Suomalainen terveydenhoito pakotti miehen työkyvyttömyyseläkkeelle vastentahtoisesti!
Näin kävi, siis minulle. Itse olen perusterve ihminen ja minkäänlaista mielenterveyden ongelmaa ei ole, mutta suomalaine n terveydenhoito on erimieltä ja olen siis joutunut työkyvyttömyyseläkkeelle mielenterveydellisistä syistä vastentahtoisesti.
Ongelmat alkoivat kun perheeni teki minusta huoli-ilmoituksen viitaten mielenterveyteeni ja siitä eteenpäin koko soppa on ollut perheeni masinoimaa. Psykiatri ja hoitajat ovat hyvin paljon kuunnelleet äitiäni ja isääni minun mielenterveydentilan osalta ja minun mielestä olen joutunut heidän kaltoinkohtelun osaksi. Nämä manisoivat minulle mm pakko-injektio lääkityksen, mikä on osaltaan jo kemiallista pahoinpitelyä ja tämä injektiona annettu neuroleptini vaikuttaa kuten sen oletetaankin vaikuttavan ja "tasaa" tai siis paremminkin tämmöisellä terveellä ihmisellä, vie tunteet ja elämän ilon. En muista milloin olisin viimeksi ollut iloinen tai surullinenkaan, vaikka aihetta tosiaan olisi ollut, mutta lääke näin vaikuttaa.
Psykiatri ja muu henkilökunta on hyvinkin iloisia lääkityksestä. Hommahan on sillä tavalla, että kun kerran ihmiselle on lääkitys määrätty ja diagnoosi annettu, niin sitä ei helposti kukaan ala muuttamaan. Lääkärit eivät yleensä toistensa varpaille astu ja suojelevat toisiaan myös diagnoosien annossa. Vaikka minut alunperin tutkinut lääkäri olisi tehnyt virheellisen diagnoosin, niin sitä ei ole kukaan kumonnut jälkeenpäin. Tämän diagnoosin osalta jäljestä päin lääkärit ovat enemmänkin aina etsineet vahvistusta aikaisemmalle diagnoosille ja oikeutusta, eikä kenelläkään ole tullut mieleen se, että diagnoosi olisi alunperinkin väärä.
Ennen lääkitystä olin virkeä elämäniloinen ihminen ja nyt hyvin erilainen, joka tunteettomasti vaeltaa päivästä toiseen ilman vaihtelua.
Luulen että samankaltaisen kohtelun osaksi on joutunut muitakin suomalaisia ja mielestäni asiasta pitäisi voida keskustella ja ihmisten saada toisistaan vertaistukea täälläkin. Kertokaa mitä mieltä olette tarinastani.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Huoli-ilmoituksella ei kukaan ulkopuolinen saa sinua hoitoon, jos et itse hoitoon lähde.
Pakkohoitoon jouduin ja useaan otteeseen on viety poliisien sekä lääkintähenkilökunnan voimin. Välillä en ottanut tarpeetonta lääkitystä, jotta voisin olla oma itseni, niin sen takia ja välillä sen takia kun olen ollut "omituinen".
Mikä sun päässä vikana?
Ei syyttä suotta huoli-ilmoituksia tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoli-ilmoituksella ei kukaan ulkopuolinen saa sinua hoitoon, jos et itse hoitoon lähde.
Pakkohoitoon jouduin ja useaan otteeseen on viety poliisien sekä lääkintähenkilökunnan voimin. Välillä en ottanut tarpeetonta lääkitystä, jotta voisin olla oma itseni, niin sen takia ja välillä sen takia kun olen ollut "omituinen".
AP?
Kuulostaa aika erikoiselta että vanhemmat hommaisi lapsensa pakkohoitoon täysin syyttä. Et edes avaa millä tavalla he väittivät sinun olevan sairas. Kai siinä jotain kuvausta käytöksestäsi, tai jutuistasi on ollut? Eikö ne pitäneet paikkaansa ja eikö mielestäsi lääkäritkään huomanneet että on tyhjästä keksitty, vai eikö he sanoneet mitään ja jotenkin vaan ajateltiin että sairashan tuo on? Voisitko tarkentaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omituinen? Diagnoosit?
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun päässä vikana?
Sehän tässä hauskaa onkin, kun ei mitään vikaa ole. Aiheettomasti on minua lääkitty ja väittävät psykoosiksi sekä skitsofreniaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun päässä vikana?
No tehdään, mutta kyllä ne sitten huomataan että olivat aiheettomia.
Kaikilla ei sitä sairaudentuntoa ole. Nähty on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun päässä vikana?
Sehän tässä hauskaa onkin, kun ei mitään vikaa ole. Aiheettomasti on minua lääkitty ja väittävät psykoosiksi sekä skitsofreniaksi.
AP?
Et ehkä itse vain näe.
Uskon tämän, koska tuo lääkkeillä lamauttaminen kuulostaa niin tutulta. Sivuvaikutuksena tunteiden hävittyä on myös hyvän ja pahan käsitteen häviäminen, mikään ei tunnu miltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun päässä vikana?
Eli mitä he väittivät sinun tekevän? Etkö mielestäsi ollut tehnyt sitä mistä syytettiin, vai eikö se mielestäsi ole hullua?
Rautalankaa: jos vaikka sanoivat että olet kertonut käyväsi ufolennoilla marsissa eikä se pidä paikkaansa, tai että ovat sanoneet niin ja sinusta on väärin väittää sen takia sinua hulluksi, koska siellähän sitä käydään harva se yö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hemmetin omitunen saa olla että pakkohoitoon päätyy. Itse olen varsin monen mielestä omituinen ja oma-aloitteisesti hakenut mt-puolelta apua. Silti ei ole koskaan pidetty psykoottisena, tai laitettu pakkohoitoon. Ja olen ollut ihan reippaasti hankalakin asiakas kun on lääkäreiden touhut alkaneet ärsyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun päässä vikana?
Eli mitä he väittivät sinun tekevän? Etkö mielestäsi ollut tehnyt sitä mistä syytettiin, vai eikö se mielestäsi ole hullua?
Rautalankaa: jos vaikka sanoivat että olet kertonut käyväsi ufolennoilla marsissa eikä se pidä paikkaansa, tai että ovat sanoneet niin ja sinusta on väärin väittää sen takia sinua hulluksi, koska siellähän sitä käydään harva se yö.
Tämä sairaudentunnottomuudeksi syyttely oli tosiaan ensimmäisellä kierroksella lääkärin diagnoosina ja pitivät minua muuten vaan omituisena. Naureskelin epäasianmukaisesti ja olis "omituinen". Tässä syyt psykoosi ja skitsofrenia epäilyyn.
Ei ketään laiteta noin vain työkyvyttömyyseläkkeelle.
Olet ollut sairaslomalla yhtäjaksoisesti vuoden, jonka jälkeen Kelan sairauspäiväraha lakkaa ja muuttuu työkyvyttömyyseläkkeeksi, joka jälkeen, kun olet taas työkykyinen, työkyvyttömyyseläkkeen maksaminen lopetetaan.
Pakotti,?onhan tuo moni ei pääse kirveelläkään.Itsekkin kaksi hylkyä sain ,työssä sairastunut,sisäelin.Työt loppu jo 11vsitten melkein 12v,sen jälkeen ei mitään,no juoksetusta on ollut kyllä Lopun elämän vaikea sairaus,eikun takas samaan pitäisi palata,ei kyllä.Kela joka hoisi asioita, lääkkeet näki epigriisit,saikun kaikki 365p melkein.Ihan järkkyy moni pistetään monia ei millään mitä tää on.Erikoislääkärit tuskin turhaan näkee asiat asiakkaistaan miten ne on ,huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Uskon tämän, koska tuo lääkkeillä lamauttaminen kuulostaa niin tutulta. Sivuvaikutuksena tunteiden hävittyä on myös hyvän ja pahan käsitteen häviäminen, mikään ei tunnu miltään.
Tämä on ikävä juttu ja en tiedä onko psykiatrit sekä lääkärit miettineet tätäkään yhtään. Terveelle tämä on varsinkin hyvin ikävää, kun haluaisi elää normaalia elämää tunteineen joiden kanssa tulee hyvin toimeen. Vaikuttaa jonkin sortin kemialliselta kastroinnilta tämmöinen.
Onneksi työkyvyttömyyseläke ei estä työntekoa. Voit päätöksestä huolimatta jatkaa nykyisessä palkkatyössäsi tai aloittaa palkkatyön. Palkkasi ainoastaan vähentää saamasi eläkkeen määrää.
Terveenä ja työkykyisenä miehenä hän olet tietysti kokopäivätöissä koulusta valmistumisesta lähtien ollutkin ja sitä ennen opiskellessasi kesätöissä.
Erkonoomikko kirjoitti:
Pakotti,?onhan tuo moni ei pääse kirveelläkään.Itsekkin kaksi hylkyä sain ,työssä sairastunut,sisäelin.Työt loppu jo 11vsitten melkein 12v,sen jälkeen ei mitään,no juoksetusta on ollut kyllä Lopun elämän vaikea sairaus,eikun takas samaan pitäisi palata,ei kyllä.Kela joka hoisi asioita, lääkkeet näki epigriisit,saikun kaikki 365p melkein.Ihan järkkyy moni pistetään monia ei millään mitä tää on.Erikoislääkärit tuskin turhaan näkee asiat asiakkaistaan miten ne on ,huonosti.
Sen siinä huomaa, ettei se terveydenhoito välttämättä toimi niinkuin pitäisi. Joitakina pakkolääkitään aiheettomasti ja jotkut ei saa oikeudekseen hyviä päätöksiä.