Kuinka esittää kiireistä asiantuntijatyössä?
Ehkä vähän pilke silmäkulmassa esitetty kysymys, mutta kaipaisin kyllä oikeastikin hyviä vinkkejä.
Olen opiskellut ja nähnyt aika paljon vaivaa sen eteen, että olen oppinut aikatauluttamaan, organisoimaan, sanomaan ei, priorisoimaan ja ylipäätään johtamaan omaa työtäni. Käynyt kursseja ja lukenut alan kirjoja, niitähän riittää. Työpäiväni ovat sopivasti täynnä enkä joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta tee esimerkiksi ylitöitä. En myöskään tee koskaan töitä viikonloppuisin tai lomalla. Viihdyn työssäni, joka on sopivan haastavaa ja jossa tekemistä on sopivasti.
Yksikössä on ihmisiä, jotka valittavat jatkuvaa kiirettään ja sitä, että heillä on liikaa töitä. Ihmettelen välillä ylityötuntien määrää, että miten voi mennä jonkin asian tekemiseen muka noin paljon aikaa. Mielestäni monen kohdalla kyse on siitä, ettei osata priorisoida ja organisoida hommiaan. Nyt uudehko pomoni on sitä mieltä, että työt jakaantuvat epätasaisesti ja että meidän, jotka emme hoe koko ajan kiirettä ja jotka emme tee jatkuvasti ylitöitä, pitäisi ottaa osaa näiden muiden töistä itsellemme.
Ongelma siis on, että minun pitäisi saada pomolleni annettua sellainen (sinänsä ihan oikea) vaikutelma, että työpäiväni ovat kyllä täynnä ja että saan paljon aikaan.
Miten asiantuntijatyössä voi esittää olevansa hyvin kiireinen ja työstä stressaantunut, vaikka oikeasti työtä olisi sopivasti?
Kommentit (18)
Nakuttaa vauvapalstalle kiireisenä.
Jos sinulla on päivä täynnä nykyisten töiden suhteen, niin sitten vaan kieltäydyt ylitöistä. Tuo on työnjohdollinen ongelma, eikä muutu tuollaisella suunnittelemallasi pelleilyllä yhtään miksikään.
Itse olin IT-alalla asiantuntijana (nyt eläkkeellä). Jos halusin vaikuttaa kiireelliseltä, otin mapin kainaloon ja lähdin käppäilemään ympäri toimistoamme. Välillä olin tutkivinani esim. verkkopistokkeita ja tein "muistiinpanoja" mappiin. Hyvä puoli tässä oli se, että suurin osa porukasta ei tiennyt työtehtävistäni oikeastaan mitään. Hämäys oli siis helppo toteuttaa.
Pelaat raha-uhkapelejä. Äkkiä joku taulukko välisivulta esiin tarvittaessa.
Miten asiantuntija työssä voi olla aikaa suunnitella hommia, jotka "ei kuulu sulle?"
Olet ilmeisesti vasuri.
Tunnistan tämän ongelman omassa työpaikassani:
"Yksikössä on ihmisiä, jotka valittavat jatkuvaa kiirettään ja sitä, että heillä on liikaa töitä. Ihmettelen välillä ylityötuntien määrää, että miten voi mennä jonkin asian tekemiseen muka noin paljon aikaa. Mielestäni monen kohdalla kyse on siitä, ettei osata priorisoida ja organisoida hommiaan.
... meidän, jotka emme hoe koko ajan kiirettä ja jotka emme tee jatkuvasti ylitöitä, pitäisi ottaa osaa näiden muiden töistä itsellemme. "
Tämä on niin väärin, että juuri "kiireisten" töitä jaetaan niille, jotka saavat omat hommansa hoidetuksi. Ja omien työkavereitten toiminnan perusteella kovasti kiireinen on silloin, kun rupattelee työkaverin kanssa puhelimessa.
"Ongelma siis on, että minun pitäisi saada pomolleni annettua sellainen (sinänsä ihan oikea) vaikutelma, että työpäiväni ovat kyllä täynnä ja että saan paljon aikaan. "
Minulla tätä ongelmaa ei ole vaan pikemminkin päin vastoin, pomon mielestä minulla on liikaa asiakkaita, vaikka liukumatunnit ovat useammin miinuksella kuin plussalla. Tilastoista kyllä näkee, minkä verran on töitä tehty.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on päivä täynnä nykyisten töiden suhteen, niin sitten vaan kieltäydyt ylitöistä. Tuo on työnjohdollinen ongelma, eikä muutu tuollaisella suunnittelemallasi pelleilyllä yhtään miksikään.
Jep, juuri näin! Luulisi esimiesten olevan kiinnostunut enemmän työn tuloksista kuin työpaikalla vietetystä ajasta.
Mun mielestä töitä ei pitäis jakaa sen perusteella, miten ripeästi työnsä saa tehtyä. Kohtuutonta, että toinen tekee sen 100%, kun joku toinen haahuilee 40% työtehoilla päivästä toiseen.
Meillä löytyy myös ne tietyt koko ajan kiireestä valittajat jotka eivät kuitenkaan saa mitään aikaiseksi vaan muut tekevät heidän työnsä. Onneksi itse teen sellaisia hommia ettei minulle voi laittaa näiden "kiireisten" töitä, mutta muut valitettavasti joutuvat kärsimään. Kiireiset ovat myös niitä pomojem perceennuolijoita jotka käyvät joka päivä firman johtoportaan huoneissa näyttäytymässä ja selostamassa mitä kaikkea heidän pitäisi tänään tehdä, mutta kun on niin kiire.
Kaksipiippuinen juttu. Itse kuulun niihin "oikeasti" kiireisiin ja syy on oikeastaan nimenomaan se, että alun perin tuli sanottua aina kyllä ja niitä tehtäviä vaan kasaantui ja kasaantui. Enkä ole missään nimessä korvaamaton, mutta omaa työtä tekee Suomessa vaan muutama. Mutta sitten samalla nimikkeellä on myös niitä, joista oikein kukaan ei tiedä, että mitä he tekee, paitsi osaavat puhua johtajille. Lopulta joku taisi nähdä totuuden ja heille delegoitiin osa töistä ja minusta se on oikein, vaikka heitä varmasti nyt harmittaakin, kun joutuu tekemään töitä ja tuloksia vielä seurataan.
Mutta vastauksena kysymykseen. Vaikea on esittää, jos ei pysty sitten esittämään niitä työn tuloksia. Työpaikoilla iso ongelma on se, että työt jakaantuu niin epätasaisesti ja sitten tunnollisimmat uupuu.
Vierailija kirjoitti:
Kaksipiippuinen juttu. Itse kuulun niihin "oikeasti" kiireisiin ja syy on oikeastaan nimenomaan se, että alun perin tuli sanottua aina kyllä ja niitä tehtäviä vaan kasaantui ja kasaantui. Enkä ole missään nimessä korvaamaton, mutta omaa työtä tekee Suomessa vaan muutama. Mutta sitten samalla nimikkeellä on myös niitä, joista oikein kukaan ei tiedä, että mitä he tekee, paitsi osaavat puhua johtajille. Lopulta joku taisi nähdä totuuden ja heille delegoitiin osa töistä ja minusta se on oikein, vaikka heitä varmasti nyt harmittaakin, kun joutuu tekemään töitä ja tuloksia vielä seurataan.
Mutta vastauksena kysymykseen. Vaikea on esittää, jos ei pysty sitten esittämään niitä työn tuloksia. Työpaikoilla iso ongelma on se, että työt jakaantuu niin epätasaisesti ja sitten tunnollisimmat uupuu.
Ja lisään vielä, että osaan kyllä organisoida ja priorisoida työtäni varsin hyvin, mutta mitä enemmän osaat, sitä enemmän odotetaan. Viisas pääsisi vähemmällä.
Sä voit huokailla kuuluvasti kahvipöydässä ja palavereissa, kuinka paljon sulla on töitä ja kuinka kiire on ja kuinka taas on tällä viikolla luvassa pitkäää päiväää.
Voit myös silloin tällöin lähettää vaikka illalla jonkun sähköpostin, jossa pomo on mukana saajana, jolloin hänelle tulee tunne, että teet töitä lauantaina illallakin. Vaikka siis tällaisia posteja tulisi kerran puolessa vuodessa.
Lisäksi voit täyttää kalenterisi epämääräisiltä kuulostavilla kokouksilla tai työtehtävillä, ei niitä kukaan tarkasta, että mitä ovat. Kalenteri näyttää tosi täydeltä silti, vaikka olisivat osin keksittyjä.
Palaverissa kannattaa aina luetella kaikki työnsä ja korostaa vastuualueitaan.
Sit vain nautit itse salaa tasapainoisesta työpäivästäsi ja pidät kunnon tauot kuten kuuluukin.
Meillä on töissä outlookin kalenterit, jotka näkyvät muille. Sinne vaan merkkaa kaiken, niin kalenteri näyttää täydeltä. Esimerkiksi huomenna klo 8:30-10 työstän asiaa x ja se on merkitty kalenteriin. Tällä tavalla siihen päälle ei myöskään heitetä jotain pilipalikokousta, mitkä pirstovat työpäivän niin, että mitään ei oikeasti saa aikaiseksi.
Minusta on äärimmäisen huonoa johtamista, jos odotetaan, että työntekijät tekisivät ylitöitä ja vastaisivat työasioihin lomalta.
On kyllä hyvä selvittää kasaantuuko työtehtävät jotenkin epätasaisesti ja mikä siihen on ehkä syynä. Välillä joku tehtävä, minkä on ajateltu olevan yksinkertainen onkin paljon monimutkaisempi ja tyssää aina seinään, minkä takia se kuormittaa. Ja jos niitä kasaantuu yhdelle, niin se on todella uuvuttavaa.
Olet kuulokkeet päässä, teams punaisella ja höpiset itseksesi jotain ammattijargonia.