Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

torjunta-aineet ja pellon vieressä asuminen

Vierailija
03.07.2025 |

Viereisen pellon omistaja ruiskutti pellon viime yönä. Vaikuttaako meidän terveyteen? Siinä on pieni suojavyöhyke välissä. 

Kommentit (259)

Vierailija
161/259 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääskyset melkein tyystin katosivat, kun karjatilat lopettivat yksi toisensa jälkeen.

Toki samaan aikaan pikkutilojen lopettamisen kanssa ajoittui  Kuwaitin takaisinvaltaus ja öljykatastrofi pääskysten muuttoreitillä.

2000-luvun alun hevosbuumi lisäsi pääskysiä, mutta nyt suurin heppahöpöily näyttää hiipuneen ja pääskyset sen mukana.

Vierailija
162/259 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos peltoa ruiskuteaan kuten on tapana, illalla ja on tyynellä säällä, niin myrkyt jäävät koko yöksi leijumaan pihalle.

Ja imeytyykö ne siitä sitten pihan maaperään?

Lähinnä laskeutuvat kasvien päälle. Imeytyminen maaperään tapahtuu myöhemmin

Kun viljapeltoa katsoo suoraan ylhäältä päin niin suurin osa mitä näkyy on maaperää eli suurin osa suihkutetusta torjunta-aineesta osuu suoraan sinne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/259 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos peltoa ruiskuteaan kuten on tapana, illalla ja on tyynellä säällä, niin myrkyt jäävät koko yöksi leijumaan pihalle.

Ja imeytyykö ne siitä sitten pihan maaperään?

Lähinnä laskeutuvat kasvien päälle. Imeytyminen maaperään tapahtuu myöhemmin

Kun viljapeltoa katsoo suoraan ylhäältä päin niin suurin osa mitä näkyy on maaperää eli suurin osa suihkutetusta torjunta-aineesta osuu suoraan sinne.

Tietysti koska rikkakasvitkin sijaitsevat usein siellä alempana maaperässä. Mitä järkeä olisi suihkutella vain kasvava vilja.

Vierailija
164/259 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen katsellut itselleni uutta kotia viime aikoina. Haluaisin kasvattaa luomuruokaa. Aina kuitenkin ostaminen tyssää siihen että tontti on pellon laidalla, just tästä torjunta-ainesyystä. Metsän laidalla saa sitten pelätä että metsä kaadetaan kerralla pois ja loppuelämän joutuu katsomaan raiskiota. 

voit tehdä aina metsän omistajalle tarjouksen: ostat siitä hänen metsästään itsellesi hiukan metsäpalstaa. Sen verran, että puut reunustavat omaa tonttiasi ja tuovat näkösuojaa. Sitten pidät vain itse huolta siitä ettet kaada puita.  Tosin tuossakin on riski jos vaikka joku tuholainen pesiytyy sinun puihisi, niin sitten on pakko kaataa puut. 

Vierailija
165/259 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lintujen väheneminen johtuu paljolti näistä myrkyistä, toisaalta hyönteiset vähenevät ja nekin mitä syövät ovat täynnä myrkkyjä 

Suomessa hyönteisiä myrkytetään erittäin vähän.

Viljelen viljaa ja perunaa Pohjois-Pohjanmaalla, enkä käytä ikinä hyönteismyrkkyjä.

Lintujen vähenemisen tärkein syy on elinympäristöjen muutos. Suomen linnusto sopeutui perinteiseen maanviljelyyn, jossa oli paljon pesimäpakkoja ojanpientareilla, monipuolisesti viljeltyjä pieniä avo-ojitettuja peltoja, melkein joka tilalla karjaa.

Viljely on yksipuolistunut taloudellisten resliteettien seurauksena, tolakoko kasvanut, avo-ojitettujen sarkapeltojen sijaan ovat tulleet laajat salaojapellot, jotka eivät tarjoa pesimä- ja suojapaikkoja, karjan pito on vähentynyt eikä karjaa pidetä aina laitumella.

Omassa kotikunnassani ei enää ole montaa karjatilaa jälje

Kommentoin lintuasiaa, olet aivan oikeassa tuossa. Karjan laidunnus ulkona on valtavan tärkeä asia linnuille ja monimuotoisuudelle yleensä, luomutuotantoeläinten ulkoilu on pakollista ja sitä myös valvotaan eli ostamalla luomulihaa ja -kananmunia, tuet myös suomalaisen lintukannan elinvaoimaisuutta. 

Perunan luomuviljelyssä haastavin taitaa olla perunarutto. Rikkakasveihin on omat menetelmänsä. Luomussa rikkakasvien torjunta on iso kokonaisuus eli on monenlaisia toimenpiteitä, ei vain mekaanista torjuntaa. Itse olen koko elämäni syönyt kotona vain luomuperunaa, pikkulapsesta asti (äiti innokas luomupuutarhaihminen). Eräs tutkimus ysäriltä todisti, että luomuperunassa on 15 prosenttia enemmän C-vitamiinia, mutta onko se aina juuri tuon verran, ei varmaankaan ole noin, riippuu viljelypaikasta ja lajikkeesta myös - kuitenkin on useampi tutkimus, joissa on todettu luomutuotteiden sisältävän enemmän vitamiineja ja hivenaineita. Voi johtua siitäkin, että kaupallisen, suuren mittakaavan tuotanto on keskittynyt satoisiin lajeihin, jotka tuottavat paljon tavaraa, kun taas tautikestävämmät lajit eivät välttämättä ole niin satoisia. En osaa tuosta sanoa, itsekseni vain olen noin miettinyt.

Vierailija
166/259 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikka-aineet ruiskutetaankin silloi, kun  kasvusto ei ole vielä liian peittävää. Näihin aikoihin yleensä ruiskutetaan kasvunsääteitä ja sienitautien torjunta-aineita.

Toki variaatioita ruiskutiksen ajoitukseen on, joskus rikkakasviruiskutusta myöhäistetään, että saadaan tehoa myöhään taimettuviin kasveihin, kuten peltovalvattiin.

Jotkut perinteiset torjunta-aineet ovat erittäin pahan hajuisia, mm. fenoksihapot.

Vierailija
167/259 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit testata että kuinka hyvin jää leijumaan pihalle. M

enet vain sen sumutepullon kanssa pihalle ruiskuttelemaan vettä ja otat aikaa että kauako vesi leijuu siinä sun pihalla.

Vierailija
168/259 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitarveviljelyssä voi ruton saastuttaman sadon pelastaa siten, että levittää perunat pressun päälle kuivumaan ja poimii siitä pilaantuneet perunat pois ennen kellariin vientiä.

Mutta kaupallisessa varastoperunan viljelyssä pienikin tila on vähintään 10ha, jolloin satoa kertyy 300-400 tonnia...

Tuosta perunan vitamiinipitoisuudesta: 

Luulen, että kyse on tosiaan satopotentiaalin maksimoinnista, runsas typpilannoitus tekee perunasta höttöisempää, niukemmin typpilannoitettu on laadultaan parempaa.

Vierailija
169/259 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Onko joku taho mistä voin selvittää maanomistajan tiedot? Että voisin kysyä mitä aineita on käyttänyt. Jos olis kovia myrkkyjä levinnyt, niin ehkä se sitten tuhoaisi kasveja myös meidän pihalta? Katsotaan miten rikkaruohoille käy.

Olin töissä aikoinaan yhdellä maatilalla johdon apuna ja siellä oli tuollainen "hiukkasen" hysteerinen kotitarveluomuviljelijä naapurina. Milloin hänen mielestään myrkyt valui tilan alapuolella olevaan järveen,milloin tuulten mukana hänen tontilleen, mlloin ilmanvaihdon mukana hänen kotiinsa. Jossain vaiheessa hän tuli uhkailemaan tekevänsä ilmoistuksen, että myrkytetään väärin. Tilan isäntä sanoi tuossa vaiheessa, että aivan vapaasti ja kertoi, että täällä muuten käy niitä säännöllisesti, kun viljellään tuotteita elintarvikekäyttöön, että haluatko nähdä vanhat tukitmustulokset. Ei halua, koska ne on kuitenkin väärennettyjä tai ette näytä kaikkia, hän sanoi :D 

Vierailija
170/259 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotitarveviljelyssä voi ruton saastuttaman sadon pelastaa siten, että levittää perunat pressun päälle kuivumaan ja poimii siitä pilaantuneet perunat pois ennen kellariin vientiä.

Mutta kaupallisessa varastoperunan viljelyssä pienikin tila on vähintään 10ha, jolloin satoa kertyy 300-400 tonnia...

Tuosta perunan vitamiinipitoisuudesta: 

Luulen, että kyse on tosiaan satopotentiaalin maksimoinnista, runsas typpilannoitus tekee perunasta höttöisempää, niukemmin typpilannoitettu on laadultaan parempaa.

Ahaa, ok, en tiennyt tuota typpilannoitusasiasta. En ole perunanviljelyn asiantuntija, vain äitini (yli 80v.) on. Jos joskus itse viljelen perunaa, niin panen mieleen vinkkisi. Työmatkailun takia en viljele nykyisin mitään, mutta haaveissa olisi eläkeikäisenä viljellä enemmän perehtyä luomuviljelyyn käytännössä. Sen tiedän, että se on vaikeaa. Siksi kunnioitankin niin paljon ammattitaitoisia luomuviljelijöitä, jotka tuottavat satoa, eivätkä ole vain tukien kannustimien perässä (perehtymättä asioihin). Luomuviljelijät ovat eräänlaisia idoleitani, olen niin paljon lukenut kaikkea mitä he tekevät, ideoivat, kehittävät omaa tuotantoaan monin tavoin ym. Olen tilannut vuosikymmenet Luomulehteä, joka on aika viljelijäpainoitteinen eli siinä on paljon käytännön asiaa, vaikka en ymmärrä läheskään kaikkea. Ja MT myös kertoo luomuviljelystä usein Suomessa ja ulkomailla (kertoo myös kehitysmaiden maataloudesta paljon, MT on mielestäni monipuolisuudessaan Suomen paras sanomalehti). Viimeksi jäi mieleen juttu latvialaisesta luomuvihannesviljelijästä, joka oli keksinyt uuden tavan viljellä retiisiä luomusti niin että se oli valtavan paljon suurempi ja maukkaampi. Luomuviljelijöissä on paljon innovatiivisia ihmisiä, yrittäjiä, kuten itsekin olen pääosan työurastani ollut.

Vierailija
171/259 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Onko joku taho mistä voin selvittää maanomistajan tiedot? Että voisin kysyä mitä aineita on käyttänyt. Jos olis kovia myrkkyjä levinnyt, niin ehkä se sitten tuhoaisi kasveja myös meidän pihalta? Katsotaan miten rikkaruohoille käy.

Olin töissä aikoinaan yhdellä maatilalla johdon apuna ja siellä oli tuollainen "hiukkasen" hysteerinen kotitarveluomuviljelijä naapurina. Milloin hänen mielestään myrkyt valui tilan alapuolella olevaan järveen,milloin tuulten mukana hänen tontilleen, mlloin ilmanvaihdon mukana hänen kotiinsa. Jossain vaiheessa hän tuli uhkailemaan tekevänsä ilmoistuksen, että myrkytetään väärin. Tilan isäntä sanoi tuossa vaiheessa, että aivan vapaasti ja kertoi, että täällä muuten käy niitä säännöllisesti, kun viljellään tuotteita elintarvikekäyttöön, että haluatko nähdä vanhat tukitmustulokset. Ei halua, koska ne on kuitenkin vääre

Mitä tämä oikein tarkoittaa? 

Vierailija
172/259 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan jotain labraa, jonne yksityishenkilö voi lähettää näytteitä omalta pihalta?

Vierailija
173/259 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan jotain labraa, jonne yksityishenkilö voi lähettää näytteitä omalta pihalta?

on. löytyy googlella, opettele käyttämään sitä

Vierailija
174/259 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://c.ramboll.com/pima-tutkimus

Tuollaisen löysin.

Vierailija
175/259 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko viljelijät Suomessa tosi sairaita sitten kun ovat itse niiden myrkkyjen keskellä koko ajan. Tai onko viljelijöiden lapset sairaampia kuin muut?

Ovat. On sairauksia, joita esiintyy maaseudulla enemmän. Myrkyt myös imeytyvät maaperään ja sitä kautta päätyvät pohjavesiin, joten niitä sitten haja-asutusalueilla löytyy myös kaivovedestä. 

Vierailija
176/259 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko viljelijät Suomessa tosi sairaita sitten kun ovat itse niiden myrkkyjen keskellä koko ajan. Tai onko viljelijöiden lapset sairaampia kuin muut?

Ovat. On sairauksia, joita esiintyy maaseudulla enemmän. Myrkyt myös imeytyvät maaperään ja sitä kautta päätyvät pohjavesiin, joten niitä sitten haja-asutusalueilla löytyy myös kaivovedestä. 

Sano mikä sairaus.

Vierailija
177/259 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla ja kaupungeissa on eroa sairastavuudessa, mutta se selittyy väestön koulutus- ja tulotason kautta eikä maaviljelyn kautta. 

Pohjavesien tilaa seurataan Suomessa todella tarkkaan ja "myrkkyjen" käyttäminen niillä alueilla (ja myös kaivojen lähellä) on kielletty. Juuri edeltävällä sivulla on tekoälyn perusteella tehty kommenttini, jonka eilen kirjoitin. Kukaan tavanomainen viljelijä ei sitä korjannut, joten tekoäly ilmeisesti antoi virheettömän vastauksen.

Vierailija
178/259 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla ja kaupungeissa on eroa sairastavuudessa, mutta se selittyy väestön koulutus- ja tulotason kautta eikä maaviljelyn kautta. 

Pohjavesien tilaa seurataan Suomessa todella tarkkaan ja "myrkkyjen" käyttäminen niillä alueilla (ja myös kaivojen lähellä) on kielletty. Juuri edeltävällä sivulla on tekoälyn perusteella tehty kommenttini, jonka eilen kirjoitin. Kukaan tavanomainen viljelijä ei sitä korjannut, joten tekoäly ilme

Tekoälyyn kannattaa luottaa vain, jos tietää itse jostakin asiasta 100% varmuudella ja tietää vastauksen kysymykseen itse. 

Vierailija
179/259 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tekoälyyn kannattaa luottaa vain, jos tietää itse jostakin asiasta 100% varmuudella ja tietää vastauksen kysymykseen itse. "

Tekoälyn vastauksen luotettavuus riippuu lähteestä kuten googlatessakin. Lähteitä vastauksessani oli Tukes ja toista en muista, mutta sekin valtiollinen taho. Tarkoitin vastauksen tarkistamisella sitä, että puuttuiko vastauksesta jotain olennaista. Käyttämäni tekoäly on Copilot.

Vierailija
180/259 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin töissä aikoinaan yhdellä maatilalla johdon apuna ja siellä oli tuollainen "hiukkasen" hysteerinen kotitarveluomuviljelijä naapurina. Milloin hänen mielestään myrkyt valui tilan alapuolella olevaan järveen,milloin tuulten mukana hänen tontilleen, mlloin ilmanvaihdon mukana hänen kotiinsa. Jossain vaiheessa hän tuli uhkailemaan tekevänsä ilmoistuksen, että myrkytetään väärin. Tilan isäntä sanoi tuossa vaiheessa, että aivan vapaasti ja kertoi, että täällä muuten käy niitä säännöllisesti, kun viljellään tuotteita elintarvikekäyttöön, että haluatko nähdä vanhat tukitmustulokset. Ei halua, koska ne on kuitenkin vääre

Tämä vastaus on saanut kaksi peukkua, mutta kukaan ei ole selventänyt mitä "niitä" tilalla käy tarkistamassa torjunta-aineiden käyttöä. Tietääkseni sellaisia tarkastuksia ei tehdä, elintarvikevalvontahan kohdistuu tuotteeseen ja viljelytoimenpiteiden tekemisestä on nykyisin omavalvontavelvoite ja kirjanpitovelvoite tulee tietenkin kaikessa yritystoiminnassa. Mutta selventäkää toki tavanomaiset viljelijät tai itse kommentin kirjoittaja mitä tuo tarkoittaa. Vaikuttaisi jonkinlaiselta väärinymmärrykseltä. Olisi melkoisen kallista, jos kaikki torjuntatoimenpiteet käytäisiin tarkastamassa (sen takiahan luomutuote maksaa enemmän, koska sertifiointi on kallista).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi