksesta hain runkopatjasängyn ja kaupasta vessapaperia ja lampun. Niillä pärjäsi kunnes tuli lisää juttuja mieleen. Oli näppärää, kun muutto sujui bussilla, ei tarvinnut lainata autoa.

Vierailija
97/115 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taskulamppu ja jatkojohto

Vierailija
98/115 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin tyypillistä suomalaisuutta, yhtään ei saa auttaa ketään, eikä etenkään omia lapsiaan. 

Vierailija
99/115 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivousvälineet: imuri, siivousliinoja, yleispesuaine, WC-harja, varrellinen lattiamoppi, tiskiharja, pölyhuiska (minusta Swiffer on paras).

Vierailija
100/115 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyykinkuivausteline ja pyykkipoikia, vaikka olisikin kuivausrumpu.

Mihin tarvitaan pyykkipoikia sisätiloissa ja varsinkin, jos omistaa kuivausrummun? Mun kodissa ei ole pyykkipoikia. 

Onko vuokra-asunnoissa kuivausrumpuja? Meillä oli ainoastaan pyykinpesukone taloyhtiön pyykkituvassa, lisäksi siellä oli linko, jolla sai pyykkiä vielä vähän kuivemmaksi. 

Tietysti on. Niitä saa ostaa myös vuokra-asuntoihin.

Kiersin etsimässä vuokra-asuntoa opiskelijalle. Ihmettelin, kun 30%:ssa yksiöstä on mahdollisuus edes kapealle pienelle pesukoneelle. Kuivausrumpuja nyt ei ainakaan mahdu mihinkään. Ne pikkuyksiöiden kylppärit on remontoitu tyhmästi, tilan puolesta olisi voinut saada pesukoneen moneenkin, mutta keskelle seinää on usein lätkäisty hehtaarikokoinen käsienpesuallas niin, ettei vaan mahdu, tai suihkusta on tehty ylileveä.