Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen alkanut epäillä, että suurin osa ihmisistä ei oikeasti ajattele itse mitä mieltä olette?

Vierailija
05.07.2025 |

Tuntuu siltä, että suurin osa ihmisten mielipiteistä, poliittisista kannoista ja jopa elämäntavoista on lähinnä kopioita siitä, mitä ympärillä sattuu näkymään tai kuulumaan. Harva oikeasti pysähtyy miettimään, miksi ajattelee niin kuin ajattelee.

Olenko yksin tämän ajatuksen kanssa? Onko kriittinen ajattelu kadonnut vai onko sitä koskaan ollutkaan massoilla? Missä menee raja itsenäisen ajattelun ja laumakäyttäytymisen välillä?

Kommentit (121)

Vierailija
1/121 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa "ihmisistä" on biologisesti apinoita. Tämän kun muistaa, niin nykyinen yhteiskunnallinen ja ajattelun taso ei hirveästi yllätä.

Nykyiset "suomalaiset" eivät tiedä edes sitä, keiden alkuperäisidentiteetillä rypevät täällä. Koska ruotsalainen Snellman nimesi nämä siperiantataarit yms. "suomalaisiksi", niin luulevat sitkeästi olevansa alkuperäisiä. Snellmankin tosin ihmetteli, ettei näillä fennitataareiksi 1800-luvulla kutsutuilla kehareilla ollut mitään käsitystä Suomesta tai Suomen historiasta. 

Vierailija
2/121 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt ole mitään erityistä itsenäistä ajateltavaakaan vaan pysytään laumassa ja se riittää vallan hyvin.  Muuten pakka hajoaa  täysin. On valtavirta ja tietty määrä linjasta poikkeavia siedetään kyllä.  Kaikkea ei ymmärretä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/121 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa "ihmisistä" on biologisesti apinoita. Tämän kun muistaa, niin nykyinen yhteiskunnallinen ja ajattelun taso ei hirveästi yllätä.

Nykyiset "suomalaiset" eivät tiedä edes sitä, keiden alkuperäisidentiteetillä rypevät täällä. Koska ruotsalainen Snellman nimesi nämä siperiantataarit yms. "suomalaisiksi", niin luulevat sitkeästi olevansa alkuperäisiä. Snellmankin tosin ihmetteli, ettei näillä fennitataareiksi 1800-luvulla kutsutuilla kehareilla ollut mitään käsitystä Suomesta tai Suomen historiasta. 

Yleistykset kuten "ihmiset ovat apinoita" tai väitteet etnisestä alkuperästä eivät ehkä auta meitä ymmärtämään sitä, miksi kriittinen ajattelu tuntuu olevan vähäistä. Ihmisen kyky ajatella ei riipu etnisestä taustasta tai siitä, mitä joku 1800-luvulla kirjoitti.

Keskustelun kannalta kiinnostavampaa olisi miettiä, miksi ihmiset nykyään valitsevat olla ajattelematta kriittisesti esimerkiksi median, koulutuksen, sosiaalisen paineen tai algoritmien vaikutuksesta.

Jos haluat avata Snellmanin näkemyksiä tai fennokansallisuuden historiaa, se voisi olla oma ketjunsa, mutta tässä keskustelussa tavoite on enemmän ymmärtää nykyajan ajattelun tapoja kuin ihmisten geeniperimää.

Vierailija
4/121 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuule ajattelen ihan itse, että ap on pulunnussija. 

Vierailija
5/121 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua harmittaa se, että ihmiset eivät ajattele itse, vaan heille voi työntää mitä vain mielipiteitä.

Yhteiskunnassa päättäjät saattavat hyvävelikerhossa päättää jotain, mikä on heille hyödyksi tai ajattelevan olevan Suomelle hyödyksi ja sitä sitten tuupataan kaikkialle ja kansa uskoo. 

Ovat itse sanoneet.

Vierailija
6/121 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua harmittaa se, että ihmiset eivät ajattele itse, vaan heille voi työntää mitä vain mielipiteitä.

Yhteiskunnassa päättäjät saattavat hyvävelikerhossa päättää jotain, mikä on heille hyödyksi tai ajattelevan olevan Suomelle hyödyksi ja sitä sitten tuupataan kaikkialle ja kansa uskoo. 

Ovat itse sanoneet.

Kuka sinä olet, ja keitä he muka ovat? Surullinen lehmä

Vierailija
7/121 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet lapset ajattelevat itse. Kun heidät survotaan peruskoulun läpi, harva enää ajattelee itse. Sitten isketään akateemisen maailman ajattelutapa, oman ammattiryhmän, poliittisen viitekehyksen, harrastusryhmien tai minkä tahansa muun ryhmän ajattelutapa, niin mitä luulette on lopputulos?

Vierailija
8/121 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

95 prosenttia ihmisistä kulkee autopilotilla. Joissain ammattiryhmissä luku lähentelee sataa. Typerimmät koskaan kohtaamani ihmiset olen tavannut oikeustieteellisen tiedekunnan kahviossa.

Vierailija
9/121 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas ihminen tietää, ettei itse tiedä kaikkea eivätkä omat ajatukset ole koko totuus. Pahimpia ovat ne, jotka kovimpaan ääneen julistavat ajattelevansa omilla aivoillaan, ja muut ovat lampaita. Eivät ne omat ajatukset missään tyhjiössä ole syntyneet.

Vierailija
10/121 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se käväisi mielessä silloin, kun ihmiset ryhtyivät kiireellä lataamaan sitä Koronavilkku-sovellusta puhelimiinsa. 

Vierailija
11/121 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte ajatella kun on peukalo perseessä 👍

Vierailija
12/121 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä muuta  voi päätellä siitä että ihmiset uskoivat skeidan jonka mukaan koronavirus on vaaraton klo 18 asti, mutta sen jälkeen muuttuu vaaralliseksi ja ruokaravintolat pitää sulkea. Ja myöhemmin se muuttui vaaralliseksi vasta klo 24 jolloin piikittämättömät heitettiin ravintolasta ulos.

Vierailija
13/121 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se käväisi mielessä silloin, kun ihmiset ryhtyivät kiireellä lataamaan sitä Koronavilkku-sovellusta puhelimiinsa. 

Tai kun uskottiin että paperirätti naamalla suojaa viruksilta! Osa uskoo vieläkin ja hyökkää tähänkin sen julistamaan.

Vierailija
14/121 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä muuta  voi päätellä siitä että ihmiset uskoivat skeidan jonka mukaan koronavirus on vaaraton klo 18 asti, mutta sen jälkeen muuttuu vaaralliseksi ja ruokaravintolat pitää sulkea. Ja myöhemmin se muuttui vaaralliseksi vasta klo 24 jolloin piikittämättömät heitettiin ravintolasta ulos.

Mitä nyt auttaa ajatella vastaan tutkimustuloksia ihan kuin ketkään muut ei sitten osaisi ajatella mitään.  Oma ajattelu ei aina ole itseisarvo,  muille kuin itselle.  Joukkojen kokoontumisista nuo rajoitukset tuli. 

Vierailija
15/121 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisas ihminen tietää, ettei itse tiedä kaikkea eivätkä omat ajatukset ole koko totuus. Pahimpia ovat ne, jotka kovimpaan ääneen julistavat ajattelevansa omilla aivoillaan, ja muut ovat lampaita. Eivät ne omat ajatukset missään tyhjiössä ole syntyneet.

Ei mikään ole. Kyllä siinä kohtaa huomaa olevansa aika yksin ajatustensa kanssa kun niiden kanssa on pitkälti yksin. Aika lailla luonnekysymys onko ihmisestä individualistiksi, olla ihan oman näköisensä ihminen.

Vierailija
16/121 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on tutkitusti todistettu, että ihmisen ajatukset perustivat aina johonkin. Kasvuympäristö, elinympäristö, uutiset, valeuutiset, toisten mielipiteet, opitut teoreettiset asiat ja omat kokemukset muovaavat ajatukset päässä. Geneettisesti osa ihmisistä on kriittisiä, osa sopeutuvampia omaksumaan sitä tietoa, mitä yleisesti oikeana pidetään. Mitä enemmän ihmisen tietoisuus eri ilmiöistä ja teorioista ajatuksista niiden takana kasvaa, sitä avoimempi hän on hyväksymään, että on useampikin oikea näkökulma aiheeseen. 

Vierailija
17/121 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on minusta hyvä, mutta hyvin monimutkainen ja monikerroksinen kysymys. Tietenkin kaikki vastaajat sekä ap uskovat itse olevansa niitä, jotka ajattelevat itse eivätkä lauman mukana. Mutta uskon, että pohjimmiltaan meidät kaikki on sosiaalistettu ihmiskunnan ja oman kulttuurimme ajatus- ja toimintarakenteisiin, jotka ovat välttämättömänä pohjana siihen, että meistä on tullut ihmisiä, jotka voivat toimia yhdessä toisten kanssa tässä maailmassa. Ne rakenteet eivät ole ollet meissä olemassa syntyessämme. Kuinka paljon pystymme ymmärtämään näitä oman olemisemme, ajattelumme ja uskomustemme pohjarakenteita ja kyseenalaistamaan niitä on minusta suuri kysymys. 

Vierailija
18/121 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalinen paine ja pelko siitä mitä muut ajattelevat sinusta ohjaa omaksumaan siinä omassa kuplassa vallalla olevat arvot ja poliittiset ideologiat.

Vierailija
19/121 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tämän jostakin aikoinaan ja oma huomioni on samansuuntainen. Eli 85% ihmisistä ei ajattele koskaan yhtään mitään.

Vierailija
20/121 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin tämän jostakin aikoinaan ja oma huomioni on samansuuntainen. Eli 85% ihmisistä ei ajattele koskaan yhtään mitään.

Nalle Björnroos oli oikeassa: 80% ihmisistä on idareita Suomessa. 80% ottivat kokeellisen k.oronapiikin koska valtamediassa käskettiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän