Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (9627)

Vierailija
9601/9627 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KAJ ja Erika voisivat tehdä yhteisen kappaleen. Kappale on säädyllinen, hillitty ja asiallinen ja aina kun esittävät kappaleen yhdessä livenä keikoilla ja sen musiikkivideossa Erika pukeutuu säädylliseen ja peittävään asuun. 

Tämähän on virtuaalisesti jo tehty keväällä 😀

Vierailija
9602/9627 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KAJ-yhtye ei ole yhden hitin ihme.

Vaikka heidän kappaleensa "Bara bada bastu" sai valtavan kansainvälisen suosion ja nousi listaykköseksi muun muassa Ruotsin radiolistalla ja Spotifyn globaalilla viral-listalla vuonna 2025, yhtyeellä on takanaan jo pitkä ura Suomessa. 

Tässä on joitakin faktoja, jotka osoittavat heidän monipuolisen uransa:

Useita albumeita: KAJ julkaisi debyyttialbuminsa, Professionella Pjasalappar, jo vuonna 2012. Heillä on diskografiassaan yhteensä kuusi studioalbumia (ja yksi rockabilly-albumi toisella nimellä) sekä live-äänitys.

Teatterituotantoja: Trio on myös tuottanut kaksi musikaalia Wasa Teatterille.

Paikallinen suosio: KAJ on ollut suosittu kotiseudullaan ruotsinkielisellä Pohjanmaalla Suomessa jo vuosia ennen "Bara bada bastu" -kappaleen kansainvälistä läpimurtoa. Heidän tunnettuutensa siellä on vankka,

Tekoäly on ansainnut palkkansa tänäänkin. Good job.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9603/9627 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan katsonut näitä Youtubeen hiljattain ilmestyneitä Kaj-käännöksiä? Ilmeisesti ihmisen ja tekoälyn yhteisiä suorituksia. Tsekkasin juuri pari, ja niistä saa kyllä melko hyvän käsityksen originaalista sellainen, joka ei yhtään vöyriä osaa. Ei ammattilaisen työtä, mutta joitakin fraaseja on yritetty kääntää idiomaattisestikin. Tälle Dågär åt böndrinille antaisin arvosanaksi ainakin seiska plus.

Vierailija
9604/9627 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/10e14572-1b22-43fa-b17c-95e4d7…

Axelin haastattelu ilmestyi näin Jakobia koskevan uutisen päivänä

Mä ihailen tässä etenkin sitä, kuinka Axel vastaa kysymykseen, mitä tapahtuu, jos ja kun buumi menee ohi (toimittaja kysyy tätä aivan asiallisesti, toisin kuin vihaajat ja ilkkujat). Ja Axel vastaa yhtä asiallisesti, että silloin Kaj palaa entiselleen eli siihen, mitä se on ollut jo 16 vuotta. Pienen mutta uskollisen yleisön suursuosikki pärjää kyllä. Tosin itse arvioin, että Kaj näköalojaan laajentaessaan kasvaa myös orgaanisesti, vaikka uusfanit kaikkoaisivatkin. Näiden miesten lahjakkuus kantaa pitkälle, eikä Kaj ole päiväperhonen.

Samaan kiinnitin huomiota. Ja veikkaan, että vaikka suurin buumi menisikin ohi, niin monet uusista faneista ovat myös tulleet jäädäkseen, ja siten varmaan jatkossa heillä tulee olemaan vähintään kaksin- tai kolminkertainen perusyleisö siihen alkuperäiseen nähden. Itse ainakin uskon, että heidän tekemisiään tulee seurattua vuosikausia tästä eteenpäin, ja sen verran hyviä live-esiintyjiä ovat, että eiköhän heitä viitsi jatkossakin käydä katsomassa. Kätevästi myös täältä länsirannikolta on ruotsinkielisille alueille lyhyehkö matka,jos vaikka jossain vaiheessa taas keskittyvät enemmän esiintymään siellä päin.

Vierailija
9605/9627 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä Vasabladetin artikkelista pätkä koskien KAJ'n tulevaisuutta:

Frågan vi alla undrar över vad betyder det för KAJ att du nu gör entré på musikalscenen?

Vi har pratat om det och sagt att det blir skönt. Det behöver inte vara ett lika hektiskt år som vi har haft. Men vi kommer ju nog att fortsätta och skriver nytt hela tiden.

Och visst kommer det att bli konserter också nästa år, säger Norrgård.

Kanske färre, men stora hoppas vi.

Vierailija
9606/9627 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin iso osa suomenkielisistä suomalaisista on tänä vuonna kuullut Kaj'sta ja jonkunmoinen joukko ryhtynyt seuraamaankin heitä. Joten kotimainen yleisö on pojilla taatusti entistä suurempi tästä eteenpäin. Voisin kuvitella, että myös osa ulkomaisista faneista jäi koukkuun pysyvästi. Sikäli heillä on aiempaa vahvempi pohja tulevaisuudessa, vaikka tämä hullunmylly tästä epäilemättä jonkin ajan kuluttua laantuukin. 

Hienoa on, että heillä on niin monta tukijalkaa, joihin nojata: biisit, keikat ja levyt, musikaalit ja teatteri, tv-esiintymiset ja -sarjat ja vielä kirjailijuus. Tietävät jo nyt, että töitä riittää eläkevuosiin asti enemmän kuin ehtivät tehdä.

Vierailija
9607/9627 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut tänään tähän biisiin sopiva olo. Haikea, vähän surullinen - käännekohta ja uuden alku. 

Hieno kappale rakastan tätä muinakin päivinä kuin tänään.

Vierailija
9608/9627 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin iso osa suomenkielisistä suomalaisista on tänä vuonna kuullut Kaj'sta ja jonkunmoinen joukko ryhtynyt seuraamaankin heitä. Joten kotimainen yleisö on pojilla taatusti entistä suurempi tästä eteenpäin. Voisin kuvitella, että myös osa ulkomaisista faneista jäi koukkuun pysyvästi. Sikäli heillä on aiempaa vahvempi pohja tulevaisuudessa, vaikka tämä hullunmylly tästä epäilemättä jonkin ajan kuluttua laantuukin. 

Hienoa on, että heillä on niin monta tukijalkaa, joihin nojata: biisit, keikat ja levyt, musikaalit ja teatteri, tv-esiintymiset ja -sarjat ja vielä kirjailijuus. Tietävät jo nyt, että töitä riittää eläkevuosiin asti enemmän kuin ehtivät tehdä.

Pohja on ollut riittävän vahva ennenkin, mutta nyt se on laajentunut Svenskfinlandin ulkopuolelle, mitä he eivät olleet ikinä osanneet kuvitella tai toivoa. Siinä voittavat kaikki.

Vierailija
9609/9627 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin. Ainakin pienemmässä faniryhmässä puuhataan jo ryhmäosallistumista Änglagårdin näytökseen syyskuussa 2026. Joku on jo varannut kasan lippuja ja jakaa niitä halukkaille. 😊

Vierailija
9610/9627 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä katsoin juuri Vörjeansin X3M-haastattelun n:nnen kerran. Koska Määnin ja alkoholiton olut. En vaan saa tarpeekseni hänen ilmeistään, kun hän yrittää saada tajuntaansa, että hänen lasistaan on tosiaan otettu alkoholi pois. Hän taitaa olla sitä mieltä, että yhtä keksitty juttu kuin "Axel" ja "Palvis.

En ole siis ainoa, joka on jäänyt koukkuun tuohon kohtaan. Ensin ymmärsin suunnilleen, mutta sitten kun sai käännöksen ja alkoi pala kerrallaan ymmärtämään loputkin, pätkä muuttui joka katsomiskerralla paremmaksi.

Mikä ihme näissä onkin? Usein huumori tylstyy, kun sen katsoo uudestaan. Näiden jutut aina vaan paranevat mitä useamman kerran katsoo/kuuntelee, kypsyy kuin viini. (Vaikka  ovatkin välillä enemmän keskenkasvuisia jutuissaan kuin kypsiä.)

Vierailija
9611/9627 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin. Ainakin pienemmässä faniryhmässä puuhataan jo ryhmäosallistumista Änglagårdin näytökseen syyskuussa 2026. Joku on jo varannut kasan lippuja ja jakaa niitä halukkaille. 😊

Olihan tuo arvattavissa. Svenskan voi huoletta käyttää markkinointibudjettinsa muiden tuotantojensa mainostamiseen, Änglagårdin osalta joutuvat aika pian myymään ei-oota.

Vierailija
9612/9627 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks Suomessa ole joku virallinen kielitesti, johon voi ilmoittautua? Mun kielitaitoni on tämän vuoden aikana kehittynyt järkyttävän paljon, ja haluaisin siitä todistuksen. Ensin opin ymmärtämään sujuvasti ruotsia, sitten vöyriä. Kolmatta askelta en olisi ikinä uskonut pystyväni ottamaan, mutta kyllä: ymmärrän nyt (pitkällisen harjoittelun jälkeen) myös vörjeansia. Elovenasta ekstaasiin pätee, mä olen elävä esimerkki.

Vierailija
9613/9627 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiks Suomessa ole joku virallinen kielitesti, johon voi ilmoittautua? Mun kielitaitoni on tämän vuoden aikana kehittynyt järkyttävän paljon, ja haluaisin siitä todistuksen. Ensin opin ymmärtämään sujuvasti ruotsia, sitten vöyriä. Kolmatta askelta en olisi ikinä uskonut pystyväni ottamaan, mutta kyllä: ymmärrän nyt (pitkällisen harjoittelun jälkeen) myös vörjeansia. Elovenasta ekstaasiin pätee, mä olen elävä esimerkki.

Kielitestejä varmaan on, mutta en tiedä kuuluuko niiden kielivalikoimaan vöyri tai vörjeans 🤔

Vierailija
9614/9627 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielitestejä varmaan on, mutta en tiedä kuuluuko niiden kielivalikoimaan vöyri tai vörjeans 🤔

Se on sitten puute, joka pitää välittömästi korjata. Otan yhteyttä kansanedustajaani.

Vierailija
9615/9627 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan katsonut näitä Youtubeen hiljattain ilmestyneitä Kaj-käännöksiä? Ilmeisesti ihmisen ja tekoälyn yhteisiä suorituksia. Tsekkasin juuri pari, ja niistä saa kyllä melko hyvän käsityksen originaalista sellainen, joka ei yhtään vöyriä osaa. Ei ammattilaisen työtä, mutta joitakin fraaseja on yritetty kääntää idiomaattisestikin. Tälle Dågär åt böndrinille antaisin arvosanaksi ainakin seiska plus.

Kiitos vinkistä, en ollut huomannut näitä. Hienoa että käännetään suomeksikin eikä vain englanniksi. Minusta ainakin tämä oli oikeinkin hyvä suomennos, enemmän kuin 7+.

Vierailija
9616/9627 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isommassa ryhmässä kysyttiin etukäteen kiinnostusta ja he ostivat kerralla 60. Minä olin 56.. Ei minulla nyt muuten mitään kiirettä olisi katsomaan. Asun niin lähellä, että pääsisin vaikka peruutuslipulla näppärästi, mutta kun joku muu organisoi...

Vierailija
9617/9627 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin videoita keikalta ja ihmetyttää miten noilla pitää pokka katsellessa fanien sekoamista kuin pahaiset teinit.😂 Mä en pystyisi olemaan nauramatta, jos olisi sieltä lavan puolelta katsomassa "moshpitiä" (ja itseäni)😂

Tosin kesältä oli joku video, jossa Kevin repeili  fanien reaktioille. Eli ei niiden (meidän) edesottamuksia varmaan aina kykenekään vakavalla naamalla seuraamaan.

Vierailija
9618/9627 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä yhdellä hitillään päätyi tämä vuonna neljäsluokkalaisten Helsingin pormestarin itsenäisyysjuhla esiintyjäksi. 6000 4.luokkalaista lasta kutsuttu kaupungintalolle tanssimaan bara bada bastu koreografiaa KaJ:n live-esityksen säestämänä. Eiköhän maikkarin kymppiuutisten kevennyksenä sitten 

Vierailija
9619/9627 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uteliaisuudesta kysyn, kuka ottaisi vastaan vörjeansin kielen testin ja arvioisi kokelaan taidot? Mua alkoi mahdollisesti kiinnostaa, vaikka tiedän jo etukäteen, ettei mulla olisi mitään tsaansseja tämmöistä testiä läpäistä. Siis kielen osalta.

Vierailija
9620/9627 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katselin videoita keikalta ja ihmetyttää miten noilla pitää pokka katsellessa fanien sekoamista kuin pahaiset teinit.😂 Mä en pystyisi olemaan nauramatta, jos olisi sieltä lavan puolelta katsomassa "moshpitiä" (ja itseäni)😂

Tosin kesältä oli joku video, jossa Kevin repeili  fanien reaktioille. Eli ei niiden (meidän) edesottamuksia varmaan aina kykenekään vakavalla naamalla seuraamaan.

Siis kyllähän he nauravat paljon ja näyttävät iloisilta. Melkeinpä sitä enemmäm mitä enemmäm fanit riehuvat. Minusta tuntuu että mitä riehakkaampi yleisö, sitä riehakkaampia he ovat itsekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme