Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (8890)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen fonetiikkaakin opiskellut filologi, joka osaa sanoa kymmenellä kielellä kiitos ja vähän muutakin, mutta tuota dalagubbanin ällää en vaan pysty omaksumaan. Millään. Pitääkö nyt tosissaan ruveta harjoittelemaan (vielä) sitäkin??
Minun pääaineenani oli Helsingin yliopistossa nordiska språk, ja niihin kieliopintoihin kuuluvalla fonetiikan kurssilla tuo paksu ällä tuli tutuksi. Se on yleinen ruotsin murteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen nami YleX:ltä tälle päivälle: https://vm.tiktok.com/ZNdc72n7T/
No olipas makea nami! Kiitos!
Miettikää mihin kaikkeen - enemmän tai vähemmän relevanttiin - KAJ on tämän vuoden aikana haastatteluissaan kiltisti suostunut. Onkohan mitään mistä he ovat kieltäytyneet?
Miettikää mihin kaikkeen - enemmän tai vähemmän relevanttiin - me ollaan tämän vuoden aikana KAJ'n perässä ryhdytty😅
Opponoin! Kaikki KAJ'hin liittyvä on relevanttia.
Noo, se kanto oli mun mielestä vähän turha. Pakkoko sen oli siinä olla, kysyn vaan. Olis menny johonkin vähemmän keskeiselle paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen fonetiikkaakin opiskellut filologi, joka osaa sanoa kymmenellä kielellä kiitos ja vähän muutakin, mutta tuota dalagubbanin ällää en vaan pysty omaksumaan. Millään. Pitääkö nyt tosissaan ruveta harjoittelemaan (vielä) sitäkin??
Minun pääaineenani oli Helsingin yliopistossa nordiska språk, ja niihin kieliopintoihin kuuluvalla fonetiikan kurssilla tuo paksu ällä tuli tutuksi. Se on yleinen ruotsin murteissa.
Minä opiskelin toisessa yliopistossa pääaineena ruotsi, mutta ruotsin fonetiikkaa oli vain yksi kurssi ja se oli surkea. Oman aktiivisuuteni ansiosta puhun kohtuullisen nättiä ruotsinruotsia, mutta vöyrin kanssa se vähän sotkee, kun tje- ja sje-äänteet tulevat automaattisesti ruotsalaisittain ja klusiilit tuppaavat aspiroitumaan kovin voimakkaasti. Vokaalit tuntuvat helpommilta, mutta menevät kyllä nekin välillä pieleen.
KOI:ssa oli hauskoja uusia vitsejä, onko niistä ollut puhetta? Meni varmaan paljon ohikin, tyvärr.
Alussa Jakob selitti, et jatkossa ehkä tekevät niin kuin ABBA, menevät keskenään naimisiin ja sitten yhtye hajoaa. Mutta rupeavat hologrammeiksi ja esityksen nimi on KAYAGE :D
Oliks Bertel viemässä juuri tanssimaan oppinutta Dan-Olea mummotunneliin, mutta aikoi ensin piritorilla hoitaa jotain hankintojaan.
Vörjeans-Tommy puhui niin vöyriksi, et meni lopussa ohi, mitä ihmettä selitti parketista/parkkipaikasta, merchistä(?) ja kotipoltetusta, sellaistako myynnissä heidän keikallaan...hjälp.
Hei, nyt käytän tilaisuutta hyväkseni ja kysyn, kun on asiantuntijoita paikalla. Mun korviini Jakobin klusiilit aspiroituu voimakkaammin kuin Axelin ja Kevinin. Hänen puheensa siis vivahtaa maxmon lisäksi ruotsinruotsiin. Kuulenko harhoja tai kuvittelenko vain muuten omiani?
Toi biisi "Jåo nåo e ja jåo YOLO ja jåo" on huippu kuten videokin. Jätkillä on huippu meininki. Aito huumori porukka joka oikeasti osaa.
Vierailija kirjoitti:
KOI:ssa oli hauskoja uusia vitsejä, onko niistä ollut puhetta? Meni varmaan paljon ohikin, tyvärr.
Alussa Jakob selitti, et jatkossa ehkä tekevät niin kuin ABBA, menevät keskenään naimisiin ja sitten yhtye hajoaa. Mutta rupeavat hologrammeiksi ja esityksen nimi on KAYAGE :D
Oliks Bertel viemässä juuri tanssimaan oppinutta Dan-Olea mummotunneliin, mutta aikoi ensin piritorilla hoitaa jotain hankintojaan.
Vörjeans-Tommy puhui niin vöyriksi, et meni lopussa ohi, mitä ihmettä selitti parketista/parkkipaikasta, merchistä(?) ja kotipoltetusta, sellaistako myynnissä heidän keikallaan...hjälp.
Taisi olla niin. että Bertel halusi täydentää muumimukikokoelmaa ja hän oli nähnyt ilmoituksen, että Piritorilla olisi myyjä nimimerkilltään Muumipeukku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen nami YleX:ltä tälle päivälle: https://vm.tiktok.com/ZNdc72n7T/
No olipas makea nami! Kiitos!
Miettikää mihin kaikkeen - enemmän tai vähemmän relevanttiin - KAJ on tämän vuoden aikana haastatteluissaan kiltisti suostunut. Onkohan mitään mistä he ovat kieltäytyneet?
Miettikää mihin kaikkeen - enemmän tai vähemmän relevanttiin - me ollaan tämän vuoden aikana KAJ'n perässä ryhdytty😅
Noo, se kanto oli mun mielestä vähän turha. Pakkoko sen oli siinä olla, kysyn vaan. Olis menny johonkin vähemmän keskeisell
Kanto tässäkin kaskessa pitää olla. Livi e it allti lätt.
Hmm... harrastaakohan Bertel ihan pyyteettömästi ja omasta kiinnostuksesta muumimukeja vai tekeekö hän niilläkin jotain puolihämärää bisnestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jakobin lopputyö on varmaan hyvin perusteelisesti tehty kun hän jossain sanoi, että valmistuminen kesti turhan kauan. Kevin taisi ehtiä ensin vaikka aloittivat yht'aikaa. Kevinin lopputyö käsittelee Solsidania ja Svensson, Svenssonia, sanoi hän jossain ruotsalaisessa haastattelussa, jossa kysyttiin miten hyvin he tuntevat ruotsalaista komediaa.
Nonni. Nyt täytyy tulla tekemään tunnustus. Kevinin takia ajoin äsken autoni kannon päälle, kun mietin hänen työtään, josta olin ikävästi ehtinyt lukea vasta valitsemattomat palat. Tää oli kyllä kaikkien aikojen huippu, en ole kauheasti kolaroinut sen päivän jälkeen, kun sain ajokortin. Silloin murhasin poikaystävän portinpielen, ja siitä on melkein 40 vuotta. Ja siihenkin oli kohtuullisen hyvä syy. Ajoin koulussa lättänokkakuorma-autolla, enkä osannutkaan arvioida henkilöautosta, missä nokka kulkee.
Onneksi onnettomuudessa
Ajattelit Keviniä ja rysäytit autollasi kantoon. Et kai tunnustanut miehellesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jakobin lopputyö on varmaan hyvin perusteelisesti tehty kun hän jossain sanoi, että valmistuminen kesti turhan kauan. Kevin taisi ehtiä ensin vaikka aloittivat yht'aikaa. Kevinin lopputyö käsittelee Solsidania ja Svensson, Svenssonia, sanoi hän jossain ruotsalaisessa haastattelussa, jossa kysyttiin miten hyvin he tuntevat ruotsalaista komediaa.
Nonni. Nyt täytyy tulla tekemään tunnustus. Kevinin takia ajoin äsken autoni kannon päälle, kun mietin hänen työtään, josta olin ikävästi ehtinyt lukea vasta valitsemattomat palat. Tää oli kyllä kaikkien aikojen huippu, en ole kauheasti kolaroinut sen päivän jälkeen, kun sain ajokortin. Silloin murhasin poikaystävän portinpielen, ja siitä on melkein 40 vuotta. Ja siihenkin oli kohtuullisen hyvä syy. Ajoin koulussa lättänokkakuorma-autolla, enkä osannutkaan arvioida henkilöautosta, missä nokka kulkee.
Onneksi onnettomuudessa
Ei voi olla totta, ihan mahtavaa! 🤣🤣🤣 Tai ei se kannon päälle ajaminen tietenkään mahtavaa ole, mutta että Kevin oli "syyllinen" tähän toikkarointiin. 🤣🤣🤣 Onneksi ei käynyt sen hullummin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä opiskelin toisessa yliopistossa pääaineena ruotsi, mutta ruotsin fonetiikkaa oli vain yksi kurssi ja se oli surkea. Oman aktiivisuuteni ansiosta puhun kohtuullisen nättiä ruotsinruotsia, mutta vöyrin kanssa se vähän sotkee, kun tje- ja sje-äänteet tulevat automaattisesti ruotsalaisittain ja klusiilit tuppaavat aspiroitumaan kovin voimakkaasti. Vokaalit tuntuvat helpommilta, mutta menevät
Helsingin yliopistossa karsittiin opiskelijoiden ääntämyksestä kaikki rikssvenska, ns. internationell felaccent. Uttal & samtal kesti kolme vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaa. Mä tarvitsisin yksityistunteja tuossa kielen asettelussa.
Määninin kielikurssi. Menestys taattu.
Ilmoittaudun heti. Onhan kurssilla lähiopetusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nonni. Nyt täytyy tulla tekemään tunnustus. Kevinin takia ajoin äsken autoni kannon päälle, kun mietin hänen työtään, josta olin ikävästi ehtinyt lukea vasta valitsemattomat palat. Tää oli kyllä kaikkien aikojen huippu, en ole kauheasti kolaroinut sen päivän jälkeen, kun sain ajokortin. Silloin murhasin poikaystävän portinpielen, ja siitä on melkein 40 vuotta. Ja siihenkin oli kohtuullisen hyvä syy. Ajoin koulussa lättänokkakuorma-autolla, enkä osannutkaan arvioida henkilöautosta, mi
Ajattelit Keviniä ja rysäytit autollasi kantoon. Et kai tunnustanut miehellesi?
No siis kyllä. Mä olen kyllä ihan oikeastikin hajamielinen filosofi, joten kuuluu asiaan, ja kaikki tietää mun syntini jo valmiiksi. Enhän mä itse asiassa edes miettinyt niinkään Keviniä kuin niitä lukemiani juttuja. Huumorin teoriaa. Tulipa sitten tutustuttua huumoriin käytännössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaa. Mä tarvitsisin yksityistunteja tuossa kielen asettelussa.
Määninin kielikurssi. Menestys taattu.
Ilmoittaudun heti. Onhan kurssilla lähiopetusta?
Toivottavasti. Hyvin läheistä.
Osasin olla hyvin asiallinen tämän fanituksen kanssa vielä viime lauantai-iltapäivään saakka. Mutta Vörjeans lavalla sai jopa minusta kaivettua hieman kaksimielisemmän kommentaattorin esiin. Sori, juttujen suodatin on kateissa.
Asiasta kolmanteentoista. En ollut paikalla Nordiksessa, mutta katsoin just netistä videon Volvoräägorista. Ennen biisiä Tommy siis selvin sanoin ja iloisesti tunnustaa, että hän identifioituu h*moksi, joka rakastaa Määniniä. Vaude vau! En ollut tajunnut, että hän tosiaan käytti sanaa bög, mutta upeaa että käytti. Vaikka kyse on fiktiivisestä hahmosta, mä olen varma, että tuo oli LGBTQ-yhteisölle tärkeä hetki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä opiskelin toisessa yliopistossa pääaineena ruotsi, mutta ruotsin fonetiikkaa oli vain yksi kurssi ja se oli surkea. Oman aktiivisuuteni ansiosta puhun kohtuullisen nättiä ruotsinruotsia, mutta vöyrin kanssa se vähän sotkee, kun tje- ja sje-äänteet tulevat automaattisesti ruotsalaisittain ja klusiilit tuppaavat aspiroitumaan kovin voimakk
Aika huumoria tuokin, internationell felaccent. Nauroivatkohan itse sille koskaan, mietin. Aika reteää, melkein KAJ-tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Hei, nyt käytän tilaisuutta hyväkseni ja kysyn, kun on asiantuntijoita paikalla. Mun korviini Jakobin klusiilit aspiroituu voimakkaammin kuin Axelin ja Kevinin. Hänen puheensa siis vivahtaa maxmon lisäksi ruotsinruotsiin. Kuulenko harhoja tai kuvittelenko vain muuten omiani?
Olen samaa mieltä. Minusta myös intonaatio on erilainen. Ei siinä taida samanlaista sävelaksenttia olla kuin ruotsinruotsissa, mutta vivahtaa sinne päin. Toiset suomenruotsalaiset taas puhuvat hyvinkin tasaisesti. (Toisaalta käsittääkseni jossain päin Suomea on myös sellaisia murteita, joissa on täsmälleen samanlainen sävelaksentti kuin ruotsinruotsissa.) En tiedä, onko kyse vain siitä, että pojat ovat kotoisin eri kyliltä, vai onko Jakob imenyt vaikutteita jostain muualta.
Vierailija kirjoitti:
Asiasta kolmanteentoista. En ollut paikalla Nordiksessa, mutta katsoin just netistä videon Volvoräägorista. Ennen biisiä Tommy siis selvin sanoin ja iloisesti tunnustaa, että hän identifioituu h*moksi, joka rakastaa Määniniä. Vaude vau! En ollut tajunnut, että hän tosiaan käytti sanaa bög, mutta upeaa että käytti. Vaikka kyse on fiktiivisestä hahmosta, mä olen varma, että tuo oli LGBTQ-yhteisölle tärkeä hetki.
Nyt valitettavasti kuulit väärin. Hän sanoi vöråbo/ vööbou l. vöyriläinen, joka rakastaa Määniniä. Monet kyseisen yhteisön jäsenet näyttävät olevan tyytyväisiä Tommyn sanoihin tuolla FB-ryhmässä. Tämä riitti heille