Määräaikaisella opettajalla ei oikeutta lomaan eikä toimeentuloon
Ansiosidonnaisen päätös kesäkuulta: 0 €. Syy: omavastuuaika ja kesäkuun alussa saatu lomakorvaus.
Tämä on siis hallituksen politiikan tulos. He ovat pidentäneet omavastuuaikaa ja määritelleet niin, että lomakorvaus vaikuttaa tuen suuruuteen.
Olen viimeeksi saanut palkan toukokuussa. Kesäkuussa toisiaan sain lomakorvauksen. Heinäkuussa en saa mitään tuloa. Seuraavan kerran saan elokuun alkupuolella.
Näin meitä peruskoulussa koko vuoden opettaneita kiitetään. Ei siis oikeutta lomaan eikä toimeentuloon.
Ja kunta tietenkin hyödyntää näitä määräaikaisia sopimuksia.
Enpä taida enää mennä töihin syksyllä. En ainakaan opettamaan. Alkaa olla niin vi*un sama kaikki.
Kommentit (463)
Vierailija kirjoitti:
Minusta opettajien palkkajärjestelmä on vanhentunut eikä enää ole sopivaa tähän päivään.
Mutta, tiedän, että enemmistö OAJn valtuustossa on toista mieltä, ja haluaa säilyttää nykysysteemiä.
Siksi tämä sijaisopettajien kesätyöttömyyshärpäke jatkuu vuosi vuodelta.
Jotkut ajattele, että määräaikaisuuksia ja kesätyöttömyys kuluu asiaan ja nuorten opettajien kuuluu vain kestää tätä. Ne ajattele, että tämä on lyhyt, tilapäinen jakso elämässä, opintojen jälkeen.
Tiedän, että työnantajapuoli olisi valmis keskustelemaan asiasta, mutta OAJ ei ole.
Onhan se näin sivullisenakin havaitsijana epäkohta. Vakituisten opettajien kermankuorinta ylittää liikaa kohtuullisuuden ja oikeudenmukaisuuden. Kun katkaistaan jopa virkavapaa tai perhevapaa (kotihoidon jakso), ja nostetaan kesäajalta "laskennallista palkkaa", vaikka töissä ei ole oltu koko lukuvuoden aikana lainkaan. Sen jälkeen kuitenkaan palaamatta töihin, niin jatketaan hyvällä omallatunnolla katkaistua vapaata. Ja sijainen, joka on tehnyt poissaolleen sijaan työt, jätetään ilman. Kyse ei ole edes siitä, tuleeko määräaikaiset taloudellisesti toimeen. Vaan oikeudenmukaisuudesta ja tasavertaisuudesta. Ja niiden epäsuhdan vaikutuksista määräaikaisten motivaatioon ja työmoraaliin pidemmällä aikavälillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama se avustajille ja heillä vielä huomattavasti huonompi palkka. Palkanmaksu katkeaa myös koulujen muilla lomilla syys-joulu ja hiitolomilla. Silloin olisi aikaa tosiaan tehdä jotain omien lasten kanssa , mutta ei mistään 1800€ palkasta paljon säästetä kun asumiskustannukset pääkaupunkiseudulla 1200€/kk. Olen täysin kyllästynyt tähän pa...kaan.
Avustajia on myös kuukausipalkkaisena tai he sanovat itse, että ovat nykyään koulunkäynninohjaajia. Oli tässä työpaikalla aika koomista, kun itse ole tuntiopettaja. Avustaja lähetettiin minun kanssani luokkaan, koska paljon muita koulutuksia ei ollut käynnissä. Heillä ei oikein tahdo löytyä töitä opiskelijoiden loma-aikoihin, mutta heillä on kuukausipalkka. Avustaja/ohjaaja kertoi minulle, että he eivät ole opettajan avustajia. Sitten en oikein tiennyt, mitä töitä hä
No mutta molemmat avustavat opiskelijoita. En oikeastaan koskaan ajatellutkaan, että avustaja avustaisi opettajaa, mutta jotenkin niitä töitä pitäisi jakaa, jos kerran avustaja/ohjaaja on luokassa. Opettakin auttaa opiskelijoita. Molemmat ovat oppilasta/opiskelijaa varten. Entä tietääkö sitten paikalle satunnaisesti tuleva ohjaaja/avustaja, mitä voisi tehdä, jos kerran opettaja ei saa antaa hänelle edes ohjeita? Ei hän voi tietää, mitä tarpeita on oppilaalla/opiskelijalla. Itse olen myös toiminut avustajana ja kyllä minä sain ohjeita opettajalta ja tein, mitä hän sanoi. Toisaalta palkkani ei ollut parempi kuin ohjaajalla/avustajallakaan, mutta opettaja on kyllä aina vastuussa opiskelijoista/oppilaista.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla opettajilla pitäisi olla joku kesätyö. Määräaikaisilla toimeentulon takia ja vakituisilla ylipitkän kesäloman takia.
No kaikille kuuluu kait kuukauden kesäloma. Heillä olisi sitten noin ehkä kuukausi jotain muuta työtä. Ottaako joku niin lyhyeksi ajaksi töihin?
TT tukea saa aina työttömyyskorvauksen sijaan.
Häpeäisivät vakkariopet, jotka vaikka 10 v ketkuilevat olemalla kesät töissä ja talvet kuka milläkin vapailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama se avustajille ja heillä vielä huomattavasti huonompi palkka. Palkanmaksu katkeaa myös koulujen muilla lomilla syys-joulu ja hiitolomilla. Silloin olisi aikaa tosiaan tehdä jotain omien lasten kanssa , mutta ei mistään 1800€ palkasta paljon säästetä kun asumiskustannukset pääkaupunkiseudulla 1200€/kk. Olen täysin kyllästynyt tähän pa...kaan.
Avustajia on myös kuukausipalkkaisena tai he sanovat itse, että ovat nykyään koulunkäynninohjaajia. Oli tässä työpaikalla aika koomista, kun itse ole tuntiopettaja. Avustaja lähetettiin minun kanssani luokkaan, koska paljon muita koulutuksia ei ollut käynnissä. Heillä ei oikein tahdo löytyä töitä opiskelijoiden loma-aikoihin, mutta heillä on kuukausipalkka. Avustaja/ohjaaja kertoi minulle, että he eivät ole opettajan avustajia. Sitten en oikein tiennyt, mitä töitä hä
Joo mulle sanoi itse, että hän on koulunkäynninohjaaja. Ennen oli ollut toinen henkilö ja työt olivat sujuneet hyvin. Tuli yllättäen paikalle, eikä kukaan ohjeistanut mitenkään minua asiasta.
Opettaja on oikeasti nykyään vähän kuin "orja", eikä hän enää missään jalustalla ole. Jokainen voi kouluttautua opettajaksi ja sitten itse kokeilla, kuinka vaikeata tai helppoa työ on. Psyykkisesti on aika raskasta, jos on erityisoppilaita paljon. Koko ajan täytyy olla valmiustilassa ja usein kouluissa on meteliä, joka myös väsyttää. Sitten pitää olla yhteydessä vanhempiin yms. Kyllä hän jonkin pituisen loman on myös ansainnut.
Vähän itse opettajana ihmettelen, jos joku vielä nostaa opettajan jollekin jalustalle. Ihan tavallinen ihminen olen ja teen vain työtäni, jonka haluan hoitaa mahdollisimman hyvin. En kaipaa minkäänlaista "palvontaa" tai "suitsutusta".
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sun heinäkuulta pitäisi saada normaalisti työttömyyskorvaus.
Se maksetaan kuukausi jälkikäteen eli elokuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se maksetaan kuukausi jälkikäteen eli elokuussa.
Pääasia, että saat sen. Toki ei tilanne ei ole oikeudenmukainen, mutta vieläkin huonommin voisi olla.
Mitä sä kitiset? Toukokuussa normaali palkka, kesäkuussa jaksotettu lomakorvaus (eli sulle maksetaan KÄYTTÄMÄTTÖMÄT lomapäivät) ja heinäkuussa työttömyyskorvaus. Ainakin omassa liitossa saa ensimmäisen ansiopäivärahan hakea jo 14vrk työttömyyden jälkeen, jolloin päätös/maksuun heinäk lopussa-elok alussa. Saat lomailla JA saat työttömyyskorvauksen kesältä.
Tiedän kyllä, että ennen sai sekä lomakorvauksen että ansiopäivärahan, mutta kukahan se äänesti nykyisen hallituksen ruoriin? En minä ainakaan. Sitä niittää mitä kylvää, ollos hyvä vaan.
Aineenopettajia on koulutettu liikaa jo vuosia. Syntyvyys on romahtanut. Kun tekijöitä on tarjolla reilusti, ovat kunnat voineet heikentää työehtoja. Silti nuoret yhä opiskelevat opettajiksi. Kannattaa miettiä eikä tehdä sitä virhettä. Vain matikan opet työllistyvät myös yrityksiin, joten heillä on hyvä työllisyystilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa enää kun on 12kk työssäoloehto.
Onhan se täyttynyt, kun kerran on ansiosidonnaisesta kyse.
Ansiosidonnaista saa kun on 12kk jakson ensin töissä. Eli sori kaikki opettajat.
Lukuvuodet määräaikaisena tekevälle tuo täyttyy heittämällä. Tarkastelujakso on 24kk.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä kitiset? Toukokuussa normaali palkka, kesäkuussa jaksotettu lomakorvaus (eli sulle maksetaan KÄYTTÄMÄTTÖMÄT lomapäivät) ja heinäkuussa työttömyyskorvaus. Ainakin omassa liitossa saa ensimmäisen ansiopäivärahan hakea jo 14vrk työttömyyden jälkeen, jolloin päätös/maksuun heinäk lopussa-elok alussa. Saat lomailla JA saat työttömyyskorvauksen kesältä.
Tiedän kyllä, että ennen sai sekä lomakorvauksen että ansiopäivärahan, mutta kukahan se äänesti nykyisen hallituksen ruoriin? En minä ainakaan. Sitä niittää mitä kylvää, ollos hyvä vaan.
No voihan sitä aina kitistä. Eikä me tiedetä, äänestikö ap nykyisen hallituksen ruoriin. Minä en ainakaan heitä äänestänyt (toimin opettajana).
Vierailija kirjoitti:
Aineenopettajia on koulutettu liikaa jo vuosia. Syntyvyys on romahtanut. Kun tekijöitä on tarjolla reilusti, ovat kunnat voineet heikentää työehtoja. Silti nuoret yhä opiskelevat opettajiksi. Kannattaa miettiä eikä tehdä sitä virhettä. Vain matikan opet työllistyvät myös yrityksiin, joten heillä on hyvä työllisyystilanne.
Kannattaa tosiaan miettiä, kouluttautuuko opettajaksi. Matikan opet tosiaan työllistyvät hyvin vaikkapa yrityksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei maksa työttömyyskassan jäsenmaksua, niin ei voi saada anssiakaan.
Jos olet väitteidesi mukaan ollut vuoden töissä, niin olet oikeutettu ansiosidonnaiseen. Joku tässä tarinassa ei nyt oikein täsmää
Lomakorvaukset lasketaan ensin. Sitten vasta voi saada työttömyyskorvausta.
Juuri näin. Lomakorvaus jaksotetaan. Kiitos nykyisen hallituksen.
Ja jaksotettiin ennenki,ei ollut nykyhallitus silloin asialla.Tietysti pitäisi saada revittyä kaikki mahdolliset tuet ,vaikka saa hyvät lomakorvaukset.
Edelleenkään ei ole jaksotettu vuosikausiin. Käytäntö poistui ajat sitten. Nyt hallitus palautti sen kuten muutenkin on Suomen talouden lamauttanut.
Ei ole taloustilanne juurikaan kohentunut. Hallitus on vain poistanut tukia ja säästänyt, mutta tässä jamassa ollaan vaan. Ei ole toki helppo tehtäväkään.
EI kannata lyödä kiilaa vakituisten ja määräaikaisten opettajien välille, ei myöskään opettajien ja avustajien. Tai julkisen sektorin työntekijöiden ja yrittäjien. Tai kesätyöttömän vs. pitkäaikaistyöttömän.
Kokkareiden globalistiosasto naureskelee partaansa taas, kun saa nämä ryhmät tappelemaan keskenään. Kysehän ei ole vain ihmisten työstä ja toimeentulosta ja ansioturvasta vaan ihan kansallisvaltion olemassaolosta. Globalistit haluavat vain itselleen etuja kanavoimalla valtion rahoja ylikansallisille jäteille, joiden olettavat sitten jakavan heille hillotolppia. Isänmaa ei merkitse heille mitään eikä sen kansa.
Kesäkuussa piti taas lyhentää opintolainaa. Ei sitäkään voi loputtomiin lykätä vaikka joka kesä onkin työttömänä. Siinä meni taas osa säästöistä millä oli tarkoitus elää.
Älkää hakeko määräaikaisia pestejä vain lukuvuodelle.