Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (17363)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko toi Lentopuuro-nimi muuten joku sanaleikki? Flyggröt? On niin hassu nimi, että joku idea varmaan takana, vai onko tarkoitus vaan kuulostaa hassulta.
No aikamoista puuroa ne kapteenin ja perämiehen kuulutukset yleensä onkin - ihan niinkuin Jakob siinä videolla. Hyvä kun selvän saa 😊
Mä ymmärsin kapteenin nimen suorana viittauksena siihen pilottien päästelemään puuroon, jota lentokoneissa normaalisti kuulee. Vai onko joku joskus saanut selvää, mitä ne yrittää sanoa?
Ellei AI sepittänyt omiaan, KAJ pääsi kulttuurisäätiön suuren palkinnon saajana samaan seuraan kuin viime vuosina mm. Anna-Lena Laurén, Markus Fagerudd, Wava Stürmer, Monika Fagerholm, Kjell Westö, Ylva Ekblad, Märta Tikkanen, Leif Wager, Christer Kihlman
Säätiön omilta sivuilta en löytänyt luetteloa, jossa olisi vain "stora pris".
Joo. Tulee logopedeille elämän hikisin urakka, jos kohteeksi joskus määrätään Finnairin pilotit.
Vasabladetista otteita Axelin haastattelusta.
Se on tyhmä [dum] bilekappale joka juhlistaa typeriä asioita. Siinä on jotain niin onttoa. Haluamme antaa kuvan, että tämä on luksusta. Kun oikeasti heräämme klo 4:30 lentääksemme Merenkurkun yli.
Olivat melkein luopuneet ajatuksesta kuvata video aikataulusyistä, mutta kokivat lopulta, että "skrutdumma" (kerskaileva hölynpöly?) toimi parhaiten esteettisesti, joten tekivät videon minimiporukalla.
Axel myös kertoo, että haluavat totuttaa uudet faninsa siihen, että hyppivät eri genrejen välillä, mutta on sitä mieltä, että olisivat voineet hypätä (tässä biisissä?) enemmänkin. Minä tulkitsen tämän lupauksena, että tiedossa ei ole vain ruotsalaista poppia vaan enemmin tai myöhemmin sieltä tulee taas jotain aivan muuta.
Pojathan pelkäsivät tyttöystäviensä antamaa "korvkalasia" jo ihan alkuaikojen biiseissään.
En minäkään tiennyt pitbullia. Kiitos selittäjille! Seuraavaksi tämä myöhäis-KAJahtanut pyytää selitystä korvkalasille. Mihin siinä viitataan? KAJ-aarteistoon tutustuminen on vielä kesken, siitä riittää iloa pitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Pojathan pelkäsivät tyttöystäviensä antamaa "korvkalasia" jo ihan alkuaikojen biiseissään.
En minäkään tiennyt pitbullia. Kiitos selittäjille! Seuraavaksi tämä myöhäis-KAJahtanut pyytää selitystä korvkalasille. Mihin siinä viitataan? KAJ-aarteistoon tutustuminen on vielä kesken, siitä riittää iloa pitkäksi aikaa.
Korvkalasin voisi kääntää suomeksi vaikka kurinpalautukseksi tai löylytykseksi. Tarkoitetaan siis sitä, mitä tjängin tekee, kun ukkonsa on jotenkin mokannut.
Vierailija kirjoitti:
Se on tyhmä [dum] bilekappale joka juhlistaa typeriä asioita. Siinä on jotain niin onttoa. Haluamme antaa kuvan, että tämä on luksusta. Kun oikeasti heräämme klo 4:30 lentääksemme Merenkurkun yli.
Olivat melkein luopuneet ajatuksesta kuvata video aikataulusyistä, mutta kokivat lopulta, että "skrutdumma" (kerskaileva hölynpöly?) toimi parhaiten esteettisesti, joten tekivät videon minimiporukalla.
Axel myös kertoo, että haluavat totuttaa uudet faninsa siihen, että hyppivät eri genrejen välillä, mutta on sitä mieltä, että olisivat voineet hypätä (tässä biisissä?) enemmänkin. Minä tulkitsen tämän lupauksena, että tiedossa ei ole vain ruotsalaista poppia vaan enemmin tai myöhemmin sieltä tulee taas jotain aivan muuta.
Suurkiitos referaatista! Tää on niin hillittömän hauskaa. Suuressa maailmassa lennetään sentään edes yli Atlantin tai parhaimmillaan Tyynenmeren, mutta maalaispojat räpyttää potkurikoneella toiselle puolelle Merenkurkkua (jota ei maannousun myötä ole pian edes olemassa). Jos mä jotain rakastan, niin itseironisia miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurkiitos referaatista! Tää on niin hillittömän hauskaa. Suuressa maailmassa lennetään sentään edes yli Atlantin tai parhaimmillaan Tyynenmeren, mutta maalaispojat räpyttää potkurikoneella toiselle puolelle Merenkurkkua (jota ei maannousun myötä ole pian edes olemassa). Jos mä jotain rakastan, niin itseironisia miehiä.
Koneella, jossa on kaksi potkuria!
Osa näyttää tykkäävän uudesta biisistä, osa ei ollenkaan, niin kuin olettaa sopii. "Vanhan" KAJ'n musiikkia toivoneet ovat sitä mieltä, että tämä on liikaa ruotsalaispoppia ja tusinatuote.. Mutta mä olen Axelin kanssa samoilla linjoilla. KAJ'n tuotantoon on aina kulunut tämä monimuotoisuus ja erilsisten tyylisuuntien kokeilu. Nyt on tehty "Pitbull-genren" biisi ja mun mielestä kyllä ihan hyvä valinta tämä biisin aihepiiriin eli pinnallisen luksuselämän parodiointiin. Toki monia varmaan närästää se, että nyt näitä ns. ruotsalaisbiisejä on julkaistu peräkkäin jo kolme bbb:n jälkeen. Itse uskoisin, että jotain muutakin kyllä saadaan vielä, viimeistään kun jossain vaiheessa tekevät albumin. En nyt vielä tässä vaiheessa jaksaisi uskoa, että kaikki tuotanto tästä eteenpäin on nyt pelkästään tätä.
Vierailija kirjoitti:
Täähän kuulostaa hyvältä! Kuulostaa siltä että muunkin tyyppistä musiikkia on jossain vaiheessa tulossa.
Ja kiitokset, tosiaan nyt kun sanoitte niin vaikuttaa ilmeiseltä että lentopuuro on viittaus noihin puurokuulutuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvkalasin voisi kääntää suomeksi vaikka kurinpalautukseksi tai löylytykseksi. Tarkoitetaan siis sitä, mitä tjängin tekee, kun ukkonsa on jotenkin mokannut.
Olen aina ajatellut että korvkalas on suora käännös sanasta sausage party. Ainakin enkuksi toi ei ole mikään kurinpalautus vaan tarkoittaa että paikalla vain miehiä, suurin piirtein "hieman tylsää kun täällä on vain äijiä".
Tässä on se ero aiempiin biiseihin, että sanoitukset on ainakin tulevan musiikkivideon kuvauksen mukaan täysin KAJ'n käsialaa. Muistaakseni aiemmissa biiseissä ruotsalaiset biisintekijät ovat osallistuneet myös sanoituksiin, mutta tällä kertaa he ovat olleet mukana ainoastaan sävellyksessä.
KAJ'n ansiosta "koko maailma" tietää missä on Vörå -Vöyri. Maantiedon opetus jatkuu: Kvarken. Samma på engelska. Kvarken Archipelago, UNESCO World Heritage area.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ajatellut että korvkalas on suora käännös sanasta sausage party. Ainakin enkuksi toi ei ole mikään kurinpalautus vaan tarkoittaa että paikalla vain miehiä, suurin piirtein "hieman tylsää kun täällä on vain äijiä".
Minä taas olin luullut, että korvkalas on jotain lemonpartyn tapaista. Onneksi sain valaistusta asiaan täältä. (Jos ette tiedä, mikä on lemonparty, älkää googlatko!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin Jakobin haastattelua vuodelta 2023. Se on maksumuurin takana, joten en voi linkata.
Mielenkiintoista miten erilaista hänen elämänsä oli tuolloin. He olivat juuri tehneet tai tekemässä Kevinin kanssa Karar i arbeitin kappaleita, mutta muuten hänellä oli rauhallista. Hän sanoi, että hän ei kaipaakaan mitään isompaa elämäänsä, mutta jos jostain vielä unelmoi niin siitä, että saisi ohjata jotain (näytelmää/musikaalia?).
Hän kertoi myös, että hän haluaisi, että hänellä on vain yksi projekti kerrallaan meneillään. Kun heille tulee ehdotuksia jostain uudesta Jakob kuulemma sanoo aina ei, Axel ehdottomasti ja Kevin on aina siltä väliltä. Ilman Axelia ja Keviniä hän ei olisi koskaan lähtenyt mihinkään mukaan. Hän kertoi myös olevansa aivan erilainen ihminen lavalla ja sen ulkopuolella. Esiintyessä hänelle tulee voimakas halu viihdyttää ja olla haaskaamatta ihmisten aikaa (!).
Miten erilaista hänen elämänsä juuri nyt onkaan. Samalla viikolla musikaalin harjoituksia, haastatteluja tulevan Euroviisutehtävän takia, Grammisgaala, biisin julkistus ja keikka Gröna Lundissa. Ruotsin tv:n haastattelussa hän vain tyynesti totesi, että hänellä on monta projektia meneillään.
Hänestä tulee varmaan erinomainen ohjaaja.
Tuntuu jotenkin vieraalta, että hän haaveili/haaveilee siitä. Luulin, että hän haluaa ensisijaisesti esiintyä.
Ihmisellä voi olla monta puolta ja monta haavetta yhtä aikaa. Kukapa nauttisi enemmän esiintymisestä kuin ekstrovertti-Axel, mutta välillä hänen pitää päästä hiljaiseen kirjailijankammioon tekemään työtä ihan itsekseen. Yhtä hyvin monilahjakkaalla Jakobilla on kiinnostusta eri suuntiin.
Minulle taas on aina tullut sellainen olo, että vaikka Axel onkin taitava esiintyjä ja supliikkimies, esiintyminen ei ole hänelle yhtä tärkeää kuin muille. Jakobilla tosiaan olen ajatellut olevan enemmän esiintymisviettiä. Jossain vanhassa haastattelussa heiltä kysyttiin, että kuka ottaa ensimmäisenä yhteyttä muihin KAJ-jäseniin, jos on taukoa töistä. Jakob vastasi, että se on varmaan hän joka laittaa viestiä, että mentäisiinkö keikalle.
Olen samaa mieltä. Axel on sanonut, että hänelle repliikkien ja koreografioiden muistaminen on KAJ'n jäsenistä hankalinta. En usko että on sattumaa, ettei Axel ole nuoruuden revy-vuosien jälkeen näytellyt muualla kuin KAJ'n projekteissa, toisin kuin Kevin ja Jakob
Näin juuri. Sosiaalisesti taitava ihmisten seurassa viihtyvä ihminen ei välttämättä ole ollenkaan esiintymishaluinen. Toisaalta olen kuullut, että osa mitä taitavimmista esiintyjistä on syrjäänvetäytyviä privaatisti. Ihmisellä voi olla halu esiintyä lavalla, mutta ei välttämättä ollenkaan halua olla ihmisten kanssa kanssakäymisissä muuten. Nämä olivat tietenkin kärjistettyjä ääripäitä. Axel varmasti nauttii esiintymisestä myös enkä usko, että Jakob on syrjäänvetäytyä, mutta tarkoitin vain että sosiaalisuudesta ei voi vetää korrelaatiota esiintymishaluun. Kuten Jakob tuossa aiemmin mainitussa haastattelussa sanoi, hänelle tulee lavalla ihan tietynlainen muusta olemisesta poikkeava vire päälle.
Mä kuvittelen, että Axel on sekä sosiaalinen (eli viihtyy ihmisten kanssa siviilissä) että myös innokas viihdyttämään ihmisiä lavalla. Mulle on jäänyt mieleen, kuinka hän on kuvaillut nauttineensa erityisesti Bertel Bäckin roolin tekemisestä, mikä kyllä välittyi katsomoon asti. Ja aiemmin myös Kurt Bymanin roolista, joka opetti hänelle teatterin mahdin. Siis sen, kuinka hän inhottavaa tyyppiä esittäessään pystyi aivan konkreettisesti tuntemaan sen kylmyyden, joka yleisöstä häntä kohtaan huokui, kun Kurt teki temppujaan. Kiinnitin huomiota myös siihen, kuinka onnelliselta hän näytti esimerkiksi Djuronäsetin keikalla ja sitten tänä keväänä Birkalla päästessään tauon jälkeen estradille.
Mä just luen Youtubesta, että Economy Plus on tällä hetkellä sijalla 14 "trendaavan musiikin listalla". Tietääkö joku, mikä tämä lista tarkkaan ottaen on? Mikä musiikki siihen kuuluu ja missä maassa/maissa soitettava?
Celeste on julkaissut uuden osan KAJfluence-sarjaansa. Siinä hän juttelee AJ:n kanssa, joka on matkustanut hänen luokseen Belgiaan kyläilemään. AJ on siis se ranskalaisfani, jonka kanssa hän vietti aikaa Helsingissä KOJ-konserttiviikonloppuna. Jakob (tai ainakin oletetusti aito Jakob) on siis ilmestynyt kommentoimaan hänen juttujaan muille some-alustoille, joihin hän tekee KAJ-sisältöä myös livelähetyksinä. Hauskaa, että pojat ehtivät seurailemaan, mitä fanit milloinkin puuhaavat.
Tulee olemaan hulvaton näky, kun kansa vetää tätä Vaasan stadionilla.
Vierailija kirjoitti:
Mä just luen Youtubesta, että Economy Plus on tällä hetkellä sijalla 14 "trendaavan musiikin listalla". Tietääkö joku, mikä tämä lista tarkkaan ottaen on? Mikä musiikki siihen kuuluu ja missä maassa/maissa soitettava?
Mulla näkyy, että se on sijalla 9. Taitaa nousta koko ajan sijoitus.
No aikamoista puuroa ne kapteenin ja perämiehen kuulutukset yleensä onkin - ihan niinkuin Jakob siinä videolla. Hyvä kun selvän saa 😊