Miksi Tallinnassa kaikilla asiakaspalvelijoilla on naama nurinpäin? 😳
Siis aivan jäätävää - eivät katso edes kohti! Tuolla menolla saisi Suomessa kenkää viikossa!
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Se vähän riippuu missä asioi. Jos menee sinne missä on halpaa, niin ei varmaan saa laatua. Jos oma asenne on ylimielinen virolaisia kohtaan, niin ei varmasti saakaan kovin hyvää palvelua.
Suomalaisilla, etenkin miehillä, on kuvitelma, että jos hymy ei ole korvasta korvaan ja asenne mielistelevä, niin palvelu on huonoa. Se, että joku pitää naamansa peruslukemilla, ei tarkoita että olisi epäystävällinen. Meillä virolaisilla on onneksi itsetunto kohdillaan. Tulevana viikonloppuna on muuten taas laulujuhlat. Meillä on ilo ylimmillään.
Hyvä aitoja ihmisiä ja pidätte hyvin perinteistä kiinni mikä on plussaa.
Enimmäkseen ystävällistä kohtelua olen Virossa saanut. Silloin Viron itsenäistymisen aikaan ja vielä jonkun aikaa sen jälkeenkin, oli palvelu olematonta ja välinpitämätöntä. Nyt on mielestäni ihan eri meininki.
Olikohan kansainvälisillä suurmarkkinoilla lompakkomyyjä Virosta?
Todella törkymöykky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä muista aina Seurasaaren lähellä sen kahvilanpitäjän. Vuosia sitten kahvi maksoi 5 eur. Totesin siinä puolisolleni, että onhan kallis. Tämä kahvilanpitäjä tokaisi, teille on!
Seurasaaren?
Niin, Helsingissä. Laittoi hiljattain lapun luukulle. Ihmiset odottavat nykyään vastinetta rahoilleen. Ei kelpaa mikään neukkulameininki.
Vierailija kirjoitti:
Minusta palvelu on ynseää entisissä Neuvostoliiton ja Jugoslavian maissa. Viro ei ole tässä poikkeus. Pärnussa oli jopa pahempaa ynseyttä kuin Tallinnassa. Minusta tämä ei ole ihmisestä kiinni. Olen aina itse ystävällinen ja selvinpäin. Muualla palvelu on ollut pääsääntöisesti parempaa.
Palvelu on ynseää myös turistikohteissa. Yriäpä tilata jossain Madeiralla paikallisten suosimassa kahvilassa jotain. Et välttämättä saa palvelua ollenkaan. Eipä siinä. Voin viedä rahani muuallekin.
Virossa on neukkuajan ajatukset, jos hymyilet olet alempiarvoinen. Pitää olla tyly jottei kukaan kuvittele että olet palvelijan roolissa. Niinhän virolaiset toimii täälläkin, virolaisilta lääkäreiltä saa hyvin lyhyitä ja tylyjä kommentteja ja hymyä tai ystävällisyyttä ei millään.
Vierailija kirjoitti:
Ovat tylyjä ja ylimielisiä, miettikääpä kuinka paljon rikollisia meille on sieltä päin tullut.
Ja täältä mennyt sinne. Veikkaan että enemmän ovat saaneet meiltä veropakolaisia. Siis ulosottovelallisia.
sujuvaa englantia, vältän pahimpia turistipaikkoja. Tallinnassa palvelu on suopean ystävällistä, hieman pidättyväistä. Suomessa on enemmän sellaista tekohilpeyttä.
Vierailija kirjoitti:
sujuvaa englantia, vältän pahimpia turistipaikkoja. Tallinnassa palvelu on suopean ystävällistä, hieman pidättyväistä. Suomessa on enemmän sellaista tekohilpeyttä.
Suomessa on amerikkalainen asiakaspalveluhenki jota odotetaan _kaikkien_ noudattavan, ja alalla siihen koulutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Virolaisilla onkin vähän töksähtelevä puhetyyli ja kehonkieli eroaa suomalaisesta jonkun verran. Suomalaisia vastaan ei ole kenelläkään mitään negatiivista, ne ajat ovat jo vuosia sitten ohi. Lisäksi on huolia toimeentulosta ja muusta, se vetää naaman väkisin kireäksi. Virolaisena tässä vaan juttelen
Voi olla että suomalaisesta työttömästäkään ei ole enää asiakaspalvelijaksi kun on lievästi sanottuna kuormittunut vaikeasta taloudellisesta tilanteesta ja naama aina norsunvitulla.
Johtunee Neuvostoliittoajoista. Venäläiseen asiakaspalvelukulttuuriin kuuluu töykeys. Asiakkaat ovat töykeitä ja asiakaspalvelijat ovat töykeitä. Kaikki tapaamani venäläiset asiakaspalvelijat ovat Suomessakin olleet naama nurinpäin, poislukien laborantit.
Voi olla pakotettuja töihin. Ja jos palkka pieni. Osa harjoittelemassa? Kenties liian pitkiä päiviä, ei vaihtomiehiä tai naisia. Pääkaupunki voi olla myös tunteilta viileämpi eri maissa kuin muut paikat.
Tietyllä tapaa on hienoa, että meillä on oma siirtomaa. Käyn kerran vuodessa Virossa ja suomalaisena oletan palvelun olevan hyvää
Katherine.Rosemary kirjoitti:
Mietippä itse jos tekisit työtä orjapalkalla täysipäiväisesti alle 1000ekk jaksaisitko olla iloinen?
Eikö siellä pitänyt olla korkeampi elintaso kuin suomessa ja kaikki huomattavasti halvempaa joku nyt tehnyt suuren kusetuksen ja te viinarallikuskit uskotte kaiken.
Happamien ilmeiden takia en lomaile Virossa.
Suomi on maksanut sinne jopa lapsilisiä. Mutta heidän mielestään suomalaiset on poroja.
Harrastavat myös kummallista kaksinaismoraalia Kallasta myöten. Käyvät kyllä Suomessa lypsämässä suomalaisten rahoja. Mutta itse eivät ole valmiita ottamaan Eu:n muuttoaaltoa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä, Viro on aika ankea maa.
Virolaiset ei tykkää suomalaisista. Katsokaapa käytöstä Suomessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä, Viro on aika ankea maa.
Virolaiset ei tykkää suomalaisista. Katsokaapa käytöstä Suomessa!
Suomessa ei ole pakko olla. Tämä on vapaa maa. Josta ihan jokainen ulkkis voi poistua.
Neuvostoliiton peruahan tuo on, sama havaittavissa muissakin vanhoissa itäblokin maissa.
Voi kyllä allekirjoittaa asian. Silja Linen ajoilta jäi jotenkin tavaksi, että käyttää siljan laivoja, koska Viking Linesta oli se vanha stereotypia, että ovat bilekippoja ja silja on sitä parempaa.
Kuitenkin sen jälkeen kun Silja meni tallinkille, sai hämmästyä siitä henkilökunnan töykeydestä, sekä laivojen huonosta kunnosta.
Tämän jälkeen kokeilumielessä vaihdoin Viikkarille ja olin häkeltyneen hämmästynyt siitä, että palvelu oli yhtäkkiä ystävällistä ja asiallista (Suomalaiset työntekijät), sekä laivat siistejä ja ylläpidettyjä. Huvittavina pikku yksityiskohtina oli se, että yöllä sai ostettua kahviosta leipiä ja kahvia. Siljalla kaikki paikat oli aina järjestäen kiinni.
Mutta eihän mikään pakota Viroon rahojaan viemään. Vanha kaupunki on tietysti todella kaunis, mutta kun sen kerran on nähnyt, se riittää. Muuta erikoista nähtävää Virossa ei ole.
Kehnoja kokemuksia on ravintoloissa Talliinan ravintoloissa, jossa Tarjoilija tuo viinipullon pöytään, vaikka asiakkaat ei ole tilannut tuotetta. Sitten kun kehoittaa viemään pullon pois, niin ympeä ilme valtaa henkilökunnan, sekä töykeä tekotapa napata pullo takaisin. Tämä on Viron nykypäivän kulttuuria, koska turistien ostovoima on tippunut. taikka turhasta tuotteesta ei haluta maksaa. Eräs Ruotsinmaan turisti ihmetteli samassa pöydässä taannoin, että mitä järkeä on suomalaisen rampata säännöllisesti Tallinnan kulmilla. Käyttötavarat on samaa hintatasoa kuin Helsingissä ja ravintolahinnat samoin. Itse olen päättänyt, että en seuraavaan 3-4 vuoteen käy Virossa matkustamassa, vaan sijoitan suomen maaperän palveluihin.