Mitä tarkoittaa, että terapeutilla ja asiakkaalla pitää synkata hyvin?
Kun väitetään, että terapian onnistumisen edellytys on, että terapeutilla ja asiakkaalla pitää synkata hyvin. Niin mitä se käytännössä tarkoittaa?
Mietin vaan, että vaikka minulla ja ystävälläni synkkaa hyvin, niin en minä ole ystävälleni hyvä terapeutti kuitenkaan. Mitä se terapeutin kanssa synkkaaminen sitten tarkoittaa? Mistä sen tietää, että nyt on oikeanlaista synkkaamista?
Tuota hoetaan paljon, mutta minusta se on hyvin epämääräisesti sanottu.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ymmärtänyt, että terapeutti sanoo jokaiselle asiakkaalle, että hän on hyvä kertomaan itsestään ja hän on hyvä havainnoimaan omia tunnetilojaan. He sanovat myös, että hän on hyvä reflektoimaan itseään. Terapeuttien mukaan jokainen asiakas on myös kiltti ja herkkä ja tietenkin uhri.
Näin terapeutti sanoo aina, vaikka asiakas olisi täyspöljä ja tampio, ja vaikka asiakas huokuisi pahuutta.
Mutta aina pitää sanoa samat litaniat, jotta asiakas kokee, että tullaan toimeen hyvin. Kyllä totuudesta voi tuon verran joustaa, jotta rahavirrat eivät katkea.
Unohdit tuon "älä ole liian ankara itsellesi".
Narsistin kultalapsi joutui tuon vuoksi vaihtamaan kaksi kertaa terapeuttia. Vasta kolmas ymmärsi, että ei asiakas lohtua ole hakemassa, vaan etsimässä apua oman käytöksensä korjaamiseen.
Minusta terapeutit on hyvin hämmentäviä. Vaikka on hyvä käsitellä aina kokonaisvaltaisesti elämän kaikkia osa-alueita, en niin hirveästi tykkää, että juuri ne ssiat, mitkä koen itse kaikkein ikävimmiksi halutasn sivuuttaa nopeasti, jollain sivulauseessa ja terapeutti vie keskustelun ihan muihin asioihin.
Miksi terapeutit jaluavst sina keskittyä esim. . johonkin positiiviseen elämänasenteeseen ja terveellisiin elämäntapoihin sen sijasn että mietittäisiin konkreettisia harmeja elämässä?
Esim. jos koen huoleksi sen, että en voi maksaa ylisuurta vuokraa tai jos maksan niin käyttövaraa jää naurettavan vähän, niin terapeutti puhuu kukkien istutuksesta ja liikunnan lisäämisestä?
Seuraavaksi haluaa puhua siitä miten raha ongelmien ja mielen virkeyden takiapitäisi mennä töihin. Ehkä käyttäytyä jopa vähemmän ivallisesti silloin kun on aihetta valittaa? Eh, jos siis ei valita niinkuin toinen toivoo sietääkinj joutua rikosten kohteeksi mm. terveydenhuollossa?
Oudot silmäongelmatkaan ei kiinnosta terapeuttia. Et voi syyttää muita siitä, että ei ole selvinnyt tuo silmävaiva, terapeutti puuskahtaa ja syytti taas ylimielisydestä kun ihmettelin terveydenhuollon tasoa Suomessa?
Öhöm uritin sopertaa että eikö myt jonkun verran voi syyttää terveydenhuoltoa siitäkin, kun käyty n. 7 kertaa jo silmälääkärillä asian suhteen. Siihen terapeutt vaan että kai aikuinen osaa mennä lääkäriin tarvittaessa??? Uudestaan vaan. Pitää vähön valittaa kuulemma. Kummallinen näkökulma?
Mielestäni ei kovin ammattitaitoinen terapeutti. Ja vaikka terapeutti ei voi auta rshaongelmissa, niin saa ka asiakas niistäkin puhua, jos kokee ne ongelmiksi? Varsinkin kun niihin ei ole syynä asiakkaan holtiton rahankäyttö vaan esim. juuri ylisuuri vuokra joka tullut vuokrankorotuksien takia. .
Palstan sekopäämuija taas erittäin paljon kiinnostava aihe 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi olla ystävällesi terapeutti, koska et ole terapeutti. Tarkoitetaan ihan vaan sitä, että tullaan hyvin juttuun, eikä terapian onnistuminen jää kiinni siitä, että henkilökemiat ei kohtaa.
Miten ne henkilökemiat edes voisivat olla kohtaamatta? Kun kumpikin siinä tietää roolinsa. Terapeutti esittää kiinnostusta asiakkaan asioihin, vaikkei häntä oikeasti kiinnosta. Se kun kuuluu siihen työhön. Ja asiakas tietää, että hänen tulee kertoa asioistaan, jos hän haluaa jotain apua saada.
Mihin tuossa tarvitaan henkilökemioita? Eikö oleellista ole, että asiakas on motivoitunut ja on rehellinen. Ja eikö oleellista ole, että terapeutti on ammattitaitoinen ja löytää ne ongelmakohdat?
Miksi henkilökemiat ovat oleellisemmat, ja miksi niiden merkitystä korostetaan yli muiden asioiden?
No kun ei se terpia vaan toimi, jos ne kemiat ei kohtaa. Sinun on ihan turha olla tekemisissä terapeutin kanssa, joka ei ole kanssasi samalla aaltopituudella. Katoku ne terapeutitkin on ihmisiä!
Nuo mainitsemasi on toki oleellisimmat asiat. Mutta terapiassa tarvitaan silti myös sitä, että potilas tuntee tulevansa ymmärretyksi. Henkilökemialla tarkoitetaan siis sitä, että terapeutti tajuaa, mitä juuri tämä potilas sanoo (ja osaa liittää sen yleisempään tietoon ihmisten käytöksestä ja tunne-elämästä) ja osaa vielä lisäksi välittää juuri tälle ihmiselle sen tiedon, että on tosiaan ymmärtänyt mitä sanotaan. Etteivät puhu toistensa ohi.
sillä, että ovatko he toistensa mielestä jotenkin kiinnostavia tai pitåvätkö he toisistaan, ei ole väliä.
Aivan, ymmärrän. Minä vain nimitän tuota sinun kuvailemaasi terapeutin ammattitaidoksi. Moni muu pukee saman muotoon henkilökemiat. Kun minä taas ymmärrän henkilökemiat henkilökohtaisemmaksi tasoksi, kuten tuoksi sinun mainitsemaksi toisistaan pitämiseksi.
Toki jos minä huomaan minkä tahansa alan ammattilaisen työskentelevän vahvalla ammattitaidolla, niin kyllä minä pidän siitä asiasta ja tilanteesta. Mutta en oleta sen ammattilaisen pitävän minusta kuitenkaan. Minä olen hänelle vain tusina-asiakas.