Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (21862)
Minä kyllä osaan erottaa tämän KAJ:n tuotannosta ja myös hyväksyä asiallisen kritiikin. En suinkaan pidä kehotusta unohtaa Gambämark negatiivisena vertailuna vaan muistutuksena, että Änglagård on oma musikaalinsa. Arvio on kirjoitettu hyvin kotiseutupitoisesta näkökulmasta ja vastaavia vertailuja tuskin nähdään HBL:ssä. Minusta arvio oli positiivinen ja huomautuksia ei pidä rinnastaa AirB&B -tähtiin tai niiden puuttumiseen.
Kriitikon mielipide on ilman muuta vain yhden ihmisen mielipide. Mutta ainakin ammattikriitikoiden mielipide on kyllä hitusen painavampi kuin keskiverron kaduntallaajan. Jos ihminen tekee arviointeja työkseen, on saanut alan koulutuksen ja urallaan katsonut satoja, kenties tuhansia esityksiä, hänellä on eri perspektiivi kuin maijameikäläisellä. (Kaikki kriitikot eivät ole kokeneita eivätkä koulutettujakaan, mutta siis yleisenä periaatteena.)
Tämä ei tarkoita sitä, ettei jokainen katsoja saisi ja jokaisen pitäisi muodostaa oma näkökantansa ihan itse ja myös nauttia kriitikon mahdollisesti haukkumasta esityksestä täysin sydämin, jos itse siitä vilpittömästi tykkää. Niin mäkin teen, mutta arvostan silti kriitikon ammatillista silmää ja teräviä huomioita, vaikka olisinkin hänen kanssaan toista mieltä.
En tunne enkä tiedä tuota Vasabladetin Patrikia, mutta lienee kulttuuritoimittaja, vai? Kotiseutunäkökulma tietysti painottuu paikallislehdissä, niin se on jopa Turun ja Tampereen kokoisten kaupunkien lehdissä. Ja Hesarissakin, itse asiassa. HBL:n "kotiseutu" taitaa olla koko Svenskfinland.
Tässä Jakob ja Axel På spåretista Aftonbladetissa. https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/e7nBza/kaj-duon-radda-for-att-…
Hesarissa oli tänään juttu suomalaisten musikaalien puutteesta. Useimmat esitettävät musikaalit ovat nimittäin ulkomaista tuontitavaraa, vaan missä omat kotimaiset hittimusikaalit. Harmittaa, ettei tässäkään yhteydessä muistettu (tai edes tiedetty?) mainita esim. Gambämarkia.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä osaan erottaa tämän KAJ:n tuotannosta ja myös hyväksyä asiallisen kritiikin. En suinkaan pidä kehotusta unohtaa Gambämark negatiivisena vertailuna vaan muistutuksena, että Änglagård on oma musikaalinsa. Arvio on kirjoitettu hyvin kotiseutupitoisesta näkökulmasta ja vastaavia vertailuja tuskin nähdään HBL:ssä. Minusta arvio oli positiivinen ja huomautuksia ei pidä rinnastaa AirB&B -tähtiin tai niiden puuttumiseen.
Minä kirjoitin tuon ensimmäisen kommentin Vasabladetin arvosteluun liittyen. Arvio oli minunkin mielestäni ihan positiivinen, mutta koska tiedän Patrik Backin kirjoittavan usein KAJ:sta ja yleensä muita toimittajia positiivisempaan sävyyn, ryhdyin vähän pelkäämään mitä yleensä paljon kriittisempi media Hbl Jakobin suorituksesta lausuu.
Jälkikäteen tosin mietin, että tarkoittikohan hän noilla Gambämark ja Botnia Paradise viittauksillaan sitä, että Jakobin Mårten rooli muistuttaa hänen Josua ja Benjamin roolejaan eli että hän esiintyisi musikaaleissa jotenkin stereotyyppisesti.
Itse en ole esitystä vielä nähnyt, mutta odotan mielenkiinnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kirjoitin tuon ensimmäisen kommentin Vasabladetin arvosteluun liittyen. Arvio oli minunkin mielestäni ihan positiivinen, mutta koska tiedän Patrik Backin kirjoittavan usein KAJ:sta ja yleensä muita toimittajia positiivisempaan sävyyn, ryhdyin vähän pelkäämään mitä yleensä paljon kriittisempi media Hbl Jakobin suorituksesta lausuu.
Jälkikäteen tosin mietin, että tarkoittikohan hän noilla Gambämark ja Botnia Paradise viittauksillaan sitä, että Jakobin Mårten rooli muistuttaa hänen Josua ja Benjamin roolejaan eli että hän esiintyisi musikaaleissa jotenkin stereotyyppisesti.
Itse en ole esitystä vielä nähnyt, mutta odotan mielenkiinnolla.
Jakob itse hyväksyi typecastingin aamun X3M-haastattelussa.
Juuri ilmestyi Hublan arvio. En pääse lukemaan kuin otsikon, mutta se on erittäin positiivinen.
https://www.hbl.fi/kultur/ni-kan-pusta-ut-hajpade-anglagard-ar-en-succe/
Vierailija kirjoitti:
Juuri ilmestyi Hublan arvio. En pääse lukemaan kuin otsikon, mutta se on erittäin positiivinen.
Erinomainen arvio ja Jakobkin saa kovasti kehuja. Ilmeisesti koko joukko on korkeatasoinen. Erityisesti odotan nyt "ukkojen" osuutta. Niin paljon heitä on kehuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erinomainen arvio ja Jakobkin saa kovasti kehuja. Ilmeisesti koko joukko on korkeatasoinen. Erityisesti odotan nyt "ukkojen" osuutta. Niin paljon heitä on kehuttu.
Todellakin huippuhyvä arvio ja saa minut odottamaan entistäkin enemmän, että pääsen itse näkemään esityksen.
Voisiko joku teistä, joka pääsee lukemaan tuon Hbl:n arvion, mitenkään referoida sen meille osattomille vähän tarkemmin? Joo tiedän, pitäisi tietysti itse kunkin maksaa lukemastaan, mutta kun ei vaan hyvällä tahdollakaan pysty kaikkia lehtiä tilaamaan kun niitä tulee jo nyt periaatteessa liikaa.
Kun nyt Gry tuli puheeksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin huippuhyvä arvio ja saa minut odottamaan entistäkin enemmän, että pääsen itse näkemään esityksen.
Pahus. Nyt kiinnostuin entistä enemmän. Mulla olisikin jo huomenna aikaa mennä katsomaan, mutta täältä periferiasta on viikonloppuisin onnettomat yhteydet Helsinkiin. Pitänee jättää käynti johonkin arkipäivään, jolloin kulkeminen on sentään hieman sujuvampaa. Vaikka en kyllä millään malttaisi!
svenska.yle .fi Recension: Alla stjäl showen i Svenska Teaterns Änglagård
Lasse Garoff, Yle: Den här teaterupplevelsen är en odelad fröjd. Det vankas klämmiga sång- och dansnummer och ett varmhjärtat drama där all komisk potential tas tillvara.
Men framför allt så verkar alla helt enkelt ha så himla roligt föreställningen igenom. Det känns sällsynt att se en så slipad musikal levereras med sådan tvättäkta spelglädje och på bästa sätt folkligt publikfriande.
Vierailija kirjoitti:
svenska.yle .fi Recension: Alla stjäl showen i Svenska Teaterns Änglagård
No vau, tältä kriitikoltahan pärähtää (kuvaannollisia) tähtiä niin pitkä rivi ettei pysty laskemaan. Hän näköjään kuuluu niihin, jotka arvioidessaan selittävät yksityiskohtaisesti myös juonen. Mulle se oli oikein mukavaa, kun en juonta ennestään tuntenut. Kuulostaa niin Gambämarkilta, niin Gambämarkilta, maustettuna ripauksella Botnia Paradisen Benjaminia. Ehkä tarinoita on tosiaan maailmassa vain yksi ja muut sen erilaisia versioita. Mutta Svenskanin Änglagård vaikuttaa tämän perusteella lumoavalta tapaukselta.
Tove Djupsjöbacka, HBL: Och hur klarar sig då kvällens kanske mest omtalade aktör, KAJ-Jakob Norrgård som Mårten? Alldeles utmärkt. Här finns något äkta i tonfallet, och röstligt är det också helgjutet.
Vierailija kirjoitti:
Tove Djupsjöbacka, HBL: Och hur klarar sig då kvällens kanske mest omtalade aktör, KAJ-Jakob Norrgård som Mårten? Alldeles utmärkt. Här finns något äkta i tonfallet, och röstligt är det också helgjutet.
Jei! Ei "ihan hyvin" vaan alldeles utmärkt! Mä niin tiesin tämän jo ennalta. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jei! Ei "ihan hyvin" vaan alldeles utmärkt! Mä niin tiesin tämän jo ennalta. :D
Kaikkihan me tiedettiin... oltiin vaan hermoilevinaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos haastattelun referoinnista. En itse päässyt kuuntelemaan sitä. Kiinnostavia juttuja siinä.
Naurattaa tuo mainittu taksikuski, joka tiesi KAJ:n muttei tunnistanut Jakobia.
Heidän arkiset siviiliminänsä siviilivaatteissa ovat niin erilaiset kuin lavahahmot, että mä ymmärrän hyvin taksikuskia. Me kajahtaneet toki tunnistettaisiin heidät pilkkopimeässä ja sidotuin silmin, mutta on olemassa myös ns. tavallisia kansalaisia, joilla saattaa elämässä olla muutakin sisältöä kuin poikien jokaisen kulmakarvojen värähdyksen tarkkailu.
Kertoihan Kevinkin taannoin, kuinka hän koiraa ulkoiluttaessaan kerran pysähtyi juttelemaan jonkun toisen narunjatkeen kanssa. Tämä toinen kertoi muun rupattelun lomassa kuulleensa, että sen vöyriläisen viisuyhtyeen jäsen käy samassa koirapuistossa ja kysyi, tietäisikö Kevin, kuka niistä kolmesta. Kevin pahoitteli, ettei hänellä ole asiasta tietoa.
Kuuntelin nyt tuon aamuisen radiohaastattelun. Taksikuski oli suomenruotsalainen ja kysyi missä esityksessä Svenskanissa Jakob esiintyy. Hän kertoi, mutta esitys ei ollut kuskille tuttu. Sitten kuski sanoi, että Jakob kuulostaa vähän ”pampaslaiselta” ja kysyi onko ottanut KAJ:lta vaikutteita (jos nyt ymmärsin tämän kohdan oikein).
Kriitikon mielipide on vain yhden ihmisen mielipide. Kriitikon tehtävä on myös löytää jotain "kritisoitavaa". Joo sinänsä kiinnostavaa nähdä mitä Hbl kirjoittaa.
On varmaan paljon teatterikappaleita, jotka eivät ole kriitikoiden suosiossa, mutta nousevat ns. suuren yleisön suosikeiksi - ja päinvastoin. Mä luen varmasti mielenkiinnolla arvostelut, mutta menen itse katsomaan avoimin mielin, ja muodostan sitten oman käsitykseni ja mielipiteeni esityksestä. Ja jos se tuottaa mulle mieleenpainuvan taide-elämyksen, niin se on pääasia. Se riittää.