Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (20046)
Vierailija kirjoitti:
No hienoa, että saavat lisää konsertteja Ruotsiinkin! Ehkäpä nyt vaimenee joidenkin faniryhmäläisten narina siitä, että KAJ ei esiinny Ruotsissa ja että KAJ on kääntänyt Ruotsille ja ruotsalaisfaneille selkänsä.
Voi kuule, narina jatkuu. Miksi ei Tukholmaa, miksi ei Pohjois-Ruotsia (Sundsvallia ei lasketa), Umeåta ja Kiirunaa... Ei ikinä hyvä.
Nöyrät ulkomaiset fanit on sentään tyytyväisiä kaikkeen (kuten se Vöyrin nähtävyyksiä katselemaan lentänyt kalifornialainen osoittaa). Heille ei ole väliä, missä Kaj esiintyy, kunhan esiintyy. Sekä Suomen että Ruotsin konsertteihin on taas jo ilmoittautunut porukkaa vaikka mistä. Yksi Lundin keikalle lipun ostanut tanskalainen miesfani kirjoitti, että hän menee poikia kuuntelemaan vaikka vihollisen maaperälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä eilisen neulontatreffeiltä Svenska Teaternilta! Työstään Änglagårdin parissa olovat kertomassa lavastuksen suunnittelija ja rekvisiittaosaston vetäjä. Kuulemma eri esitykset jaetaan S-XL -tuotantoihin koon mukaan ja Änglagård on L-kokoa, vähän XLn puolelle kallellaan. Noin vuosi menee ison tuotannon lavasteiden suunnittelussa ja rakentamisessa. Valtaosan näyttelijät harjoittelevat harjoitussaleissa teatterin yläkerrassa, oikeissa lavasteissa oikealla näyttämöllä vain muutaman kerran ennen ensi-iltaa. Tiedossa on mm. oikeista koivunrungoista tehty metsäkulissi, berliiniläinen yökerho ja iso kartanon pääsali. Syksyllä sitten nauttimaan Jakobin ja kaikkien muidenkin suorituksista näyttämöllä!
Onko varmaa, ettei Jakob käy kaatamassa ne koivut moottorisahalla? Onkohan lavastusryhmä tietoisia hänen aggressioistaan koivujen sukukuntaa kohtaan...
Ehkä ne tilaavat koivut Jakobilta. Pääsee toteuttamaan aggressioitaan koivuja kohtaan ja karsimaan niistä kaikki oksat. Siitepölyallergikon unelma: Koivuja joissa on vain rungot eikä yhtään siitepölyä.
Miksi muuten allergikko yksikössä on ruotsiksi allergikeR? Ilmeisesti myös monikossa allergiker. Mua on häirinnyt tämä kesästä lähtien, kun suomenkieliselle korva sanoo, että pitäisi olla allergiken tai jotain muuta, mutta ei -er.
Tulee väistämättä mieleen Don Quijote tuosta Jakobin urheasta taistelusta valkorunkoista vihollista vastaan. :D
"Miksi muuten allergikko yksikössä on ruotsiksi allergikeR? Ilmeisesti myös monikossa allergiker. Mua on häirinnyt tämä kesästä lähtien, kun suomenkieliselle korva sanoo, että pitäisi olla allergiken tai jotain muuta, mutta ei -er."
Suomenkielisenä (en alan asiantuntijana) vastaan: ruotsissa tuo "ker"-pääte on mun mielestäni melko yleinen, ja "er" vastaa siinä suomen "kko"-päätettä. On esimerkiksi en musiker (muusikko), en grafiker (graafikko), en mekaniker (mekaanikko) ja en politiker (poliitikko).
Kun kaivelin muistiani muinaisilta ruotsintunneilta, niin nuo sanat kuuluvat 5. deklinaatioon, eli niihin ei tule erillista taivutusta monikon epämääräisessä muodossta: "en musiker" mutta myös "flera musiker". Vastaavasti "en allergiker" mutta myös "flera allergiker". Monikon määräisessä muodossa sitten "musikerna" ja "allergikerna".
"Voi kuule, narina jatkuu. Miksi ei Tukholmaa, miksi ei Pohjois-Ruotsia (Sundsvallia ei lasketa), Umeåta ja Kiirunaa... Ei ikinä hyvä."
Noooooh..... Tukholmassa, Kiirunassa ja Uumajassa olivat viime kesänä. Täytyyhän muidenkin paikkakuntien välillä saada osansa 😊
Tukholmalainen fani voi suurimmassa KAJ-tuskassaan mainiosti mennä Uppsalaan. Ehkä tunnin junamatka. Siellä on elokuun konserttiin vielä hyvin paikkoja jäljellä. Uumajasta pääsee kätevästi Vaasaan. Sinne stadionille ainakin mahtuu, ja saa vielä livebändinkin!
Voihan olla, että syksyyn on mahdollista sijoittaa vielä lisää konsertteja. Ehkäpä katsovat ensin, miten nämä nyt ilmoitetut myyvät. Änglagårdin näytökset tietysti asettavat tietyt reunaehdot.
Tillsammans följer vi Kaj -ryhmässä joku iloitsee siitä, että Axel on sijoittunut sijalle 27 listalla, joka luettelee useimmin ulkomaisessa (= Suomen ulkopuolisessa) mediassa mainitut suomalaiset. Esimerkiksi Sanna Marinin sijoitus on kuulemma 34:s. Valitettavasti postaaja ei mainitse lähdettä eikä sitä, mikä taho on laatinut listan ja milloin, ei myöskään sitä, miltä aikajaksolta maininnat on kerätty. Jos joku tietää, olisi kiva kuulla.
Ryhmän julkista facebook-sivua pääsee lukemaan, vaikka itsellä ei olisi tiliä facebookissa. Googlaa hakusanalla Tillsammans följer vi Kaj.
No, kun nyt maininnoista puhutaan, niin tässä yksi kotimainen. Jorma Uotinen (joka on yksi tämän illan UMK-kisan juontajista) kertoo seuranneensa euroviisuja vuodesta 1961 (!). Matkan varrelta on tietysti jäänyt mieleen monta hyvää biisiä, mutta erityisenä suosikkinaan hän nostaa esiin "aivan mahtavan" Kaj'n ja Bara bada bastun.
"Tillsammans följer vi Kaj -ryhmässä joku iloitsee siitä, että Axel on sijoittunut sijalle 27 listalla, joka luettelee useimmin ulkomaisessa (= Suomen ulkopuolisessa) mediassa mainitut suomalaiset. Esimerkiksi Sanna Marinin sijoitus on kuulemma 34:s. Valitettavasti postaaja ei mainitse lähdettä eikä sitä, mikä taho on laatinut listan ja milloin, ei myöskään sitä, miltä aikajaksolta maininnat on kerätty. Jos joku tietää, olisi kiva kuulla."
Tuosta asiasta oli HBL:ssa. Myös Iltalehti kirjoittanut
Täysin poikkeukselliset luvut Alexander Stubbista julki Sanna Marin romahti https://share.google/HvJy3R2q6CQ9qSRo5
Vierailija kirjoitti:
"Miksi muuten allergikko yksikössä on ruotsiksi allergikeR? Ilmeisesti myös monikossa allergiker. Mua on häirinnyt tämä kesästä lähtien, kun suomenkieliselle korva sanoo, että pitäisi olla allergiken tai jotain muuta, mutta ei -er."
Suomenkielisenä (en alan asiantuntijana) vastaan: ruotsissa tuo "ker"-pääte on mun mielestäni melko yleinen, ja "er" vastaa siinä suomen "kko"-päätettä. On esimerkiksi en musiker (muusikko), en grafiker (graafikko), en mekaniker (mekaanikko) ja en politiker (poliitikko).
Kun kaivelin muistiani muinaisilta ruotsintunneilta, niin nuo sanat kuuluvat 5. deklinaatioon, eli niihin ei tule erillista taivutusta monikon epämääräisessä muodossta: "en musiker" mutta myös "flera musiker". Vastaavasti "en allergiker" mutta myös "flera allergiker". Monikon määräisessä muodossa sitten "musikerna" ja "allergikerna".
Kiitos, niinpä tosiaan on. Onneksi sinulla on kouluruotsin tunnit paremmin muistissa kuin itselläni.
"Tuosta asiasta oli HBL:ssa. Myös Iltalehti kirjoittanut. Täysin poikkeukselliset luvut Alexander Stubbista julki Sanna Marin romahti https://share.google/HvJy3R2q6CQ9qSRo5"
Kiitos! Tämän ketjun tietäjiin voi aina luottaa. Kävin lukemassa tuon alkuperäisen raportin, joka ilahduttavasti kertoo, että 50:n kärkeen sijoittuivat myös Jakob ja Kevin. Valitettavasti heidän tarkkaa sijoitustaan ei raportista(kaan) selviä. Axel mitä ilmeisimmin noussut kolmikon ykköseksi kirjailijanäkyvyytensä ansiosta.
Mä olen pitänyt itseäni ihan yleissivistyneenä ihmisenä, mutta tämä lista ottaa luulot pois. Kärjessä (siis ensimmäisten 35:n joukossa) on kolme, joiden henkilöllisyydestä mulla ei ole pienintäkään hajua: Kevin Lankinen, Esa Lindell, Anton Lundell. Lankinen jopa sijalla 12. Ei kun googlaamaan!
Vierailija kirjoitti:
Mä olen pitänyt itseäni ihan yleissivistyneenä ihmisenä, mutta tämä lista ottaa luulot pois. Kärjessä (siis ensimmäisten 35:n joukossa) on kolme, joiden henkilöllisyydestä mulla ei ole pienintäkään hajua: Kevin Lankinen, Esa Lindell, Anton Lundell. Lankinen jopa sijalla 12. Ei kun googlaamaan!
Ehkä googlasit jo, mutta Kevin Lankinen on siitä merkittävä, että hän jo nuorena jääkiekkoilijana perusti "Lankisen lukupiirin" nettiin. Eikä hän lue mitään helppoja kirjoja.
Kirjallisuus | Leijonien kiekkovahti Kevin Lankisen lukupiiristä tuli vuodessa Suomen suurin pelitauko vähensi lukemista, mutta pudotuspeleissä kirjoja kuluu taas
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006599264.html
^ Osoittautuivat jääkiekkoilijoiksi. No, muiden listan kiekkopoikien nimet sentään oli mulle tuttuja ilman googlea. Tuli mieleeni, että katugallupissa enemmistö ei varmaankaan tunnistaisi nimiä Kevin Holmström, Axel Åhman ja Jakob Norrgård, ainakaan jos ne lueteltaisiin randomisti erikseen. Kaikki kolme yhdessä mainittuina voisivat jonkun päässä soittaa kelloa.
Kiitos Kevin Lankinen -tuntijalle! Googlasin siis, kuten jo kerroin, mutta en sen tarkemmin perehtynyt. Mulle riitti ruudulle pamahtanut "suomalainen jääkiekkoilija". Hauska oppia hänestä vähän lisää; täytyy lukea tuo Hesarin artsu.
Tämä parikymppinen ilmeisen lahjakas kaveri nimeltään Beppe Lantz tuuraa Mårtenin roolissa, mikäli Jakob ei pääse johonkin näytökseen. Jakob tietysti ymmärtää olevansa monelle se ratkaiseva vetonaula lipun ostoon, joten ei varmasti ihan pienestä jää pois. Mutta voisiko jokin oikein sopivasti natsaava yksittäinen konserttitilaisuus ajaa edelle?
https://alandsradio.ax/nyheter/beppe-lantz-med-i-musikal-pa-svenska-tea…
Vierailija kirjoitti:
Tämä menee nyt mutun puolelle, mutta johtimiahan lainataan myös muista kielistä. Ruotsissa tekijännimissä käytettävän johtimen "kotoperäinen" versio on are, joka on lainautunut meille suomeen muodossa ari (ja taitaa suomessa toimia jossain määrin myös itsenäisenä johtimena, ei vain lainasanoissa). Ruotsin snickare, suomen nikkari. Mietin, olisiko er jostain muusta kielestä ruotsiin lainattu johdin. Olen näitä joskus yliopistossa opiskellutkin nimenomaan ruotsin kielen oppiaineessa, mutta mielikuvani ovat hämärät ja siksi tämä on enemmän arvailua kuin tietoa.
Enpä usko, että Jakobin sopimus Svenskanin kanssa sallii hänen jäävän pois esityksestä muun syyn kuin sairastumisen takia. Eikä hänen oma moraalinsa sallisi, vaikka tuollaista sopimusta ei olisikaan. Hän on niin 110-prosenttisen sitoutuva ja velvollisuudentuntoinen ihminen.
Mutta onhan niitä näytösten välipäiviä, jolloin hyvinkin ehtii hyppäämään keikkalavoille. :)
Onko varmaa, ettei Jakob käy kaatamassa ne koivut moottorisahalla? Onkohan lavastusryhmä tietoisia hänen aggressioistaan koivujen sukukuntaa kohtaan...