Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Määräaikaisella opettajalla ei oikeutta lomaan eikä toimeentuloon

Vierailija
04.07.2025 |

Ansiosidonnaisen päätös kesäkuulta: 0 €. Syy: omavastuuaika ja kesäkuun alussa saatu lomakorvaus.

Tämä on siis hallituksen politiikan tulos. He ovat pidentäneet omavastuuaikaa ja määritelleet niin, että lomakorvaus vaikuttaa tuen suuruuteen.

Olen viimeeksi saanut palkan toukokuussa. Kesäkuussa toisiaan sain lomakorvauksen. Heinäkuussa en saa mitään tuloa. Seuraavan kerran saan elokuun alkupuolella.

Näin meitä peruskoulussa koko vuoden opettaneita kiitetään. Ei siis oikeutta lomaan eikä toimeentuloon.

Ja kunta tietenkin hyödyntää näitä määräaikaisia sopimuksia. 

Enpä taida enää mennä töihin syksyllä. En ainakaan opettamaan. Alkaa olla niin vi*un sama kaikki.

Kommentit (463)

Vierailija
161/463 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei määräaikaista työtä voi saada, onhan se hyvä että edes määräaikaisen. Se on vaan fakta että määräaikainen ei voi saada samoja etuja kuin vakituinen. Lomaraha, eikös se olekin työssäolokuukausilta syntyvien päivien palkka. Ns lomaltapaluuraha vain puuttuu. Kun tuo on tiedossa, viisas säästää etukäteen joka kuukausi ettei ole kesällä pulassa.

Lomaraha on vanhalta nimeltään lomaltapaluuraha. 

Vierailija
162/463 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama se avustajille ja heillä vielä huomattavasti huonompi palkka. Palkanmaksu katkeaa myös koulujen muilla lomilla syys-joulu ja hiitolomilla. Silloin olisi aikaa tosiaan tehdä jotain omien lasten kanssa , mutta ei mistään 1800€ palkasta paljon säästetä kun asumiskustannukset pääkaupunkiseudulla 1200€/kk. Olen täysin kyllästynyt tähän pa...kaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/463 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinulla hyvin mene, kun täällä pitää itkeä. Tee niitä töitä niin paljon, että tulee työssäoloehto täyteen. Itse olen liitosta saanut rahaa 15 vuotta sitten. Ihan helppoa ne päivät oli saada täyteen.

Vierailija
164/463 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei maksa työttömyyskassan jäsenmaksua, niin ei voi saada anssiakaan. 

Jos olet väitteidesi mukaan ollut vuoden töissä, niin olet oikeutettu ansiosidonnaiseen. Joku tässä tarinassa ei nyt oikein täsmää 

Lomakorvaukset lasketaan ensin. Sitten vasta voi saada työttömyyskorvausta.

Juuri näin. Lomakorvaus jaksotetaan. Kiitos nykyisen hallituksen. 

Vierailija
165/463 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama se avustajille ja heillä vielä huomattavasti huonompi palkka. Palkanmaksu katkeaa myös koulujen muilla lomilla syys-joulu ja hiitolomilla. Silloin olisi aikaa tosiaan tehdä jotain omien lasten kanssa , mutta ei mistään 1800€ palkasta paljon säästetä kun asumiskustannukset pääkaupunkiseudulla 1200€/kk. Olen täysin kyllästynyt tähän pa...kaan.

Avustajia on myös kuukausipalkkaisena tai he sanovat itse, että ovat nykyään koulunkäynninohjaajia. Oli tässä työpaikalla aika koomista, kun itse ole tuntiopettaja. Avustaja lähetettiin minun kanssani luokkaan, koska paljon muita koulutuksia ei ollut  käynnissä. Heillä ei oikein tahdo löytyä töitä opiskelijoiden loma-aikoihin, mutta heillä on kuukausipalkka. Avustaja/ohjaaja kertoi minulle, että he eivät ole opettajan avustajia. Sitten en oikein tiennyt, mitä töitä hän tekisi, kun kerran tämä oli tilanne. En ollut ennen kuullut tästä mitään. Ei kyllä ollut meidän kummankaan syy. En voinut kysyä keneltäkään mitään, koska samassa työpisteessä ei ollut muita töissä.  On kyllä totta, ettei avustajan palkka ole kovin hyvä, mutta minulla ei luultavasti omalla tuntimäärälläni/tuntiopettajana ollut avustajaa parempi palkka. 

Pääkaupunkiseudulla meidän molempien on mahdotonta tulla toimeen.  

Vierailija
166/463 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos talven aikana laittasi sivuun 200€/kk (10*200=2400€)

Kyllä se vähän auttaa.

Toki auttaa, mutta onkohan peruskoulun opettajan palkka kovin hyvä. Riippuu tietysti ainakin työkokemuksesta, mutta kyllä siinä aika heikko palkka on verrattuna siihen, että on yliopistokoulutus ja aika vaativa työ (vanhemmat ja erityislapset/nuoret). Olet vastuussa lasten/nuorten tulevaisuudesta.

Ei tuota vastuuntuntoa opettajilla ole. Päätellen siitä, että 9 peräkkäistä vuotta pelkkää tuloksetonta epäonnistumista, jos mittarina on peruskoulun päättäneiden (15%) lähes luku- ja laskutaidotonta. Lukemattomat yksilöt todisteena siitä, että ne "oppii lapsikin". Osa jo ennen koulun alkua, jolloin kontaktia opettajiin ole edes ollut. Automaattisen jalustallekorotta

"En nyt oikein päässyt kärryille tästä avauksesta. Voisitko tarkentaa, niin voin opettajana edes jollain tasolla kommentoida."

Lyhyitä ja yksinkertaisia lauseita? Selkokielellä? Opettajalle? Osa peruskoulun päättävistä osaa vain auttavasti lukea ja laskea  peruslaskutoimituksia. Luetunymmärtämisen taso vielä heikompaa. Tasoa, joka nyky-yhteiskunnan vaatimuksiin ei riitä. Ei edes pakolliseen asiointiin ja asioiden hoitoon. Opettajilla ei ole tulospalkkausta (eikä tarvitse ollakaan). Mutta vastuuta työn suorittamisen tuloksesta pitää olla. Edes moraalista. "Mätiä omenoita" on korissa liikaa. Ollut aina jokunen, mutta nyt liikaa. Oletko koskaan kuullut; "Kun vastuu on kollektiivista, niin sitä ei kanna kukaan."? Opettajilla on paljon valtaa koko yhteiskuntaa tarkastellessa. Hyvässä ja pahassa. Mutta se tarkoittaa myös vastuuta. Omasta tekemisestä. Jokaisella on henkilökohtaista päätösvaltaa ja arviointikykyä. Sitä pitää käyttää. Myös opettajien. Eikä sokeana laumana mennä väärään suuntaan, vaikka huomaa, että suunta on väärä. Jos metodi ei toimi, korjaa se. Alkaen omasta työpanoksestasi.

Vierailija
167/463 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sun heinäkuulta pitäisi saada normaalisti työttömyyskorvaus.

Joka maksetaan elokuussa. 

Vierailija
168/463 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määräaikaiset opettajat ovat sentään töissä noin 10 kk, kun maassamme on ihmisiä, jotka elävät vuosikausia tukien avulla, eivätkä edes oikeasti halua töihin. Ei opettajia tässä ensimmäisenä kannata syyllistää. 

Syyllistää? Tuo tuntuu kermeperseilyltä niiden maassa olevien kymmenien tuhansien työttömien mielestä, joilla ei ole 10 kuukautta/vuosi töitä, ja jotka sinnittelee reippaasti köyhyysrajan alla olevilla työttömyyskorvauksilla, eikä voi stabiloida talouttaan, koska toisin kuin aloittajalla, niin tilannetta korjaavaa työtuloa ei ole, ja vieläpä valtaosaksi vuotta. Aloittaja vinkuu, kun ei "voi suunnitella". Tietenkin voi tuossa tilanteessa. Ei vaan halua/viitsi. Kävisi tutustumassa KELA:n sivuilla "hyvinvointiyhteiskuntamme" tukitasoon, niin tajuaisi edes alustavasti, että todellakin niiden lomarahojensa "pitäisi" riittää, koska niiden oletetaan riittävän mu

Niin mutta ainahan voi kouluttautua opettajaksi ja sitten mennä niihin töihin. Niinhän sitä sanotaan opettajillekin, että miksi kouluttauduit opettajaksi, miksi et kouluttautunut alalla, jossa on paremmat palkat ja paljon miehiä. Ainahan voit vaihtaa alaa. Se on sun oma valinta. Onhan tuo ap:n juttu epäoikeudenmukainen, jos sitä verrataan vakituisen viranhaltijoihin. Kyllä hän saa vinkua silloin, mutta tietysti hän on paremmassa asemassa kuin täysin tuilla elävä. Kermaperseitä kyllä on jotkut kokkarit esimerkiksi teknisen alan ihmiset, toimitusjohtajat yms., jotka tienaavat huomattavasti enemmän kuin opettajat. Useimmat opettajat eivät kyllä ainakaan perheellisinä mitenkään kermaperse-elämää vietä ainakaan pääkaupunkiseudulla. Tulot ovat luultavasti kuitenkin sellaiset, etteivät he kait asumistukia ole saanut ennen, eivätkä ainakaan nyt. 

Vierailija
169/463 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt sitten fiksuna säästät ens kesää varten tietysti. Opettajilla muutenki sen verran hyvä palkka että voi säästää. 

Vierailija
170/463 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta se maksetaan aikaisintaan elokuun alussa, koska ne haetaan jälkikäteen. Olen siis koko kesä- ja heinäkuun pelkästään sen lomakorvauksen varassa 😢

Nyt on vaan palattu käytäntöön,joka oli voimassa aikaisemmin..Ja silloinkin pärjättiin.etkö saanut säästöön opettajan palkasta se vertaa,että pärjäisit elokuuhun?

Vierailija
171/463 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta se maksetaan aikaisintaan elokuun alussa, koska ne haetaan jälkikäteen. Olen siis koko kesä- ja heinäkuun pelkästään sen lomakorvauksen varassa 😢

Nyt on vaan palattu käytäntöön,joka oli voimassa aikaisemmin..Ja silloinkin pärjättiin.etkö saanut säästöön opettajan palkasta se vertaa,että pärjäisit elokuuhun?

No, onhan tuo joka tapauksessa epäreilua, että samasta työstä (koko lukuvuoden työ) joillekin maksetaan vuoden palkka ja joillekin 10 kk palkka. 

Vierailija
172/463 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei maksa työttömyyskassan jäsenmaksua, niin ei voi saada anssiakaan. 

Jos olet väitteidesi mukaan ollut vuoden töissä, niin olet oikeutettu ansiosidonnaiseen. Joku tässä tarinassa ei nyt oikein täsmää 

Lomakorvaukset lasketaan ensin. Sitten vasta voi saada työttömyyskorvausta.

Juuri näin. Lomakorvaus jaksotetaan. Kiitos nykyisen hallituksen. 

Ja jaksotettiin ennenki,ei ollut nykyhallitus silloin asialla.Tietysti pitäisi saada revittyä kaikki mahdolliset tuet ,vaikka saa hyvät lomakorvaukset.

Vierailija
173/463 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avustajia on myös kuukausipalkkaisena tai he sanovat itse, että ovat nykyään koulunkäynninohjaajia. Oli tässä työpaikalla aika koomista, kun itse ole tuntiopettaja. Avustaja lähetettiin minun kanssani luokkaan, koska paljon muita koulutuksia ei ollut  käynnissä. Heillä ei oikein tahdo löytyä töitä opiskelijoiden loma-aikoihin, mutta heillä on kuukausipalkka. Avustaja/ohjaaja kertoi minulle, että he eivät ole opettajan avustajia. Sitten en oikein tiennyt, mitä töitä hän tekisi, kun kerran tämä oli tilanne. En ollut en

Eivät sano itse, vaan virallinen ammattinimike on koulunkäynninohjaaja. Mikä on hyvä nimike, koska eihän ohjaajan tehtävä ole koskaan ollut opettajaa avustaa, mikä voisi vanhasta nimestä tulla mieleen. 

Vierailija
174/463 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla opettajilla pitäisi olla joku kesätyö. Määräaikaisilla toimeentulon takia ja vakituisilla ylipitkän kesäloman takia.

Vierailija
175/463 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae heinäkuuksi jotain työtä. Kaupan kassan kesäloman sijaisuutta yms.

Vierailija
176/463 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avustajia on myös kuukausipalkkaisena tai he sanovat itse, että ovat nykyään koulunkäynninohjaajia. Oli tässä työpaikalla aika koomista, kun itse ole tuntiopettaja. Avustaja lähetettiin minun kanssani luokkaan, koska paljon muita koulutuksia ei ollut  käynnissä. Heillä ei oikein tahdo löytyä töitä opiskelijoiden loma-aikoihin, mutta heillä on kuukausipalkka. Avustaja/ohjaaja kertoi minulle, että he eivät ole opettajan avustajia. Sitten en oikein tiennyt, mitä töitä hä

Hän avustaakin oppilasta. 

Vierailija
177/463 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään pakko ei tosiaan ole koko kesää lomailla. Etsi kesäloman sijaisuuksia. Paikkoja kannattaa hakea jo kevättalvella.

Vierailija
178/463 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt sitten fiksuna säästät ens kesää varten tietysti. Opettajilla muutenki sen verran hyvä palkka että voi säästää. 

Opettajilla ei ole mitenkään hyvä palkka. Vanhaa tietoa vanhoilta ajoilta, ei ainakaan peruskoulussa. Eivät kaikki opettajat ole samassa asemassa. 

Kannattaisi tutkia peruskoulun opettajien palkkataulukkoja. 

Vierailija
179/463 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinulla hyvin mene, kun täällä pitää itkeä. Tee niitä töitä niin paljon, että tulee työssäoloehto täyteen. Itse olen liitosta saanut rahaa 15 vuotta sitten. Ihan helppoa ne päivät oli saada täyteen.

Häiritseekö tuo itku sinua jotenkin. Ei kannata lukea, jos ei jaksa. 

Vierailija
180/463 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkin ei ole oikein, jos tekee samat työt kuin toinen opettaja ja sitten kohdellaan eri tavoin. Sama työ, sama palkka.