Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (18744)

Vierailija
18561/18744 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Klemetsgårdarna Maxmossa ilmoittaa näköjään, että KAJ- näyttelyn aukioloa on pidennetty 23.8. saakka. 

Järkevää. Varmaan tajusivat, että Hemmaplanin aikaan liikkeellä on yleisöä, jotka haluavat nähdä näyttelyn.

Vierailija
18562/18744 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku ruotsinkielinen selittää WvS-reaktion kommenteissa, että "snuvad på konfektin" on käytössä oleva sanonta, joka tarkoittaa osapuilleen, että jää palkinto saamatta. Esim. elokuva katkeaa kesken juuri ennen loppua tai viimeinen konvehti menee nenän edestä. Ja taas sai oppia jotain uutta.

Juu, att bli snuvad/blåst på konfekten on vedättämistä merkitsevä idiomi jota KAJ on nerokkaasti soveltanut von Schweriniin ja Adlercreutziin. Suomennettuna se voisi olla vaikkapa että jäi nuolemaan näppejään. Toinen sai mitättömän siltapahasen, toinen artesaanipraliinin (ja vuosisatoja myöhemmin hänen jälkeläisestään tuli Suomen opetusministeri). Nallekarkit!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
18563/18744 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasabladet 18.6: KAJ-fansen har privatbokat Vasakrog. Kaksi FB:n faniryhmää järjestää ohjelmaa "kaikille KAJ-faneille" Vaasaan ja Vöyrille Hemmaplan-päiviin. Lisäksi on hyväntekeväisyyskeräys, kohteena Project Liv. 

Vierailija
18564/18744 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

yle.fi (19.6.) Suomalainen saunakulttuuri leviää Ruotsissa. Tornionlaaksossa toimii Ruotsin sauna-akatemia, joka levittää maahan suomalaista saunakulttuuria 

Tämä on se ryhmä, joka palkitsi KAJ'n viime kesänä. Kun poikien tiiviiseen aikatauluun ei sopinut mennä kunniavieraiksi Ruotsin-puoleisen Tornionlaakson vuosittaiseen juhlaan, matkusti akatemian edustaja yhdelle keikkapaikalle (Skellefteå?) hoitamaan löylykauhan luovutusseremonia. 

Vierailija
18565/18744 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku ruotsinkielinen selittää WvS-reaktion kommenteissa, että "snuvad på konfektin" on käytössä oleva sanonta, joka tarkoittaa osapuilleen, että jää palkinto saamatta. Esim. elokuva katkeaa kesken juuri ennen loppua tai viimeinen konvehti menee nenän edestä. Ja taas sai oppia jotain uutta.

Juu, att bli snuvad/blåst på konfekten on vedättämistä merkitsevä idiomi jota KAJ on nerokkaasti soveltanut von Schweriniin ja Adlercreutziin. Suomennettuna se voisi olla vaikkapa että jäi nuolemaan näppejään. Toinen sai mitättömän siltapahasen, toinen artesaanipraliinin (ja vuosisatoja myöhemmin hänen jälkeläisestään tuli Suomen opetusministeri). Nallekarkit!

Kiitos kiinnostavasta tiedosta.

Muutenkin tämän laulun sanoitus on hulvattoman hauska ja tämä sanaleikki vain lisää hauskuutta.

Miten heillä on tullutkaan mieleen yhdistää silta ja konvehdit ja tehdä niistä niin hulvaton kappale😊

Vierailija
18566/18744 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku ruotsinkielinen selittää WvS-reaktion kommenteissa, että "snuvad på konfektin" on käytössä oleva sanonta, joka tarkoittaa osapuilleen, että jää palkinto saamatta. Esim. elokuva katkeaa kesken juuri ennen loppua tai viimeinen konvehti menee nenän edestä. Ja taas sai oppia jotain uutta.

Juu, att bli snuvad/blåst på konfekten on vedättämistä merkitsevä idiomi jota KAJ on nerokkaasti soveltanut von Schweriniin ja Adlercreutziin. Suomennettuna se voisi olla vaikkapa että jäi nuolemaan näppejään. Toinen sai mitättömän siltapahasen, toinen artesaanipraliinin (ja vuosisatoja myöhemmin hänen jälkeläisestään tuli Suomen opetusministeri). Nallekarkit!

Kiitos kiinnostavasta tiedosta.

Muutenkin tämän laulun sanoitus on hulvattoman hauska ja tämä sanaleikki vain lisää hauskuutta.

Miten heillä on tullutkaan mieleen yhdistää silta ja konvehdit ja tehdä niistä niin hulvaton kappale😊

Jäädä nuolemaan näppejään on oivallinen suomennos. Selitys ruotsiksi vaikkapa näin. 

svenska.se / Svensk ordbok / hakusana Konfekt: 
bli blåst/lurad på konfekten 

bli lurad på något man räknat med: gästerna blev blåsta på konfekten när bröllopet ställdes in i sista stund 
 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
18567/18744 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen Radio Suomessa alkoi klo 9:03 ohjelma "Kaikkien aikojen kesäbiisi". BBB soi klo 9:10:n tienoilla. 

Vierailija
18568/18744 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yle.fi (19.6.) Suomalainen saunakulttuuri leviää Ruotsissa. Tornionlaaksossa toimii Ruotsin sauna-akatemia, joka levittää maahan suomalaista saunakulttuuria 

Tämä on se ryhmä, joka palkitsi KAJ'n viime kesänä. Kun poikien tiiviiseen aikatauluun ei sopinut mennä kunniavieraiksi Ruotsin-puoleisen Tornionlaakson vuosittaiseen juhlaan, matkusti akatemian edustaja yhdelle keikkapaikalle (Skellefteå?) hoitamaan löylykauhan luovutusseremonia. 

svt.se /nyheter / lokalt / västerbotten 26 maj 2025  KAJ prisas av Svenska bastuakademien vid konsert i Skellefteå 
På måndagen mottog humorgruppen KAJ priset som årets bastufrämjare av Svenska Bastuakademien. Prisutdelningen ägde rum strax innan de satte nytt publikrekord med 1 700 sålda biljetter på Sara kulturhus i Skellefteå. Priset som nu ges till vinnarna av Melodifestivalen och fjärdeplatsen i Eurovision, är en förgylld bastuskopa. – Med stor kärlek till bastukulturen har KAJ skapat musik som skakat om hela Europa, läser bastuakademiens ständige sekreterare Svante Spolander upp som motivering vid prisutdelningen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
18569/18744 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikkien aikojen kesäbiisi" tulossa pe 19.6. klo 12.15 Areenaan ja kuultavissa siellä kuukauden ajan. 

Pääskyset, voikukat, uudet perunat ja silli… Nämä tunnetusti tekevät kesän. Mutta mikä kappale soi taustalla, kun kesä todella tuntuu kesältä? Te kerroitte – me kuuntelimme! Radio Suomen kuuntelijat ovat valinneet omat takuuvarmat kesäbiisinsä, ja nyt niistä on koottu soittolista, joka virittää koko kansan suvitunnelmaan! 

Vierailija
18570/18744 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vörånymfin on jakanut Instassaan kelan, jonka taustalla soi pätkä Gelateriasta. En lähtisi vielä sen perusteella arvaamaan biisin koko ideaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
18571/18744 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Juu, att bli snuvad/blåst på konfekten on vedättämistä merkitsevä idiomi jota KAJ on nerokkaasti soveltanut von Schweriniin ja Adlercreutziin. Suomennettuna se voisi olla vaikkapa että jäi nuolemaan näppejään." 

 

Idiomeista puheen ollen... Kertokaapa viisaammat ja kieltä hyvin osaavat tällaiselle osaamattomalle ja ymmärtämättömälle uunolle, onko Slaktar-Matts Epistel kappaleen tekstissä monessa kohtaa esiintyvä " E var ti korvin / Ja laga korv av alltihåop"  mahdollisesti myös joku idiomi? Esim. englannin kielessä ilmeisesti sausage/making sausage/became sausage sanalla/sanonnalla on jotain idiomaattisia merkityksiä, tai tarkoittavat jossain slangissa muutakin kuin makkaraa, tällainen käsitys mulla on. 

En todellakaan ole hyvin perillä kielistä enkä varsinkaan ruotsin murteista tai sanonnoista. Tuli vaan mieleen, kun yritän vähän perehtyä näihin KAJ'n teksteihin tarkemmin ja ymmärtää mistä lauletaan, ja tuo Slaktar-Matts on lyriikoiltaan ja tarinaltaan aivan päättömän hulvaton. Kaikesta tulee vaan makkaraa.... 

Vierailija
18572/18744 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vörånymfin on jakanut Instassaan kelan, jonka taustalla soi pätkä Gelateriasta. En lähtisi vielä sen perusteella arvaamaan biisin koko ideaa.

"Tiramisu mamma mia"  tai jotain sen kuuloista. Joo eipä tuon lyhyen pätkän perusteella oikein vielä osaa sanoa juuta ei jaata 😊. Olis omasta mielestä kiva, jos olisi läpilaulettu kappale kuitenkin, vaikka kovin he kyllä tykkäävät yhdistää räppiä ja melodiaa. Nykytyylin mukaisesti. Tuntuu, että varsinkin Suomessa kaikki suosituimmat biisit ovat räppiä, räppiä ja räppiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
18573/18744 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Juu, att bli snuvad/blåst på konfekten on vedättämistä merkitsevä idiomi jota KAJ on nerokkaasti soveltanut von Schweriniin ja Adlercreutziin. Suomennettuna se voisi olla vaikkapa että jäi nuolemaan näppejään." 

 

Idiomeista puheen ollen... Kertokaapa viisaammat ja kieltä hyvin osaavat tällaiselle osaamattomalle ja ymmärtämättömälle uunolle, onko Slaktar-Matts Epistel kappaleen tekstissä monessa kohtaa esiintyvä " E var ti korvin / Ja laga korv av alltihåop"  mahdollisesti myös joku idiomi? Esim. englannin kielessä ilmeisesti sausage/making sausage/became sausage sanalla/sanonnalla on jotain idiomaattisia merkityksiä, tai tarkoittavat jossain slangissa muutakin kuin makkaraa, tällainen käsitys mulla on. 

En todellakaan ole hyvin perillä kielistä enkä varsinkaan ruotsin murteista tai sanonnoista. Tuli vaan mieleen, kun yritän vähän perehtyä näihin KAJ'n teksteihin tarkemmin ja ymmärtää mistä lauletaan, ja tuo Slaktar-Matts on lyriikoiltaan ja tarinaltaan aivan päättömän hulvaton. Kaikesta tulee vaan makkaraa.... 

Muakin kiinnostaisi. Slaktar-Matts on mum lempibiisejä ja myöhäisiä löytöjäni, mutta tuntuu, että yhä menee paljon siitä ohi.

Vierailija
18574/18744 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vörånymfin on jakanut Instassaan kelan, jonka taustalla soi pätkä Gelateriasta. En lähtisi vielä sen perusteella arvaamaan biisin koko ideaa.

"Tiramisu mamma mia"  tai jotain sen kuuloista. Joo eipä tuon lyhyen pätkän perusteella oikein vielä osaa sanoa juuta ei jaata 😊. Olis omasta mielestä kiva, jos olisi läpilaulettu kappale kuitenkin, vaikka kovin he kyllä tykkäävät yhdistää räppiä ja melodiaa. Nykytyylin mukaisesti. Tuntuu, että varsinkin Suomessa kaikki suosituimmat biisit ovat räppiä, räppiä ja räppiä. 

Mäkin toivoisin vaihteeksi kokonaan melodista biisiä. Tähän se tyylillisesti sopisi erittäin hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
18575/18744 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku ruotsinkielinen selittää WvS-reaktion kommenteissa, että "snuvad på konfektin" on käytössä oleva sanonta, joka tarkoittaa osapuilleen, että jää palkinto saamatta. Esim. elokuva katkeaa kesken juuri ennen loppua tai viimeinen konvehti menee nenän edestä. Ja taas sai oppia jotain uutta.

Juu, att bli snuvad/blåst på konfekten on vedättämistä merkitsevä idiomi jota KAJ on nerokkaasti soveltanut von Schweriniin ja Adlercreutziin. Suomennettuna se voisi olla vaikkapa että jäi nuolemaan näppejään. Toinen sai mitättömän siltapahasen, toinen artesaanipraliinin (ja vuosisatoja myöhemmin hänen jälkeläisestään tuli Suomen opetusministeri). Nallekarkit!

Kiitos kiinnostavasta tiedosta.

Muutenkin tämän laulun sanoitus on hulvattoman hauska ja tämä sanaleikki vain lisää hauskuutta.

Miten heillä on tullutkaan mieleen yhdistää silta ja konvehdit ja tehdä niistä niin hulvaton kappale😊

Jäädä nuolemaan näppejään on oivallinen suomennos. Selitys ruotsiksi vaikkapa näin. 

svenska.se / Svensk ordbok / hakusana Konfekt: 
bli blåst/lurad på konfekten 

bli lurad på något man räknat med: gästerna blev blåsta på konfekten när bröllopet ställdes in i sista stund 
 

Kiitos tästä. Tämä oli valaisevaa.

Vierailija
18576/18744 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

BBB on vuorossa kolmantena, alkaa tallenteessa noin 10 minuutin kohdalta. Juontaja totesi, että laulun aihe on monella mielessä nyt juhannusaattona. Hän mainitsi KAJ'n olleen Ruotsin euroviisuedustaja, tuli neljänneksi, ja "aivan vastikään Tukholmassa KAJ palkittiin Grammis-gaalassa vuoden kappaleeksi Ruotsissa - ei se menny ihan huonosti". Muita ruotsinkielisiä ei Radio Suomen kesäbiisilistalta osunut silmään kuin Tomas Ledinin Sommaren är kort. 

Vierailija
18577/18744 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BBB on vuorossa kolmantena, alkaa tallenteessa noin 10 minuutin kohdalta. Juontaja totesi, että laulun aihe on monella mielessä nyt juhannusaattona. Hän mainitsi KAJ'n olleen Ruotsin euroviisuedustaja, tuli neljänneksi, ja "aivan vastikään Tukholmassa KAJ palkittiin Grammis-gaalassa vuoden kappaleeksi Ruotsissa - ei se menny ihan huonosti". Muita ruotsinkielisiä ei Radio Suomen kesäbiisilistalta osunut silmään kuin Tomas Ledinin Sommaren är kort. 

Ja tuon BBB-jutun oli tarkoitus tulla jatkoksi tähän: "Kaikkien aikojen kesäbiisi" tulossa pe 19.6. klo 12.15 Areenaan ja kuultavissa siellä kuukauden ajan. 

Pääskyset, voikukat, uudet perunat ja silli… Nämä tunnetusti tekevät kesän. Mutta mikä kappale soi taustalla, kun kesä todella tuntuu kesältä? Te kerroitte – me kuuntelimme! Radio Suomen kuuntelijat ovat valinneet omat takuuvarmat kesäbiisinsä, ja nyt niistä on koottu soittolista, joka virittää koko kansan suvitunnelmaan! 

Vierailija
18578/18744 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sommaren är kort - ikisuosikki? Sen ilmestyessä 1982 Ledin oli kolmekymppinen. 

Vierailija
18579/18744 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä biisin luulette/toivotte jäävän keikoilta pois nyt kun uusi biisi tulee? Minusta Pa to ta na kako voisi jäädä pois. Mosquitoa varmaan moni ehdottaisi, mutta se on kuitenkin heidän toisiksi suosituin kappaleensa.

Vierailija
18580/18744 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä biisin luulette/toivotte jäävän keikoilta pois nyt kun uusi biisi tulee? Minusta Pa to ta na kako voisi jäädä pois. Mosquitoa varmaan moni ehdottaisi, mutta se on kuitenkin heidän toisiksi suosituin kappaleensa.

Syksyllä on tulossa 1,5 h keikkoja, joten suoraan ei tarvitse pudottaa mitään, mutta varmaan he tunnustelevat yleisöä ja vaihtelevat ohjelmaa.