Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (15393)

Vierailija
15361/15393 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hemmetti! Se L taitaa olla sittenkin just siinä ylähuulen takana, mitä aiempi neuvoi! En osaa selittää, mutta toisteltuani nyt noin 30 kertaa dala, alkaa tuntumaan, että se löytyy. Mutta sanoisin, että huuliin ei osu kielen kärki ainakaan hieman suorana, vaan hieman taittuneena taaksepäin eli ehkä se on jopa kärjen alapuoli joka osuu huuleen, ainakin jos nopeasti sanoo. 

Tää harjoittelu on vaan ihan mahdotonta, koska naurattaa koko ajan, kun tämä sekä tuntuu että kuulostaa järjettömältä.

Mä kiemurtelen täällä puolihysteerisenä, kohta pissat housussa. Tuli niin elävä mielikuva ympäri Suomea treenaavista kajahtaneista suussa ja suun ulkopuolella harhailevine kielenkärkineen.

Ihanaa, että tässä ketjussa ei huumorintaju ihan heti lopu 😄. Alkoi taas suunnilleen harmittamaan tuo (avoin) faniryhmä. Siellä on jahkattu Felician ja KAJ'n maskienkäytöstä siinä Systemet-videolla, että miksi maskit naamalla, onko typerää vai ei ja onko se huumoria vai ei, ja jos yrittää olla huumoria niin onko sitten peräti huonoa huumoria.... Jotenkin tuntuu välillä aika tosikolta meiningiltä siellä. Ehkä se pahin jankkaaja on saatu jo hiljaiseksi.... No, parempi kun ei noita kommentteja lue vaan sivuuttaa ja pitää taukoa koko ryhmästä välillä. 

Eli mitäpä näistä jankkaajista. Taidan ryhtyä minäkin harjoittelemaan sitä dalagubbanin lausumista, saa ainakin nauraa! 

Vierailija
15362/15393 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi uusi keskustelun seuraaja löysi finna.fi:stä Jakobin AMK-opinnäytteen "Intertextualitet är roligt! : Parafraser och pastischer i musikalen Gambämark" (2019). Siinä hän taustoittaa ja erittelee Gambämarkin laulua Dehär e min by. On varmaankin jo ollut esillä tässä asiantuntevassa joukossa? 

On siitä täällä puhetta ollut jossain vaiheessa. Itse asiassa hyvä kun otit esille. Mulla on tuo vielä lukematta. Aloitin joskus, mutta jäi kesken, ja kappas, sitten unohdin sen. Eikun uudestaan! 

KAJ'n sanoituksista ja niissä esiintyvistä teemoista ja paikallisidentiteetistä on tehty myös ainakin yksi gradu, muistaakseni Tampereen yliopistossa, tekijää en muista. Sekin on täällä ollut esillä. Sitäkin lueskelin valikoidusti, ihan mielenkiintoista. Voin kyllä suositella, jos jaksaa kahlata ruotsinkielistä tekstiä läpi ja on kiinnostunut tällaisesta analyyttisesta lähestymistavasta KAJ:n lauluihin. Finna. fi -sivuilta varmaankin löytyy myös tämä. 

Kiitos, löytyi Finnasta. Tampere 2024, Ainassaari Tiia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15363/15393 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hemmetti! Se L taitaa olla sittenkin just siinä ylähuulen takana, mitä aiempi neuvoi! En osaa selittää, mutta toisteltuani nyt noin 30 kertaa dala, alkaa tuntumaan, että se löytyy. Mutta sanoisin, että huuliin ei osu kielen kärki ainakaan hieman suorana, vaan hieman taittuneena taaksepäin eli ehkä se on jopa kärjen alapuoli joka osuu huuleen, ainakin jos nopeasti sanoo. 

Tää harjoittelu on vaan ihan mahdotonta, koska naurattaa koko ajan, kun tämä sekä tuntuu että kuulostaa järjettömältä.

Mä kiemurtelen täällä puolihysteerisenä, kohta pissat housussa. Tuli niin elävä mielikuva ympäri Suomea treenaavista kajahtaneista suussa ja suun ulkopuolella harhailevine kielenkärkineen.

Ihanaa, että tässä ketjussa ei huumorintaju ihan heti lopu 😄. Alkoi taas suunnilleen harmittamaan tuo (avoin) faniryhmä. Siellä on jahkattu Felician ja KAJ'n maskienkäytöstä siinä Systemet-videolla, että miksi maskit naamalla, onko typerää vai ei ja onko se huumoria vai ei, ja jos yrittää olla huumoria niin onko sitten peräti huonoa huumoria.... Jotenkin tuntuu välillä aika tosikolta meiningiltä siellä. Ehkä se pahin jankkaaja on saatu jo hiljaiseksi.... No, parempi kun ei noita kommentteja lue vaan sivuuttaa ja pitää taukoa koko ryhmästä välillä. 

Eli mitäpä näistä jankkaajista. Taidan ryhtyä minäkin harjoittelemaan sitä dalagubbanin lausumista, saa ainakin nauraa! 

Pahin jankkaaja on sama iäkäs ruotsinsuomalainen, joka jäkätti siitä että KAJ esiintyy Suomessa vaikka heidän menestyksensä on tyystin ruotsalaisten ansiota. Keikkojen pitäisi olla Etelä-Ruotsissa. 

Vierailija
15364/15393 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osasit selittää  paremmin kuin minä, mutta se on tosiaan vaikeaa.  Täytyy kysyä kielitielijäsukulaiselta, jos hänellä olisi viralliset termit tälle kieliakrobatialle. Sanoisin, että ällllä on kuitenkin helpompi kuin tämä Xhosan kielen klik-äänne, jota Miriam Makeba tässä vaivattomasti esittelee https://youtu.be/n-4U2hfMpnk? 

Huuhhuh. Makeban biisiä olen harmitellut vuosikymmeniä, koska sitä olisi ollut hauska laulaa mukana, jos olisi pystynyt. 

Kustansin juuri liput Naantalin Kaivohuoneen keikalle 27.7. Osaako joku mahdollisesti kertoa, miten paljon sinne mahtuu väkeä, haulla selviää, että sinne mahtuu paljon, mutta liput loppuu varmaan pian että varaa ajoissa? Se on unikeonpäivä, joten saattaa tulla tavallista heterogeenisempi yleisö. Voi tulla kiinnostavaa. 

Vierailija
15365/15393 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku muuten tykkää lukea Axelin kirjoituksia, niin tässä yksi linkki. Olen laittanut tämänkin tänne joskus aikoja sitten, mutta tässä nyt uudestaan. Lyhyehköjä kolumneja siis  ovat. 

axelahman - SFV https://share.google/rUy1UxERuUkdhbBZy

Vierailija
15366/15393 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osasit selittää  paremmin kuin minä, mutta se on tosiaan vaikeaa.  Täytyy kysyä kielitielijäsukulaiselta, jos hänellä olisi viralliset termit tälle kieliakrobatialle. Sanoisin, että ällllä on kuitenkin helpompi kuin tämä Xhosan kielen klik-äänne, jota Miriam Makeba tässä vaivattomasti esittelee https://youtu.be/n-4U2hfMpnk? 

Huuhhuh. Makeban biisiä olen harmitellut vuosikymmeniä, koska sitä olisi ollut hauska laulaa mukana, jos olisi pystynyt. 

Kustansin juuri liput Naantalin Kaivohuoneen keikalle 27.7. Osaako joku mahdollisesti kertoa, miten paljon sinne mahtuu väkeä, haulla selviää, että sinne mahtuu paljon, mutta liput loppuu varmaan pian että varaa ajoissa? Se on unikeonpäivä, joten saattaa tulla tavallista heterogeenisempi yleisö. Voi tulla kiinnostavaa. 

Mä kans kerran googlailin tuota samaa, mut en oikein vastausta löytänyt. Youtubessa on tuolta Kaivohuoneelta joitakin keikkavideoita (mm. Ressu Redford, olikohan Erika,...). Niissä joissakin näkyy vähän sitä sisätilaa ja yleisömäärää. Mut tosi vaikea niistäkään  päätellä, minkä verran sinne mahtuu. Mut aika lähelle esiintymislavaa näyttäisi yleisö pääsevän, joten siinä mielessä mahiksia nähdä pojat lähietäisyydeltä. Olen myös miettinyt lähtemistä tuonne, mut katsotaan... 

Vierailija
15367/15393 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku muuten tykkää lukea Axelin kirjoituksia, niin tässä yksi linkki. Olen laittanut tämänkin tänne joskus aikoja sitten, mutta tässä nyt uudestaan. Lyhyehköjä kolumneja siis  ovat. 

Voi kiitos tästä linkistä! Luin heti ensimmäisen kolumnin, jossa Axel kertoo kirpparilta ostamastaan viiden euron hintaisesta mustasta trenssitakista, jonka taskusta paljastuu yllätys. Joku juuri täällä kehui Axelin pukeutuvan tyylikkäästi. Kolumnissa hän kirjoittaa, että hänen garderoobinsa koostuu vanhemmilta sukupolvilta perityistä ja kierrätetyistä vaatteista, jotka hän käyttää loppuun. Hän kannattaa kestävyyttä ja inhoaa pikamuotia.

Vierailija
15368/15393 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ällllä on paljon paljon vaikeampi kuin Xhosa. Opettelin kaikki Xhosan kolme erilaista klik-äännettä viidessä minuutissa. Äänteet löytyivät parilla yrityksellä, vokaaliin yhdistäminen on vaikeampaa, mutta onnistui kohtuullisesti sekin. Vöyrin älllllää en sen sijaan vieläkään meinaa saada oikein vaikka tajusin sen kielen taivuttamisen ja olen tässä noin sata kertaa yrittänyt. Xhosan lausuminen ei siis ole vielä mitään Vöråhon verrattuna.

Vierailija
15369/15393 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös liput tuonne ja jään yöksi Naantaliin. Mukavaa jos olisi keikan jälkeen faneista seuraa.

En ole löytänyt tietoa paikan kapasiteetista, mutta päättelen että sen täytyy olla melko pieni ja intiimi paikka.

Vierailija
15370/15393 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirryin dalagubbanista yrittämään sanoa bläddrar i en nerölad mapp. Ei tästä tule mitään. Nauran vaan koko ajan. Eikä ällllää voi sanoa, jos naurattaa yhtään, koska ylähuuli pitäisi olla rentona. Jos en olisi itse kuullut ja nähnyt, sanoisin, että ei tuollaista äännettä voi olla olemassa.

Vierailija
15371/15393 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kans kerran googlailin tuota samaa, mut en oikein vastausta löytänyt. Youtubessa on tuolta Kaivohuoneelta joitakin keikkavideoita (mm. Ressu Redford, olikohan Erika,...). Niissä joissakin näkyy vähän sitä sisätilaa ja yleisömäärää. Mut tosi vaikea niistäkään  päätellä, minkä verran sinne mahtuu. Mut aika lähelle esiintymislavaa näyttäisi yleisö pääsevän, joten siinä mielessä mahiksia nähdä pojat lähietäisyydeltä. Olen myös miettinyt lähtemistä tuonne, mut katsotaan... 

Mä meinaan mennä Naantaliin juuri siksi, että tila näytti melko pieneltä eli jos sinne päätyy paljon innokkaita faneja, voi tunnelma olla erinomainen. 

Vierailija
15372/15393 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kiitos tästä linkistä! Luin heti ensimmäisen kolumnin, jossa Axel kertoo kirpparilta ostamastaan viiden euron hintaisesta mustasta trenssitakista, jonka taskusta paljastuu yllätys. Joku juuri täällä kehui Axelin pukeutuvan tyylikkäästi. Kolumnissa hän kirjoittaa, että hänen garderoobinsa koostuu vanhemmilta sukupolvilta perityistä ja kierrätetyistä vaatteista, jotka hän käyttää loppuun. Hän kannattaa kestävyyttä ja inhoaa pikamuotia.

Noo nykyään hänellä on kyllä paljon myös uusia kalliimpia muotimerkkejä. Onhan sekin kestävyyttä, jos oikeasti käyttää niitä pitkään.

Vierailija
15373/15393 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä täällä jatkan Axelin kolumnien lukemista, voi mikä nautinto. Yhdessä hän kuvailee tunnelmiaan juuri ennen häitään ja kertoo, ettei ole koskaan jalallaan astunut mihinkään "deittailuviidakkoon" tai tindermaailmaan. Eikä haluakaan astua.

"Så varför gifter man sig då 2023? Varför inte? Jag älskar min blivande fru. Vi vet var vi har varandra och vi gör varandra bättre. Hon är min trygga hamn och den jag vill komma hem till. --- Äkta eller oäkta stånd, välj själv vad som passar dig. Viktigast är att våga välja, våga satsa, våga älska. Annars sitter du där hela livet med en Elloskatalog som enda kamrat på färden."

Vierailija
15374/15393 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi se teitä ahistaa pojat menivät ja voittivat ei heillä muita PYRKIMYKSIÄ  ollutkaan PYRI KATEELLINEN AP SAMAAN

Vierailija
15375/15393 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noo nykyään hänellä on kyllä paljon myös uusia kalliimpia muotimerkkejä. Onhan sekin kestävyyttä, jos oikeasti käyttää niitä pitkään.

Ajattelin juuri tänään miten kivaa on katsoa Axelin ja Louisen instasta miten he nauttivat kulttuurista ja hyvästä ruoasta ystävien kanssa tekemättä numeroa siitä mitä se maksaa. Iltalehdissä toiset julkimot kertovat montako tonnia saavat menemään mihinkin arjen asiaan. Veikkaan, ettei KAJ'n vauvoilla ole Guccin vaippalaukkua, vaikka vanhemmat ovatkin tyylitietoisia. Ja mieleen tulee se Jakobin kikka, että kun omistaa vain yhden plektran, pitää huolen, ettei se pääse katoamaan.   Kukin toki taaplaa tyylillään.

Vierailija
15376/15393 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä löysin just totaalisen absurdin version Pablos frestelsestä. Esitetty mystisellä rockfestivaalilla (?) vuonna 2013, naiskuoron (!) säestyksellä.

Vöyrin ja Vaasan naapurustossa Raippaluodolla (Replot) kesäkuussa 2013 järjestetty paikallisfestivaali, järjestäjänä Replåtarna-kuoro joka on sittemmin lopettanut toimintansa ja lahjoittanut varansa toiselle sikäläiselle kuorolle. KAJ oli yksi kuoron solisteista. Paikkana Hydrolinks båthall i Replot. 

yle.fi Österbotten 11.4.2013 

Vierailija
15377/15393 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla keikalla esittäneet myös Heimani i skickin. Oi noita aikoja... rockfestarin yleisö istuu kiltisti paikoillaan ja kohteliaasti taputtaa, kun kappale loppuu.  :)

Vierailija
15378/15393 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä meinaan mennä Naantaliin juuri siksi, että tila näytti melko pieneltä eli jos sinne päätyy paljon innokkaita faneja, voi tunnelma olla erinomainen. 

Turussa viime kesänä ainakin oli innokkaita faneja vaikka kuinka, ja Naantali on tuossa Turun kupeessa, niin voisi olettaa, että Naantalikin heitä houkuttaisi. Mun pitäisi myöskin jäädä Naantaliin yöksi, en lähde ajamaan  pitkää matkaa kotiin keikan jälkeen. Ihan vielä en ole uskaltanut lippua ostaa, kun tuo ajankohta on vähän epävarma, pääsenkö vai en. 

Vierailija
15379/15393 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen mietin miten itse ovat kokeneet yleisön muutoksen. Kun vielä vuosi sitten yleisö istui nätisti ja taputti, mutta sittemmin uusien fanien myötä on ollut niin sanotusti sokka irti yleisössä. Olisi joskus kiva kuulla, miltä tuo yhtäkkinen muutos yli vuosikymmenen jälkeen on tuntunut. Onko siihen ollut vaikea sopeutua? Kovin pahalta se ei varmasti ole tuntunut kuitenkaan, niin liekeissä ovat olleet erityisesti niillä keikoilla, joissa yleisö on vahvimmin elänyt mukana, mutta täytyyhän sen olla melkoinen kokemus, jota tavallinen kuolevainen ei pääse koskaan kokemaan.

Vierailija
15380/15393 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako joku, milloin se muutos yleisön reagoinnissa varsinaisesti tapahtui? Botniahallin ex tempore -keikoilla, jotka polkaistiin pystyyn Mello-voiton jälkeen maaliskuussa? Viimeisellä Suomen-keikalla ennen Baseliin lähtöä? Vai vasta Sauna Tourilla, joka käynnistyi viikon verran Baselin jälkeen? Jos, millä nimenomaisella keikalla?