Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (14063)
Eikö olekin niin, että se Kaj'n video tulee jonnekin (Areenaan, Youtubeen, Kaj'n omille sivuille) nähtäville myös ihan sellaisenaan? Eihän se voi mikään ainutkertainen suoran lähetyksen esitys olla? Mä en millään jaksaisi lusia läpi kokonaista pitkää höttöiltaa.
"Tämä menee nyt mutun puolelle, mutta johtimiahan lainataan myös muista kielistä. Ruotsissa tekijännimissä käytettävän johtimen "kotoperäinen" versio on are, joka on lainautunut meille suomeen muodossa ari (ja taitaa suomessa toimia jossain määrin myös itsenäisenä johtimena, ei vain lainasanoissa). Ruotsin snickare, suomen nikkari. Mietin, olisiko er jostain muusta kielestä ruotsiin lainattu johdin. Olen näitä joskus yliopistossa opiskellutkin nimenomaan ruotsin kielen oppiaineessa, mutta mielikuvani ovat hämärät ja siksi tämä on enemmän arvailua kuin tietoa. "
Saksaa lukeneena saksassa ainakin on myös noita -er päätteisiä tekijänimikkeitä. Ruotsissa ja saksassa muutenkin paljon samantyyppistä sanastoa. Itse muistan, että kun aloitin saksan ala-asteella ja ruotsin sitten seiskalla, niin alussa tuli paljon saksan sanoja mieleen kun yritti muistella ruotsin sanoja, joskus lukioaikana kääntyi sitten enemmän toisinpäin, kun mun ruotsintaidot ylitti saksantaidot. Vaihdoin lukiossa lyhyeen saksaan kun en viitsinyt panostaa siihen, enkä erityisemmin pitänyt opettajasta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö olekin niin, että se Kaj'n video tulee jonnekin (Areenaan, Youtubeen, Kaj'n omille sivuille) nähtäville myös ihan sellaisenaan? Eihän se voi mikään ainutkertainen suoran lähetyksen esitys olla? Mä en millään jaksaisi lusia läpi kokonaista pitkää höttöiltaa.
Tulee Areenaan ja varmaan KAJ'n ja Summerin Instaan.
"Tuosta Kaivopuiston Österbotten-happening -keikasta löytyy ainakin joitakin fanien kuvaamia videoita Youtubesta. Oikein hyvä meininki."
No mähän ryhdyin kaivelemaan. Alimmainen on Kaivarista, mulle ennennäkemätön. Loput Espan lavalta (ylimmäinen taas ajankohtainen) ja Senaatintorilta (tätäkään en ollut ennen nähnyt). Varsågoda!
t. Ketjun virallinen linkittäjä
Patreoniin ilmestyi Grimiltä nyt Taco hej! Nyhetsmorgon-reaktio. Hän sanoi, ettei ole kuunnellut kappaletta pariin kuukauteen, mutta hän huomasi sen muutetun kohdan lopussa. Alkaa siis vöyri erottua korvissa😀. Tuossa versiossa Axel on pitkään pimennossa ja hän sanoi, että hänestä Axel on pojista vakavin. Joku korjasi ja kertoi miten haastatteluissa saa ihan eri kuvan. Siihen Grim vastasi, että hänen täytyy sitten perehtyä heidän non-music contentiin myös. Yes!
Hulvaton haastattelu vuoden takaa, vähän ennen Mello-finaalia tehty. Juuri tässä paljastuu sekä toimittajille että ällistyneelle Kaj'lle itselleen Albert Kindberg -salaisuus. Rannikkojääkärien molemminpuoliset tervehdykset on takuulla tehneet vaikutuksen ruotsalaisyleisöön.
Tämä on myös huikea osoitus poikien musikaalisuudesta. Aamukahdeksalta (takanaan edellisen illan mediarumba) he vetävät kylmiltään BBB:n a cappellana, täydellisesti. Soinnut ja modulaatiot ilman pienintäkään häikkää. Juontajat ei ole pysyä nahoissaan, kun pojat vielä oikein revittelee.
Ensimmäinen (fanin kuvaama versio) Kaj'n UMK-esiintymisestä on julkaistu!
^ Hih, Vi blev inga winners 2.0. Mutta hyvinhän tässäkin lopuksi käy, sauna sulattaa trauman. :D
Vai selvisikö Albert Kindberg tässä kilpailevan aseman haastattelussa? Molemmissa ovat yhtä yllättyneitä.
Mä olen aika varma, että Albert Kindberg on ensi kertaa mainittu tossa RixMorronZoo-haastattelussa. Siinähän pojat on aidosti ällikällä lyötyjä, kun juontajan erhe selviää. Tässä NRJ-haastattelussa asia on heille selvästi jo tuttu. He kyllä nauravat tuon kuulijan väärinymmärrykselle mutta vain kohteliaasti, eivätkä hämmästy siitä ollenkaan.
Olipa hyvin käännetty tuossa UMK-videon lopussa: löyly lentää ja hiki höyrystyy.
Kielestä kiinnostuneille vinkki, että Kersti Juva on kirjoittanut kaksi erinomaista kirjaa, toisen Tolkienin kääntämisestä ja toisen suomen ominaispiirteistä, jotka on otettava huomioon, kun kääntää englannista. Ohi aiheen, mutta tuli mieleen ja arvelin, että tällainenkin saattaa joitain ketjulaisia kiinnostaa.
Mä olin niin lumoutunut kaikesta muusta että huomasin vasta toisella katsomiskerralla trauman todellisen syvyyden. Kevin on (ilmeisesti ekan kerran elämässään) joutunut turvautumaan Frepan keinoon ja puristaa tiukasti turvatyynyä sylissään.
Grim on katsonut Bodilin. Mukava yllätys. Tämä kappale on niin huippuhyvä!
Toi Kajn väliaikavideo oli tosi hauska, hyvää työtä. Lyriikat kuulosti oivaltavilta, täytyy vielä lukea ne läpi, en ihan kaikkea ymmärtänyt mitä niissä sanottiin. Oli Umk:n kohokohta itselle.
Kivoja esityksiä siellä kyllä oli, mutta ei mitään yhtä hyvää kuin Kaj.
Vierailija kirjoitti:
Toi Kajn väliaikavideo oli tosi hauska, hyvää työtä. Lyriikat kuulosti oivaltavilta, täytyy vielä lukea ne läpi, en ihan kaikkea ymmärtänyt mitä niissä sanottiin. Oli Umk:n kohokohta itselle.
Kivoja esityksiä siellä kyllä oli, mutta ei mitään yhtä hyvää kuin Kaj.
Tykkäsin myös videosta ja uudesta versiosta. Kiva että se löytyy myös Spotifysta.
Saa nähdä mitä he esittävät ensi viikonloppuna Mellofinaalissa. Tajusin tänään, että mulla on sovittu meno ensi lauantaille enkä voi katsoa Melloa enkä Emma-gaalaa. No onneksi kaiken pystyy katsomaan myös jälkeenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin niin lumoutunut kaikesta muusta että huomasin vasta toisella katsomiskerralla trauman todellisen syvyyden. Kevin on (ilmeisesti ekan kerran elämässään) joutunut turvautumaan Frepan keinoon ja puristaa tiukasti turvatyynyä sylissään.
Vinkkasin tästä Grimille. UMK on ymmärtänyt laittaa Youtubeen kunnollisen englanninkielisen tekstityksen.
Olisipas aivan mahtavaa, jos Kaj'n vierailuesitys Mello-finaalissa olisi tämä BBB-trauma livenä. Mukana Christoffer Strandberg ja ne lapsitanssijat. Pojat on ilmeisesti päättäneet uudesta versiosta jo kauan sitten (vihjasivat siihen mm. Mellon återtreffit-ohjelmassa) ja olisivat hyvinkin ehtineet myydä idean Mellon järjestäjille. Uppoaisi ruotsalaisiin kuin kuuma veitsi voihin.
Joo tää sopisi kyllä hyvin melloonkin.
Kuvattu Hotel Jugendissa, Tunnettu joskus Vanhana Polina.
Onkohan täältä joku katsomassa UMK:n kenraalia ja voisi kertoa ensivaikutelman musiikkivideosta?