Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (12534)

Vierailija
12521/12534 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen muuten Vörjeansin ansiosta alkanut ymmärtää, miksi ihmiset eivät aina erota näyttelijää ja hänen roolihahmoaan toisistaan, vaan ryhtyvät jossain kaupan kassalla neuvomaan näyttelijää, kuinka tämän pitäisi esimerkiksi lopettaa juopottelu (kun se juoppo on hänen hahmonsa jossain tv-sarjassa). Nyt kun itse olen katsellut kuunnellut tuota Vöyrin kovinta bändia, voisin helposti johdattaa keskustelun viinan vaaroihin, jos jossain joutuisin/pääsisin juttusille Axel Åhmanin kanssa.

Vierailija
12522/12534 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kyllästynyt bastuun ollenkaan. Viimeksi eilen katselin Grimin reaktion siihen, hänhän oli monen muun tavoin aivan myyty.

Ja nyt Grimillä on 21 KAJ-reaktiota Youtubessa ja vielä muutama Patreonissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12523/12534 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt varsinaisesti liity ketjun pääaiheeseen, mutta kommentoin silti. Minä myös yli seitsemänkymppinen ja just sitä ikäpolvea, joka koulussa luki vielä aika yleisesti saksaa. Ainakin meilläpäin (maalla) monet valitsivat saksan. Omista samaa ikäryhmää olevista tuttavistani jotkut eivät edes menneet oppikouluun, kävivät koulua vain sen minimin, mikä siihen aikaan oli pakollista, ja sitten suoraan töihin. Eli eivät käytännössä osaa mitään kieliä, kun elämä on mennyt silleen, että ei töitten eikä muunkaan puolesta ole tarvinnut osata. Eli kyllä on olemassa kielitaidottomiakin. Ja jos esim. on hieman jotain turistienglantia oppinutkin, niin vähääkään monimutkaisemmasta tekstistä, saatikka puheesta, jää iso osa ymmärtämättä. 

Lisää off topicia: olen hieman sinua nuorempi, 50-luvun lopussa syntynyt ja sitä ensimmäistä ikäluokkaa joka luki pitkän englannin ja aloitti saksan vasta lukiossa.

71-vuotias Toivo Sukari keulii uudessa Ilta-Sanomissa taas menestymisellään ja väittää häpeävänsä kielitaidottomuuttaan. Toisaalla hänen ikäluokkansa on ollut ensimmäisiä ohjelmistonkehittäjiä, ja heidän on ollut pakko opetella englantia.

Toinen ääripää: 35-vuotias miniäni pyysi minua eilen suomentamaan Aftonbladetista yhden artikkelin, väitti ettei osaa ruotsia. Varmasti osaa, koska on käynyt lukion. Hän vain ei halua osata. 2000-luvun alussa ruotsi tosin ei enää ollut pakollinen aine yo-kirjoituksissa.

Mikä olisikaan sen parempi motivaattori kohentaa ja laajentaa kielitaitoa kuin KAJ. KAJ on saanut myös monet ruotsalaiset kiinnostumaan Suomesta, suomalaisuudesta ja suomen kielestä.

Vierailija
12524/12534 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidättekö te vielä Bara bada bastusta vai oletteko jo kyllästyneet siihen?

Minä en kuuntele sitä kovin usein, koska muitakin hyviä kappaleita on niin paljon. Pidän siitä edelleen kovasti. Se on ihana hyvänmielen biisi ja johdatti minut KAJn pariin.

Tänään katsoin Youtubesta mellon semifinaali- ja finaaliesitykset sekä Euroviisufinaaliesityksen. Melloesitykset ovat paljon parempia eikä se johdu KAJsta. Valo- ja pyroefektit viisuissa veivät mielestäni pois sen lämpimän tunnelman, joka melloesityksistä välittyi. Mellofinaaliesitys saa minut aina hyvälle ja energiselle tuulelle.

BBB:n unplugged versio on myös uskomattoman hyvä. He eivät tarvitse edes taustanauhaa saadakseen kappaleen nousemaan lentoon. Tehtiinköhän mistään muusta viisukappaleesta vastaavaa versiota?

Pidän siitä edelleen, mutta viimeaikoina kuunnellut muutamaa muuta kappaletta vähän enemmän. 
Olen täysin samaa mieltä, Mellon esitys on paaaaljon parempi, katselen ja kuuntelen aina vain sitä. 
Mielestäni tämä pätee myös Käärijän kohdalla: UMK-versio pesee Euroviisuesityksen mennen tullen.

Vierailija
12525/12534 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kyllästynyt bastuun ollenkaan. Viimeksi eilen katselin Grimin reaktion siihen, hänhän oli monen muun tavoin aivan myyty.

Ja nyt Grimillä on 21 KAJ-reaktiota Youtubessa ja vielä muutama Patreonissa.

Joo mä rupeankin nyt seuraavaksi katsomaan mun suosikkityyppieni bastu-reaktioita. Grim on mun ehdoton suosikki. Eilen innostuin Frassinin jälkeen katsomaan hänen ja monen muunkin Pa to ta na kako-reaktioita. Se video on vaan niin uskomattoman hyvä ja vielä kun miettii työmärää sen takana.

Vierailija
12526/12534 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta yleisön vaimentamisesta ja huonosta miksauksesta viisufinaalissa kärsi ilmeisesti aika moni artisti. Sveitsiläiset eivät olleet tekniikan kanssa aivan kartalla... 

Melloissahan kaikki tuo tekniikka oli priimaa. Mellot on Ruotsissa valtavan iso juttu ja niihin todella panostetaan. 

Mulle ollut ihan uutta kaikki melloon liittyvä. Tänään olen kuunnellut vanhempia Schlagerfest-podin jaksoja. Siinä joka on tehty ennen Malmön semifinaalia on KAJn haastattelu. Haastattelu on tehty tyyliin päivää ennen suosion räjähdysmäistä alkua. Uskomatonta miten nopeasti kaikki kävi.

Vierailija
12527/12534 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faniryhmä on aina faniryhmä eikä välttämättä edusta keskivertokansalaisia, mutta on kyllä ollut tosi hauska huomata just tuolla KAJ'n faniryhmässä, että ruotsalaiset kyselevät paljon asioita suomen kielestä. Jotkut jopa sanovat haluavansa opetella ymmärtämään suomea. Että kyllä todellakin KAJ on saanut myönteisiä vaikutuksia aikaan. Aivan ansioista kieltenopettajat heidät viime vuonna palkitsivat. 

Vierailija
12528/12534 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta BBB:n nesokkuus on juuri siinä, että sen on kuullut kymmeniä ellei satoa kertoja ja se edelleen ilahduttaa. Joku jakoi äskettäin uudestaan sen Radio Suomi popin version, jossa juontajat lsulavst mukana innoissaan. Tinni varsinkin näytti nauttivan siitä aidosti. Samoin koko Kansalaistorin keikka on erinomainen ja vaikka yleisö oli mukana koko ajan, kyllä se oli BBB, joka villitsi. Olen katsonut keikan muutaman kerran ja he käyttivät niin hyvin tilaisuuden esitellä aiempaakin tuotantoaan osittain uudelle yleisölle. Olisi siinä minusta Dansgolvkin toiminut, mutta 7 kappaletta oli hyvä satsi.

Olen tämän keskustelun avaaja ja kiitän sinua tästä. Puit ajatukseni sanoiksi paremmin kuin itse osasin. Se Radio suomipopin pätkä on niin hyvä! Juuso sanoo siinä kappaleen aikana hieman yllättyneen kuuloisesti, että he***tin hyvä biisi muuten.

Vierailija
12529/12534 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinki yrittää auttaa narkomaaneja eroon peukusta (siis siitä huumeesta) antamalla heille kannustukseksi lahjakortteja. Vakava asia, mutta mua alkoi naurattaa hervottomasti tuo uutinen. Tuli välittömästi mieleen Vörjeans ja Määnin, joka sai palkinnoksi sen hienon kaulaketjun, kun oli pysytellyt raittiina puoli tuntia.

Minäkin luin tuon uutisen, mutta en saanut samaa mielleyhtymää. Luettuani tämän kommenttisi, minua on asia naurattanut kovasti ja monta kertaa. 

Vierailija
12530/12534 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaistorin keikka oli mahtavan hyvä. Bastu osui ja upposi. Ja kyllä Karaoke ja YOLO saivat yleisön myös varsin villisti mukaansa. 

Mielenkiintoista muuten nähdä, jaksaako BBB pysyä top-listoilla vielä jonkin aikaa. Kuukauden-puolentoista päästä tulisi vuosi täyteen sekä Ruotsissa että Suomessa. Axelhan jossain yhteydessä sanoi, että tuo on tavoitteena ja toiveena. Toivottavasti toive käy toteen. Olisipas kiva! 

Vierailija
12531/12534 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pa to ta na kako ja Taco hej videot olivat niitä ensimmäisiä BBB:n jälkeen kesällä, jotka johdattivat minut tutkimaan KAJ'n tuotantoa enemmänkin. En varmaan heti alkuun edes tajunnut katsoa noita "making of" ja"behind the scenes" videoita noista biiseistä, mutta sitten kun katsoin, niin suu loksahti suunnilleen auki hämmästyksestä. Uskomatonta luovuutta, kekseliäisyyttä, ahkeruutta, taituruutta, määrätietoisuutta ja riskinottoakin nuorilta kundeilta. Puhumattakaan siitä hienosta talkoohengestä, mikä koko sillä osallistuneella porukalla oli. Siellähän oli sukulaiset, tyttöystävät ja naapuritkin varmaan. Arvostukseni näitä poikia kohtaan nousi jo silloin kertalaakista varmaan satoja prosentteja.  Ja on kyllä noussut koko ajan sen jälkeen, mitä pidemmälle olen tutkimusmatkassani päässyt. Aivan uskomattomia monitaitureita. 

Vierailija
12532/12534 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä rakastan yli kaiken puujalkahuumoria, mustaa huumoria ja absurdia huumoria. Hihitän varmaan vielä kuolinvuoteellanikin, jos satun silloin muistamaan Määninin puolen tunnin raittiuden. Niin syvälle se iski mun nauruhermooni.

Vierailija
12533/12534 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä rakastan yli kaiken puujalkahuumoria, mustaa huumoria ja absurdia huumoria. Hihitän varmaan vielä kuolinvuoteellanikin, jos satun silloin muistamaan Määninin puolen tunnin raittiuden. Niin syvälle se iski mun nauruhermooni.

Sama! Ja Jakobiltahan (tai pitäiskö sanoa Tommylta) petti tuossa kohdassa pokka aivan täysin. Tosin hänellä on muutaman muunkin kerran ollut vaikeuksia sen pokan pitämisessä... 

Vierailija
12534/12534 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen muuten Vörjeansin ansiosta alkanut ymmärtää, miksi ihmiset eivät aina erota näyttelijää ja hänen roolihahmoaan toisistaan, vaan ryhtyvät jossain kaupan kassalla neuvomaan näyttelijää, kuinka tämän pitäisi esimerkiksi lopettaa juopottelu (kun se juoppo on hänen hahmonsa jossain tv-sarjassa). Nyt kun itse olen katsellut kuunnellut tuota Vöyrin kovinta bändia, voisin helposti johdattaa keskustelun viinan vaaroihin, jos jossain joutuisin/pääsisin juttusille Axel Åhmanin kanssa.

Ei kai tuo mikään ihme, koska Axel Åhman ja Määnin ovat kaksi täysin eri ihmistä. Määniniä olisi vähän syytäkin neuvoa.