Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt faktat kehiin, menetänkö säästöt jos työpaikka menee?

Vierailija
04.07.2025 |

Eli: Olen saanut kerättyä ihan kivasti säästöjä, 100ke osakesalkku ja iso omistusasunto on puoliksi maksettu.

Jos joudun nyt työttömäksi, pitääkö ansiosidonnaisen loputtua myydä omaisuus ja käyttää säästöt?

En ole eläissäni ollut työttömänä joten en tiedä miten systeemi toimii. 

Kommentit (262)

Vierailija
141/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen sosiaaliturva myllätään täysin uusiksi lähivuosina. Se tulee sattumaan moneen ja aika kovaa. Ministeriön viestintä siirretään valtioneuvostoon alle juuri siksi, että tieto pysyisi pimennossa mahdollisimman pitkään ja viesti olisi poliittisesti oikein. Tulemme näkemään dystooppisia aikoja.

Idiootti kommunistitrolli valehtelee taas.

Stm:n viestintä ei ole vm:n alaisuudessa tukia koskien. Stm:ssä on kaksi ministeriä, joista toiselle kuuluu sosiaaliturva ja toiselle sote. Lisäksi soten rahoitus on kolmannen ministerin eli kuntaministerin alaisuudessa vm:ssä. Siksi kuntaministerille vm:ssä kuuluu sen viestintä, miten paljon rahaa hyvinvointialueille annetaan. Sote-ministerille stm:ssä kuuluu sen viestintä, miten palvelut järjestetään. Sosiasliturvaministerille stm:ssä kuuluu sen viestintä, miten sosiaaliturvaa kehitetään.

Liian monimutkaista kai palstatrollille.

Vierailija
142/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuo 50000 euroa tulee? Yksinasuvalla säästöjä saa olla 10000 ja perheellä 20000.

Nuo 10 000 ja 20 000 ovat rajat jonka jälleen ALKAA ASTEITTAIN PIENENTÄMÄÄN TUKEA ja 50 000 on raja kun TUKI LAKKAA KOKONAAN. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä työttömyysvakuutusmaksuja sun muita veroja pitääkin sitten poistaa palkansaajilta jos he eivät järjestelmästä itse mitään tule saamaan ja hyötymään. Minä olen yli 20 vuotta jo töitä tehnyt ja maksuja maksanut ja yli 25 vuotta jäljellä ennen eläkeikää, ja koska olen säästöön riistoverotuksesta huolimatta rahaa saanut, olen pelkkä maksuorja tässä. Maksan, mutta mitään en siis saa takaisin jos tilanne tulee päälle, muille ketkä tikkuakaan ikinä laittaneet ristiin tuet kyllä juoksee. Eli jos säästät vanhuuspäivillesi palkasta, sinulla on suomi oy:ssä pelkkä maksajan rooli, toiset ne sitten nostelee ne sun veroeurosi

Vierailija
144/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoituksena tässä tuntuu olevan että keskiluokkakaan ei saisi enää omistaa mitään. Todella varakkailla on mahdollisuus elellä pääomatuloilla tai säästöillä tarvittaessa. Keskiluokkainen tai varsinkaan pienituloinen ei saa työttömyyden tai sairauden kohdatessa tarpeeksi tukea että pystyisi pitämään omistusasuntonsa. Kun kaikki omaisuus on sidottu asuntoon, se on pakko myydä vaikka tietäisi työttömyyden olevan väliaikaista.

Alkaa kuulostaa houkuttelevalta laittaa kaikki säästöt matkusteluun. Yhteiskunta kun tuntuu tukevan sitä avokätisemmin, mitä paremmin olet tuhlannut siihenastiset tulosi.

Vierailija
145/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on just vaikeaa, kun Suomessa pitäisi pärjätäkseen olla joko rutiköyhä tai lähes upporikas, tai ainakin pitäisi olla työpaikka, josta saisi säännöllistä palkkaa.

Minulla on 130 000 salkku, josta saa vuosittain noin 12 000 osinkotuloja. Siitä menee 32 % veroja, eli keskimäärin 680 euroa/kk jää käteen, ja sillä pystyy juuri maksamaan ruoat ja vaatteet, mutta ei se riitä vuokraan. Tukia ei saa. Ei ole ongelma varmaan rikkaille, mutta suurin osa pääomatuloilla elävistä on aika pienituloisia. Nyt kun töitäkään ei kuitenkaan ole, niin en oikein tiedä miten täällä Suomessa enää selviäisi. Veroprosenttikin on sikamaisen iso. 

Tämä.

Vierailija
146/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"suurin oma pääomatuloilla elävistä on aika pienituloisia" - ei jumaliste kuinka paksua skeidaa täältä saa lukea päivät pitkät

Vierailija
147/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun vuokralla pelkillä pääomatuloilla ja syksyllä loppuu asumistuki koska myös 100 tuhannen varallisuus. Sitten alkaa oma raha hupenemaan vauhdilla, mutta eipä siinä kai muu auta. Mielessä on kyllä käynyt teorioita että entä jos vain nostaisi kaikki käteiseksi mutta eihän sekään näin lyhyellä aikavälillä enää onnistu ilman että näyttää kelalle epäilyttävältä ja toisekseen tuskin edes pankki antaa nostaa rahoja käteiseksi.

Tämä on just vaikeaa, kun Suomessa pitäisi pärjätäkseen olla joko rutiköyhä tai lähes upporikas, tai ainakin pitäisi olla työpaikka, josta saisi säännöllistä palkkaa.

Minulla on 130 000 salkku, josta saa vuosittain noin 12 000 osinkotuloja. Siitä menee 32 % veroja, eli keskimäärin 680 euroa/kk jää käteen, ja sillä pystyy juuri maksamaan ruoat ja vaatteet, mutta ei se riitä vuokraan. Tukia ei saa. Ei ole ongelma varmaan

Ei taida olla, koska muuten tietäisit että OSINGOISTA ei todellakaan mene 32% veroja, Itse asiassa MISTÄÄN pääomatuloista ei mene 32 % veroa vaan joko 30 % tai 34% 30 000 euroa ylittävältä osalta. Lisäksi osingoissa on 15% "veroton" osuus, joten osinkojen veroksi muodostuu 25,5% tuonne 30 000 euroon asti. 

Vierailija
148/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usko nyt, että se halvempaan vaihtaminenkaan ei auta. Omistusasuntoon ei saa euroakaan asumistukea. Työmarkkinatuki riittää juuri ja juuri ruokaan ja vaatteisiin. Työmarkkinatuki ei riitä asumiseen, vaikka olisi kuinka halpa asunto. Jos säästöjä alkaa käyttää asumiseen, ne loppuvat, sillä ei tässä ole nyt kyse upporikkaista miljonääreistä. Ainoa järkevä ratkaisu on myydä asunto pois ja muuttaa vuokralle. Se kannattaa tehdä heti työttömyyden alkuvaiheessa, ettei turhaan kuluta säästöjä. 

Ei ole järkevää myydä asuntoa ja muuttaa vuokralle. Nimittäin ne asunnosta saadut rahat estävät asumistuen saamisen vuokra-asuntoon. Ja jos olet perheellinen, pk-seudulla, niin pieneenkin 70 neliön vuokrakämppään menee vuokraa 1500 euroa kuukaudessa, kun taas omistuskämpässä maksat vastikkeen, joka on noin 500 euron molemmin puolin.

Eli joutuisit käyttämään 1500 euroa omaa asunnon myynnistä saatua rahaa joka kuukausi vuokran maksuun, kun omaan jäämällä joutuisit maksamaan vain 500 euroa yhtiövastiketta.

Eli vuokralla ollessa säästösi hupenisivat kolme kertaa nopeammin. Toki sitten kun olisit persaukinen ja vuokralla, saisit asumistuen ja toimeentulotuenkin, mutta sitten koko oma omaisuus on siinä kohtaa jo syöty ja olet täysin yhteiskunnan armoilla.

Vierailija
149/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä työttömyysvakuutusmaksuja sun muita veroja pitääkin sitten poistaa palkansaajilta jos he eivät järjestelmästä itse mitään tule saamaan ja hyötymään. Minä olen yli 20 vuotta jo töitä tehnyt ja maksuja maksanut ja yli 25 vuotta jäljellä ennen eläkeikää, ja koska olen säästöön riistoverotuksesta huolimatta rahaa saanut, olen pelkkä maksuorja tässä. Maksan, mutta mitään en siis saa takaisin jos tilanne tulee päälle, muille ketkä tikkuakaan ikinä laittaneet ristiin tuet kyllä juoksee. Eli jos säästät vanhuuspäivillesi palkasta, sinulla on suomi oy:ssä pelkkä maksajan rooli, toiset ne sitten nostelee ne sun veroeurosi

Ymmärrät varmaan, että kokoomuksen perusäänestäjät, poliisit, opettajat ja sairaanhoitajat, sossut tai vaikkapa juristit eivät ikinä niele sitä, että heitä on vuosikymmenet kusetettu maksamaan työttömyysvakuutusmaksuja ja tositilanteessa työttömyysturvaa maksettaisiin pelkille lortoille, jotka eivät ole eläessään panneet tikkua ristiin työnteon osalta. Että opettajat myymään talonsa, että narkkareille ja roistoille riittää työttömyyskorvaukset. Ei tule koskaan menemään läpi muuta kuin vasemmiston märissä päiväunissa. 

Vierailija
150/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrät varmaan, että kokoomuksen perusäänestäjät, poliisit, opettajat ja sairaanhoitajat, sossut tai vaikkapa juristit eivät ikinä niele sitä, että heitä on vuosikymmenet kusetettu maksamaan työttömyysvakuutusmaksuja ja tositilanteessa työttömyysturvaa maksettaisiin pelkille lortoille, jotka eivät ole eläessään panneet tikkua ristiin työnteon osalta. Että opettajat myymään talonsa, että narkkareille ja roistoille riittää työttömyyskorvaukset. Ei tule koskaan menemään läpi muuta kuin vasemmiston märissä päiväunissa

Ei tämä ole vasemmiston projekti. Milloin on vasemmisto leikannut tukia?

Tämä on juurikin kokoomuksen ja tämän hallituksen projekti. Onkin outoa miksi haluavat kurittaa juuri keskiluokkaa, ansiosidonnaisen lasku ja asumistuen poisto omistusasunnosta + omaisuusrajat. 

Vierailija
151/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulla on yritys ja siellä varallisuutta, lasketaanko se mun henk koht varallisuudeksi? Yritys on sivutoiminen joten sen ei pitäisi työttömyysturvaan vaikuttaa, siis jos en toki sinne tee töitä.

-ap

Vierailija
152/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistuki on kirjattu hallitusohjelmaan, mutta persujen levittämät väitteet ensinnäkin sen valmisteluvaiheesta ja toiseksi sen perusteista on puuta heinää.

STM: "Työttömän yleistuen saaminen edellyttäisi taloudellisen tuen tarvetta eli yleistuki olisi tarveharkintainen etuus (kuten nykyinen työmarkkinatuki). Tarveharkinta tarkoittaisi nykyisen työmarkkinatuen tarveharkinnan tapaan sitä, että henkilön muut kuin ansiotulot vaikuttaisivat yleistuen määrään tulorajan ylittävältä osalta. Näitä tuloja olisivat esimerkiksi pääomatulot tai vuokratulot (joista vähennettäisiin esim. sen hankkimisesta ja säilyttämisestä aiheutuneet menot kuten yhtiövastike ja sähkömaksut vuokratulojen osalta). Eli henkilön oma varallisuus ei vaikuttaisi yleistuen määrään, mutta varallisuuden tuotto voi vaikuttaa."

Omistusasunto ei vaikuta, koska siitä ei ole tuloja. Osakeomistukset ja rahastot vaikuttavat sikäli kuin niistä tulee pääomatuloa.

Vierailija
153/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mulla on yritys ja siellä varallisuutta, lasketaanko se mun henk koht varallisuudeksi? Yritys on sivutoiminen joten sen ei pitäisi työttömyysturvaan vaikuttaa, siis jos en toki sinne tee töitä.

-ap

Veikkaan, että lasketaan. 

Vierailija
154/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan pitää jos haluat käyttää paljon rahaa.

Miten systeemi toimii? Pitääkö työttömän käyttää omia rahojaan? :D

Tukiloisille varmaan tulee yllätyksenä se että valtaosan ihmisistään tosiaan pitää käyttää ihan omia rahojaan elämiseensä. 

Tämä koskee myös sinun 3000 euron moottoripyörää tai asuntovaunua. Niitä ei sovi työttömän jatkossa omistaa, jos rahaa tarvitset.

Vierailija
155/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on juurikin kokoomuksen ja tämän hallituksen projekti. Onkin outoa miksi haluavat kurittaa juuri keskiluokkaa, ansiosidonnaisen lasku ja asumistuen poisto omistusasunnosta + omaisuusrajat. 

Eiköhän tätä valhetta tuuttaa tänne juurikin sdp:n puoluetoimisto. Luuletko tosissasi, että keskiluokka jatkaisi työttömyysvakuutusten ja korkeiden verojen maksamista, jos edes työttömyysturvaa ei ole? Kyllä ne tuet loppuisivat siinä samalla myös niiltä persaukisilta. 

Vierailija
156/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen sosiaaliturva myllätään täysin uusiksi lähivuosina. Se tulee sattumaan moneen ja aika kovaa. Ministeriön viestintä siirretään valtioneuvostoon alle juuri siksi, että tieto pysyisi pimennossa mahdollisimman pitkään ja viesti olisi poliittisesti oikein. Tulemme näkemään dystooppisia aikoja.

Idiootti kommunistitrolli valehtelee taas.

Stm:n viestintä ei ole vm:n alaisuudessa tukia koskien. Stm:ssä on kaksi ministeriä, joista toiselle kuuluu sosiaaliturva ja toiselle sote. Lisäksi soten rahoitus on kolmannen ministerin eli kuntaministerin alaisuudessa vm:ssä. Siksi kuntaministerille vm:ssä kuuluu sen viestintä, miten paljon rahaa hyvinvointialueille annetaan. Sote-ministerille stm:ssä kuuluu sen viestintä, miten palvelut järjestetään. Sosiasliturvaministerille stm:ssä kuuluu sen viestintä, miten sosiaaliturvaa kehitetään.

Liian monimutkaista kai palstatro

Mitä sinä möyhäät VM:stä kun sitä ei edes mainittu? STM sitä valmistelee. Yleistuen pyhä tarkoitus on yksinkertaistaa eli helpottaa etuuksien hakemista. Onnistuu sitten sultakin, oletettavasti, ainakin jos äiti auttaa.

kaikki olemassa oleva tieto löytyy täältä: https://stm.fi/yleistuki

Vierailija
157/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en saa mitään. Yritys on loppunut jo kesäkuussa 2024.

Saa (entinen) yriittjä työttömyyskorvausta mutta yritys pitää lopettaa. Lisäksi yrittäjillä on oma työttömyyskorvausjärjestelmänsä, ilmeisesti et ole sitä itsellesi maksanut.

Jos et saa työttömyyskorvausta et ole lopettanut yritystäsi. Kerrotko vielä miksi jokaista koskevaan hyvin yksiselitteiseen lakipykälään pitäisi tehdä sinua varten poikkeus? 

Vierailija
158/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Mikä yhtiömuoto? Henkilöyhtiö on sun henkilökohtaista varallisuutta ja osakeyhtiökin voidaan lukea sellaiseksi, jos olet yksinyrittäjä tai työllistät vain perheenjäseniä.

Vierailija
159/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko nyt, että se halvempaan vaihtaminenkaan ei auta. Omistusasuntoon ei saa euroakaan asumistukea. Työmarkkinatuki riittää juuri ja juuri ruokaan ja vaatteisiin. Työmarkkinatuki ei riitä asumiseen, vaikka olisi kuinka halpa asunto. Jos säästöjä alkaa käyttää asumiseen, ne loppuvat, sillä ei tässä ole nyt kyse upporikkaista miljonääreistä. Ainoa järkevä ratkaisu on myydä asunto pois ja muuttaa vuokralle. Se kannattaa tehdä heti työttömyyden alkuvaiheessa, ettei turhaan kuluta säästöjä. 

Ei ole järkevää myydä asuntoa ja muuttaa vuokralle. Nimittäin ne asunnosta saadut rahat estävät asumistuen saamisen vuokra-asuntoon. Ja jos olet perheellinen, pk-seudulla, niin pieneenkin 70 neliön vuokrakämppään menee vuokraa 1500 euroa kuukaudessa, kun taas omistuskämpässä maksat vastikkeen, joka on noin 500 euron molemmin puolin.

Eli joutuisit käyttämään 1500 e

Järkevää tai ei, mutta jos et pärjää toimeetulotuella omassasi, niin myyt sen kuitenkin tai vouti myy sen. Jos haluat rahasi pitää, niin se asunto pitää myydä viimeistään ansiosidonnaisen aikana. Varminta jo työssä ollessa.

Vierailija
160/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tätä valhetta tuuttaa tänne juurikin sdp:n puoluetoimisto. Luuletko tosissasi, että keskiluokka jatkaisi työttömyysvakuutusten ja korkeiden verojen maksamista, jos edes työttömyysturvaa ei ole? Kyllä ne tuet loppuisivat siinä samalla myös niiltä persaukisilta. 

Orpon hallitusohjelmaan kirjattua yleistukea valmisteleva STM kertoo näin:

https://stm.fi/yleistuki

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi