Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (13089)
Vierailija kirjoitti:
Beverly Hillsistä puheenollen. Sen riimit ovat uskomattomat, ihastuin biisiin ensikuulemalta niiden vuoksi.
Mitt i - city
USA - jag
Boulevard - vill jag va
Crazy - Swayze
Tokyo - no no no
Calais - kopp te
Siis miten kenellekään tulee edes mieleen, että noin erilaiset sanat rimmaavat?
Mulla oli nämä menneet ihan ohi, mutta Jakobille varmaan on nämä tulleet mieleen. Jakobin kehutaan olevan porukan riimittelymestari.
Mä muuten tykkään Beverly hillsistä ihan musiikkinakin. Olen näköjään myös schlager-musiikin ystävä.
Vierailija kirjoitti:
KAJ on riimien mestari. Mua itseäni tökkii nykyään monissa suomalaisten biisien sanoituksissa huono ja ontuva riimittely ja sanojen katkominen, tai heikko teksti yleensäkin. Jossain tätä kritisoinkin, ja mulle sanottiin, että ei nykyään enää kuulu kirjoittaakaan mihinkään muinaiseen "Vexi Salmi" -tyyliin. Se on kuulemma vanhanaikaista. Että silleen 😅😅.
Tähän taitaa olla syyllinen paradoksaalisesti Kirsi Kunnas. Hänen herttainen jälkikasvunsa on alkanut kikkailla sanoja pätkimällä ja heittämällä painon mihin sattuu, ja sen jälkeen sana on ollut vapaa. Vaikka muut eivät pysty samaan tasoon saksimisessaan, ja tulos jäljittelijöillä on yksinomaan kamala.
KAJ'lla on noita huikeita tekstejä niin paljon, että vaikea nimetä parasta, mutta yksi omasta mielestä ehdottomasti vaikuttavimpia ja iskevimpiä on Kom ti byin sanat. Se biisi kulkee kyllä sujuvasti, ei töki eikä töksähtele. Ja mikä rytmi ja riimit natsaa siihen ihan nappiin. Biisissä on myös sanomaa. Mun ei varmaan pitäisi arvostella räppimusiikkia ollenkaan, kun en siitä hirveästi ymmärrä, mutta omaan korvaan Kom ti byin kuulostaa erittäin hyvin räpätyltä. Varsinkin se Axelin osuus on ihan huippu.
Karalåtinissakin Lasse Stefanz mainittu. Ja Frepalla on jossain ollut Lasse Stefanz-paita.
Vierailija kirjoitti:
Karalåtinissakin Lasse Stefanz mainittu. Ja Frepalla on jossain ollut Lasse Stefanz-paita.
Reilu viikko sitten KAJn julkaisemassa 2016 muistelussa Axelilla on Lasse Stefanz-paita.
Vierailija kirjoitti:
Beverly Hillsistä puheenollen. Sen riimit ovat uskomattomat, ihastuin biisiin ensikuulemalta niiden vuoksi.
Mitt i - city
USA - jag
Boulevard - vill jag va
Crazy - Swayze
Tokyo - no no no
Calais - kopp te
Siis miten kenellekään tulee edes mieleen, että noin erilaiset sanat rimmaavat?
Oi, nää KAJn riimit onkin hyvä keskustelunaihe, ne on tosiaan upeita. Itsekin kiinnittänyt huomiota näihin, joissa rimmataan erikielisiä sanoja keskenään, niitä löytyy monesta muustakin biisistä. Mun suosikkeja esim.
"Speciellt sommartid e kommersin bra
tå kesävierat tulevat Maksamaan" ja
"Myttji folk som do känder me sveittoga händer
Sydo tär e jo Lisen å Frans
Han bjär på ett bylt å hon på en skylt
Tär e star att dem only live once" (Pöbeln vid jutasissa muutenkin upeaa riimittelyä)
"Tär e star att dem only live once"
Teemasta yolo :)
KAJ'n tuotannossa tosiaan ihanaa, että vanhempi ihminen voi tunnistaa nuoruudestaan juttuja.
Esim. Leif ja bändinsä... onko täällä muita Ullevilla 1985 Bruce Springsteenin stadionkeikalla olleita?
Oliko KAJ tänään esiintymässä mellokarsinnoissa?
Vierailija kirjoitti:
"Tär e star att dem only live once"
Teemasta yolo :)
KAJ'n tuotannossa tosiaan ihanaa, että vanhempi ihminen voi tunnistaa nuoruudestaan juttuja.
Esim. Leif ja bändinsä... onko täällä muita Ullevilla 1985 Bruce Springsteenin stadionkeikalla olleita?
Meinasin jo hihkaista täältä, että minä olin, mutta sitten muistin, että eipäs se ollutkaan Ullevi vaan Tukholma, olisko ollut 1988. Lippujakin oli muistaakseni vaikea saada Suomesta käsin. Työkaverilla oli suhteita johonkin tahoon, jota kautta sitten liput sai hommattua.
Ja Leif on ihan mun KAJ-lemppareita! Kuinkahan monta kertaa olenkaan katsonut Grimin Leif-reaktion... en ole edes laskenut.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Olen katsonut suoraa lähetystä Areenasta ja se on juuri loppumaisillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Olen katsonut suoraa lähetystä Areenasta ja se on juuri loppumaisillaan.
Kiitos tiedosta. Ei tarvitse sitten katsoa lähetystä
Vierailija kirjoitti:
Ainakin yksi jäsenten puolisoista on instapäivityksensä perusteella Tukholmassa. Ja KAJ ei ole mukana muumimaratonissa. Tarkoittaakohan tämä sitä, että huomenna kannattaa katsoa Mellon eka osakilpailu?
Hän on ihan omalla työmatkallaan Ruotsissa😃.
Greczula meni Mellon ensimmäisestä osakilpailusta finaaliin. Viime vuoden finaalissa hän ei alentunut samaan kuin pari muuta kilpailijaa vaan osoitti todellista urheiluhenkeä kannustamalla voittajaa.
Mutta mitä ihmettä tämänvuotinen juontaja hourailee KAJ'n vaginapuvuista ja hiivatulehduksesta!
Tuo liittyy jotenkin kuulemma Indra-nimeen ja intialaiseen mytologiaan, Indrahan oli yksi eilisistä artisteista Mellossa. Indra on myös yksi hindulaisuuden jumalista.
Mutta miten tuo jumaltaruston saaga on käännetty KAJ'hin liittyväksi... En tiedä. En katsonut eilistä Mello- erää loppuun saakka, joten en nähnyt tuota pätkää. Ehkä tuon oli tarkoitus olla jotain "hauskaa" vitsailua, jonka kyllä osa katsojista on ilmeisesti kokenut epäonnistuneeksi ja piinalliseksikin, etenkin Indraa itseään kohtaan.
"KAJ'lla on noita huikeita tekstejä niin paljon, että vaikea nimetä parasta, mutta yksi omasta mielestä ehdottomasti vaikuttavimpia ja iskevimpiä on Kom ti byin sanat. Se biisi kulkee kyllä sujuvasti, ei töki eikä töksähtele. Ja mikä rytmi ja riimit natsaa siihen ihan nappiin. Biisissä on myös sanomaa. Mun ei varmaan pitäisi arvostella räppimusiikkia ollenkaan, kun en siitä hirveästi ymmärrä, mutta omaan korvaan Kom ti byin kuulostaa erittäin hyvin räpätyltä. Varsinkin se Axelin osuus on ihan huippu."
Mä olen lukenut Kaj'n tuotannon läpi moneen kertaan, eikä yhdessäkään tekstissä mikään töki tai töksähtele. Jo ensimmäinen 15-vuotiaiden tuotos Fisken Gunnar on moitteettomasti riimitelty (hillittömästä juonenkulustaä puhumattakaan). Riimeihin kun lisää sanaleikit, monikerroksisuuden ja tarinallisuuden, lopputulos on kuin yhdistelmä Eino Leinoa, Aleksis Kiveä ja Juice Leskistä. Kaj'n musikaalisesta kekseliäisyydestä, esiintymistaidoista ja lavapresenssistä en nyt edes aloita.
Pysyn nykyään aika hyvin mukana useimmissa biiseissä, mutta Axelin osuudet ovat usein ihan mahdottomia. Esimerkiksi Kom to byinissä vedän kaksi ekaa osuutta suhteellisen sujuvasti, mutta kun Axelin osuus alkaa, ei toivoakaan.
^ Kom ti byinissä on käytetty sitä Axelia, jonka kieli on rasvattu jollain erikoisöljyllä. Samaa, joka esiintyy kultaisessa kostyymissä Taco hej'ssä. Eihän sen mukana normaali-ihminen millään pysykään. Onneksi välillä ääneen pääsee myös se vähän rauhallisemmaksi tuunattu versio, joka vetää esimerkiksi Text-tv:n.
Vierailija kirjoitti:
Pysyn nykyään aika hyvin mukana useimmissa biiseissä, mutta Axelin osuudet ovat usein ihan mahdottomia. Esimerkiksi Kom to byinissä vedän kaksi ekaa osuutta suhteellisen sujuvasti, mutta kun Axelin osuus alkaa, ei toivoakaan.
Joo, olen yrittänyt ja yrittänyt opetella sitä ekaa Axelin fraasia Kom ti byinissä eli "Riksin, Österbottens route sixtysix" siinä samassa Axelin tahdissa, ja jatkaa sitten nopeasti heti seuraavalla fraasilla. Suomenkielinen kieleni ei vaan meinaa kääntyä tarpeeksi ketterästi, ei millään. Taco hej'ssä tempo taitaa olla vieläkin kiivaampi 😊.
Monesti olen ihan vaan lueskellut läpi varsinkin noita ensimmäisten albumien biisien tekstejä ja vain ihmetellyt, miten sen ikäiset nuoret pojat ovat saaneet tuollaisia syntymäänkään. Verbaalinen kyvykkyys ja ilmaisuvoima on huima. Ja se sanojen kaksoismerkityksillä leikkiminen, mitä monista teksteistä löytyy, on niin osuvan nokkelaa. Harmi vaan, että näin suomenkielisenä niitä kaikkia ei varmaankaan edes bongaa tai hoksaa.
^ Mä olen aina iloinnut siitä, että mun äidinkieleni on kaunis ja harvinainen suomi. Mutta Kaj'hin tutustuttuani olen ollut melkein kateellinen ruotsinkielisille. Sataprosenttisesti suomenkielisenä ei tosiaankaan kykene nauttimaan poikien teksteistä sillä tavoin kuin ruotsinkieliset. Räpistelen silti parhaani mukaan, eihän hunajapurkilta pysty poissakaan pysyttelemään, kun sen on kerran löytänyt.
KAJ on riimien mestari. Mua itseäni tökkii nykyään monissa suomalaisten biisien sanoituksissa huono ja ontuva riimittely ja sanojen katkominen, tai heikko teksti yleensäkin. Jossain tätä kritisoinkin, ja mulle sanottiin, että ei nykyään enää kuulu kirjoittaakaan mihinkään muinaiseen "Vexi Salmi" -tyyliin. Se on kuulemma vanhanaikaista. Että silleen 😅😅.