Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (9395)

Vierailija
4381/9395 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miten tämä suhtautuu siihen kun Lidret-haastattelussa Jakob sanoi, että hän ei ole ikinä tyytyväinen esityksen jälkeen (tai oli ekan kerran ollut juuri ennen haastattelua). Omien sanojensa mukaan kun muut ovat tyytyväisiä hän menee heti sanomaan mitkä asiat olivat pielessä. Hän oli tajunnut hiljattain olleensa 15 vuotta asshole. Seesar sanoi, että joillakin yhtyeillä on tapana, että heti esityksen jälkeen ei puida sitä. Jakob sanoi, että heillä ei ole sellaista tapaa, mutta olisi hyvä olla.

Mitä enemmän luen Jacobista, sitä enemmän tunnistan saman tyyppisiä piirteitä kuin itsessäni. En Jacobista tiedä, mutta osaan kertoa miten omalla kohdallani vastaava on mahdollista.

Kun panostaa johonkin tilaisuuteen täysillä, siinä on todella intensiivisesti mukana. Silloin tuntuu hyvältä, todennäköisesti veressä adr

Tämä kuvaamani muuten sopisi hyvin muuten myös tuohon välillä kirjoittaneen kuvaamaan. Ensin kiitokset ja sitten hetken kuluttua itsensä ruoskiminen. 

Hyvä fiilis nimittäin kestää hetken, ennen kuin hormonien romahdus iskee. Tai noilla hormoneilla olen ainakin itselleni asian selittänyt.

Käy järkeen.  

Vierailija
4382/9395 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesän viimeinen Näsan domnar. Hiljentykäämme sen ääreen, kära vänner.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4383/9395 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi mikä helmi löytyi. Luulin jo kaiken katsoneeni. :)

KIITOS, ihana! Kyllä vaan tuo intterneetti on ihmeellinen asia. Aina vaan sieltä näitä uusia aarteita meille nälkäisille ja janoisille putkahtelee. Mä olen löytänyt jo noin 130 Kaj'n biisiä (joista osaan jo ison osan ulkoa), musikaalit, tv-sarjat, joulukalenterit, radio-ohjelmat, radiopakinat (ne praatit), Axelin kirjailijaillat sun muut, mutta tämä on kertakaikkiaan mahtava uutuus!

Onko tämä video varmasti lain sallima? Pitäisi tulla ainakin sakkoja suloisuuden pitoisuusrajan moninkertaisesta ylittämisestä. Hämillään virnistelevä Kevin, kun muut kehuvat hänen biisi-ideaansa, Axel viuluineen, Jakob nauramassa omille vitseilleen. Sallittu karismamääräkin ylittyy parikymppisillä että heilahtaa. Voi hyvänen aika.

Vierailija
4384/9395 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi hauska tuo Mellopallopätkä. Mutta puhuvatko tuossa murteellisemmin kuin tänä kesänä? Kun olen sitäkin miettinyt, että jos KAJ pehmentää murretta meitiä varten ja muutenkin asuvat muualla, niin säilyykö se. Oman murteeni kadotan helpostikin. Tosin ehkä siksi, että olen ollut alttiina muillekin murteille kasvuvuosina. Ymmärrän asian vasta palatessani kotikulmille. Olen hukannut nuotin.

Tuolla videolla he puhuvat niin kuin normaalisti keskenään puhuvat. Aitoa, paksua vöyriä, Kevin komossalaisittain korostaen, Axel palvislaisittain ja Jakob Maxmon tyyliin. Keikkaspiikeissään he tietoisesti pehmentävät murretta yleiskielen suuntaan, kohteliaisuudesta, jotta kaikki varmasti ymmärtävät. Mutta kyllä se murteen ydin lavallakin kuuluu. Median haastatteluissa puhuvat joskus yleiskieltä, joskus murteellisemmin, riippuu varmaan tilanteesta ja siitä, mille nimenomaiselle yleisölle viesti menee. Heillä on erinomainen kielentaju.

Vierailija
4385/9395 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös 101 % suomenkielinen tamperelainen ja kyllä niin on, että Suomi ilman KAJ ja ruotsin kieli ei ole yhtään mitään. Ruotsista thullut sivistys ja kaikki. On tärkeää kyllä, että suomalaiset opiskelevat myös jatkossa ruotsin kieli, niin.

Kanssa ystävällisten terveisten

Marjo

Vierailija
4386/9395 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myös täällä itkin ja nauroin tuon Kom ti byinin julkkarikonsertin kanssa. Ja ihan lopussa tajusin, mitä Kaj on tehnyt mun ruotsintaidolle.

Jos olisin katsonut tuon videon tämän vuoden helmikuussa, en olisi tajunnut laulujen sanoja enkä spiikkejä, vitseistä puhumattakaan. Nyt meni kuin vettä vaan, ei ymmärtämisvaikeuksia.

Tässä välissä oon tietysti ehtinyt noiden vanhojenkin biisien sanat lukea heidän kotisivuiltaan moneen kertaan, kunnes ne on lopulta auenneet. Ja kuunnellut kymmeniä ellen satoja haastatteluita, joissa monissa he myös puhuvat murretta. Joka kerran on ainakin yksi uusi vöyrinmurteen sana tai taivutusmuoto tarttunut niistäkin päähän.

Niin salakavalaa pakkoruotsin tuputusta heiltä. :D

Vierailija
4387/9395 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin Mellon jälkeisissä kotiinpaluujuhlissa ja haastatteluissa ihmettelin kuinka paikalliset kunnanvaltuuston puheenjohtajaa myöten sanoivat, että Kom ti byin on heidän suosikkinsa KAJ'n lauluista. En ole koskaan erityisesti kuunnellut räppiä ja olen pitänyt sitä sieluttomana musiikinlajina. Nyt olen KTB:n kuullut lukuisia kertoja ja tajuan, että siinähän on juuri se kotiseuduin sielu, warts and all niin kuin engelsmanni sanoisi. Murre mtyös istuu hyvin räppirytmiin, jopa paremmin kuin standardiruotsi puhumattakaan suomesta.

Vierailija
4388/9395 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä myös täällä itkin ja nauroin tuon Kom ti byinin julkkarikonsertin kanssa. Ja ihan lopussa tajusin, mitä Kaj on tehnyt mun ruotsintaidolle.

Jos olisin katsonut tuon videon tämän vuoden helmikuussa, en olisi tajunnut laulujen sanoja enkä spiikkejä, vitseistä puhumattakaan. Nyt meni kuin vettä vaan, ei ymmärtämisvaikeuksia.

Tässä välissä oon tietysti ehtinyt noiden vanhojenkin biisien sanat lukea heidän kotisivuiltaan moneen kertaan, kunnes ne on lopulta auenneet. Ja kuunnellut kymmeniä ellen satoja haastatteluita, joissa monissa he myös puhuvat murretta. Joka kerran on ainakin yksi uusi vöyrinmurteen sana tai taivutusmuoto tarttunut niistäkin päähän.

Mulla iski NIIN kova vörjeansinnälkä, kun tsekkasin tuon videon. Oon nähnyt KAJ'n livenä nyt kaks kertaa, mutta kun joskus vielä pääsis näkemään Tommyn, Freppan ja Määninin, niin vois kuolla onnellisena.

Vierailija
4389/9395 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi hauska tuo Mellopallopätkä. Mutta puhuvatko tuossa murteellisemmin kuin tänä kesänä? Kun olen sitäkin miettinyt, että jos KAJ pehmentää murretta meitiä varten ja muutenkin asuvat muualla, niin säilyykö se. Oman murteeni kadotan helpostikin. Tosin ehkä siksi, että olen ollut alttiina muillekin murteille kasvuvuosina. Ymmärrän asian vasta palatessani kotikulmille. Olen hukannut nuotin. 

Hei, mitä tarkoitat Mellopallopätkällä? Onko multa jäänyt jotain väliin?

Tämäkö https://www.instagram.com/p/DC1NETssfgH/

Tätä hän varmaan tarkoitti, kiitos! Aivan huippuhauska. Viime marraskuussa, vajaa vuosi sitten, heillä ei siis ollut aavistustakaan, mitä oli tulossa. Eikä meillä tähän ketjuun kirjoittavilla ollut aavistus

På Sveriges tv!

Tuolla ryhmässä on ehdotettu että jospa olisimme toisiamme kohtaan KAJnd.

Axel on jo päivittänyt instaansa.

Vierailija
4390/9395 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä yhtye ei kiinnosta suomalaisia. Suomalaisia ei vain kiinnosta.

Vierailija
4391/9395 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin Mellon jälkeisissä kotiinpaluujuhlissa ja haastatteluissa ihmettelin kuinka paikalliset kunnanvaltuuston puheenjohtajaa myöten sanoivat, että Kom ti byin on heidän suosikkinsa KAJ'n lauluista. En ole koskaan erityisesti kuunnellut räppiä ja olen pitänyt sitä sieluttomana musiikinlajina. Nyt olen KTB:n kuullut lukuisia kertoja ja tajuan, että siinähän on juuri se kotiseuduin sielu, warts and all niin kuin engelsmanni sanoisi. Murre mtyös istuu hyvin räppirytmiin, jopa paremmin kuin standardiruotsi puhumattakaan suomesta.

Se yksi saksalainen youtuben euroviisukriitikko (en nyt muista nimeä) myös nosti Kom ti byinin aivan Kaj'n tuotannon kärkeen. Kertoi sen iskeneen häneen enimmäkseen siksi, että hän on itse samanlaisesta pienestä kylästä lähtöisin ja tunnisti siksi biisin pohjavireen ja sanoman.

Mulla taitaa olla sama syy. Kaj'n myötä oikeastaan oon vasta tajunnut kotiseudun ja juurten merkityksen, mäkin olen "lentänyt pesästä" jo kauan sitten. Kom ti byinissä on muutama säe, jotka menee niin syvälle sieluun. Ja mäkään en ennen tätä ole kuunnellut räppiä ikinä enkä noteerannut koko genreä.

Vierailija
4392/9395 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.instagram.com/p/DNx0buOUKIm/?img_index=1

Liikuttavia kiitoskommentteja. KAJ on parantanut niin monen ihmisen elämänlaatua ja tuonut siihen jotain mitä emme tienneet tarvitsevamme. Kenelläkään, ei edes tämän palstan fasisteilla, ole oikeutta väheksyä toisten kokemuksia eikä nollata faneja harmaantuneiksi tädeiksi joilla ei ole mitään merkitystä kenellekään.

Vierailija
4393/9395 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla iski NIIN kova vörjeansinnälkä, kun tsekkasin tuon videon. Oon nähnyt KAJ'n livenä nyt kaks kertaa, mutta kun joskus vielä pääsis näkemä

Hykertelin kun näin, miten se yksi fani oli saanut heiltä nimmarit paitaan nimenomaan Vörjeanseina ja Freppa oli kirjoittanut FREDRIK tikkukirjaimilla. Niin luonteenomaista.

Vierailija
4394/9395 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä yhtye ei kiinnosta suomalaisia. Suomalaisia ei vain kiinnosta.

Mehän olemme suomalaisia. Meitä kiinnostaa. Myös ruotsalaisia kiinnostaa. Anna meidän kiinnostua mistä haluamme, ok?

Vierailija
4395/9395 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, mitä tarkoitat Mellopallopätkällä? Onko multa jäänyt jotain väliin?

Tämäkö https://www.instagram.com/p/DC1NETssfgH/

Tätä hän varmaan tarkoitti, kiitos! Aivan huippuhauska. Viime marraskuussa, vajaa vuosi sitten, heillä ei siis ollut aavistustakaan, mitä oli tulossa. Eikä m

Tuossa Kom ti byin -konsertissa (siis vuodelta 2016) Kaj kutsuu itseään muurinmurtamisen Gorbatshoveiksi, siis kielimuurin. Siinä tarkoituksessa kirjoittivat suomenkielisen Hupparipäivän ja pyysivät vastaavasti vierailijoitaan, pohjalaisia suomenkielisiä räppäreitä tekemään kappaleen ruotsiksi. Menestyksiä molemmin puolin.

Näkivät tulevaisuuteen jo silloin. Kurjet kakkii ristiin suolla, sanoisi Bertel Bäck.

Vierailija
4396/9395 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla iski NIIN kova vörjeansinnälkä, kun tsekkasin tuon videon. Oon nähnyt KAJ'n livenä nyt ka

Sen T-paidan selässä luki GetMääninOutOfRehab.

Vierailija
4397/9395 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole näkynyt uutisissa ei. Suomalaisilta loppui kiinnostus. Ruotsin kieli ei kiinnosta suomalaisia.

Vierailija
4398/9395 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määnin-reppana ei tosiaan taida olla Vöyrin kuntoutuskeskuksessa vaan jossain vähän haastavammassa paikassa. Pidetään yhdessä peukkuja, että hänet jollain lailla saataisiin kuitenkin kärrättyä jäähallin lavalle.

Vierailija
4399/9395 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän toi Jakob oikein treenaa kun kuuntelin just haastattelun viime talvelta, jossa sanoi penkkipunnertavansa kolminkertaisesti painonsa verran? Tähän asti haastatteluista on tullut vaikutelma, että vaan istuu vapaa-ajat sohvalla ja kattoo telkkaria. Varmaan on ainakin salilla käymään aika tiheästi.

Vierailija
4400/9395 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se yksi saksalainen youtuben euroviisukriitikko (en nyt muista nimeä) myös nosti Kom ti byinin aivan Kaj'n tuotannon kärkeen. Kertoi sen iskeneen häneen enimmäkseen siksi, että hän on itse samanlaisesta pienestä kylästä lähtöisin ja tunnisti siksi biisin pohjavireen ja sanoman.

Mulla taitaa olla sama syy. Kaj'n myötä oikeastaan oon vasta tajunnut

Kyllä, Kom ti byin viiltää syvälle ja paljastaa miten korkeita ne kielimuurit ovat ja millaista on elää suomenruotsalaisessakin kulttuurissa vähemmistön vähemmistönä - suomenruotsin kirjallisimpina murteina on pidetty Närpiön murretta, pitkälti Lars Huldénin ansiosta. Gösta Ågren käyttää kirjoissaan Uuudenkaarlepyyn murretta, samoin Peter Sandström, Lars Sund Pietarsaaren murretta.

Axel Åhmanin novellikokoelman suomennoksen repliikeissä puhutaan Suupohjan murretta (Teuva-Kurikka-Kauhajoki), sillä Vöyrillä olemattoman vähän puhuttu suomenkielinen pohjalaismurre ei ole erityisen leimallinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän