Olen alkanut epäillä, että suurin osa ihmisistä ei oikeasti ajattele itse mitä mieltä olette?
Tuntuu siltä, että suurin osa ihmisten mielipiteistä, poliittisista kannoista ja jopa elämäntavoista on lähinnä kopioita siitä, mitä ympärillä sattuu näkymään tai kuulumaan. Harva oikeasti pysähtyy miettimään, miksi ajattelee niin kuin ajattelee.
Olenko yksin tämän ajatuksen kanssa? Onko kriittinen ajattelu kadonnut vai onko sitä koskaan ollutkaan massoilla? Missä menee raja itsenäisen ajattelun ja laumakäyttäytymisen välillä?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se käväisi mielessä silloin, kun ihmiset ryhtyivät kiireellä lataamaan sitä Koronavilkku-sovellusta puhelimiinsa.
Tai pakottivat muita käyttämään maskia ja ottamaan rokotteen. Nykyään vain murto-osa enää tekisi niin, koska painetta ei enää ole.
Löytyihän keskitysleireihinkin kapot. Usein olivat sadistisempia kuin vartijat.
Sen huomasi, kun Stubbia ihmiset äänesti presidentiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin tämän jostakin aikoinaan ja oma huomioni on samansuuntainen. Eli 85% ihmisistä ei ajattele koskaan yhtään mitään.
Nalle Björnroos oli oikeassa: 80% ihmisistä on idareita Suomessa. 80% ottivat kokeellisen k.oronapiikin koska valtamediassa käskettiin.
Suomessa ongelmana oli että täällä mediaan luotetaan liian paljon. Jenkeissäkin lähes kaikki ei luota mediaan.
Jenkeissä mediaan ei uskota, koska siellä äärioikeisto, eli trumppilainen media on hokenut viimeiset 10 vuotta, että muuhun mediaan ei voi luottaa. "Vain Fox on luotettava", vaikka tutkitusti valehtelee kaikista eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se käväisi mielessä silloin, kun ihmiset ryhtyivät kiireellä lataamaan sitä Koronavilkku-sovellusta puhelimiinsa.
Jo ekalla sivulla paljastui, että tämä on taas kerran yksi venäläisten ja venäläismielisten ketju, tarkoituksena esittää, että korona on huijausta, yhteiskunta on syvältä ja meitä aivopestään ja huijataan.
Oikeassa keskustelussa ajatustenvapaudesta viittaus koronavilkun turhuuteen ei olisi kerännyt älyttömästi yläpeukkuja, kun melkein kaikki sen kuitenkin latasivat.
Iigorit yläpeukuttavat taas itseään.
Taidat olla oikeasti vähän yksinkertainen.
En tiedä. Mitä mieltä kaikki on? Olisiko gallubin paikka (osaisiko joku tehdä tänne)?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Mitä mieltä kaikki on? Olisiko gallubin paikka (osaisiko joku tehdä tänne)?
Mitä järkeä gallupissa on, kun kuka tahansa osaa antaa äänen vaikka 100 kertaa vähän fuskaamalla?
Persujen kannatus on 10 prossaa, ja niiden tekemien galluppien perusteella kannatus on 60 prossaa, koska trollit osaavat huijata.
Hyvä esimerkki siitä, miten täällä on helppo yrittää aivopestä johonkin mielipiteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on gallub?
Sellainen kysely täällä että saataisiin ihmisten mielipiteet selville. Osaisiko joku tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä gallupissa on, kun kuka tahansa osaa antaa äänen vaikka 100 kertaa vähän fuskaamalla?
Persujen kannatus on 10 prossaa, ja niiden tekemien galluppien perusteella kannatus on 60 prossaa, koska trollit osaavat huijata.
Hyvä esimerkki siitä, miten täällä on helppo yrittää aivopestä johonkin mielipiteeseen.
Entä jos esipesee aivot ennen kun joku yrittää pestä ne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on gallub?
Sellainen kysely täällä että saataisiin ihmisten mielipiteet selville. Osaisiko joku tehdä?
Mitä hyötyä siitä olisi? Gallupit on aika rajallisia. Yleensä niitä käytetään vahvistamaan jo tiedettyä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tarkoitat esimerkiksi hokemalla täällä, että ihmiset eivät ajattele itse, että media valehtelee, että on laumasieluista käyttää maskeja, ja erityisen tyhmää uskoa poliitikkoihin?
Suomalaiset ajattelevat vielä itse, johtuen siitä, että kouluissa opetetaan median lukemista, ja täällä luetaan monenlaisia uutisia, mutta muualla tilanne ei ole yhtä hyvä.
Mutta sehän ei estä trolleja yrittämästä.
Jos tiede ja vertaisarvioitu tutkimus sivutetaan sillä, että omat aivot tietävät paremmin, ollaan kyllä aivan hakoteillä. Joku myös sanoi, että valalla on vasemmisto. Ettekö yhtään ole seuranneet ketkä ovat hallituksessa nyt?
Itse voisin lisätä tähän sen että se ei tarkoita jos liputtaa oikeistoa että ajattelee itse vaikka sekin harhakuvutelma on olemassa. Itseasiassa kun ihminen ajattelee itse niin se ei liputa siinä vaiheessa yhtään mitään muutakun omaa hyvinvointiaan ja parasta versiota itsestään. Tätä palstaakin kun käy välillä lukemassa niin tulee fiilis että täällä tietokoneet keskustelee keskenään, sen siis huomaa ihan samantein että astu areenalle missä ei edes ole varsinaisia ihmisiä vaan tyyppejä ketkä kopioi kaiken muualta. Harvoin näkee että joku on oivaltanut jotain. Tavat tekee ihmisestä sen mitä se on, se mitä ihminen kuluttaa eniten. Sen takia aina sanotaan että jos sä haluat muuttaa elämäs niin alota tavoistas, ne tavat on se vankila ja monilla ne tavat nimenomaan keskittyy kaikkeen negatiiviseen ja yhteiskunnallisten ilmiöiden seuraamiseen, kun taas järkevä ihminen keskittää tapojaan omaan hyvinvointiin mistä kaikki menestyskin lopulta kumpuaa. Kukaan menestyvä ihminen ei kerro lukevansa uutisia aamusta iltaan ja istuvansa netin keskustelufoorumeilla 😅😅 ne uutiset on pöntöille, samoin nää alustat
Itsenäisen ajattelun salliminen edellyttää tervettä itsetuntoa, sitä, että kykenee itse olemaan jotain mieltä, ilman pakottavaa tarvetta todistaa toisen olevan väärässä.
Useimmat kokevat sen uhkana ja torjuvat tai yrittävät osoittaa vastapuolen olevan väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalinen paine ja pelko siitä mitä muut ajattelevat sinusta ohjaa omaksumaan siinä omassa kuplassa vallalla olevat arvot ja poliittiset ideologiat.
Tunnistan tämän. En koe olevani rohkea, enkä erityisen viisas. En edes vastarannan kiiski. Noudatan elämässäni yleensä sääntöjä, määräyksiä ja lakeja. Pari poikkeusta on, joita ihan rehellisesti sanoen itsekin välillä ihmettelen, mistä tämä johtuu:
- En ottanut rokotuksia, olen 50 ++ v. erittäin terve ja hyväkuntoinen.
- Äänestän Perussuomalaisia, minulla on erittäin huonoja omakohtaisia kokemuksia "tulokkaista" ja olen ajatusmaailmaltani konservatiivinen.
- En usko kaikkia yleisiä ravintoon liittyviä terveyssuosituksia, syön monipuolisesti itsetehtyä luomuruokaa ja liikun monipuolisesti. Esim. kolesterolilääkkeitä en tule koskaan syömään, mikäli minulle niitä joskus suositellaan. Suhtaudun lääkkeisiin ja lääketeollisuuteen epäilevästi. Ainakin toistaiseksi.
- Uutismedioita seuraan aktiivisesti, mutta en nieli pureskelematta niiden antia. Ulkomaisten medioiden seuraaminen antaa perspektiiviä.
Jostain syystä en erityisemmin välitä mitä muut ajattelevat, ihmettelen tätä välillä itsekin, kun en koe olevani erityisen rohkea ihminen ja halua olla ihan mallikelpoinen kansalainen.
Niin tarkoitat esimerkiksi hokemalla täällä, että ihmiset eivät ajattele itse, että media valehtelee, että on laumasieluista käyttää maskeja, ja erityisen tyhmää uskoa poliitikkoihin?
Vastaappa tähän: saako batman ja hämähäkkimies käyttää maskia? Entä saako uskoa poliitiikkoon, ketä on KD-puolueessa?
Olen miettinyt miten outoja ihanteita on nykyään. Opiskelu on sitä, että istutaan pulpetissa ja näyttöpäätteen edessä 16 vuotta, haetaan lukioon istumaan näyttöpäätteen eteen kolmeksi vuodeksi ja siitä korkeakouluun istumaan näyttöpäätteen eteen neljäksi vuodeksi. Kun valmistutaan istutaan näyttöpäätteen edessä seuraavat 40 vuotta.
Sen sijaan jos ihminen hakeutuu opintoihin joissa opiskellaan ammattiin tekemällä töitä käsin ja tämän jälkeen menee töihin joissa tekee töitä käsin jatkuvassa liikkeessä hänen työtään pidetään yleisesti pskatyönä ja kyseistä henkilöä matalasti koulutettuna.
Ajattelun kehitys etenee ihmisellä vaiheittain lapsuudesta aikuisuuteen.
Nuoruusiällä edetään yleensä käsitteelliseen ajatteluun. Tämä mahdollistaa itsenäisen, kriittisen ajattelun.
Kaikilla kehitys ei välttämättä päädy tähän, vaan pysyy konkreettisella tasolla, jolla arjessa selviää hyvin.
Niin niin, korona oli huijausta, ja ihmiset käyttivät maskia vain paineen takia, iigori.
Olette läpinäkyviä.
Media ei oikeasti juuri valehtele, ellei kyse ole jostain puolueen mediasta, tai sitten jostain mv-lehdestä tai esimerkiksi venäläisten RT:stä.
Media voi kylläkin liioitella, mutta se on eri asia kuin selvä valhe, mitä venäläisten media harrastaa.