Olen alkanut epäillä, että suurin osa ihmisistä ei oikeasti ajattele itse mitä mieltä olette?
Tuntuu siltä, että suurin osa ihmisten mielipiteistä, poliittisista kannoista ja jopa elämäntavoista on lähinnä kopioita siitä, mitä ympärillä sattuu näkymään tai kuulumaan. Harva oikeasti pysähtyy miettimään, miksi ajattelee niin kuin ajattelee.
Olenko yksin tämän ajatuksen kanssa? Onko kriittinen ajattelu kadonnut vai onko sitä koskaan ollutkaan massoilla? Missä menee raja itsenäisen ajattelun ja laumakäyttäytymisen välillä?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te projisoitte omaa typeryttänne. Veikkaan ettei teillä ole kovin paljon ihmiskontakteja eikä varsinkaan todellisia ystäviä, kun ryyppykavereita ei lasketa. Ne on kavereita just niin kauan kuin kaljaa riittää.
Persut on copy-paste-väkeä ja jopa osa kokoomuslaisista. Petteri ja Riikkuli toistavat omia harhaluulojaan siitä, miten Sotella muka voi säästää vanhenevan väestön ja yhä kalliimpien hoitojen maassa, miten leikkijuna on tärkeä ja miten nyt on vain ihan pakko säästää ja leikata (vaikka sillä saatiin vain valtion velka, konkurssit ja työttömyys kasvuun :D)
Matala älykkyys, vahvat tunteet ja erittäin niukka yleissivistys ------> itsensä ja kykynsä täysin yliarvioiva (miten ihmeessä tutkinnon suorittanut, kopioimallako, käyttämällä tenteissä sijaista?) tollo, jolta puuttuu kyky arvioida omaa osaamistaan ja tietotasoaan. Eli tyypillinen Dunning & Kruger-ihminen.
Sun fanittamaa amerikkaa ja isnotrealia halveksutaan ihan syystä! Kumpikin osallistuu Lähi-Idän tilanteen hankaloittamiseen jatkuvasti unohtamatta isnotrealin suorittamaa palestiinalaisten kansanmurhaa
Sinä taidat nyt puhua NPC-ihmisistä eli taustaihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Sun fanittamaa amerikkaa ja isnotrealia halveksutaan ihan syystä! Kumpikin osallistuu Lähi-Idän tilanteen hankaloittamiseen jatkuvasti unohtamatta isnotrealin suorittamaa palestiinalaisten kansanmurhaa
Se on kyllä jännä miten vihervasemmisto fanittaa Palestiinaa, vaikka siellä heidät heitettäisiin alas katolta
Miksi ihmisten tulisi ajatella mitä mieltä olen asioista? Onpa tyhmä aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä jännä miten vihervasemmisto fanittaa Palestiinaa, vaikka siellä heidät heitettäisiin alas katolta
Ketään ns vihervasemmistolaista ei ole heitetty katolta
Virhe: ei siis videota poistettukaan
Joo, kaikki muut on tyhmää massaa, mutta juuri MINÄ olen älyllinen uniikki lumihiutale! 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa syvällisesti älyllinen ja pohdiskeleva suvereenia itsenäistä ajattelua osoittava analyysi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalinen paine ja pelko siitä mitä muut ajattelevat sinusta ohjaa omaksumaan siinä omassa kuplassa vallalla olevat arvot ja poliittiset ideologiat.
Juuri tätä en ymmärrä. Onko olemassa valtava joukko ihmisiä, jotka aivan tietoisesti toimivat näin? Tai onko oma elämänpiirini jotenkin outo, kun ei todellakaan ole mitään pakkoa ajatella kaikesta samalla lailla kuin joku toinen, ja se on ihan ok? Käytöstavat ja järjen käyttö puheenaiheiden valinnassa riittävät hyvin.
Osa toki alistuu pelon takia ajattelemaan samoin kuin "kaikki", mutta kyllä kamalin kansanosa on se, joka luulee että se on "oikein", mikä on kulloinenkin virallinen ideologia. Sovinnaiset ihmiset siis. Keskiajalla he olivat fanaattisia kristittyjä, nyt he ovat fanaattisia intersektionaalisia tai setalaisia. Aate ei ole olennaista, vaan se fanaattisuus, jolla oikeaa aatetta runnotaan kaikkien kurkusta alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään ns vihervasemmistolaista ei ole heitetty katolta
Kyllä tullaan heittämään, jos islamistit saavat vallan.
Tämäkin meni väännöksi välillä oikeisto-vasemmisto ja Israel-Palestiina. Sitten joku postaa NPC-meemin jotta voidaan ajatella, että ne on ne muut. Ei ole ketään muita jotka ovat unessa, ihan kaikki ihmiset ovat. Sinä, minä, me kaikki nukumme.
Olen huomannut että ainakin vanhempien mielipiteisiin vaikuttaa selvästi iltalehtien kirjoitukset. Käyn pari kertaa vuodessa ja aina on vaihtunut mielipide massan mukaiseksi. Sinänsä ei siinä kai mitään aina väärääkään ole.
Ehkä Suomessa ei muutenkaan ole kauheasti koulutettuja ja kriittisesti ajattelevia älykkäitä ihmisiä, ei humanisteja arvosteta täällä. Joku dippainssikoulutus saa rispektiä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa "ihmisistä" on biologisesti apinoita. Tämän kun muistaa, niin nykyinen yhteiskunnallinen ja ajattelun taso ei hirveästi yllätä.
Nykyiset "suomalaiset" eivät tiedä edes sitä, keiden alkuperäisidentiteetillä rypevät täällä. Koska ruotsalainen Snellman nimesi nämä siperiantataarit yms. "suomalaisiksi", niin luulevat sitkeästi olevansa alkuperäisiä. Snellmankin tosin ihmetteli, ettei näillä fennitataareiksi 1800-luvulla kutsutuilla kehareilla ollut mitään käsitystä Suomesta tai Suomen historiasta.
Tällaista apinapuhetta, kun sai vuoden kuunnella suomenruotsalaisen kanssa seurustellessa niin loppui kaikki sympatia heidän ongelmiinsa. Tätähän se oli, että "faffa sanoi aina, että ilman meitä suomalaiset olisivat vielä puissa".
https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-clarity/202306/the-decline-…
ehkä pandemiakin vaikutti, ja somealgot tietty
Vierailija kirjoitti:
Joo, kaikki muut on tyhmää massaa, mutta juuri MINÄ olen älyllinen uniikki lumihiutale! 😂
Juuri näin. Osa meistä on pääpelaajia - eli sieluja, joilla on jokin oppitunti ja tehtävä täällä maan päällä. Sitten on paljon pelkkiä energiaolentoja eli taustaihmisiä, npc-ihmisiä.
Itse olen tällainen pääpelaaja. Sielullani on merkittävä rooli tässä näytelmässä.
Vierailija kirjoitti:
Te projisoitte omaa typeryttänne. Veikkaan ettei teillä ole kovin paljon ihmiskontakteja eikä varsinkaan todellisia ystäviä, kun ryyppykavereita ei lasketa. Ne on kavereita just niin kauan kuin kaljaa riittää.
Persut on copy-paste-väkeä ja jopa osa kokoomuslaisista. Petteri ja Riikkuli toistavat omia harhaluulojaan siitä, miten Sotella muka voi säästää vanhenevan väestön ja yhä kalliimpien hoitojen maassa, miten leikkijuna on tärkeä ja miten nyt on vain ihan pakko säästää ja leikata (vaikka sillä saatiin vain valtion velka, konkurssit ja työttömyys kasvuun :D)
Matala älykkyys, vahvat tunteet ja erittäin niukka yleissivistys ------> itsensä ja kykynsä täysin yliarvioiva (miten ihmeessä tutkinnon suorittanut, kopioimallako, käyttämällä tenteissä sijaista?) tollo, jolta puuttuu kyky arvioida omaa osaamistaan ja tietotasoaan. Eli tyypillinen Dunning & Kruger-ihminen.
Itse projisoit ja rakensit geneerisimmän olkiukon mitä laumaihminen voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kun jätin alkoholin juomisen yhtenä seurauksena tuli se, että aloin kyseenalaistaa asioita. Olin toki jossain määrin tehnyt sitä aivot marinoitunakin, mutta nyt se on kuin elämäntapa. Se sai miettimään, että pidetäänkö meitä lieassa viinalla ja huumeilla (huumeet nykyään muotia).
Mietin tuota keskiluokan huumekeskustelua lukiessa, että onko tällainen 200 k vuodessa tienaava kokkelipää sen vapaampi kuin muutkaan, sillä on vain hienommat piirileikit.
Moni tykkää myös ajatella olevansa jotenkin enemmän kartalla kuin muut. Myös minä ajattelen näin, on kai pakko. Selviytyminen hengissä vaatii egon tavoittelemaan harhaluuloisia asioita. Jos yhteiskunta muuttuu turvattomaksi minun on nähtävä itseni parempana kuin muut jotta selviydyn, koska jonkun on jäätävä kilpailussa jalkoihin eikä selviytyminen salli sitä.
Meitä pidetään vankina sillä, että on oltava enemmän kuin muut.
Minä ihmettelen suuresti kun samaan aikaan, kun köyhiä potkitaan päähän ja kurjistetaan ennen näkemättömästi, niin samaan aikaan kauppoihin tuodaan entistä vahvempaa olutta ja viiniä.
Vierailija kirjoitti:
"Oletko koskaan ajatellut, miten naurettava ajatus on tulla toimeen "omillaan"? Meistä kukaan ei olisi yksin yhtään mitään. Tätä en tajua oikeistolaisessa ajattelussa. Montako olemassaolevaa nykykeksintöä sinä esimerkiksi keksisit itse, jos ei joku niitä olisi aiemmin keksinyt? Sinäkin olet saanut muilta ihmisiltä ties mitä hyvää elämässäsi."
Se, että elän oman työni palkalla tai yritystoimintani tuotolla ei hävitä ihmiskunnan kehitystä ympäriltä. Ymmärsitkö nyt? Asioilla on loogiset syyseuraukset toveri.
Katsokaa! Oikeistolainen yrittää, ihan oikeasti yrittää ajatella! Melkein onnistuu siinä ;DDDD Raha kun on mieli niin se on hyvin pieni.
Kun jätin alkoholin juomisen yhtenä seurauksena tuli se, että aloin kyseenalaistaa asioita. Olin toki jossain määrin tehnyt sitä aivot marinoitunakin, mutta nyt se on kuin elämäntapa. Se sai miettimään, että pidetäänkö meitä lieassa viinalla ja huumeilla (huumeet nykyään muotia).
Mietin tuota keskiluokan huumekeskustelua lukiessa, että onko tällainen 200 k vuodessa tienaava kokkelipää sen vapaampi kuin muutkaan, sillä on vain hienommat piirileikit.
Moni tykkää myös ajatella olevansa jotenkin enemmän kartalla kuin muut. Myös minä ajattelen näin, on kai pakko. Selviytyminen hengissä vaatii egon tavoittelemaan harhaluuloisia asioita. Jos yhteiskunta muuttuu turvattomaksi minun on nähtävä itseni parempana kuin muut jotta selviydyn, koska jonkun on jäätävä kilpailussa jalkoihin eikä selviytyminen salli sitä.
Meitä pidetään vankina sillä, että on oltava enemmän kuin muut.