Tuntuu oudolta, että on niin paljon suomalaisia ihmisiä, jotka ei oo matkustaneet ulkomailla juuri yhtään.
Itse taas olen matkustellut paljon ja asunutkin kolmessa eri maassa Suomen lisäksi.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
No kokeile tehdä se ulkomaan reissu kertomatta siitä kenellekään, tuntuuko arvottomalta?
-> Matkailen aina näin eikä mulla ole mitään someja joissa jakaisin reissun sisältöä. Ei tunnu arvottomalta, minähän elän ja näen ja koen siellä matkalla kotona kökkimisen sijaan. Tosi vaikea edelleenkään päästä kiinni järjenjuoksuusi...
Täällähän juuri todistat päinvastaista.
Miksi matkailla? Kulttuurista voi nauttia ihan koto suomessakin. Erilainen ilmasto ei oo sen arvoista. Suomessa turvallista ja tuttua. Kaikki toimii hyvin.
Ehdotus: Vero vapaus, niille ketkä eivät matkusta ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ihmisiä jotka tässä maailmanajassa lentelevät lentokoneella huvin vuoksi.
Ne on niitä jotka kierrättävät jotain pullonkorkkeja koska ilmasto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kokeile tehdä se ulkomaan reissu kertomatta siitä kenellekään, tuntuuko arvottomalta?
-> Matkailen aina näin eikä mulla ole mitään someja joissa jakaisin reissun sisältöä. Ei tunnu arvottomalta, minähän elän ja näen ja koen siellä matkalla kotona kökkimisen sijaan. Tosi vaikea edelleenkään päästä kiinni järjenjuoksuusi...
Täällähän juuri todistat päinvastaista.
Ei mua täällä kukaan henkkoht tunne joten ei tämä samalla tavalla ole some kuin joku insta jonne tuuttaisin lomakuviani. Ethän nytkään tiedä missä olen käynyt ja minne olen menossa seuraavaksi tai muutakaan minusta.
Outoa ? Suomessa on niin runsas köyhälistö jolle ei mahdollista toteuttaa tuota rikkaille mahdollista ulkomaankaan matkailua. Ja sujuu tämä köyhänä olo Suomessakin, perskokkareiden hallinnoimassa Suomessa dyykaten. Varakkaat kun kantaa roskiksiin niin hyvää ruokaa, vaatteita ja lahjatavaraakin lapsiperheille.
Ei ulkomailla ole mitään ihmeellistä.
Taloja. Autoja. Ihmisiä...Samaa kuin täälläkin..
Kaikki ei halua. Esim. minun ja mieheni isät eivät koskaan käyneet ulkomailla, eivät edes laivalla, koska sellainen ei vaan heitä kiinnostanut.
Ei kaikkia kiinnosta matkustella ulkomaille, vaikka olisi mahdollisuus ja rahaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
En voi edes ystävystyä ihmisen kanssa, joka ei ole matkustellut. t.ap
Tuskin sinulla on ystäviä muutenkaan.
Gösta Sundqvist ei ikinä käyny ees Ruotsis tai Viros vaikka asu Helsingin keskustas suurimman osan elämästä
Ei missään voi niin riemuita kuin Suomessa vain voipi.
Olen asunut muutamassa eri maassa ja matkustanutkin työn vuoksi aika paljon. Yleensä olen onnistunut yhdistämään työmatkat myös vapaa-aikaan, eli olen ehtinyt nähdä ja kokea muutakin kuin töitä.
En voi mitenkään sanoa maailmani avartuneen tämän seurauksena muuten kuin huomaamalla, että pohjimmiltaan ihmiset ovat ihan samanlaisia kaikkialla. Uskomukset ja tavat ovat erilaisia, mutta kaikki yhdistää samat perustunteet, toiveet ja pelot.
Ymmärrettävästi arkipäivän kulttuurien ja tapojen erilaisuus voi olla hyvinkin kiinnostavaa, mutta itselleni se ei ole. Huomattavasti enemmän oma maailmankuvani on avartunut kirjallisuudesta, myös fiktiosta. Fiktio ei ole todellisuutta, mutta jonkun päästä sekin on tullut, eli kertoo mitä ihminen on kyennyt ajattelemaan ja mihin mielikuvitus on hänet vienyt. Kirjallisuudessa päästää huomattavasti syvemmälle asioihin ja ilmiöihin kuin paikan päällä elämää katsellen.
Minä miehenä olen matkustanut 65 maassa, asunutkin. Iso osa pitkiä työmatkoja. Jos törmään omasta mielestään paljon matkustaneeseen naiseen, ei hän kykene asiaa sulattamaan.
Kerran matkustin tällaisen kanssa Etelä-Eurooppaan. Reissu kävi rasittavaksi, koska nainen halusi järjestää kaiken koska omasta mielestään osaa sen muka niin hyvin.
Neuvoin hotellien varauksissa, lennoissa, jne. ja nainen huomasi, ettei tiedäkään mistään mitään.
Ap, sinulta jäi huomioimatta että ihmiset ovat eri-ikäisiä ! Matkustaminen itsessään ei ole tarkoituksenmukaista ellei siitä saa jotain.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut muutamassa eri maassa ja matkustanutkin työn vuoksi aika paljon. Yleensä olen onnistunut yhdistämään työmatkat myös vapaa-aikaan, eli olen ehtinyt nähdä ja kokea muutakin kuin töitä.
En voi mitenkään sanoa maailmani avartuneen tämän seurauksena muuten kuin huomaamalla, että pohjimmiltaan ihmiset ovat ihan samanlaisia kaikkialla. Uskomukset ja tavat ovat erilaisia, mutta kaikki yhdistää samat perustunteet, toiveet ja pelot.
Ymmärrettävästi arkipäivän kulttuurien ja tapojen erilaisuus voi olla hyvinkin kiinnostavaa, mutta itselleni se ei ole. Huomattavasti enemmän oma maailmankuvani on avartunut kirjallisuudesta, myös fiktiosta. Fiktio ei ole todellisuutta, mutta jonkun päästä sekin on tullut, eli kertoo mitä ihminen on kyennyt ajattelemaan ja mihin mielikuvitus on hänet vienyt. Kirjallisuudessa päästää huomattavasti syvemmälle asioihin ja ilmiöihin kuin paikan päällä elämää katsellen.
Minä en ikinä ole jäänyt lomailemaan paikkaan jossa olen ollut työmatkalla. Hullu ajatuskin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ulkomailla ole mitään ihmeellistä.
Taloja. Autoja. Ihmisiä...Samaa kuin täälläkin..
Siellä on historiaa, historiallisia kohteita, museoita, upeita konsertteja jne jne.
Vierailija kirjoitti:
Zhuangzi sanoi, että koko maailman voi nähdä katsomatta edes ikkunasta ulos.
Minusta taas on outoa, mikä saa ihmisen pakonomaisesti matkustamaan. Mutta sopu sijaa antaa?
Olet juuri tyypillinen kapeakatseinen juntti. Sinulla ei ole aavistustakaan mikä ihana maailma tuolla on.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta kirjallisuudesta tuli mieleen että luen paljon eri kulttuurien kaunokirjallisuutta, esim. Tahitin tyttäret tai vaikka Japanista Keigo Higashinon tuotanto ym. Ja aina kun lähden reissuille, pyrin ottamaan matkalukemiseksi jonkin siihen maahan sijoittuvan kirjan, kuten nyt vaikka Ranskaan mennessä Pierre Lemaitren Kyykäärme odottelee tuossa pakkaamista. Minusta tämä on kivaa, pääsee tutustumaan muihin maihin ja kulttuurehin monin eri tavoin.