torjunta-aineet ja pellon vieressä asuminen
Viereisen pellon omistaja ruiskutti pellon viime yönä. Vaikuttaako meidän terveyteen? Siinä on pieni suojavyöhyke välissä.
Kommentit (259)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää palsta on Keskustelupalsta, joten täällä on odotettavissa keskustelua. Jos se on ihan sietämätöntä, että joku esittää kysymyksiä toiveenaan, että paremmin tietävät vastaavat, niin kannattaa viettää aikaa ehkä jossain muualla. Täällä ollaan ihan vapaaehtoisesti :)
Niinpä... Ei myöskään ole kovin hyvä viestintästrategia tavanomaisen viljelyn imagon kannalta leimata kyselijöitä tietämättömiksi psykoosipotilaiksi. En usko, että kovin moni kuluttaja tietää senkään vertaa tavanomaisen tuotannon valvontamekanismeista kuin minä, joka luen jokainen Maaseudun Tulevaisuus -lehden. Oman elinkeinon kannalta tavanomaisten viljelijöiden kannattaisi vastata kysymyksiin asiallisesti ja rehellisesti, jos heille kysymyksiä esitetään.
Tästä tuli mieleen eräs tilavierailu, jonka tein aikoinaan ex tempore tavanomaisell
entisaikaan ei ollut niin tarkkaa... minäkin kävin päivittäin omalla luvalla naapurin navetassa lehmiä harjaamassa (toki siis joskus olin kysynyt luvan tilan emännältä, että saako mennä ja hän oli opastanut miten lehmiä lähestytään ja mitä lehmiä ei saa missään nimessä mennä kolmea metriä lähemmäs. Minulla oli siellä oma lempilehmä, tykättiin molemmat toisistamme, jota kävin sitten hoivaviettisenä hellimässä. Ihan menin sinne omilla ulkovaatteilla eikä mitään käsiä edes pesty ja navetassa oli aina muutenkin ovet auki. Se oli sitä aikaa. Nythän noin ei saisi enää edes tehdä.
sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko viljelijät Suomessa tosi sairaita sitten kun ovat itse niiden myrkkyjen keskellä koko ajan. Tai onko viljelijöiden lapset sairaampia kuin muut?
Ovat. On sairauksia, joita esiintyy maaseudulla enemmän. Myrkyt myös imeytyvät maaperään ja sitä kautta päätyvät pohjavesiin, joten niitä sitten haja-asutusalueilla löytyy myös kaivovedestä.
Mitä myrkkyjä maataloudessa käytetään? Täällä on vesistöissä runsaasti amfetamiini-, kokaiini- ja kannabisjäämiä, joten tuolla logiikalla karjalle syötetään huumeita.
Vierailija kirjoitti:
"Ei niitä vastasyntyneinä eroteta, tuo on aito helsinkiläislegenda."
Minkä ikäisenä ne erotetaan tavanomaisessa tuotannossa? En osaa sanoa minkä ikäinen vasikka siinä häkissä oli.
Määrittele tavanomainen tuotanto:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no olepä hyvä:
miten torjunta-aineiden käytön valvonta tapahtuu käytännössä
AI-yhteenveto
Torjunta-aineiden käytön valvonta Suomessa on pääasiassa Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin vastuulla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että valvonta tapahtuu pääasiassa tarkastuksilla, joissa tarkastetaan aineiden turvallista käyttöä, varastointia ja torjunnan dokumentointia. Valvonta voi olla suunnitelmallista tai perustua ilmoituksiin.
Valvonnan käytännön toteutus:
Tukesin valvonta:
Tukes suorittaa valvontaa paikan päällä, ja tarkastukset voivat olla ennalta ilmoitettuja tai yllätystarkastuksia.
ELY-keskukset:
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset sekä Ahvenanmaan maakuntahallitus tekevät käytännön valvontatyötä.
Kasvinsuojelututkinto:
Ammattimaisen torjunta-a
Koitapa hankkia sisälukutaito. Tekstistä voi päätellä, että tarkastuksia tehdään tarpeen perusteella ja sitten suunnitelmallisesti myös. Edellisessä AI - teksissä luki, että asiat tapahtuu sen ja sen lain ohjeistuksen perusteella (vihje: lue se laki)
teksteissä myös lukee, että mikä taho tekee tarkastuksia (vihje: jos halut lsiätietoa, niin tutkit sen tahon nettisivuja tai otat yhteyttä ja kysyt heiltä itseltään: menet siis aluperäislähteen luo)
Ei asioiden selvittäminen tuon vaikeampaa ole.
opettele nyt käyttämään sitä AI:ta itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää palsta on Keskustelupalsta, joten täällä on odotettavissa keskustelua. Jos se on ihan sietämätöntä, että joku esittää kysymyksiä toiveenaan, että paremmin tietävät vastaavat, niin kannattaa viettää aikaa ehkä jossain muualla. Täällä ollaan ihan vapaaehtoisesti :)
Niinpä... Ei myöskään ole kovin hyvä viestintästrategia tavanomaisen viljelyn imagon kannalta leimata kyselijöitä tietämättömiksi psykoosipotilaiksi. En usko, että kovin moni kuluttaja tietää senkään vertaa tavanomaisen tuotannon valvontamekanismeista kuin minä, joka luen jokainen Maaseudun Tulevaisuus -lehden. Oman elinkeinon kannalta tavanomaisten viljelijöiden kannattaisi vastata kysymyksiin asiallisesti ja rehellisesti, jos heille kysymyksiä esitetään.
Tästä tuli mieleen eräs tilavie
Entisaikaan kukaan ei valittanut, kun maanviljelijä oli peltotöissä. Nyt saa koko ajan kuulla olevansa väärässä paikassa tekemässä ympäristölle vaarallisia asioita. Joko myrkytät peltoja ja samantien naapuritkin tai sitten en kasvata karjaa, jotta pääskysille olisi ruokaa.
"Kyllä sitä maitoa riittäisi sekä vasikalle, että ihmiselle. Erotus tehdään siksi että lehmän emonvaisto sammuisi - se saattaisi muuten puolustaa vasikkaa ihmisiltä"
Olisi ollut hyvä, jos emäntä olisi kertonut tämän vierailijoille, koska hänen selityksensä oli niin erikoinen, että jäi mieleen näinkin pitkän ajan jälkeen.
Viljelijän varmaan tulisi ymmärtää, etteivät kuluttajat ymmärrä yhtään mitään maataloudesta, koska nykyisin monella ei ole minkäänlaista kontaktia enää maatalouteen. Heille lehmä on yhtä eksoottinen kuin Amurin tiikeri.
Nytkin todettu että lupiinit ovat mehiläisille ja kimalaisille hermomyrkkyä kun tuoksu houkuttelee mutta eivät sisällä mitään ja tarvitsevat hyönteisiä vain pölytykseen.Lupiineja taas kattavasti ja jokin roundupp sitten kovin satunnaisesti.
"opettele nyt käyttämään sitä AI:ta itse. "
Minun ei tarvitse käyttää tekoälyä tähän, koska tiedän vastauksen ja olen jo useita kertoja sen tähän keskusteluun kirjoittanut. Tavanomaisia tiloja ei tarkasteta kuin pistotarkastuksin torjunta-aineiden käytön kannalta. Mutta jos valvonta osuu kohdalle arvonnassa tai epäilyn perusteella, tarkastetaan viljelymuistiinpanot, varmaan sitten enemmänkin, jos epäillään väärinkäytöstä.
Nämä tiedot olen saanut selville seuraamalla MT:n uutisointia.
Jokin rengaskaivo vaan jokin muinaisjäännös kun nykyään lähinnä kaikilla porakaivot jo tuotonkin vuoksi ja melko huolto vapaa.
Vierailija kirjoitti:
"opettele nyt käyttämään sitä AI:ta itse. "
Minun ei tarvitse käyttää tekoälyä tähän, koska tiedän vastauksen ja olen jo useita kertoja sen tähän keskusteluun kirjoittanut. Tavanomaisia tiloja ei tarkasteta kuin pistotarkastuksin torjunta-aineiden käytön kannalta. Mutta jos valvonta osuu kohdalle arvonnassa tai epäilyn perusteella, tarkastetaan viljelymuistiinpanot, varmaan sitten enemmänkin, jos epäillään väärinkäytöstä.
Nämä tiedot olen saanut selville seuraamalla MT:n uutisointia.
*viljelymuistiinpanojen lisäksi varmaan tarkistetaan, että on käynyt kurssin, joka on ehtona kasvinsuojeluaineiden käyttämiselle.
Asun peltojen vieressä.
Edessä oma heinäpelto, jota ei myrkytetä. Pellon 3 sivulla kuitenkin 3 peltoa, joita myrkytetään ja talon takapuolella vielä 1. Lähin myrkytettävä pelto on talosta n. 30-40m päässä.
Mulla on vaikea astma ja allergiat. Kun on myrkytetty, keuhkot polttaa välillä myös sisällä talossa - riippuen tuulen suunnasta.
Pahin oireilu on noin puoli päivää. Yleensä pidän n. viikon tauon myrkytetyn pellon lähellä oleilusta. Toki tuuli ja sade vaikuttaa tähänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä... Ei myöskään ole kovin hyvä viestintästrategia tavanomaisen viljelyn imagon kannalta leimata kyselijöitä tietämättömiksi psykoosipotilaiksi. En usko, että kovin moni kuluttaja tietää senkään vertaa tavanomaisen tuotannon valvontamekanismeista kuin minä, joka luen jokainen Maaseudun Tulevaisuus -lehden. Oman elinkeinon kannalta tavanomaisten viljelijöiden kannattaisi vastata kysymyksiin asiallisesti ja rehellisesti, jos heille kysymyksiä esite
ja sitte kun hinnat nousee jatkuvien lisääntyvien tarkastuksien ja turhien vaatimusten vuoksi, niin sekin on sitten maajussin vika ja johtuu hänen ahneudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Lintujen väheneminen johtuu paljolti näistä myrkyistä, toisaalta hyönteiset vähenevät ja nekin mitä syövät ovat täynnä myrkkyjä
Toisinpäin, hyönteisten väheneminen johtaa niitä syövien eläinten vähenemiseen, koska ne hyönteiset on tapettu myrkyillä.
201. Montako tarkastusta on tehty kasvinsuojeluaineiden käyttämisen tavoista ja niiden jäämistä pelloilla? Siitähän nyt oli kyse.
Ei tuollaisia tarkastuksia tehdä rutiininomaisesti, vain silloin, jos on kyse rikosepäilystä, jolloin sieltä varastosta on voinut löytyä vaikkapa Suomessa kiellettyä torjunta-ainetta kuten oli siinä harvinaisessa uutisessa, josta jo kerroin. Silloin on kyse jo rikoksesta, ei olisi millään varaa maaperätarkastuksiin, joita tehtäisiin säännöllisesti. Linkki, jonka laitoin maaperän tutkimisesta oli lähtöhinnaltaan 4000 euroa. Pitäisi tutkia siis kymmenien eri torjunta-aineiden jäämiä eikä lähtöhinta varmasti riittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lintujen väheneminen johtuu paljolti näistä myrkyistä, toisaalta hyönteiset vähenevät ja nekin mitä syövät ovat täynnä myrkkyjä
Toisinpäin, hyönteisten väheneminen johtaa niitä syövien eläinten vähenemiseen, koska ne hyönteiset on tapettu myrkyillä.
hyönteiset alkoivat vähetä maaseudulta sen jälkeen, kun lehmät piti laittaa navettaan ja jätökset piti kerätä visusti talteen. Ennenhän lehmien lantaa levitettiin surutta sinne tänne - lannoitteeksi. Hyönteiset tarvitsivat sitä lantaa ja menestyivät siksi maaseudulla. Kun sitten lannasta tehtin suurinpiirtein ympäristömyrkky, niin hyönteiset alkoivat hävitä ja sen myötä tietenkin linnutkin. Kyse siis tuskin on siitä, että myrkyt olisivat tappaeet hyönteiset, vaan siitä, että hyönteisillä ei enää ollut ruokaa tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei niitä vastasyntyneinä eroteta, tuo on aito helsinkiläislegenda."
Minkä ikäisenä ne erotetaan tavanomaisessa tuotannossa? En osaa sanoa minkä ikäinen vasikka siinä häkissä oli.
Määrittele tavanomainen tuotanto:
Se on ammattislangia eli kaikki viljelijät, jotka eivät ole luomuviljelijöitä, ovat tavanomaisia viljelijöitä. Hassu sana sinänsä, en tiedä sen historiaa eli miksi sitä on alettu käyttää.
"hyönteiset alkoivat vähetä maaseudulta sen jälkeen, kun lehmät piti laittaa navettaan ja jätökset piti kerätä visusti talteen. Ennenhän lehmien lantaa levitettiin surutta sinne tänne - lannoitteeksi. Hyönteiset tarvitsivat sitä lantaa ja menestyivät siksi maaseudulla. Kun sitten lannasta tehtin suurinpiirtein ympäristömyrkky, niin hyönteiset alkoivat hävitä ja sen myötä tietenkin linnutkin. Kyse siis tuskin on siitä, että myrkyt olisivat tappaeet hyönteiset, vaan siitä, että hyönteisillä ei enää ollut ruokaa tarjolla. "
Tämä kuulostaa kuin Donald Trump selittäisi suomalaisen maatalouden muutosta :)
Tässä keskustelussa ei ole oikeita viljelijöitä juurikaan, harmillista. Kyllä he osaavat ja tietävät asiat, niin tavanomaiset kuin luomuviljelijätkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä tuli mieleen eräs tilavierailu, jonka tein aikoinaan ex tempore tavanomaiselle maitotilalle, kun tyttäreni oli pieni. Hän halus
Mahtuu se vasikka siihen nukkumaankin, niissä vasikkahäkeissä on tilavaatimus, ja kuivitetaan joka päivä. Hoitaja tarkoitti sitä, että muuten vasikka juoksentelisi siellä pihatossa vapaana, ja saattaisi mennä lantakouruun makaamaan, ja silloin olisi likainen, ja kylmissään.
Mitäpä luulette MIKSI SYÖPÄ ON SUOMESSAKIN LISÄÄNTYNYT VALTAVASTI. Aineet vaikuttavat joidenkin geeneihin ja toisten taas ei .
Maatiloille tehdään satunnaistarkastuksia todella tiheään etukäteen ilmoittamatta (muistaakseni alle 24 h ennen saapumistaan saa laittaa tiedon) ja kaikista niistä tehdään pöytäkirjat ja tarvittavat korjaustoimet kirjataan siihen. Yleensä ne huomautukset ovat tyyliin "lohkojen nimet eivät ole numerojärjestyksessä tiedostoissa" tai "tilalla ei ole erillistä jätesäiliötä aumamuoville" eli ei todellakaan mitään elintarvikkeisiin liittyvää, koska ne asiat ovat kunnossa.
Meillä on tehty tänä vuonna jo 4 tarkastusta eri asioista eri viranomaisten toimesta, vaikka mitään rikkomuksia ei ole. Kun systeemiin kuuluu, että tullaan valvomaan kasvipeitteisyyttä, niin sitten tullaan. Tai jos pitää ottaa näyte lypsyrobotista niin sitten otetaan. Maito joka tapauksessa tarkastetaan moneen kertaan ennen kuin se päätyy kuluttajalle.