Miksi varhaiskasvatuksen asiantuntijaa saa kutsua "aikuiseksi" mutta ei "tädiksi"?
Eihän nimitys aikuinen anna arvoa varhaiskasvattajan ammattiosaamiselle yhtään sen enempää kuin mitä nimitys tätikään. Eli miksi se on ok puhutella häntä "aikuiseksi" mutta ei ole ok puhutella "tädiksi"?
Kommentit (150)
Mitä korkeampi asema ihmisellä työyhteisössä on, niin sitä tarkempi hän yleensä on titteleistä. Tämä korostuu erityisesti päiväkodeissa missä on paljon erilaisia työntekijäryhmiä erilaisine koulutuksineen, mutta siitä huolimatta käytännön työtehtävät ovat lähes kaikilla sitä samaa lastenhoitoa kuin muillakin. Korkeasti koulutetulle työntekijälle titteli voi olla lähes ainoa keino millä hän voi selkeästi erottautua alemmin koulutetuista työntekijöistä.
Nimitykset täti ja setä tulisi ehdottomasti ottaa käyttöön laajasti. Henkilö-nimitys kannattaisi heittää historian roskakoriin loukkaavana.
Vierailija kirjoitti:
Mitä korkeampi asema ihmisellä työyhteisössä on, niin sitä tarkempi hän yleensä on titteleistä. Tämä korostuu erityisesti päiväkodeissa missä on paljon erilaisia työntekijäryhmiä erilaisine koulutuksineen, mutta siitä huolimatta käytännön työtehtävät ovat lähes kaikilla sitä samaa lastenhoitoa kuin muillakin. Korkeasti koulutetulle työntekijälle titteli voi olla lähes ainoa keino millä hän voi selkeästi erottautua alemmin koulutetuista työntekijöistä.
Yrityksissä olisi mukava nimittää johtajia johtosediksi ja johtotädeiksi. Loisi turvallista ympäristöä.
Toisille täti on ok, toisille ei. Hassua, että asiaa ei saisi kokea eri tavalla. Samoilla sanoilla ylipäätään on useimmiten eri merkitys eri ihmisille.
Olin päiväkodissa töissä ollessa lapsille "ope". Niin olivat yleensä muutkin tittelistä riippumatta ja se oli meille fine. Lapset saattoivat kutsua myös etunimellä.
Toisessa päiväkodissa oli selvempi hierarkia. Opet olivat lastentarhanopettajia, muita taidettiin kutsua etunimillä.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei miehenä ja kirjastoinformaatikkona tarvitse tulla kertaakaan kirjastotädittelemään!
Vaka-touhuista viis. Siellä ohjaajat ovat kouluttamattomia "tätejä" lähes pystymetsästä, heille "täti" voi ollakin ihan ok termi kun ei mitään koulutusta ole eikä muuta vaadita kuin että pukevat lapset ja pyyhkivät pyllyä. Vaka-opettajat ovat sitten erikseen, korkeakoulutettuja.
Tuon kirjastotätiasiankin voi kokea monella tavalla. Uskon kyllä, ettet halua itseäsi kutsuttavan kirjastotädiksi. On kuitenkin olemassa paitoja printillä "kirjastotäti". Tiedän miespuolisen kirjastovirkailijan, jokal tilasi sen itselleen. Mutta me ollaan erilaisia ja koetaan asiat eri lailla.
Kyllä päiväkodeissa, joissa olen ollut töissä, jokainen pyyhkii pyllyjä ja pukee lapsia - tittelistä riippumatta. Eikä se ole tekemistä, jonka alkuun laittaisin "vain".
Vaikuttaa, että sinulle ihmiset ovat eriarvoisia koulutuksesta riippuen. Harmi.
Vierailija kirjoitti:
Kutsuin ihan etunimellä ... Ei mitään hei täti siellä tai hei aikuinen 😌
0/5
Minulla ei ainakaan ollut mitään hajua siitä, minkä nimisiä ne päiväkodin tantat olivat. Joten kutsuin yleensä että hei sinä siinä.
Minä olen täti vain omille tätitettävilleni. Terveisin neuvolan täti....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska varhaiskasvattaja on aikuinen, muttei kyseisten lasten täti. Sanalla täti kuvataan sukulaissuhdetta, muussa käytössä se on loukkaava ilmaisu.
Minä olen täti vain siskojeni lapsille, en kenellekään muulle.
Kielitoimiston sanakirja on eri mieltä kanssasi.
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/t%C3%A4ti?searchMode=all
Naapuri pyysi saada soittaa miehelleen puhelimestani, kun häneltä oli avaimet jääneet kotiin. Puhelimessa kertoi, että sai naapurin tädiltä lainaksi puhelinta, kun oma oli jäänyt kotiin niiden avainten kanssa.
Ärsytti tuo tädittely.
Mua jotkut tosi nuoret myyjät sanoo rouvaksi. Lyön asian leikiksi ja sanon olevani sinkku.
Kiinnostaa, että millä nimikkeellä sinua sitten pitäisi puhutella? "Kiitos, ihminen"?
Täti ja setä nimitykset sisältävät arvonantoa. Olisi suositeltavaa lisätä käyttöä.
Minua puolestaan kirjastovirkailijana saa täditellä. (On lapsisiakas sitten minkä sortin perheestä vain.) Eipä tehdä suotta tällaisista mitään statuskysymystä. On kirjastoissakin pystymetsästä työllistettyjä jne.