Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (9213)
Vierailija kirjoitti:
Mikäli he niin kovasti toivoisivat ettei klippejä jaettaisi, niin eiköhän he olisi erikseen maininnut ettei niitä saa julkaista sosiaaliseen mediaan. Tuon yksityiseen käyttöön voi käsittää niin, ettei niitä saa käyttää kaupallisissa tarkoituksissa. Kaupallisia videoita on mahdollista tehdä myös puhelimella. Eli eivätköhän he olisi ilmaisseet selkeästi että videoita ei saa julkaista, mikäli se olisi kielletty. Ja eivät he edes pysty kontrolloimaan materiaalin leviämistä. Tuota lyhyiden klippien rajoitustakin on erittäin vaikea kontrolloida, ei siellä voi olla kukaan vahtimassa että kuvataan vain lyhyitä klippejä, siihen tarvittaisiin jokaiselle katsojalle oma henkilökohtainen järjestyksenvalvoja, ja sellaiseen ei resurssit riitä. :D
Jos joku rupeaisi kuvaamaan koko kahta tuntia niin pilaisi siinä oman elämyksensä aika tehokkaasti. Jos olisin siellä seisomakatsomossa varmaan harmittaisi, jos ihmisten kamerat peittäisivät näkyvyyden, mutta koska istun yläkatsomossa ei sillä ole väliä. Itse tuskin kuvaan mitään kun puhelimen kamerakaan ei ole kummoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli he niin kovasti toivoisivat ettei klippejä jaettaisi, niin eiköhän he olisi erikseen maininnut ettei niitä saa julkaista sosiaaliseen mediaan. Tuon yksityiseen käyttöön voi käsittää niin, ettei niitä saa käyttää kaupallisissa tarkoituksissa. Kaupallisia videoita on mahdollista tehdä myös puhelimella. Eli eivätköhän he olisi ilmaisseet selkeästi että videoita ei saa julkaista, mikäli se olisi kielletty. Ja eivät he edes pysty kontrolloimaan materiaalin leviämistä. Tuota lyhyiden klippien rajoitustakin on erittäin vaikea kontrolloida, ei siellä voi olla kukaan vahtimassa että kuvataan vain lyhyitä klippejä, siihen tarvittaisiin jokaiselle katsojalle oma henkilökohtainen järjestyksenvalvoja, ja sellaiseen ei resurssit riitä. :D
Jos joku rupeaisi kuvaamaan koko kahta tuntia niin pilaisi siinä oman elämyksensä aika tehokkaasti. Jos olisin siellä seisomakatsomossa varm
Siinä vaiheessa jos joku pitää pitkiä aikoja putkeen puhelinta kuvausasennossa niin että järkkärit näkevät niin siinä saattaa heillä hälytyskellot soida ja tulla kysymään että mitä on tekemässä. Mutta jos kuvaa pätkää joistain biiseistä silloin tällöin niin ei sitä pysty kukaan estämään. Koko keikan striimaaminen on varmasti kielletty ja toivottavasti tälläistä ei kukaan tee. Minulle on ok, että klippejä julkaistaan, mutta koko keikan striimaaminen on paitsi eettisesti/moraalisesti väärin myös väärin lipun ostaneita katsojia kohtaan.
Vaikea sanoa puuttuisiko ne puhelinkuvaukseen, aika usein on keikoilla myös niitä, jotka kuvaa koko keikan. Oli siinä järkeä tai ei.
Ei järjestyksenvalvojat valitettavasti pysty mitenkään valvomaan, etteikö joku pääsisi halutessaan striimaamaan. Todennäköisesti joka katsomossa on oma järjestyksenvalvoja kyllä ja permannolla siellä täällä, mutta yhteen katsomoon mahtuu jo sen verran porukkaa ettei järjestyksenvalvoja pysty pitämään kirjaa minkä verran siellä kukin kuvaa eikä todennäköisesti edes huomaa vaikka joku kuvaisi koko konsertin. Eli striimit ovat mahdollisia. Toivon, että ainakin tässä ketjussa ollaan sen verran fiksuja, että vaikka tälläiseen striimiin törmättäisiin, niin jätettäisiin se katsomatta eikä tuettaisi tätä toimintaa. Ymmärrän että niillä jotka eivät pääse paikalle houkutus voi olla iso, mutta silti kannattaa miettiä mikä on eettistä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa puuttuisiko ne puhelinkuvaukseen, aika usein on keikoilla myös niitä, jotka kuvaa koko keikan. Oli siinä järkeä tai ei.
Ainakin muilla mitä kuuntelen niin keikat sit ladattu ihan youtubeen muiden fanien katseltavaksi.
Onhan joistain aiemmista Kajn keikoista YouTubessa niitä koko tai lähes koko keikan fanien kuvaamia videoita, että kyllähän sitäkin jotkut tekee, en kyllä ymmärrä miksi kun luulisi jo vaikuttavan omaan livekokemukseen. Itse en ikinä keikoilla juuri kuvaa enkä ajatellut nytkään, paitsi ehkä pari lyhyttä pätkää ja muutaman kuvan muistoksi/someen. Mielummin keskityn siihen livekokemukseen.
Vierailija kirjoitti:
Onhan joistain aiemmista Kajn keikoista YouTubessa niitä koko tai lähes koko keikan fanien kuvaamia videoita, että kyllähän sitäkin jotkut tekee, en kyllä ymmärrä miksi kun luulisi jo vaikuttavan omaan livekokemukseen. Itse en ikinä keikoilla juuri kuvaa enkä ajatellut nytkään, paitsi ehkä pari lyhyttä pätkää ja muutaman kuvan muistoksi/someen. Mielummin keskityn siihen livekokemukseen.
Sama juttu. Keskityn itse keikkaan mieluummin kuin kuvaamiseen... Muutaman kuvan otan ja ehkä jonkun videonpätkän.
Ainoa keino millä voidaan estää videoiden leviäminen ympäri somea on se puhelinpussi systeemi mitä nyt jollain kansainvälisten artistien keikoilla ollaan käytetty (Eli siis puhelin suljetaan sisään käynnin yhteydessä pussiin, jonka saa auki vasta tapahtuman päätyttyä tai erikseen merkityllä pisteellä tapahtuman aikana.). Nykypäivänä sanallinen kielto ei vain valitettavasti riitä. Toki artisti voi julkaistuja videoita ilmiantaa, mutta epäilen että heillä on aikaa moiseen, niitä videoita tulee olemaan takuulla satoja ympäri somea: Instagramissa, Tiktokissa, Facebookissa, YouTubessa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. Keskityn itse keikkaan mieluummin kuin kuvaamiseen... Muutaman kuvan otan ja ehkä jonkun videonpätkän.
Te siis molemmat tunnustatte kuvaavanne. Teidän kätenne ja puhelimenne näkyvät muidenkin kuvissa ja videoissa.
Panen uusintakierrokselle mun lempi(lyhyt)haastatteluni. En tiedä, mikä tässä on parasta, Axelin hätämuonatarina, Jakobin täydellinen putoaminen vai se, ettei edes Kevin pysty pitämään pokkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Panen uusintakierrokselle mun lempi(lyhyt)haastatteluni. En tiedä, mikä tässä on parasta, Axelin hätämuonatarina, Jakobin täydellinen putoaminen vai se, ettei edes Kevin pysty pitämään pokkaansa.
Joo tää on kiva pätkä, en ole pitkään aikaan tätä katsonutkaan.
Kevin är alltid hemma!
Hiljattain täällä oli keskustelua Kajlandin kappaleista. Niidenkin joukossa on muuten myös varsinaisia helmiä, joten kannattaa ehdottomasti kuunnella, jos on vielä tutustumatta.
KAJ'n biisejähän on paljon käännetty venäjäksi, niin myös tämä hauska Kajland-biisi Hadirittan. Muistaakseni tämä esitys sisältyy siihen pidempään Ein kväld only taltiointiin parin vuoden takaa Åminnesta. Jos venäjänkielinen tekstitys ei haittaa, niin Hadirittanin voi kuunnella tästä ihan erikseen.
Tykkään todella paljon myös Dågär åt böndrinistä, joka on vähän tätä samaa country-henkistä kategoriaa. Ja "himlens höjd" esiintyy muuten molempien biisien tekstissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Hiljattain täällä oli keskustelua Kajlandin kappaleista. Niidenkin joukossa on muuten myös varsinaisia helmiä, joten kannattaa ehdottomasti kuunnella, jos on vielä tutustumatta.
KAJ'n biisejähän on paljon käännetty venäjäksi, niin myös tämä hauska Kajland-biisi Hadirittan. Muistaakseni tämä esitys sisältyy siihen pidempään Ein kväld only taltiointiin parin vuoden takaa Åminnesta. Jos venäjänkielinen tekstitys ei haittaa, niin Hadirittanin voi kuunnella tästä ihan erikseen.
Tykkään todella paljon myös Dågär åt böndrinistä, joka on vähän tätä samaa country-henkistä kategoriaa. Ja "himlens höjd" esiintyy muuten molempien biisien tekstissäkin.
Kiitos, tosi kiva löytö tämä! Mun feediini tämä ei jostain syystä ollut tullutkaan, vaikka usein saan siihen näitä innokkaiden venäläisfanien edittejä, kun seuraan (työnikin takia) tuota slaavilaista somemaailmaa. Hadirittan on mun Kajland-suosikkeja. Jotenkin lämmittää myös ajatus, että vaikka Kaj on niin kaukana mainstreamistä eikä todellakaan suurten massojen musiikkia, heille on kuitenkin muodostunut oma pieni uskollinen yleisönsä mitä eksoottisimpiin maihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te siis molemmat tunnustatte kuvaavanne. Teidän kätenne ja puhelimenne näkyvät muidenkin kuvissa ja videoissa.
Miksi tätä alapeukutetaan? Olen tulossa KAJ'n keikalle lauantaina, ja minua häiritsee se maaninen kuvaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä alapeukutetaan? Olen tulossa KAJ'n keikalle lauantaina, ja minua häiritsee se maaninen kuvaaminen.
Sanottiinko kyseisissä viesteissä niin?
Vierailija kirjoitti:
Mä taas tykkäsin kaikkein eniten Kevinin filosofisesta ajatuksesta eksymisen. Ei ole koskaan eksyksissä, kun on siellä missä on.
Mutta tipuin täydellisesti Jacobille silti🤣
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa tuota yleisöä. On voinut pojilla olla viimeiset puoli vuotta melkoinen shokki, kun on tottunut yleisöön, joka istuu asiallisesti tuolilla ja ehkä hieman hytkyy mukana ja taputtaa. Ja sitten yhtäkkiä ei kukaan kaipaakaan enää penkkejä ja yleisö hyppii ja laulaa niin paljon kuin vain ääntä lähtee.
Tuo näkkileipätarina on kyllä mahtava! Ja Jakobin nauru siihen päälle!
Tässä myös viisujen aikainen minihaastattelu jakoon, liekö ollut ennen täällä. Pientä kuittailua poikien kesken;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä alapeukutetaan? Olen tulossa KAJ'n keikalle lauantaina
Ei täälläkään näköjään saa olla kuin yksi mielipide, ja se on että kaikki kuvaavat hullun lailla KAJ'n keikoilla ja elävät konsertin puhelimensa pikkunäytön kautta. Sitten lataavat online YouTubeen ja sieltä saa katsoa edessä seisovien takaraivoa.
Tuosta tekijänoikeusasiasta pitää sanoa, että makkaralla on kaksi päätä (venäläinen sananlasku, mutta sopii tähän Kaj-keskusteluun niin hyvin).
Videoiden kuvaaminen ja levittäminen ehdottomasti rikkoo tekijänoikeuslakia mutta toisaalta se on myös tehokasta (sissi)markkinointia. Juuri niin kuin joku sanoi, Youtuben ja muun sosiaalisen median videot on lisänneet myös Kaj'n tunnettuutta, suosiota ja fanipohjaa. Kaj on itse antanut parhaimmille tykkäyksiä, kommentoinut hyväksyvästi ja jopa uudelleenjakanut niitä, ja samoin mun ymmärtääkseni toimivat monet muut artistit.
On siis veteen piirretty viiva, millainen materiaalilevitys on ookoo ja mikä on oikeasti kiellettyä.