Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (9930)

Vierailija
9901/9930 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KAJ on muuten yksi Slushin afterpartyn esiintyjistä: https://slush.org/afterparty

En ole Slushissa koskaan ollut, mutta mielikuva on, että tyyris tapahtuma. Ja nuo jälkijuhlat ovat ilmeisesti vain koko tapahtumaan osallistujille.

Todella tyyris. Sitä myöten myös todella vauras, joten toivottavasti ja luultavasti maksavat Kaj'lle kunnon korvauksen.

Vierailija
9902/9930 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täällä näköjään saa kysellä myös tyhmiä, niin osaako joku kertoa, että miksi Axelin kissalla on joka haastattelussa eri nimi? Se on ollut tähän mennessä jo ainakin Nishu, Nisse ja Nils. Ja tänä aamuna jaetussa artikkelissa (kiitos linkistä!) se olikin Morris!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9903/9930 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin tulla sanomaan samaa kuin joku toinen jo ehti: takuulla täällä ei kaikki tiedä kaikkea! Yksi tietää yhden asian ja toinen toisen, ja kun keskustelu koko ajan etenee, voi syntyä mielikuva sisäpiiristä. Eihän tämä mikään suljettu ryhmä ole kun anonyymisti kirjoitellaan! Kyllä kaikenlaista saa kysyä jne.

Mä olen pyörinyt täällä mukana ketjun alusta asti ja oppinut ihan hirveästi KAJ'sta ja ties mistä. Vaikea nähdä itseään minään sisäpiiriläisenä, kun yleensä tunnen itseni lähes kaikkialla ulkopuoliseksi. (Täällä onneksi en.)

Kaikesta karttuneesta tiedosta huolimatta mulla on edelleen vaikka kuinka paljon kaikenlaista KAJ-materiaalia perehdyttävänä, todellakaan en ole nähnyt ja kuullut kaikkea. Ja se on ihanaa! Tutkittavaa riittää vielä pitkäksi aikaa enkä halua pitää kiirettä. Mun ei ole pakko olla "täysinoppinut" KAJ-fani heti, tai itse asiassa koskaan. Eikä tarvitse kenenkään muunkaan.

Vierailija
9904/9930 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KAJ on muuten yksi Slushin afterpartyn esiintyjistä: https://slush.org/afterparty

En ole Slushissa koskaan ollut, mutta mielikuva on, että tyyris tapahtuma. Ja nuo jälkijuhlat ovat ilmeisesti vain koko tapahtumaan osallistujille.

Slush on loppuunmyyty mutta haa, tällaisia yksityiskeikkojako KAJ loppuvuonna tekee + se spekuloitu yllätysesiintyminen neljäsluokkalaisten itsenäisyysjuhlassa Finlandia-talolla 8.12. 

Vierailija
9905/9930 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun täällä näköjään saa kysellä myös tyhmiä, niin osaako joku kertoa, että miksi Axelin kissalla on joka haastattelussa eri nimi? Se on ollut tähän mennessä jo ainakin Nishu, Nisse ja Nils. Ja tänä aamuna jaetussa artikkelissa (kiitos linkistä!) se olikin Morris!

Oikea vastaus on tietääkseni Nisse.

Vierailija
9906/9930 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nisse ja Nishu ovat ehkä Nilsistä hellittelynimiä? Morris oli oudompi, mutta oliko jossain Axelin novellissa tai kirjassa ollut Morris-niminen kissa? Olisiko toimittaja sotkenut nimet?

Vierailija
9907/9930 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nisse ja Nishu ovat ehkä Nilsistä hellittelynimiä? Morris oli oudompi, mutta oliko jossain Axelin novellissa tai kirjassa ollut Morris-niminen kissa? Olisiko toimittaja sotkenut nimet?

Nisse ja Nishu ovat varmasti Nilsin lempinimet, ja se on se Axelin oikea kissa. Mutta hänen ihka ensimmäinen novellinsa, joka on taannoin julkaistu pienenä erillisenä vihkosena (joo, mulla on se hyllyssä...) kertoo Morris-nimisestä kissasta. Toimittaja on luultavasti sotkenut nimet. (Toinen vaihtoehto on tietysti se, että Nissestä olisi aika jättänyt ja Axel hankkinut uuden kissa ja antanut sille nimen Morris. Mutta tähän en usko.)

Vierailija
9908/9930 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Axel-kopioiden koulutus on näköjään jäänyt vähän puutteelliseksi. 

Vierailija
9909/9930 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nishu taisi olla siitä Euroviisujen KAJ'n esittelypostauksesta peräisin oleva virheellisesti kirjoitettu nimi. Oiskohan nuo kyseiset tiedot kyselty jotenkin suullisesti niin, että Axel on sanonut Nissen nimen mutta sieltä viisujen puolelta joku sitten ei ole kuulemansa perusteella osannut kirjoittaa nimeä oikein. Nisse lienee tuntematon nimi muille kuin suomen- ja ruotsinkielisille, niin ei välttämättä lausuman perusteella tiedä miten se kuuluu kirjoittaa.

Vierailija
9910/9930 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Morris-kissa esiintyy Axelin novellissa https://yle.fi/a/7-1516587 mutta Axelin oman kissan nimi on Nisse. Kevinin koiran nimi on Greta ja Jakobin koiran nimi Alfons.

Vierailija
9911/9930 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nisse ja Nishu ovat varmasti Nilsin lempinimet, ja se on se Axelin oikea kissa. Mutta hänen ihka ensimmäinen novellinsa, joka on taannoin julkaistu pienenä erillisenä vihkosena (joo, mulla on se hyllyssä...) kertoo Morris-nimisestä kissasta. Toimittaja

Toimittaja on lukenut AI-yhteenvedon joka väittää että Axelin kissan nimi on Morris. Mutta Nisse se on https://www.instagram.com/p/DJ2MIwAKKrr/?hl=fi&img_index=1

Vierailija
9912/9930 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niinpä tietenkin. Asialla Hänen Typeryytensä.

Vierailija
9913/9930 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niille jotka eivät ole vielä lukeneet Axelin eilistä haastattelua https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/928169?shareID=WmJ2REdTTWd4Y2Z6Z…

Suurkiitos tästä! Taas niin kiinnostava juttu. Hienoa, että KAJ Jakobin Svenskan-esityksien lomassa ehtii tekemään lisää musiikkia ja ehkä keikkailemaankin.

Vierailija
9914/9930 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys Kaj on icestä permannolla, varsinkin edessä/suht edessä olleille: kuinka paljon siellä oli poikia/miehiä yleisössä?

Mä olen tainnut täällä jo aiemminkin kertoa, että olin yläkatsomossa ja osuin johonkin sellaiseen sektoriin jossa oli paljon ruotsinkielisiä (ehkä Pohjanmaalta?), luultavasti Kaj'n vanhaa fanikuntaa  suurelta osin. Painottui vanhempiin ikäluokkiin, mutta väkeä oli kyllä lähes vauvasta vaariin ja sekä naisia että miehiä.

Mietin vaan että millainen yleisön koostumus oli siinä etukentällä, johon ei ehkä ihan vahingossa päädytä? 

Vierailija
9915/9930 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itse olin yläparvella sellaisessa kohdassa, jossa naisia ja miehiä oli suunnilleen yhtä paljon. Hyvin eri-ikäistä porukkaa. Etupermannolta kuvatuissa videoissa näkyy jonkun verran sitä moshpit-yleisöäkin, kun jotkut ovat käännelleet näkymää kameraansa eri suuntiin. Valtaosa naisia (enimmäkseen nuoria), mutta on siellä myös miehiä.

Vierailija
9916/9930 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys Kaj on icestä permannolla, varsinkin edessä/suht edessä olleille: kuinka paljon siellä oli poikia/miehiä yleisössä?

Mä olen tainnut täällä jo aiemminkin kertoa, että olin yläkatsomossa ja osuin johonkin sellaiseen sektoriin jossa oli paljon ruotsinkielisiä (ehkä Pohjanmaalta?), luultavasti Kaj'n vanhaa fanikuntaa  suurelta osin. Painottui vanhempiin ikäluokkiin, mutta väkeä oli kyllä lähes vauvasta vaariin ja sekä naisia että miehiä.

Mietin vaan että millainen yleisön koostumus oli siinä etukentällä, johon ei ehkä ihan vahingossa päädytä? 

Mä olin permannolla aika edessä - ehkä kuudes rivi. Vaikea sanoa mikä miesten osuus oli mutta kyllä heitä näkyi joka suunnassa. Katsoin äsken vielä videonikin keikalta ja niissä näkyy useita miehiä. Huomattavasti enemmän naisia toki ja eturivissä kai kaikki oli naisia. Ulkomaalaisia oli paljon minun lähelläni ja heistä osa myös miehiä.

Vierailija
9917/9930 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi asia mitä olen itse ihmetellyt - ja tämä ei liity nyt vain KAJ'hin vaan yleisellä tasolla - on se että usein näissä fanifiktiossa tunnutaan kehittelevän miesten välisiä suhteita. Miksiköhän? Siis että mikä siinä naisia/tyttöjä kiehtoo?

Yksi teoria suosiosta on, että mies/mies tarinassa ei ole ketään naista, jolle ihastunut naislukija voisi olla mustasukkainen tai muuten vertailla itseään. 

Vierailija
9918/9930 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pyörin täällä ihan liikaa ja tiedän KAJsta melkein kaiken, mutta silti aina välillä tulee uusia tiedonmurusia. Olen uteliaana etsinyt käsiini uutta tietoa kaikista mahdollisista lähteistä. En silti koe, että täällä jotenkin pitäisi tietää paljon. Mukavaa vaan jos voi kertoa uudestaan jotain, jota ei toiston välttämiseksi muuten viitsi.

Nyt juuri varmaan joitakin voi ihmetyttää miksi puhutaan Axeleista monikossa. Se on sellainen täällä syntynyt päätelmä, että ei vain voi olla mahdollista että yksi ja sama Axel olisi niin erilainen eri tilanteissa. Hänhän on uskomattoman muuntautumiskykyinen. En edes pysty kirjoittamaan kaikkia erilaisia rooleja, joita hänestä löytyy. Heitä täytyy olla monta.

Vierailija
9919/9930 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Axel-kopioiden koulutus on näköjään jäänyt vähän puutteelliseksi. 

Ehdit eka! Jälleen todiste, että Axeleita on monta. Ei meitä niin vain huijata!

Vierailija
9920/9930 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella tyyris. Sitä myöten myös todella vauras, joten toivottavasti ja luultavasti maksavat Kaj'lle kunnon korvauksen.

Mä jo mietin, saisinko jollain verukkeella työnantajan maksamaan mut Slushiin. Mutta olikin loppuunmyyty. Eikä siellä kuitenkaan olisi kehdannut vetää kunnon eturivirevittelyitä jakku päällä.