Opiskelijan muuttokuorma
Keräämme täällä opiskelijalle ekaan omaan asuntoon vähitellen tavaroita. Onko jotain mikä teillä unohtui tai ette tulleet ajatelleeksi, että sellainenkin tarvitaan? Mitähän minä en nyt hoksaa.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyykinkuivausteline ja pyykkipoikia, vaikka olisikin kuivausrumpu.
Mihin tarvitaan pyykkipoikia sisätiloissa ja varsinkin, jos omistaa kuivausrummun? Mun kodissa ei ole pyykkipoikia.
Onko vuokra-asunnoissa kuivausrumpuja? Meillä oli ainoastaan pyykinpesukone taloyhtiön pyykkituvassa, lisäksi siellä oli linko, jolla sai pyykkiä vielä vähän kuivemmaksi.
Tietysti on. Niitä saa ostaa myös vuokra-asuntoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitaan pyykkipoikia sisätiloissa ja varsinkin, jos omistaa kuivausrummun? Mun kodissa ei ole pyykkipoikia.
Onko vuokra-asunnoissa kuivausrumpuja? Meillä oli ainoastaan pyykinpesukone taloyhtiön pyykkituvassa, lisäksi siellä oli linko, jolla sai pyykkiä vielä vähän kuivemmaksi.
Mitään järkeähän ei siinä ole. Eikä kaikkialle mahdu edes se pesukone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä kaikkea saa kaupasta jälkikäteenkin. Sitten kun tekee ensimmäistä kakkua niin huomaa tarvitsevansa sähkövatkaimen jne.
Saa mutta todennäköisesti meillä on se jo täällä, muttemme muista vain sitä. Sähkövatkain on lähdössä.
ap
Onko opiskelijalle ok, että saa käytettyä ylijäämää mukaansa? Itse ainakin ostin mieluiten uutena ja jouduin sanomaan jo rumasti äidille, joka yritti tunkea mukaan ties mitä mummon perintöpöytää ja vanhoja lakanoita ja pyyhkeitä.
Mahdollisimman vähän tavaraa mukaan. Tavaraa kyllä kertyy! Sänky, pöytä, pari tuolia ja ruokailuvälineet riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
iva kun tunget lapsesi kotiin sitten hirveän määrän näitä romuja. Varmaan olet myös kieltänyt hankkimasta mitään omaa ja itseä miellyttävää, koska "meiltä kyllä löytyy!".
Tarvittava "romu", kuten nyt vaikka vasara tai ruokailuvälineet, kelvannevat vaikkei niitä olisikaan valittu oman maun mukaan. Huonekalut ja sen sellainen valitaa tietysti itse, ellei oman vanhan huoneen kalusteet kelpaa mukaan.
Jos ottaa oman huoneen kalusteet mukaan niin sittenhän pitää ostaa uusia siihen vanhaan huoneeseen. Mieluummin ostaa opiskelijalle sellaiset uudet huonekalut mitä haluaa.
MIKSI ihmeessä se opiskelija ne oman huomeensa tavarat ottaisi? Ennemminhän hän haluaa leveämmän sängyn ja monikäyttöisen pöydän kuin lapsuuden tavaransa.
Sitäpaitsi
Mun opiskelija kyllä mietti sänkyasiaa toisinpäin, pitääkö ostaa kapeampi sänky, kun asunto on niin pieni. Onneksi otti kuitenkin vanhan sänkynsä ja myös työpöytänsä (sekin oli tietysti aiemmin päivitetty pikkukoululaisen pöydästä isommaksi). Keittiön kaapeista sai ihan itse valita, mitä välineitä sieltä mukaansa ottaa, niitä oli ihan riittävästi jaettavaksi asti. Enkä todellakaan ostanut uusia huonekaluja vanhaan huoneeseensa, sen sijaan ostin uuden, pienemmän asunnon ja vein aika paljon tavaraa kaatopaikallekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoontaitettavat tikkaat, sellaiset millä ylttää laittamaan verhot ja kattolamput on hyvä olla.
Totta!
Mahtaakohan se opiskelija ilahtua tuollaisesta tilanviejästä? Ihan keittiötuoli tai muu jakkara riittää tuohon. Olen yli 30 vuotta asunut omillani, ja hyvin ole ilman tuollaista pärjännyt. Korkeammat tikkaat on ollut käytössä pari kertaa tapetoidessa ja maalatessa. Sellaiset meillä onneksi löytyy tällä hetkellä taloyhtiön varastosta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuori ole itse hankkinut mitään? Sellaisia ne nykyajan nuoret ovat, odottavat, että kaikki kannetaan syliin.
Minä ostin aikanaan lakkiaisten jälkeisen kesän tienesteillä itselleni astioita valmiiksi. Sitten muutettuani hankin mitä puuttui. Oli ihan kiva rakentaa omaa pikku pesää.
Itse, eikä äidin rakentamana. Tämä aloitus on taattua provo-laatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä kaikkea saa kaupasta jälkikäteenkin. Sitten kun tekee ensimmäistä kakkua niin huomaa tarvitsevansa sähkövatkaimen jne.
Saa mutta todennäköisesti meillä on se jo täällä, muttemme muista vain sitä. Sähkövatkain on lähdössä.
ap
Muista laittaa myös mankeli mukaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään järkeähän ei siinä ole. Eikä kaikkialle mahdu edes se pesukone.
Vain omistusasuntoihin on sun mielestä järkeä hankkia kuivausrumpu? Miksi? Minusta kuivausrumpu tai kuivaava pesukone on hyvinkin järkevä varsinkin pienessä asunnossa. Ei kai opiskelijan ole mikään pakko elää mahdollisimman askeettisesti?
Vierailija kirjoitti:
MIKSI ihmeessä se opiskelija ne oman huomeensa tavarat ottaisi? Ennemminhän hän haluaa leveämmän sängyn ja monikäyttöisen pöydän kuin lapsuuden tavaransa.
Sitäpaitsi iso osa vanhemmista vaihtaa itse pienempään asuntoon lasten muutettua pois.
Meillä on kolme lasta. Ei ajateltu muuttaa pienempään joka kerta kun yksi lähtee omilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
iva kun tunget lapsesi kotiin sitten hirveän määrän näitä romuja. Varmaan olet myös kieltänyt hankkimasta mitään omaa ja itseä miellyttävää, koska "meiltä kyllä löytyy!".
Tarvittava "romu", kuten nyt vaikka vasara tai ruokailuvälineet, kelvannevat vaikkei niitä olisikaan valittu oman maun mukaan. Huonekalut ja sen sellainen valitaa tietysti itse, ellei oman vanhan huoneen kalusteet kelpaa mukaan.
Jos ottaa oman huoneen kalusteet mukaan niin sittenhän pitää ostaa uusia siihen vanhaan huoneeseen. Mieluummin ostaa opiskelijalle sellaiset uudet huonekalut mitä haluaa.
MIKSI ihmeessä se opiskelija ne oman huomeensa tavarat ottaisi? Ennemminhän hän haluaa leveämmän sängyn ja monikäyttöisen pöyd
Eikö se opiskelija käy viikonloppuisin tai lomilla kotona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Onko opiskelijalle ok, että saa käytettyä ylijäämää mukaansa? Itse ainakin ostin mieluiten uutena ja jouduin sanomaan jo rumasti äidille, joka yritti tunkea mukaan ties mitä mummon perintöpöytää ja vanhoja lakanoita ja pyyhkeitä.
Tätä minäkin mietin. Itse sanoin kotoa pois muuttavalle nuorelle, että voit valita täältä itse mitä haluat ottaa mukaan. Ei ottanut sähkövatkainta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittiövälineet joilla pääsee asettumaan taloksi: esim. sakset, kuorimaveitsi, keittiömitat, patalaput, kahvimitta ja suodantinpussit jos juo kahvia, juustohöylä. Muutama pakasterasia, elmukelmu, folio, leivinpaperi, talouspaperi. Tiskirätti ja harja, keittiöpyyhkeitä, roskapussit, biopussit. Tietenkin pannu, kattila, lasta, kauha, veitsi tai pari, leikkuulauta, joku vuoka jos tekee uuniruokia.
Näillä pääsee alkuun ja myöhemmin voi sit täydentää tarvitsemillaan jutuilla.
Elmukelmu ja folio?
Älä nyt naurata! Meinaatko ettei lapsukainen edes noita osaa kaupasta ostaa?! LMAO
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä et hoksaa sitä, että opiskelemaan lähtevä on aikyinen ihminen, joka on itse vastuussa muuttokuormastaan.
Hän on Aasiassa opiskelijavaihdossa. Eipä ole täällä mitään pakkaamassa.
ap
Eli hän on niin aikuinen, että on jo vaihtoonkin päässyt ja siellä pärjännyt.
Ja? Tulee sieltä suoraan keskelle opintoja ja töihinkin on jo sitoutunut.
Minä taas olen lomalla ja ehdin vallan mainiosti keräämään täältä kotoa kaiken mitä täältä liikenee. Iso talo ja autotalli täynnä tavaraa, joten minulle tämä on vain helpotus.
Nuoresi varmaan ilahtuu suunnattomasti kun työnnät hänelle rompetta, joka on lojunut nurkissa. Normaali ihminen veisi kierrätykseen jo hylkäämänsä rojut, eikä työntäisi niitä enää kellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
On käytettyä ylijäämää ja käytettyä ylijäämää. Ehjät, hyväkuntoiset ja ajattomat astiat ja ruuanlaittovälineet ovat hieman eri asia kuin vanhanaikaiset ja epäkäytännölliset huonekalut. Toisin sanoen kenenkään ei tarvitse hyväksyä jotain lastulevyistä tv-alttaria, mutta joku muutamaan kertaan käytetty pussilakana on vähintään yhtä hyvä kuin uutena Ikeasta hankittu. Järki ja tarkoituksenmukaisuus auttaa pitkälle, kannattaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäpaitsi iso osa vanhemmista vaihtaa itse pienempään asuntoon lasten muutettua pois.
Meillä on kolme lasta. Ei ajateltu muuttaa pienempään joka kerta kun yksi lähtee omilleen.
Lisäksi on aika karua, että kun opiskelija tulee kotiin käymään ei hänellä ole enää mitään omaa tilaa kotona, vaan on ikäänkuin vain vieraana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi on aika karua, että kun opiskelija tulee kotiin käymään ei hänellä ole enää mitään omaa tilaa kotona, vaan on ikäänkuin vain vieraana.
No meillä esimerkiksi on 244-neliöinen talo. Vaikka me muuttaisimme esimerkiksi puolet pienempään, ei meillä silti ole mitenkään ahdasta ja molemmille lapsille jää ns. oma huone silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuori ole itse hankkinut mitään? Sellaisia ne nykyajan nuoret ovat, odottavat, että kaikki kannetaan syliin.
Minä ostin aikanaan lakkiaisten jälkeisen kesän tienesteillä itselleni astioita valmiiksi. Sitten muutettuani hankin mitä puuttui. Oli ihan kiva rakentaa omaa pikku pesää.
Itse, eikä äidin rakentamana. Tämä aloitus on taattua provo-laatua.
Ei vaan totista totta 70-luvulta. Yhtään huonekalua en kotoa ottanut mukaani. Sisko lainasi kirjoituspöydän, kämppäkaverinsa kirjalyllyn, itse ostinn halvan sängyn ja työtuolin. Myöhemmin sain kotoa pari huonekalua ja vanhan telkkarin.
Nostaa itsetuntoa olla itsenäinen, nykykielellä voimaannuttava. Kokeile joskus!
Totta!