Miksi varhaiskasvatuksen asiantuntijaa saa kutsua "aikuiseksi" mutta ei "tädiksi"?
Eihän nimitys aikuinen anna arvoa varhaiskasvattajan ammattiosaamiselle yhtään sen enempää kuin mitä nimitys tätikään. Eli miksi se on ok puhutella häntä "aikuiseksi" mutta ei ole ok puhutella "tädiksi"?
Kommentit (150)
Täti ei ole pelkästään naispuolisesta sukulaisesta käytetty sana. Sillä voidaan tarkoittaa myös muita aikuisia naisia, kun puhutaan lapselle, tai lapsi puhuu.
Kaupan täti. Kerhon tädit. Vieras täti kaupungilla.
Vastaavalla tavalla voidaan käyttää sanaa setä.
Kirjaston setä/täti, kaupantäti/setä, päiväkodin täti/setä, lääkäritäti/setä... ihan hyviä vieraan tai tutun aikuisen ilmauksia lasten puheissa ja heille puhuttaessa. Jos et sitä kestä, olet kyllä uskomaton tosikkonillittäjä. Ihme alemmuuskompleksia kun pitää lapsillekin tärkeillä titteleillä.
Koska päiväkodissa on lapsia ja aikuisia. Henkilökunta on ne aikuiset. Lisää kysyttävää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on kieltänyt tädittelyn?
Siitä tulee valtavasti negatiivista palautetta varhaiskasvattajilta. "Vain sukulaisia kutsutaan tädiksi", "olen ammattilainen enkä kuka tahansa täti" jne.
Olen vaka-ope, enkä nyt välttämättä miehenä haluaisi kuulla tädittelyä työpaikalla.
Setä siis käy?
Kunhan ei setämies. Etunimi/lempinimi on hyvä vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä tulee valtavasti negatiivista palautetta varhaiskasvattajilta. "Vain sukulaisia kutsutaan tädiksi", "olen ammattilainen enkä kuka tahansa täti" jne.
Naurettavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihervasemmistolaisena naisena näen täti-nimityksen toksisen sukupuolittavana käsitteenä aikana jolloin pyritään hävittämään patriarkaalinen sukupuolen määrittely.
Näin nopeasti päästiin ytimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vaka-ope, enkä nyt välttämättä miehenä haluaisi kuulla tädittelyä työpaikalla.
Onkohan k*si noussut päähäsi? Miksi lasten hoito ja kasvatus pitää irrottaa joksikin liian yleväksi asiaksi?
T:vakaopeksi opiskeleva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä
Samoin korjaan jokaisen joka käyttää sanaa "tarha"
Korrekti termi on varhaiskasvatusyksikkö.
Tarhan täti = varhaiskasvatusyksikön varhaiskasvatuksen asiantuntija.
Opettakaa tämä lapsillenne.
Jos on ärrä- tai ässävikaa, niin tulee hyvä harjoitus samalla, kun toistaa riittävän monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska varhaiskasvattaja on aikuinen, muttei kyseisten lasten täti. Sanalla täti kuvataan sukulaissuhdetta, muussa käytössä se on loukkaava ilmaisu.
Minä olen täti vain siskojeni lapsille, en kenellekään muulle.
Kielitoimiston sanakirja on eri mieltä kanssasi.
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/t%C3%A4ti?searchMode=all
M.O.T =Vieras täti En ole lapsille vieras "täti"
M.O. T. = Et ymmärrä, mikä on esimerkki.
Täti ja setä on kivoja, lämpimiä ja leppoisia sanoja.
Ei ne vähennä kenenkään ammattitaitoa, jos työntekijä ei itse sitä toiminnallaan vähennä.
Vierailija kirjoitti:
Koska päiväkodissa on lapsia ja aikuisia. Henkilökunta on ne aikuiset. Lisää kysyttävää?
Aikuiset on tätejä ja setiä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi kutsui päiväkodin henkilökuntaa ihan etunimellä. Samoin myöhemmin koulussa opettajia.
Lapsen pitäisi kutsua toista vanhempaansa synnyttäneeksi vanhemmaksi ja toista vanhempaa ei-vulvalliseksi vanhemmaksi.
Täti ja setä ovat ihan käyttökelpoisia sanoja. Evvk jos joku vetää lasten puheesta herneen nenään. Siinä kohtaa toki titteliksi sopisi paremmin akka tai eukko, mutta koska en halua lapsilleni tuollaista opettaa, puhumme näistä veemäisistäkin eukoista korrektisti täteinä. Täti ja setä tarkoittaa lähtökohtaisesti lapselle ystävällistä, mukavaa ja lähestyttävää aikuista, jolta voi esimerkiksi kysyä apua tai neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Kutsuin ihan etunimellä ... Ei mitään hei täti siellä tai hei aikuinen 😌
0/5
Miten voi kutsua etunimellä, kun hoitaja vaihtuu joka viikko? Pitäisikö 3-vuotiaan muistaa koko kaupungin sijaisrekisteri ulkoa?
Eihän ne lapsukaisetkaan tiedä ovatko ne poikia vai tyttöjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä!
Olen aikuinen tai ope tai "Hanneli" mutten mikään hiton täti!
Olen täti vain mun siskonlapsille!
Nii-in, onhan täti tasan yhtä paha nimitys kuin itse sååtånå. 🤣
"Aikuinen" on todella teennäinen termi tässä yhteydessä. "Olen tämän iltapäiväkerhon aikuinen." Häh??? Tuskin sua kukaan ekaluokkalaiseksi luulikaan.
Miksei sitten käytettäisi nimitystä hoitaja, ohjaaja, opettaja tai millä nimikkeellä nyt töissä ovat. Tuskin siellä työsopparissakaan ollaan töissä "aikuisen" nimikkeellä.
Minusta on ainakin tosi söpöä, kun lapset kutsuvat mua tädiksi. Siinä on sanana jotain samankaltaista pehmeyttä kuin äidissäkin. 🥹
Miten täti ja setä muka vähentäisivät sanoina ammattitaitoa, mutta aikuinen ei???
Kuka tahansa aikuinenko siellä töissä on?
Tantta olisi negatiivinen ilmaisu, mutta täti ja setä ovat kyllä neutraaleja ilmaisuja minun mielestäni.