Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä musiikkia keski-ikäiset kuuntelee?

Vierailija
03.07.2025 |

Metallia? Juha Tapiota ja Haloo Helsinkiä? Ysärihittejä?

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmat keski-ikäiset kuuntelevat paljon sitä samaa tai samankaltaista musiikkia kuin ollessaan nuoria. On tietysti paljon myös (keski-ikäisiä) ihmisiä, jotka kuuntelevat kaikenlaista musiikkia ja tutustuvat myös itselleen tuntemattomaan musiikkiin.

Tässä on taustalla sama ilmiö, joka saa monet ihmiset ajattelemaan, että juuri ne omat nuoruuden vuodet olivat historian parasta aikaa ja sen jälkeen maailma on muuttunut huonommaksi. Oikeastihan vain aika kultaa muistot, sillä nuorena ei välttämättä ollut vielä suurta vastuuta tekemisistä, vanhemmat huolehtivat ruuasta, asunnosta ja pyykkäyksestä ja kaiken huippuna fyysinen kunto oli parhaimmillaan. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän pitää itse huolehtia asioista ja sitä enemmän kunto ja terveys alkaa huonontua. Siksi se oman nuoruuden aikana soinut musiikki tuo mieleen "vanhat hyvät ajat" ja sitä on mukava kuunnella.

Ikävää jos ihmisille tapahtuu noin. Mun mielestä maailma menee aina vain paremmaksi, samoin musiikki ja sarjat ja elokuvat. Ysärillä oli kaikki ihan supervaikeaa ja vammaista ja hankalaa, ja musiikki etenkin ihan kamalaa. Olispa syntynyt kymmenen vuotta myöhemmin, niin ehtisi nähdä enemmän tätä hyvää kehitystä.

Objektiivisesti tarkasteltuna toki maailma on muuttunut paremmaksi, mutta jos tuota asiaa ei ole itse koskaan pohtinut tai tutkinut (tai kyvyt eivät riitä objektiiviseen tarkasteluun), on ihan tavallista, että ihmiset kokevat asioiden olleen ennen paremmin. Eihän se totta ole, mutta niin moni kuitenkin kokee. Ja niin usein onkin yksittäisen ihmisen kannalta. Keski-ikäisen on ihan turha haaveilla pystyvänsä nuoruuden fyysisiin huippusuorituksiin. Keski-ikäisten etuna on elämänkokemus ja monipuolisempi ymmärrys, mutta fyysinen kunto ja terveys ovat varmasti huonommat kuin nuorempana.

Vierailija
82/92 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä 40-vuotias kuuntelen Nightwishiä. Mutta sitten myös paljon kaikkea muuta, psytrancesta raskaampaan metalliin.

Nightwish on TYYPPILLISTÄ keski-ikäisten tanttojen musiikkia 😆

Sehän se.. Näissä pitäisi määritellä mitä tarkoittaa keski-ikäinen. Keski-ikäiset tuntuvat kuvittelevat, että keski-ikäisiä ovat heitä 20 vuotta vanhempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmat keski-ikäiset kuuntelevat paljon sitä samaa tai samankaltaista musiikkia kuin ollessaan nuoria. On tietysti paljon myös (keski-ikäisiä) ihmisiä, jotka kuuntelevat kaikenlaista musiikkia ja tutustuvat myös itselleen tuntemattomaan musiikkiin.

Tässä on taustalla sama ilmiö, joka saa monet ihmiset ajattelemaan, että juuri ne omat nuoruuden vuodet olivat historian parasta aikaa ja sen jälkeen maailma on muuttunut huonommaksi. Oikeastihan vain aika kultaa muistot, sillä nuorena ei välttämättä ollut vielä suurta vastuuta tekemisistä, vanhemmat huolehtivat ruuasta, asunnosta ja pyykkäyksestä ja kaiken huippuna fyysinen kunto oli parhaimmillaan. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän pitää itse huolehtia asioista ja sitä enemmän kunto ja terveys alkaa huonontua. Siksi se oman nuoruuden aikana soinut musiikki tuo mieleen "vanhat hyvät ajat" ja sitä on mukava kuunnella.

Väittäisin kyllä, että 1. metallibändi on paras metallibändi. Puhun tietysti Black Sabbathista. On tutkittu, että Black Sabbathin sanoitukset ovat kaikista artisteista kaikkein älyllisimmät. Lisäksi riffitys on osunut hyvin maalinsa. En tosiaan näe, että nykymusiikki olisi kehittynyt, vaan degeneroitunut, taantunut, huonontunut kuuntelukelvottomiaksi älämölöksi parhaista päivistä.

Vierailija
84/92 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

DSBM:a,BM:a. Turha kai poimia yksittäisiä pändejä,ei ketään kiinnosta. Jos sekoitat metalligenret s/m- osastoon,olet nolo.

Vierailija
85/92 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kuussa tulee 60 mittariin niin kait vielä lukeudun nippanappa keski-ikäisiin. Tai sviddu ihan sama..

Piti oikein katsoa mitä on tullut spotifysta ja tidalista kuunneltua. Eilen salilla Ylva Harun Linnut albumia ja Kelly Moneymakerin juurevaa Stone levyä. Muita kuunneltuja ainakin Rush, Free, Juice, Arjen Lucanssen, Eilen Jewel, Genesis, Espanjalainen Amaral, Joanne Shaw Taylor, Ana Popovic joka oli muuten ihan mahtava livenä Bilbao Blues festareilla viime vuonna sekä kauniilla äänellä  siunattu Maggie Rose.

ja just nyt soi Rollareiden Under my thumb.

Sellasta

Vierailija
86/92 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on taustalla sama ilmiö, joka saa monet ihmiset ajattelemaan, että juuri ne omat nuoruuden vuodet olivat historian parasta aikaa ja sen jälkeen maailma on muuttunut huonommaksi. Oikeastihan vain aika kultaa muistot, sillä nuorena ei välttämättä ollut vielä suurta vastuuta tekemisistä, vanhemmat huolehtivat ruuasta, asunnosta ja pyykkäyksestä ja kaiken huippuna fyysinen kunto oli parhaimmillaan. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän pitää itse huolehtia asioista ja sitä enemmän kunto ja terveys alkaa huonontua. Siksi se oman nuoruuden aikana soinut musiikki tuo mieleen "vanhat hyvät ajat" ja

Ikävää jos ihmisille tapahtuu noin. Mun mielestä maailma menee aina vain paremmaksi, samoin musiikki ja sarjat ja elokuvat. Ysärillä oli kaikki ihan supervaikeaa ja vammaista ja hankalaa, ja musiikki etenkin ihan kamalaa. Olispa syntynyt kymmenen vuotta myöhemmin, niin ehtisi nähdä enemmän tätä hyvää kehitystä.

Objektiivisesti tarkasteltuna toki maailma on muuttunut paremmaksi, mutta jos tuota asiaa ei ole itse koskaan pohtinut tai tutkinut (tai kyvyt eivät riitä objektiiviseen tarkasteluun), on ihan tavallista, että ihmiset kokevat asioiden olleen ennen paremmin. Eihän se totta ole, mutta niin moni kuitenkin kokee. Ja niin usein onkin yksittäisen ihmisen kannalta. Keski-ikäisen on ihan turha haaveilla pystyvänsä nuoruuden fyysisiin huippusuorituksiin. Keski-ikäisten etuna on elämänkokemus ja monipuolisempi ymmärrys, mutta fyysinen kunto ja terveys ovat varmasti huonommat kuin nuorempana.

Kyllä riittää kyvyt ilmiöiden tarkasteluun ja myöskin muiden mielipiteiden kyseenalaistamiseen ihan hyvin, kiitos vaan :D hienosti ylennät itseäsi, se on pakko sanoa. Varo ettet sorru ylimielsyyteen!

Eipä ole itsellä kunto tai terveys tippaakaan vielä tipahtanut, sitä odotellessa. Olen elämäni kunnossa ja suhtaudun tulevaisuuteen avoimin mielin, ennen ei todellakaan ollut paremmin. 

Vierailija
87/92 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 47 ja palannut viime vuosina musiikillisesti teini-ikääni. Kuuntelen Nirvanaa, Pearl Jamia, Alice in chainsia, Smashing pumpkinsia ym. Olen jopa ollut hieman ihmeissäni siitä, miten voikin nuo samat bändit kuulostaa niin hyvältä taas noin 30 vuotta myöhemmin. 

Vierailija
88/92 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 47 ja palannut viime vuosina musiikillisesti teini-ikääni. Kuuntelen Nirvanaa, Pearl Jamia, Alice in chainsia, Smashing pumpkinsia ym. Olen jopa ollut hieman ihmeissäni siitä, miten voikin nuo samat bändit kuulostaa niin hyvältä taas noin 30 vuotta myöhemmin. 

Omituista on, että jotkut sellaisista, joista aikoinaan ei pitänyt, ovat alkaneet kuulostaa hyvälle. Itselläni jotkin Pave Maijasen, Dingon ja Yön kappaleet kuuluu niihin. Sitten jotain Pelle Miljoonaa ei kykene enää kuuntelemaan ollenkaan.

Vierailija
89/92 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metallia. En kuitenkaan pelkästään samoja bändejä kuin 14-vuotiaana, vaan monelaista uuttakin metallimusaa, jopa metalcorea, josta moni ikäiseni ei tunnu tykkäävän ei yhtään.

Vierailija
90/92 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään olen kuunnellut uutta Foo Fightersin kappaletta ja myös Gunnareita ihan vaan siksi, että menen kattomaan niitä ensi viikolla Tampereelle. Muuten kuuntelen milloin mitäkin.

Vierailija
91/92 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on taustalla sama ilmiö, joka saa monet ihmiset ajattelemaan, että juuri ne omat nuoruuden vuodet olivat historian parasta aikaa ja sen jälkeen maailma on muuttunut huonommaksi. Oikeastihan vain aika kultaa muistot, sillä nuorena ei välttämättä ollut vielä suurta vastuuta tekemisistä, vanhemmat huolehtivat ruuasta, asunnosta ja pyykkäyksestä ja kaiken huippuna fyysinen kunto oli parhaimmillaan. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän pitää itse huolehtia asioista ja sitä enemmän kunto ja terveys alkaa huonontua. Siksi se oman nuoruuden aikana 

Kyllä riittää kyvyt ilmiöiden tarkasteluun ja myöskin muiden mielipiteiden kyseenalaistamiseen ihan hyvin, kiitos vaan :D hienosti ylennät itseäsi, se on pakko sanoa. Varo ettet sorru ylimielsyyteen!

Eipä ole itsellä kunto tai terveys tippaakaan vielä tipahtanut, sitä odotellessa. Olen elämäni kunnossa ja suhtaudun tulevaisuuteen avoimin mielin, ennen ei todellakaan ollut paremmin. 

Ja paljonkos sinulla on ikää? Kolmikymppisellä kunto ja terveys ei vielä ole rapistunut merkittävästi ja nelikymppinenkin on yleensä ihan hyvissä voimissa, mutta sitä vanhemmilla alkaa usein tulla jotain pientä vaivaa ja kremppaa. 60-vuotias ei pärjäisi nelikymppiselle itselleen (jollei ole tehnyt merkittävää parannusta elämäntavoissa) ja 70- ja 80-vuotias aivan varmasti huomaa, että terveys ei ole ennallaan.

On myös ikävä fakta, että iso osa ihmisistä ei kykene tarkastelemaan asioita laajemmasta näkökulmasta tai edes toisen ihmisen näkökulmasta. Hienoa, jos sinä siihen kykenet.

Vierailija
92/92 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa, mitä teininä eli 80 luvun heavy, hard rock 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi