Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (8890)

Vierailija
8201/8890 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen fonetiikkaakin opiskellut filologi, joka osaa sanoa kymmenellä kielellä kiitos ja vähän muutakin, mutta tuota dalagubbanin ällää en vaan pysty omaksumaan. Millään. Pitääkö nyt tosissaan ruveta harjoittelemaan (vielä) sitäkin??

Minun pääaineenani oli Helsingin yliopistossa nordiska språk, ja niihin kieliopintoihin kuuluvalla fonetiikan kurssilla tuo paksu ällä tuli tutuksi. Se on yleinen ruotsin murteissa.

Minä opiskelin toisessa yliopistossa pääaineena ruotsi, mutta ruotsin fonetiikkaa oli vain yksi kurssi ja se oli surkea. Oman aktiivisuuteni ansiosta puhun kohtuullisen nättiä ruotsinruotsia, mutta vöyrin kanssa se vähän sotkee, kun tje- ja sje-äänteet tulevat automaattisesti ruotsalaisittain ja klusiilit tuppaavat aspiroitumaan kovin voimakk

Kiinnostavaa. Meillä sai valita sen yhden fonetiikan kurssin osalta joko suomenruotsin tai ruotsinruotsin. Henkilökunnassa oli sekä suomenruotsia että ruotsinruotsia puhuvia. 

Vierailija
8202/8890 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiasta kolmanteentoista. En ollut paikalla Nordiksessa, mutta katsoin just netistä videon Volvoräägorista. Ennen biisiä Tommy siis selvin sanoin ja iloisesti tunnustaa, että hän identifioituu h*moksi, joka rakastaa Määniniä. Vaude vau!  En ollut tajunnut, että hän tosiaan käytti sanaa bög, mutta upeaa että käytti. Vaikka kyse on fiktiivisestä hahmosta, mä olen varma, että tuo oli LGBTQ-yhteisölle tärkeä hetki.

Minä kuulin siinä sanan vöråbo, ja ilmeisesti moni muukin on kuullut. Pitänee kaivaa tuo video esiin ja yrittää kuunnella tarkemmin. (Saadaankohan tästä uusi Ulvilan hätäpuhelu tai jauhojengivideo, joka pitää loppujen lopuksi pistää CIA:lle tai jonnekin analysoitavaksi?) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8203/8890 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, nyt käytän tilaisuutta hyväkseni ja kysyn, kun on asiantuntijoita paikalla. Mun korviini Jakobin klusiilit aspiroituu voimakkaammin kuin Axelin ja Kevinin. Hänen puheensa siis vivahtaa maxmon lisäksi ruotsinruotsiin. Kuulenko harhoja tai kuvittelenko vain muuten omiani?

Olen samaa mieltä. Minusta myös intonaatio on erilainen. Ei siinä taida samanlaista sävelaksenttia olla kuin ruotsinruotsissa, mutta vivahtaa sinne päin. Toiset suomenruotsalaiset taas puhuvat hyvinkin tasaisesti. (Toisaalta käsittääkseni jossain päin Suomea on myös sellaisia murteita, joissa on täsmälleen samanlainen sävelaksentti kuin ruotsinruotsissa.) En tiedä, onko kyse vain siitä, että pojat ovat kotoisin eri kyliltä, vai onko Jakob imenyt vaikutteita jostain muualta. 

Kyllä! Munkin mielestä Jakobilla myös intonaatio on vähän riikinruotsalaisempi kuin kahden muun. Ja vaikka en ole nordisti (filologi kylläkin), mun korviini kaikki kolme puhuvat hivenen eri murretta. Olen mielestäni lukenutkin, että Österbottenissa murre vaihtelee ei pelkästään pitäjittäin vaan jopa kylästä kylään. Axelin fammohan oli kerran kieltänyt pojanpoikaansa käyttämästä jostakin sanasta jotain tiettyä muotoa, koska "niin sanotaan vain naapurikylässä".

Vierailija
8204/8890 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiasta kolmanteentoista. En ollut paikalla Nordiksessa, mutta katsoin just netistä videon Volvoräägorista. Ennen biisiä Tommy siis selvin sanoin ja iloisesti tunnustaa, että hän identifioituu h*moksi, joka rakastaa Määniniä. Vaude vau!  En ollut tajunnut, että hän tosiaan käytti sanaa bög, mutta upeaa että käytti. Vaikka kyse on fiktiivisestä hahmosta, mä olen varma, että tuo oli LGBTQ-yhteisölle tärkeä hetki.

Minä kuulin siinä sanan vöråbo, ja ilmeisesti moni muukin on kuullut. Pitänee kaivaa tuo video esiin ja yrittää kuunnella tarkemmin. (Saadaankohan tästä uusi Ulvilan hätäpuhelu tai jauhojengivideo, joka pitää loppujen lopuksi pistää CIA:lle tai jonnekin analysoitavaksi?) 

Sitten olen varmasti kuullut väärin. Mikäänhän ei ole yleisempää kuin väärin kuullut laulunsanat, tässä tapauksessa spiikin sanat. Vöråbo oli luultavasti tarkoituksellinen valinta. Sanan voi helposti kuulla toisin, varsinkin jos ihmisellä on ennakko-oletuksia. Kuten mulla näköjään oli, sen fanifiktion perusteella.

Vierailija
8205/8890 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin onko tämä Jakobin intonaatio siis koko ajan vähän länteenpäin, vaiko silloin kun yrittää olla ymmärrettävämpi siihen suuntaan? Tai kun matkii avoimesti riikinruotsalaisia? 

Vierailija
8206/8890 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraava kysymys, opetetaanko tuota paksua ällää jossain? En saa päähäni, miten sen saa ulos. Harjoittelevatko lapset sitä miten pitkään? Onko monellakin äLLävika?

Toi paksu ällä on mulle jotenkin ihan käsittämätön. Se ei edes kuulosta ällältä mun korvaan ainakaan tossa sanassa, mutta en osaa sanoa miltä kirjaimelta se kuulostaa. En osaisi kirjoittaa sanaa kuullun perusteella, lausumisesta puhumattakaan.

Vierailija
8207/8890 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin onko tämä Jakobin intonaatio siis koko ajan vähän länteenpäin, vaiko silloin kun yrittää olla ymmärrettävämpi siihen suuntaan? Tai kun matkii avoimesti riikinruotsalaisia?

Mä kuulen pienen ruotsinruotsiin vivahtavan ääntämyksen ja intonaation ihan hänen jokapäiväisessä normipuheessaan, puhuu hän omaa murrettaan tai (haastatteluissa) standardisuomenruotsia. Mitä sanovat muut?

Vierailija
8208/8890 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraava kysymys, opetetaanko tuota paksua ällää jossain? En saa päähäni, miten sen saa ulos. Harjoittelevatko lapset sitä miten pitkään? Onko monellakin äLLävika?

Toi paksu ällä on mulle jotenkin ihan käsittämätön. Se ei edes kuulosta ällältä mun korvaan ainakaan tossa sanassa, mutta en osaa sanoa miltä kirjaimelta se kuulostaa. En osaisi kirjoittaa sanaa kuullun perusteella, lausumisesta puhumattakaan.

Kieltämättä tunne on erikoinen, kun yrittää etsiä kirjainta, eikä suustaan löydä. Ei mitään sinne päinkään. 

Vierailija
8209/8890 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin korviini vöyrin ällä kuulostaa itsenäiseltä omalta äänteeltään, joka ei juuri muistuta muiden kielten L-äänteitä. Niin erikoinen ja persoonallinen se on, ja siis hyvällä tavalla erikoinen, tosi viehättävä.

Vierailija
8210/8890 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kuulen pienen ruotsinruotsiin vivahtavan ääntämyksen ja intonaation ihan hänen jokapäiväisessä normipuheessaan, puhuu hän omaa murrettaan tai (haastatteluissa) standardisuomenruotsia. Mitä sanovat muut?

Jakob on kallellaan länteen Merenkurkun yli Ruotsiin päin, ja kuten hän itse sanoo, ruotsalaisen populäärikulttuurin kasvatti. Lisäksi Maxmo on peräti parin kilometrin verran enemmän rannikkopitäjä kuin Palvis ja Komossa. Kielellisesti hän pystyy näköjään adaptoitumaan tilanteeseen kuin tilanteeseen. Suomen kieli on vielä tyypillistä pökkelösuomenruotsia, mutta sehän johtuu vain siitä ettei heillä ole tähän mennessä ollut tarvetta operoida suomeksi luontevasti.

Vierailija
8211/8890 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisiin kaninkoloihin tässä on tullut sukellettua sen jälkeen, kun talvella viattomana ajankuluna klikkasin pyörimään Youtuben algoritmien ehdottaman tallenteen Ruotsin Melloissa kilpailevan vöyriläiskolmikon semifinaaliesiintymisestä. Googlehakuihini on tullut ihan uudenlaista sisältöä suomenruotsin murteiden ominaispiirteistä ja pohjanmaan kuntien kielisuhteista alkaen. Elovenasta ekstaasiin, niinpä niin. 

Vierailija
8212/8890 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomio Nordiksen keikalta: Kom ti byinin kohdassa Kom ti Palvis, Kom ti Palvis / Kör från Vörå ti Maxmo - halvis / Kom ti Palvis, Kom ti Palvis Axel räppäsikin: Kör från Hesa ti Oulu - halvis.

Vierailija
8213/8890 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomio Nordiksen keikalta: Kom ti byinin kohdassa Kom ti Palvis, Kom ti Palvis / Kör från Vörå ti Maxmo - halvis / Kom ti Palvis, Kom ti Palvis Axel räppäsikin: Kör från Hesa ti Oulu - halvis.

Hyvä esimerkki siitä, miten tämä käytössä oleva kielivalikoima antaa mahdollisuuksia variaatioihin. Ja junantuomina sanoivat Hesa eikä Stadi, mikä oli asianmukaista..

Vierailija
8214/8890 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bongasin Axelin kirjoittamia kivoja kolumneja Svenska folkskolans vänner sivustolta. Ketkä tykkää Axelin kirjoituksia lukea, niin tässä linkki. Itse en ollut ainakaan näihin aikaisemmin törmännyt. Jos olette jo tutustuneet, niin hypätkää yli.

axelahman - SFV https://share.google/NBtYn0WbhFAcfqnd8

Vierailija
8215/8890 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä esimerkki siitä, miten tämä käytössä oleva kielivalikoima antaa mahdollisuuksia variaatioihin. Ja junantuomina sanoivat Hesa eikä Stadi, mikä oli asianmukaista..

Axelhan on myös junanviemä, koska muutti takaisin Pohjanmaalle (luin jostain haastattelusta että häntä riemastutti löytää unelmakoti Vaasan kaupunginosasta nimeltä Vöråstan/Vöyrinkaupunki). Saas nähdä pysyvätkö Kevin ja Jakob stadissa. Ja miten suosion kasvu vaikuttaa bändin maantieteelliseen sijaintiin. Vaasasta pääsee toki suureen maailmaan lentämälläkin, mutta onhan se vähän halvis jos duunit ovat etelässä.

Vierailija
8216/8890 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Axelhan on myös junanviemä, koska muutti takaisin Pohjanmaalle (luin jostain haastattelusta että häntä riemastutti löytää unelmakoti Vaasan kaupunginosasta nimeltä Vöråstan/Vöyrinkaupunki). Saas nähdä pysyvätkö Kevin ja Jakob stadissa. Ja miten suosion kasvu vaikuttaa bändin maantieteelliseen sijaintiin. Vaasasta pääsee toki suureen maailmaan lentämälläkin, mutta onhan se vähän halvis jos duunit ovat etelässä.

En mielelläni puutu heidän yksityiselämäänsä, mutta asiaan vaikuttavat myös puolisoiden mielipide ja työt.

Vierailija
8217/8890 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mielelläni puutu heidän yksityiselämäänsä, mutta asiaan vaikuttavat myös puolisoiden mielipide ja työt.

Töistähän tässä puhutaankin. Ja Axel on itse esitellyt yksityiselämäänsä julkisuudessa.

Vierailija
8218/8890 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää oli mun mielestäni keikan parhaita anteja. (Kännykkä yritti kirjoittaa akteja, sekin käy vähän kuumissaan.)

Ei siis se, mitä Tommy sanoi tai ei sanonut vaan tämä eri faniryhmissä melkoiset mittakaavat saanut analysointi ja spekulointi muutamasta repliikistä keikalla.

Kuinka osasivatkin olla, jälleen kerran, niin monitulkintaisia, että fanit kuluttavat tunteja muutaman lauseen analysointiin ja niiden viestistä keskusteluun. Ja samanaikaisesti kaikki ovat herttaisen onnellisia niistä, aivan riippumatta siitä miten ne tulkitsee.

Vierailija
8219/8890 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin aika sitten täällä oli puhe Vasas Flora och Fauna -bändistä. Heillä on tammikuussa keikka Helsingissä Korjaamolla. Keikat on myös Turussa ja tietenkin Vaasassa.

Vasas flora och fauna Kulttuuritehdas Korjaamo https://share.google/ziRhKXo44tuIzKwP2

Vierailija
8220/8890 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä tunne on erikoinen, kun yrittää etsiä kirjainta, eikä suustaan löydä. Ei mitään sinne päinkään. 

Näytin videon lapselleni Jacobista sanomassa dalagubbarna. Lapsi on yleensä hyvä matkimaan aksentteja ja vieraiden kielten lausumista. (Lapset yleensäkin ovat, mutta tämä tekee sitä usein vain huvikseen.)

Tuijotti videota hämmentyneenä, yritti kerran ja sen jälkeen kieltäytyi edes yrittämästä.

Pysyn kannassani, ei tuollaista äännettä ole olemassa.