Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko IHAN pakko olla irtisanomisaika töissä? Jos haluaa lähteä jo aiemmin?

Vierailija
14.06.2025 |

Eikö missään tapauksessa voi lähte?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lähteä, mutta työnantaja voi vaatia korvauksia sopimusrikkomuksesta. Olen joskus sopinut, että voin lähteä kesken irtisanomisajan, kun sain työt siirrettyä työkaverille eikä minulla oikeastaan ollut enää mitään tekemistä.

Vierailija
2/14 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae sairaslomaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähte mihin?

Vierailija
4/14 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae sairaslomaa

^Sun kaltaisten neuvojien vuoksi on hyvä että irtisanomisperusteita höllennetään.

Vierailija
5/14 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat saada palkkaa, olet töissä ja teet töitä.

Ei työnantaja maksa palkkaa siitä, että olet kotona nukkumassa, tai töissä mutta kieltäydyt tekemästä töitä.

Vierailija
6/14 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä työpaikassani oli eräs leuhka kaveri, joka tulosteli judo-kerhonsa papereita firman kopiokoneella satoja sivuja. Jäi kiinni asiasta ja pomo otti miehen puhutteluun. Mies hermostui asiasta ja sanoi, että haluaa irtisanoutua noin vittumaisesta ja tiukkapipoisesta duunipaikasta: "Miten pitkä irtisanoutumisaika teillä on?"

Pomo vastasi: "Loppui juuri nyt!"

Ja jätkä lähti käveleen. Lopputilistä vähennettiin privaattikopioihin käytetty paperi, lasermuste ja käytetty työaika. Monta euroa ei maksettu palkkatilille. Heh!

Vierailija
7/14 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sä sanoa itsesi irti. Menettää ehkä jotain rahaa.

Vierailija
8/14 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on 6kk irtisanomisaika. Voin lyödä vaikka vetoa, että jos minut irtisanottaisiin, maksavat mieluummin isommat "lähtörahat" että poistun aikaisemmin. Minun pitäminen töissä 6kk tarkoittaisi sitä, että siinä työpisteellä istuisi ihminen, jota kiinnostaa tasan 0% tehdä mitään tuottavaa eivätkä voisi luottaa siihen, etten tekisi jotain "sabotaasiluontoista" puolen vuoden aikana (en tekisi, mutta eivät he sitä tiedä).

Lähden mieluummin aikaisemmin kuin 6kk päästä, mutta se maksaa :D

Vierailija
9/14 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on 6kk irtisanomisaika. Voin lyödä vaikka vetoa, että jos minut irtisanottaisiin, maksavat mieluummin isommat "lähtörahat" että poistun aikaisemmin. Minun pitäminen töissä 6kk tarkoittaisi sitä, että siinä työpisteellä istuisi ihminen, jota kiinnostaa tasan 0% tehdä mitään tuottavaa eivätkä voisi luottaa siihen, etten tekisi jotain "sabotaasiluontoista" puolen vuoden aikana (en tekisi, mutta eivät he sitä tiedä).

Lähden mieluummin aikaisemmin kuin 6kk päästä, mutta se maksaa :D

Irtisanomisaika on paljon lyhyempi silloin kun työntekijä irtisanoutuu itse, siitähän tässä ketjussa on kyse.

Vierailija
10/14 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sopia työnantajan kanssa mitä haluat. Irtisanomisaika on kumminkin laissa, ihan molempien osapuolten turvaamiseksi. Joissain tapauksissa ei ole työvelvoitetta vaikka palkka juoksee.

Vierailija
11/14 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae sairaslomaa

^Sun kaltaisten neuvojien vuoksi on hyvä että irtisanomisperusteita höllennetään.

Jos on yt:iden ihan kamalaa ja ahdistaa enkä esim saisi nukutuksi, niin siinä tapauksessa kyllä, hakisin sairaslomaa.

Vierailija
12/14 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä työpaikassani oli eräs leuhka kaveri, joka tulosteli judo-kerhonsa papereita firman kopiokoneella satoja sivuja. Jäi kiinni asiasta ja pomo otti miehen puhutteluun. Mies hermostui asiasta ja sanoi, että haluaa irtisanoutua noin vittumaisesta ja tiukkapipoisesta duunipaikasta: "Miten pitkä irtisanoutumisaika teillä on?"

Pomo vastasi: "Loppui juuri nyt!"

Ja jätkä lähti käveleen. Lopputilistä vähennettiin privaattikopioihin käytetty paperi, lasermuste ja käytetty työaika. Monta euroa ei maksettu palkkatilille. Heh!

Hieman hankala homma AY- mielessä. Jos kaveri kuului SAK-ammattiliittoon ja sai potkut ottamiensa (varastamiensa) kopioiden takia, työnantaja olisi voinut vähentää kopiokulut kaverin 6kk irtisanomisajan palkallisesta lopputilistä.

Jos ei kuulunut liittoon, no can do. Ay-juristit eivät tee töitä ilmaiseksi.

Vierailija
13/14 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin sairauslomalla koko irtisanomisajan. Ei ollut motivaatiota tehdä töitä potkujen jälkeen.

Vierailija
14/14 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat saada palkkaa, olet töissä ja teet töitä.

Ei työnantaja maksa palkkaa siitä, että olet kotona nukkumassa, tai töissä mutta kieltäydyt tekemästä töitä.

SUlla meni jotain oleellista nyt ohi!