Määräaikaisella opettajalla ei oikeutta lomaan eikä toimeentuloon
Ansiosidonnaisen päätös kesäkuulta: 0 €. Syy: omavastuuaika ja kesäkuun alussa saatu lomakorvaus.
Tämä on siis hallituksen politiikan tulos. He ovat pidentäneet omavastuuaikaa ja määritelleet niin, että lomakorvaus vaikuttaa tuen suuruuteen.
Olen viimeeksi saanut palkan toukokuussa. Kesäkuussa toisiaan sain lomakorvauksen. Heinäkuussa en saa mitään tuloa. Seuraavan kerran saan elokuun alkupuolella.
Näin meitä peruskoulussa koko vuoden opettaneita kiitetään. Ei siis oikeutta lomaan eikä toimeentuloon.
Ja kunta tietenkin hyödyntää näitä määräaikaisia sopimuksia.
Enpä taida enää mennä töihin syksyllä. En ainakaan opettamaan. Alkaa olla niin vi*un sama kaikki.
Kommentit (463)
Vierailija kirjoitti:
Täällä koulunkäynninohjaaja ja ihan sama tilanne.
Siksi vaihdoinkin työpaikkaa. Ei enää kouluelämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi hyvä juttu! Onnea! Kaikki eivät saa lainkaan töitä ja sitten on vain tehtävä töitä epäoikeudenmukaisessa paikassa tai vaihtoehtoisesti jäätä työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mietin tässä että lopetan opettajan työt. Määräaikainen sopimus, joten karenssia ei tule. Elän nyt alkuun ne kaikki andiosidonnaispäivät ja alan ehkä nostamaan asumistukea. Kun tulot tippuu minulla on siihen oikeus. Joku muu voi tehdä välillä ne määräaikaiset opettajan työt. Turha valittaa, jos lapsianne opettaa joku epäpätevä. Tehdään sitten näin. Tuliko Suomelle lopulta halvemmaksi? Ei tullut.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja vuokra-asunnon asumistukeen tuli varallisuusraja.
Vierailija kirjoitti:
TT tukea saa aina työttömyyskorvauksen sijaan.
Ei saa. Kun haet tt-tukea sun pitää näyttää koko perheen tiliotteet 2 edeltävältä kuukaudelta, jos silloin on saanut liikaa rahaa niin ei saa mitään. Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot, lainat ei ole menoja, ei saa omistaa kesämökkiä, venettä, moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla opettajilla pitäisi olla joku kesätyö. Määräaikaisilla toimeentulon takia ja vakituisilla ylipitkän kesäloman takia.
No kaikille kuuluu kait kuukauden kesäloma. Heillä olisi sitten noin ehkä kuukausi jotain muuta työtä. Ottaako joku niin lyhyeksi ajaksi töihin?
Kesällä on paljon kausityötä esimerkiksi puutarhoilla ja marjatiloilla. Onhan tämä nykyinen tilanne kurja, mutta tajuan senkin, että tulee aika kalliiksi maksaa kesäkeskeytykseltä palkkaa kahdelle eri opettajalle, joista kumpikaan ei käytännössä mitenkään toimi oppilaiden oppimisen hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi hyvä juttu! Onnea! Kaikki eivät saa lainkaan töitä ja sitten on vain tehtävä töitä epäoikeudenmukaisessa paikassa tai vaihtoehtoisesti jäätä työttömäksi.
Sain heti vakituisen paikan omalta paikkakunnalta. Päivätyö ja aivan eri alalta.
Pyysitkö, että voisiko lomakorvauksen maksaa toukokuussa? Meillä niin tehdään määräaikaisille.
1 voit mennä töihin kesäksi niin kuin muutkin. ET OLE TYÖTÖN! paikkoja on avoimena siivoojina.Mansikkapellolla, lomittajana.
2. voit otta pysyvämmän työn jostain muualta kuin sieltä missä asut. Niin, tämä kuuluu elämään, muutetaan työn perässä vaikka jonnekkin lappiin. Niin ne muutkin tekee.
Sinä ja moni muu opettaja läksi opettaja-alalle JUURI ilmaisten pitkien kesälomien takia. NÄin oN! Mielestäni tää on väärin. Sivusta seuraan erästä opettajaa, joka on vaan ilmaisella kesälomalla sen 2-3 kk. Ja palkka juoksee, joka hänellä on noin 5000/kk. EI tee mitään. Minä vieressä työmarkkinatuella 600/kk. Mielestäni hänenkin pitäisi olla jos ei muut työt kiinnosta kesän ajan.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Viranhaltija tulee kesäksi töihin ja korjaa sadon.
Sorry, jos tämä on sanottu jo monta kertaa. En pysty lukemaan ketjua loppuun enää ennen kuin kommentoin, koska ylläoleva virheellinen väite toistuu niin usein.
Mutta siis läheskään kaikki määräaikaiset opettajan virat eivät ole sijaisuuksia. Mä olen elokuussa aloittamassa kolmatta vuotta ihan ikiomaa määräaikaista virkaani. Määräaikaisuuden syy on pääasiassa se, että kaupunki ennakoi koulujen sulkemisia eikä uusia vakivirkoja avata, vaikka opettajille on tällä hetkellä tarvetta. Rehtori haluaisi maksaa palkan kesältäkin, mutta ei yrityksistä huolimatta saa kaupungilta täyttölupaa kesäksi.
Päädyin työhöni vähän vahingossa ja olen hyväksynyt sen, että kesältä ei nyt sit palkkaa tulee. Onneksi tulee lomakorvaukset, paremmat ne on kuin ansiosidonnainen. Ja onneksi nykyään ei tarvi hakea töitä, kun on aloittamassa työt 3 kuukauden kuluessa.
Mun mielestä on sinänsä ihan oikein, että yhteiskunnan tukia saa vasta, kun työstä saatu raha ei riitä. Se on tietysti ongelmallista, että käsittelyssä kestää ja korvauksen maksu viivästyy. Tosin verrattuna vuosien, vuosien taakse, jolloin olen viimeksi hakenut ansiosidonnaista, ainakin se ensimmäinen 0 € päätös tuli tosi nopeasti. Aikaisemmin jatkohakemukset käsiteltiin ensimmäistä nopeammin, joten toivon, että kun heinäkuun puolessa välissä saan seuraavan hakemuksen laittaa (jossa siis sit jo noin kolme viikkoa päiväraha-aikaa), rahatkin tulevat ripeästi.
Vierailija kirjoitti:
Sinä ja moni muu opettaja läksi opettaja-alalle JUURI ilmaisten pitkien kesälomien takia. NÄin oN! Mielestäni tää on väärin. Sivusta seuraan erästä opettajaa, joka on vaan ilmaisella kesälomalla sen 2-3 kk. Ja palkka juoksee, joka hänellä on noin 5000/kk. EI tee mitään. Minä vieressä työmarkkinatuella 600/kk. Mielestäni hänenkin pitäisi olla jos ei muut työt kiinnosta kesän ajan.
No läheskään kaikilla opettajilla ei ole palkka noin korkea, ei lähelläkään. Toki jokainen kuukauden loman ansaitsee. Onpa outoa, jos lomaa on 3 kuukautta. Toisaalta kuka ottaa työhön 1 kuukaudeksi jonkun? Eihän monelle opettajalle jää kuin 1 kuukausi työaikaa, jos toinen on lomaa. Monet haluavat työntekijän koko kesäksi. Itse menisin vaikka toiseksi kuukaudeksi hautausmaalle töihin, mutta ei sinne oteta näin vanhoja eikä ainakaan kuukaudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla opettajilla pitäisi olla joku kesätyö. Määräaikaisilla toimeentulon takia ja vakituisilla ylipitkän kesäloman takia.
No kaikille kuuluu kait kuukauden kesäloma. Heillä olisi sitten noin ehkä kuukausi jotain muuta työtä. Ottaako joku niin lyhyeksi ajaksi töihin?
Kesällä on paljon kausityötä esimerkiksi puutarhoilla ja marjatiloilla. Onhan tämä nykyinen tilanne kurja, mutta tajuan senkin, että tulee aika kalliiksi maksaa kesäkeskeytykseltä palkkaa kahdelle eri opettajalle, joista kumpikaan ei käytännössä mitenkään toimi oppilaiden oppimisen hyväksi.
Miksi täällä oletetaan, että kyse on aina sijaisista? Tunnen monta opettajaa, jotka eivät ole kenenkään sijaisia. On muuten vain palkattu määräaikaiseksi syksystä kevään loppuun. Ensi vuonna sama homma. Itsekin tuota olen aikani tehnyt. Epäreiluahan se on, kun kollega tekee samaa hommaa, mutta saa palkan ja loman koko vuodelta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä kitiset? Toukokuussa normaali palkka, kesäkuussa jaksotettu lomakorvaus (eli sulle maksetaan KÄYTTÄMÄTTÖMÄT lomapäivät) ja heinäkuussa työttömyyskorvaus. Ainakin omassa liitossa saa ensimmäisen ansiopäivärahan hakea jo 14vrk työttömyyden jälkeen, jolloin päätös/maksuun heinäk lopussa-elok alussa. Saat lomailla JA saat työttömyyskorvauksen kesältä.
Tiedän kyllä, että ennen sai sekä lomakorvauksen että ansiopäivärahan, mutta kukahan se äänesti nykyisen hallituksen ruoriin? En minä ainakaan. Sitä niittää mitä kylvää, ollos hyvä vaan.
Sama systeemi on ollut aikaisemminkin.Oliko silloinkin nykyhallitus vallassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin tässä että lopetan opettajan työt. Määräaikainen sopimus, joten karenssia ei tule. Elän nyt alkuun ne kaikki andiosidonnaispäivät ja alan ehkä nostamaan asumistukea. Kun tulot tippuu minulla on siihen oikeus. Joku muu voi tehdä välillä ne määräaikaiset opettajan työt. Turha valittaa, jos lapsianne opettaa joku epäpätevä. Tehdään sitten näin. Tuliko Suomelle lopulta halvemmaksi? Ei tullut.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja vuokra-asunnon asumistukeen tuli varallisuusraja.
Ei varmaan ainakaan pääkaupunkiseudulla yms opettajan palkoilla hankita mitään omistusasuntoja. Nythän uutisissa kerrottiin vähän aikaa sitten, että entistä harvempi hankkii omistusasunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei edelleenkään nykyään kukaan ota jotain vanhahkoa opettajaa vaativiin puutarhatöihin tai marjatiloille, jossa pitää olla nopea ja ripeä. Eikä tuollaiset marjanpoimintatyöt ole kovin pitkäaikaisia, koska satoa korjataan tosi lyhyt aika.
Määräaikainen on määräaikainen.
Itse asun tässä yhden vihannesviljelytilan vieressä kesäisin. Tiedän, etteivät ota töihin kuin terveitä ja hyväkuntoisia ihmisiä sinne töihin. Siinä pitää olla todella hyvä kunto, ei onnistu ihan kaikilta. On lähinnä nuorehkojen ihmisten työtä, koska vihannekset täytyy saada nopeasti pois maasta, kun ne ovat valmiita poimittaviksi. Hidastaisi joku "vanhahko" opettaja siellä työntekoa, kun jouduttaisiin häntä odottamaan. Sato menisi pilalle myös, jos ei olisi tarpeeksi nopeita työntekijöitä.
Yksi nuorehko mies, joka teki työkseen jotain toimistotyötä, yritti kerran mennä kesälomallaan näihin töihin. Sanoivat, ettei tästä miehestä ole niin fyysisesti raskaisiin töihin.
Toki ihan hyvä ajatus se, että opettajat menisivät näihin töihin.
Joo meillä työpaikalla on tuntipalkkaiset ja määräaikaiset opettajat vallan toisen luokan kansalaisia. Niitä voi katsoa vähän ylhäältä käsin sillä tavalla säälivästi.
Kaikilla muillakin on nykyään tuo pitkä omavastuuaika ja lomakorvaukset vaikuttavat. Hullu hallitus!!!!
Ei ole helppoa. Tiedän sen kokemuksesta. Rahat on tiukassa ja kaikki maksaa. Jaksamista!