Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (5178)
Mä kyllä vähän suomenkielistä mediaa syyttäisin siitä, että eivät ole näitä mitenkään aiemmin nostaneet esiin. Svenska Ylellä ja ruotsinkielisessä lehdistössä ovat olleet jatkuvasti esillä, mutta ei mitään noteerausta suomenkielisellä puolella, vaikka ovat tehneet aika isojakin juttuja jo aikoja sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen NIIN ylpeä Kaj-pojista! Millaisia Suomen musiikin suurlähettiläitä maailmalla!
Just sain loppuun musikaalimaratonin, katsoin Yle areenasta Kaj'n molemmat musikaalit putkeen. Liikutuin, itkin, hymyilin ja nauroin alusta loppuun, yhtä tunteiden vuoristorataa.
Jotenkin käsittämätöntä, että tällainen lahjakkuuspommi pysyi niin pitkään piilossa meiltä suomenkielisiltä. Onneksi tuli Mello, joka avasi meillekin tuon aarreaitan. Itseeni on suurimman vaikutuksen tehnyt heidän verbaalinen virtuositeettinsa ja tarinankerrontataitonsa, mutta musiikki on oivallista sielunravintoa sekin.
Sama! Todella ylpeä pojista! Ja ylpeä ja iloinen suomenkielisistä suomalaisista, jotka ovat ottaneet KAJ'n niin lämpimästi vastaan. Siis, eihän noista kolmesta kerta kaikkiaan voi olla pitämättä 🤗
Mulla on vielä Gambämark katsomatta rauhassa ja "ajatuksen kans
Mä olen ne kaksi musikaalia katsonut ilman tekstityksiä. Myöhemmin suomennoksen kanssa.
Ruotsin kieli ei taivu hyvin, mutta kuulostaa silti hyvältä.
Ja juutubessa on suomennoksia ja englanninkielisiä käännöksiä.
Pojilla on hyvä kielitaito. Ja osaavat huulisynkata hyvin.
Suosikkini on missä Jakob "esittää" lempieuroviisukappaleensa. Se on niin ihana villi tanssi, ja taustalla Axel ja Kevin tanssii hieman rauhallisemmin 🥰
Olisin linkannut sen, mutta puhelimelta ei onnistu.
Ei, vaan kålmen kååppihåmån elåmåntapå. Kåikki tietåa. Nåkehån sen.
Homohuutelijoille: katsokaa tubesta Kaj'n varhainen pätkä Halv åtta hos Kaj. Siinä jo teinipoikina nuollaan munaa! Ette pety!
😉
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä vähän suomenkielistä mediaa syyttäisin siitä, että eivät ole näitä mitenkään aiemmin nostaneet esiin. Svenska Ylellä ja ruotsinkielisessä lehdistössä ovat olleet jatkuvasti esillä, mutta ei mitään noteerausta suomenkielisellä puolella, vaikka ovat tehneet aika isojakin juttuja jo aikoja sitten.
Todellakin! Tässä juuri sitä typerää kielimuuria, josta eilen kirjoittelimme.
Vierailija kirjoitti:
Ei suomenkielistä mediaa lähtökohtaisesti kiinnosta mitä suomenruotsalaiset tekevät keskenään, ja varsinkin kun KAJ on tehnyt musiikkia omalla murteellaan, siinä on kaksikin kielimuuria välissä. Ilmiö on mielenkiintoinen: KAJ'n piti ensin voittaa laulukilpailu Ruotsissa ennen kuin Suomi heräsi. Ja suomenkielisen Suomen kiinnostus on tullut KAJ'lla yllätyksenä, jopa järkytyksenä.
Kiitos Svenska Yle että olet ollut kaukaa viisas ja ostanut oikeudet mm. KAJ'n musikaaleihin. Ja tämähän on pitkälti Vaasan aluetoimituksen ansiota.
Vierailija kirjoitti:
Ryömi sinä saatana takaisin koloosi häpeämään. Sinusta ei ole mitään hyötyä kenellekään. Et tee hyvää edes itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä kaappihetero? Haluaisit niin mielelläsi olla jotain ja toivoisit että joku haluaisi sinua, mutta eihän sinulla ole muuta (rakkaus)elämää kuin oikea käsi. Et osaa tehdä mitään muuta kuin paremman puutteessa spämmätä paskaa palstalle. On siinä elämänsisältö.
Vierailija kirjoitti:
No asia on justiinsa näin! Muakin jo melkein suututtaa. On merkillisen kuppikuntaista meininkiä. Mitähän muita helmiä meillä jääkään piiloon ruotsinkielisen, tai vaikkapa saamenkielisen jne. musiikkielämän piirissä. Tottakai suomenkielinen kulttuurielämä on eniten esillä, ja pitääkin olla, mutta kun meidän maasta löytyy niin paljon muutakin. Eikä me itse edes huomata/ymmärretä sitä.
Ruotsi tarvitsi Suomea rikkomaan vanhaa kaavaa ja nostamaan ilon ja huumorin mukaan omiin viisukarsintoihinsa. Suomi tarvitsi Ruotsia tuomaan KAJ esille ja tunnetuksi koko kansan keskuudessa. Vähän paatoksellisesti sanottu, mutta noinhan siinä kävi.
Mistä toi yksi surkimus kaivautuu esille joka ikinen päivä...? Kiertääkö se läpi kaikki netin keskusteluketjut noiden lapsellisten huuteluiden kanssa? On todella onnetonta, kun elämässä ei ole mitään muuta sisältöä, kuin vauva.fi.
Mä olen vähän googlaillut suomenkielistä mediahistoriaa ja löysin kuin löysinkin Hesarista yhden Kaj-jutun muutaman vuoden takaa. Olen varmasti sen silloin lukenutkin, mutta ei näköjään ollut jättänyt muistijälkeä. Juttu on ihan hyväkin, mutta ei vaan jostain syystä toiminut kimmokkeena tutustua bändiin lähemmin.
Siihen tarvittiin tämä Mello-voitto (huraa, joku suomalainen on pärjännyt jossain ulkomailla!) ja siitä seurannut valtakunnanjulkisuus. Onneksi se vihdoin sai avaamaan aarrearkun kannen, ja nyt kun Pandoran boksi on auki, sitä ei pysty enää mitenkään sulkemaan. :)
t. Yksi onnellinen Kaj-hurahtaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alas kielimuurit! Tai vähintäänkin raolleen.
Toi suhtautuminen ruotsin kieleen on mielenkiintoista. Omasta koulunkäynnistä on jo todella pitkä aika. Silloin oli itsestään selvää, että ruotsia alettiin opiskella oppikoulun alaluokilta lähtien. Se oli pakollinen aine siinä missä matematiikka tai mikä muu tahansa. Ei sitä silloin kyseenalaistettu, ei valitettu, että ei ruotsia missään tarvitse, miksi opiskella. Koulussa opiskeltiin tietyt aineet ja piste. Tykkäsit tai et.
Ns. pakkoruotsista on alettu puhua ilmeisesti paljon myöhemmin. En ollenkaan muista, koska ruotsin kieli ei mulle itselle koskaan ole ollut mikään "issue". Koko sana pitäisi varmaan korvata jollakin muulla ilmauksella, se nostaa karvat pystyyn jo tällaisella ruotsin kielestä pitävälläkin ihmisellä.
Mitä tarkoitat ap. Käärijän polulla? Eikö se ole esimerkillinen ja hyvä polku? Kelpais ainakin mulle.
Lähde: IL
"Paidatonriehuja Oy:n liikevaihto vuonna 2023 oli 574 059 euroa. Kun verot ja muut kulut on vähennetty, firma teki voittoa tilikaudella 249 583 euroa."
Mä pidän kaikista kielistä ja mitä useampaa saa opiskella, sitä hienompaa. Jokainen kieli avaa uuden ikkunan maailmaan. Suomessahan on ihan loistavat mahdollisuudet kielten opiskeluun jo peruskoulussa ja lukiossa, muut maat saavat kateellisina ihmetellä.
Noin nuorella iällä kaikki eivät tietysti tajua mahdollisuuteen tarttua, mikä on totta KAJ ymmärrettävää. Aivot kypsyvät vasta 25-vuotiaana.
Loistavaa joka tapauksessa, että nämä symppismuusikot selvästi herättävät myös kiinnostusta ruotsin kieleen. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla!
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat ap. Käärijän polulla? Eikö se ole esimerkillinen ja hyvä polku? Kelpais ainakin mulle.
Lähde: IL
"Paidatonriehuja Oy:n liikevaihto vuonna 2023 oli 574 059 euroa. Kun verot ja muut kulut on vähennetty, firma teki voittoa tilikaudella 249 583 euroa."
Mainostaa uhkapelejä, siinä ei ole mitään esimerkillistä 🤬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alas kielimuurit! Tai vähintäänkin raolleen.
Toi suhtautuminen ruotsin kieleen on mielenkiintoista. Omasta koulunkäynnistä on jo todella pitkä aika. Silloin oli itsestään selvää, että ruotsia alettiin opiskella oppikoulun alaluokilta lähtien. Se oli pakollinen aine siinä missä matematiikka tai mikä muu tahansa. Ei sitä silloin kyseenalaistettu, ei valitettu, että ei ruotsia missään tarvitse, miks
Kielimuuri on pystyssä myös toiseen suuntaan. KAJ'n muusikot ovat lukeneet koulussa pakollista suomea ja kirjoittaneet suomen toisena kotimaisena kielenä yo-kirjoituksissa, mutta koska he ovat täysin ruotsinkieliseltä alueelta, heille oli luontevaa käydä armeija Dragsvikissä ja opiskella Helsingin ruotsinkielisessä Arcadassa ja Soc&Komissa. Heidän ei ole tarvinnut käyttää suomea juuri missään, ja siksi he ovat nyt niin ihmeissään. Mutta oppivat kyllä, fiksuja kun ovat.
En kuitenkaan pidä tästä kielten vastakkainasettelusta. Ruotsi on ollut työkieleni yli 30 vuotta ja olen oppinut että mitä enemmän osaamme toistemme kieltä, sitä paremmin ymmärrämme toisiamme. Kaikki voittavat.
Vierailija kirjoitti:
Mä pidän kaikista kielistä ja mitä useampaa saa opiskella, sitä hienompaa. Jokainen kieli avaa uuden ikkunan maailmaan. Suomessahan on ihan loistavat mahdollisuudet kielten opiskeluun jo peruskoulussa ja lukiossa, muut maat saavat kateellisina ihmetellä.
Noin nuorella iällä kaikki eivät tietysti tajua mahdollisuuteen tarttua, mikä on totta KAJ ymmärrettävää. Aivot kypsyvät vasta 25-vuotiaana.
Loistavaa joka tapauksessa, että nämä symppismuusikot selvästi herättävät myös kiinnostusta ruotsin kieleen. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla!
Tarkoitat kai että monta moskiittoa yhdellä iskulla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat kai että monta moskiittoa yhdellä iskulla!
Förlåt, juuri sitä! :D
"En kuitenkaan pidä tästä kielten vastakkainasettelusta. Ruotsi on ollut työkieleni yli 30 vuotta ja olen oppinut että mitä enemmän osaamme toistemme kieltä, sitä paremmin ymmärrämme toisiamme. Kaikki voittavat."
Näin on. Minä myös tehnyt työuraa ruotsinkielisissä yrityksissä (äidinkieleni suomi). Ja minä veikkaan, että mm. pohjoismainen yhteistyö ja liittolaisuus tulee tässä epävarmassa maailmatilanteessa tiivistymään entisestään. Vähintäänkin Suomi-Ruotsi akselilla. Onhan se nyt jo nähtävissä. Ruotsilla on tuossa yhteistyössä kyllä väkisin keskeinen asema, ja ruotsin kieli varsin luonteva keskeinen kieli. Toki englannilla pärjätään aina, mutta silti väitän, että ruotsin kielen osaamiselle löytyy todella tarvetta myös tulevaisuudessa.
Mutta "politiikka" sikseen. On ollut ilahduttavaa nähdä, että KAJ'n myötä ainakin kiinnostus on herännyt ja keskustelu virinnyt siitä, että ehkä se ruotsin kieli ei olekaan niin huono juttu :).
Tämä One Day More -cover niiden kymmenvuotiskonsertista on komea https://www.youtube.com/watch?v=qFDLXZmlHdg