Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi varhaiskasvatuksen asiantuntijaa saa kutsua "aikuiseksi" mutta ei "tädiksi"?

Vierailija
05.07.2025 |

Eihän nimitys aikuinen anna arvoa varhaiskasvattajan ammattiosaamiselle yhtään sen enempää kuin mitä nimitys tätikään. Eli miksi se on ok puhutella häntä "aikuiseksi" mutta ei ole ok puhutella "tädiksi"?

Kommentit (150)

Vierailija
41/150 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsuin ihan etunimellä ... Ei mitään hei täti siellä tai hei aikuinen 😌

0/5

Entä jos puhut heistä kaikista yleisesti? Luettelet jokaisen nimen erikseen?

Vierailija
42/150 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne lapsukaisetkaan  tiedä ovatko ne poikia vai tyttöjä

Eihän koulussakaan saa sanoa tyttö tai poika, kun oletusarvo on ettei tiedetä.

Kasvattaminen " sukupuolineutraaliin "pitää alottaa jo vauvoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/150 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on kieltänyt tädittelyn?

Siitä tulee valtavasti negatiivista palautetta varhaiskasvattajilta. "Vain sukulaisia kutsutaan tädiksi", "olen ammattilainen enkä kuka tahansa täti" jne.

Naurettavia.

Niinhän ne on! Meidänkin lapsen päiväkodissa yhtä lukuuottamatta kaikki oli tarkkoja siitä, ettei heitä saanut sanoa tädeiksi. Lapsellista touhua. Tietenkin puhutellaan nimellä, jos jotain tiettyä tätiä puhutellaan, tai juuri hänestä puhutaan, mutta kun yleisesti heistä puhutaan, niin tätejä he ovat.

Vierailija
44/150 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä sana. Muistan miten ikälopuksi rataraadoksi tunsin itseni, kun joskus kolmekymppisenä kuulin leikkilentältä jonkun lapsen sanovan minua sedäksi.

Vierailija
45/150 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä. Eikä koulussakaan. Pojat on poikia ja tytöt on tyttöjä. Enemmistölle nämä ovat aivan normaaleja sanoja ja luokitteluja. Mutta tytöt voivat tykätä kaikista leikeistä ja vaatteista, ihan kuten pojatkin voivat tykätä mistä vain leikeistä ja pukeutua miten vain.

Ei sukupuolineutraalius tarkoita, että sukupuoli poistetaan käytöstä. Ei värejäkään lähdetä värisokeiden vuoksi muuttaman tai poistamaan, esittämään ettei punaista ole koska punavihervärisokea ei sitä erota. Yksilön tehtävä on sopeutua, ei koko muun maailman tehtävä sopeutua yksilöön.

Vierailija
46/150 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukkaantuvatko vähemmän, jos kutsutaan "kurahousunpukijaksi" ??

Vierailija
47/150 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä. Eikä koulussakaan. Pojat on poikia ja tytöt on tyttöjä. Enemmistölle nämä ovat aivan normaaleja sanoja ja luokitteluja. Mutta tytöt voivat tykätä kaikista leikeistä ja vaatteista, ihan kuten pojatkin voivat tykätä mistä vain leikeistä ja pukeutua miten vain.

Ei sukupuolineutraalius tarkoita, että sukupuoli poistetaan käytöstä. Ei värejäkään lähdetä värisokeiden vuoksi muuttaman tai poistamaan, esittämään ettei punaista ole koska punavihervärisokea ei sitä erota. Yksilön tehtävä on sopeutua, ei koko muun maailman tehtävä sopeutua yksil

Ei se ulkomaan opettajakaan tiennyt kuka oletettu oli ,kun sai potkut koulusta kun ei suostunut sanomaan tyttöä pojaksi.

Vierailija
48/150 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä arvostan lapseni vaka ja koulu henkilöstöä sen verran että kutsun heitä nimillä!

En ole koskaan käsittänyt tuota täti-sanan yleistä käyttöä. Kaupassa on myyjät ja kirjastossa työntekijät. Vakassa ja koulussa on sen verran läheisempi suhde, niin näen etunimien käytön ihan kohteliaaksi tavaksi

Vierailija
49/150 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on kieltänyt tädittelyn?

Minä!

Olen aikuinen tai ope tai "Hanneli" mutten mikään hiton täti!

Olen täti vain mun siskonlapsille!

Jos olet töissä päiväkodissa, olet täti. Sori siitä.

Vierailija
50/150 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi kutsui päiväkodin henkilökuntaa ihan etunimellä. Samoin myöhemmin koulussa opettajia. 

Kauhean tuttavallista. Ulkomailla sanotaan aina mrs tai mr.

Vierailija
51/150 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä arvostan lapseni vaka ja koulu henkilöstöä sen verran että kutsun heitä nimillä!

En ole koskaan käsittänyt tuota täti-sanan yleistä käyttöä. Kaupassa on myyjät ja kirjastossa työntekijät. Vakassa ja koulussa on sen verran läheisempi suhde, niin näen etunimien käytön ihan kohteliaaksi tavaksi

Monessa päikkärissä vaihtuu jatkuvasti porukka, ja kyllä kouluissakin pyörii sijaisia niin opettajilla kuin ohjaajilla, päälle vielä vaihtuvat harjoittelijat jne. 

Miksi sanot, jos et tiedä nimeä etkä sitä, onko kyseessä sijainen (saman koulun väkeä tai ulkopuolelta otettu sijainen), harjoittelija, tettiläinen vai mikä? 

Vierailija
52/150 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikkien nimiä voi aina tietää/muistaa. Silloin täti- nimitys on toimiva. Pienikin lapsi osaa sanoa sen. Joku työntekijä on paljon hankalampi sana.

Vierailija
53/150 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä sana. Muistan miten ikälopuksi rataraadoksi tunsin itseni, kun joskus kolmekymppisenä kuulin leikkilentältä jonkun lapsen sanovan minua sedäksi.

Ai oliko sulla harhakuvitelma, että olit vielä nuori poika? 

Vierailija
54/150 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle täti - nimitys oli kunnia-asia. Se kertoi, että olen läheinen, turvallinen, luotettava ja tykätty aikuinen lapsen elämässä. Jos minua olisi kutsuttu vain aikuinen -sanalla, olisi se ollut mielestäni loukkaavaa. Kuulostaa kylmältä ja etäiseltä. Tosin, jos tuttavien puheisiin on uskominen, niin sellaiseksi ne nykymaailman lastentarhat ovat menneetkin. Surullista. 

t. Eläkeläinen

Vierailija
55/150 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa sanoa. Terveisin koulussa työskentelevä "aikuinen" :D

Vierailija
56/150 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole törmännyt tädittelystä loukkaantumiseen muualla kuin netissä. Pitää olla heikko ammatillinen itsetunto jos se tuollaisesta ottaa kolauksen.

Vakaope

Vierailija
57/150 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska varhaiskasvattaja on aikuinen, muttei kyseisten lasten täti. Sanalla täti kuvataan sukulaissuhdetta, muussa käytössä se on loukkaava ilmaisu.

Minä olen täti vain siskojeni lapsille, en kenellekään muulle.

Hyvin rajoittunut näkökulma tuo. Kyllä minä olen täti kaikille kavereidenkin lapsille, naapureitten lapsille myös. Mikä siinä täti-nimityksessä sinua noin loukkaa? 

Vierailija
58/150 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten pitää itse etsiä oma identiteettinsä, ei se ole nykyisin itsestäänselvää.

Valitse sukupuolisuuntaus .Joka neljäs tyttölapsi on seksuaali-identiteetiltään hukassa.

Moninainen sukupuoli on jo varhaiskasvatuksessa.

Lomakkeissa on tyttö, poika, muu.

Pojalla on 20 kertaa enemmän testosteronia.Huom. biologia.

Vierailija
59/150 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsuin ihan etunimellä ... Ei mitään hei täti siellä tai hei aikuinen 😌

0/5

Entä jos puhut heistä kaikista yleisesti? Luettelet jokaisen nimen erikseen?

Hei te kaikki tädit/sedät/aikuiset ... no eipä ole tullut tällaista tilannetta vastaan. 

Vierailija
60/150 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikkien nimiä voi aina tietää/muistaa. Silloin täti- nimitys on toimiva. Pienikin lapsi osaa sanoa sen. Joku työntekijä on paljon hankalampi sana.

Jos en tiedä, kysyn. Ja kyllä minä muistan lapseni elämässä olevien ihmisten nimet. Ja pienikin lapsi oppii nimet yhtälailla kuin sanan "täti".

On hän sitten sijainen/tettiläinen, ulkopuolinen tai ei, kysyn nimen ja puhuttelen häntä sillä nimellä. Nämä ihmiset on oikeasti iso osa lapseni elämää eikä ketään random "tätejä/setiä". 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi