Lapsi menee ekalle ja osaa jo tosi paljon
Osaa luetella vokaalit, konsonantit, Suomen joet pohjoisesta etelään, ja kahden kertotaulun. Juu olen ylpeä ekaluokkalaisestani! Kehukaa omaa ekaluokkalaistanne!
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kateellinen. Siinä pääsee niin paljon helpommalla jos lapsi osaa vaikka jo lukea ennen koulun alkua.
Tai sitten ei. Turhautuu koulussa koska opettajien tehtävänä on opettaa mm. lukemaan.
Sitten opettajat voivat käyttää oletettavaa ammattitaitoaan ja antaa lapselle haasteellisempaa tekemistä.
En viitsi kehua, koska täällä tulee kuitenkin kateuspskaa niskaan.
Osaa kääriä sätkän ja avata kaljapullon hampailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kateellinen. Siinä pääsee niin paljon helpommalla jos lapsi osaa vaikka jo lukea ennen koulun alkua.
Onko se helpompaa, kun lapsi saa hermoromahduksen, jos ei osaa kaikkea heti eikä ole paras kaikessa? Vanhemmat tekevät usein vaan hallaa tuollaisella treenauttamisella.
Lapsi kun on iässä/ vaiheessa, että janoaa uuden oppimista, niin miksi siihen tarpeeseen ei vastaisi? Voi mennä ohikin tuollainen kausi. Onpa lannistavaa, jollei lapsi saisi edistyä omaan tahtiinsa, vaan aina pitäisi kaikkien mennä heikoimman lenkin mukaan.
On osannut jo vuosia lukea, osaa laskea sujuvasti erilaisia laskuja sekä kirjoittaa ihan hyvin. Osaa toimia itsenäisesti arjen tilanteissa mitä koulussakin tulee eteen, nyt kesällä ollaan harjoiteltu koulumatkaa.
Lapsella on hyvät sosiaaliset taidot, osaa toimia ryhmän mukana ja viihtyy ryhmässä toisten lasten kanssa. Tulee hyvin toimeen myös aikuisten kanssa.
Lähes kaikki ekaluokkalaiset osaavat nykyään lukea. Kertotaulut tulee vasta tokalla. On kai siellä aina jotain oppimista. Jos vaikka oppisi olemaan ihmisiksi muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin helpommalla? Koulu hoitaa opetuksen. Sinä varmistat, että läksyt on tehty. Lapsi oppi aikoinaan lukemaan koulun syyslomaan mennessä ja saavutti nopeasti jo aikaisemmin lukemaan oppineet.
Lapseni osasi matkia kaikki luonnon linnunääniä, myös Etelä-Afrikassa pesivää Punapyrstöpääskystä sekä Australian Aborginaalien soittimia tuosta vaan.
Meidän tuleva ekaluokkalainen ei osaa vielä lukea, mutta matematiikassa osaa tehdä syksyllä lukion aloittavan isoveljensä tasoiset tehtävät. Olen opettenut, kun kiinnostusta on.
Vierailija kirjoitti:
Omani ei osannut, sitähän varten se koulu on, että siellä opitaan. Ei tarvitse olla kaiken osaava jo ennen koulua.
Ja kun ei itsekään ota vanhempana paineita näistä lapsien taidoilla kilpailemisista.
Läksyrutiinit opeteltiin heti, myös silloin kun se koululaisuuden alkuinnostus oli hälvennyt ja läksyt alkaneet tuntua tylsiltä.
Siinähän tuo nyt on ajan kanssa oppinut, lukutaito on täysin luokkatasonsa mukaista, matikka sujuu tätäkin paremmin.
Meidän tuleva ekaluokkalainen on jo miljonääri. Päivääkään ei tarvi töitä tehdä ellei halua.
Lapseni osaa painia. On harrastanut sitä 3-vuotiaasta. Olen sanonut, että jos joku alkaa kiusaamaan, saa kaataa hänet ja nauraa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni osasi matkia kaikki luonnon linnunääniä, myös Etelä-Afrikassa pesivää Punapyrstöpääskystä sekä Australian Aborginaalien soittimia tuosta vaan.
Nämä ovat erikoisia taitoja :D
Vierailija kirjoitti:
Meidän tuleva ekaluokkalainen ei osaa vielä lukea, mutta matematiikassa osaa tehdä syksyllä lukion aloittavan isoveljensä tasoiset tehtävät. Olen opettenut, kun kiinnostusta on.
Oikeesti? Tuohan on ihan superlahjakkuutta!
Miksi tulee alapeukkuja ja ei yhtään yläpeukkua? Ihan normaaleja asioita osaa, hienoa! Vauva on täynnä säälittäviä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tulee alapeukkuja ja ei yhtään yläpeukkua? Ihan normaaleja asioita osaa, hienoa! Vauva on täynnä säälittäviä ihmisiä.
Kiitos! Minustakin nuo ovat ihan normaaleja kivoja juttuja, ja perustuvat aivan ulkoaoppimiseen. Aakkosekin opeteltiin laulun avulla.
Vierailija kirjoitti:
Osaa sitoa kengännauhat ja laittaa vetoketjun kiinni. Ei käy enää potalla. Syö lusikalla ja haarukalla.
Jep. Ja meidän osaa ajaa pyörää. Uiminenkin sujuu, hiukkasen. Eiköhän tässä nämä tärkeimmät. Ai niin, piirtää kivan näköisiä dinosauruksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten ei. Turhautuu koulussa koska opettajien tehtävänä on opettaa mm. lukemaan.
TÄMÄ! Aikoinaan oli kuusi-seitsemän älypäätä samassa eskarissa. Olivat lukeneet jop pari vuotta ja osasivat "kirjoittaa" vähän.
Opettaja onneksi oli valveutunut ja antoi muuta tehtävää lukutuntien ajaksi, saivat vihkotehtäviä.
MUTTA! Tavaamisen saivat hoitaa kuten muutkin, siitä ope ei lipsunut!
Joo ja kaveripiiri on vieläkin yhteyksissä toisiinsa, ja kaikki on ihan ok menestyneet.
Eivät alkaneet häiriköimään tylsistymistään!
Hyvät opet! Niin ja pieni koulu joo.
Vierailija kirjoitti:
Minä osasin lukea jo 5 vuotiaana! Ongelma tuli esiin, kun piti alkaa tavata aapista ekaluokalla, en osannut.
Soittaa Ukko Nooan nokkahuilulla. Jeesus-aiheisen ruokalaulun nimeltään Me syömme leipää elämän.