Miksi Tallinnassa kaikilla asiakaspalvelijoilla on naama nurinpĂ€in? đł
Siis aivan jÀÀtÀvÀÀ - eivÀt katso edes kohti! Tuolla menolla saisi Suomessa kenkÀÀ viikossa!
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Et sitten neukkuaikaan Tallinnassa poikennut?
TÀllaiselle vanhalle tÀtille tuli myös mieleen neuvostoliittolainen palvelukulttuuri. MenetetyssÀ Karjalassa 2012 veraillessani asiakaspalvelu oli myös mitÀ oli. Puhuttiin puhelimeen samalla kun palveltiin maksavaa asiakasta, vaihtorahat viskattiin tiskiin, ei otettu katsekontaktia, hymystÀ puhumattakaan. Kiitos ja olkaa hyvÀ, pÀivÀÀ ja nÀkemiin eivÀt onnistuneet millÀÀn kielellÀ.
Minulle opetettiin jo ensimmÀisessÀ kesÀtyöpaikassa torimyyjÀnÀ teini-ikÀisenÀ nÀmÀ perusasiat.
Minusta palvelu on ynseÀÀ entisissÀ Neuvostoliiton ja Jugoslavian maissa. Viro ei ole tÀssÀ poikkeus. PÀrnussa oli jopa pahempaa ynseyttÀ kuin Tallinnassa. Minusta tÀmÀ ei ole ihmisestÀ kiinni. Olen aina itse ystÀvÀllinen ja selvinpÀin. Muualla palvelu on ollut pÀÀsÀÀntöisesti parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista ei kauheasti tykÀtÀ siellÀ. Muut saavat parempaa palvelua.
TÀmÀ. Poroina meidÀt siellÀ tunnetaan. Me Suomalaiset olemme itse törkeitÀ ja sikailevia siellÀ.En yhtÀÀn ihmettele. Asuin siellÀ, kun opiskelin siellÀ, siis Tarttossa, mutta kÀvin Tsllinnassa usein. KyllÀ hÀvetti olla suomalainen todella usein.
Tuo on 1990- luvun peruja. Suomalaiset nostivat Viron suosta Neukkujen jÀlkeen. On ihan turha vittuilla ja nÀyttÀÀ paskaista naamaa nyt. Juopot ovat ehdoton pieni vÀhemmistö nykyÀÀn.
Vierailija kirjoitti:
NehÀn ovat sellaisia semineukkuja ja se nÀkyy palvelussa. Mutta on se muuttunut parempaan pÀin. 25 vuotta sitten oli paljon pahempaa.
Niin kun turistipaikoissa on vielÀ paljon venÀjÀnkielistÀ porukkaa halvalla asiakaspalvelijoina. Virolaiset eivÀt ole sen enempÀÀ semineukkuja kuin mikÀÀn. Tyyli on tosiaan muuttunut paljon. YmmÀrtÀvÀt pikkuhiljaa miten tulee tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÀmÀ. Poroina meidÀt siellÀ tunnetaan. Me Suomalaiset olemme itse törkeitÀ ja sikailevia siellÀ.En yhtÀÀn ihmettele. Asuin siellÀ, kun opiskelin siellÀ, siis Tarttossa, mutta kÀvin Tsllinnassa usein. KyllÀ hÀvetti olla suomalainen todella usein.
Onko virlaiset muka vÀhÀn tyhmiÀ? EivÀt osaa suhteuttaa omaa kÀytöstÀÀn asiakkaa ystÀvÀlliseen ja asialliseen kÀytökseen?
VirovenÀlÀinen palvelukulttuuri on karmeaa. Tallinkin Europalla aikoinaan erehdyin kysymÀÀn hyttitamaralta lisÀtyynyÀ: katse ja asenne minua kohtaan oli kuin rikollinen olisi kysynyt. Olimme pienen lapsen kanssa matkalla.
Vierailija kirjoitti:
VirovenÀlÀinen palvelukulttuuri on karmeaa. Tallinkin Europalla aikoinaan erehdyin kysymÀÀn hyttitamaralta lisÀtyynyÀ: katse ja asenne minua kohtaan oli kuin rikollinen olisi kysynyt. Olimme pienen lapsen kanssa matkalla.
TiedÀtkö paljonko noita tyynyjÀ ja pyyhkeitÀ hÀviÀÀ?
Olenkohan minÀ kÀynyt eri Tallinnassa? Minua on palveltu ystÀvÀllisesti, mutta olenkin jo vÀhÀn vanhempi tÀti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TiedÀtkö paljonko noita tyynyjÀ ja pyyhkeitÀ hÀviÀÀ?
En eikÀ kuulu minulle. Pyysin itselleni hyttiin, kun tarvitsen toisen tyynyn!
Hiuskiinne maksoi 20 euroa 20 vuotta sitten. Tais olla hatusta vedetty hinta
Ovat tylyjÀ ja ylimielisiÀ, miettikÀÀpÀ kuinka paljon rikollisia meille on sieltÀ pÀin tullut.
Virossa linnutkin ovat vihaisia => angry birds...
Neukkuaikainen palvelumenttaliteetti ei ole vielÀ lÀhtenyt kaikista virolaisista asiakaspalvelijoista. Luulisi, ettÀ edes tipin toivossa voisi vÀhÀn hymyillÀ.
Virolaisilla onkin vÀhÀn töksÀhtelevÀ puhetyyli ja kehonkieli eroaa suomalaisesta jonkun verran. Suomalaisia vastaan ei ole kenellÀkÀÀn mitÀÀn negatiivista, ne ajat ovat jo vuosia sitten ohi. LisÀksi on huolia toimeentulosta ja muusta, se vetÀÀ naaman vÀkisin kireÀksi. Virolaisena tÀssÀ vaan juttelen
Ilmeisesti huonoja teeskentelmÀÀn.
Olen kÀynyt Virossa aktiivisesti työn puolesta ja perheeni kanssa lomalla noin 10 vuotta. En kyllÀ voi allekirjoittaa tÀtÀ vÀitettÀ.
Olen saanut lÀmmintÀ, ystÀvÀllistÀ ja asiallista kohtelua. Ei mielistelevÀn teennÀistÀ. Puhun ja ymmÀrrÀn muutaman sanan viroa ja olen keski- ikÀinen nainen. Toki siellÀ ollaan tylyn oloisia ja joskus totisia, mutta pohjimmiltaan ihan ok tyyppejÀ. En myöskÀÀn kaipaa mitÀÀn teennÀistÀ mielistelyÀ.
Se vĂ€hĂ€n riippuu missĂ€ asioi. Jos menee sinne missĂ€ on halpaa, niin ei varmaan saa laatua. Jos oma asenne on ylimielinen virolaisia kohtaan, niin ei varmasti saakaan kovin hyvÀÀ palvelua. 
Suomalaisilla, etenkin miehillĂ€, on kuvitelma, ettĂ€ jos hymy ei ole korvasta korvaan ja asenne mielistelevĂ€, niin palvelu on huonoa. Se, ettĂ€ joku pitÀÀ naamansa peruslukemilla, ei tarkoita ettĂ€ olisi epĂ€ystĂ€vĂ€llinen. MeillĂ€ virolaisilla on onneksi itsetunto kohdillaan. Tulevana viikonloppuna on muuten taas laulujuhlat. MeillĂ€ on ilo ylimmillÀÀn. 
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on 1990- luvun peruja. Suomalaiset nostivat Viron suosta Neukkujen jÀlkeen. On ihan turha vittuilla ja nÀyttÀÀ paskaista naamaa nyt. Juopot ovat ehdoton pieni vÀhemmistö nykyÀÀn.
Suomalaiset nostivat Viron. Muahhaha. No juu ei. KyllÀ me ihan itse noustiin sieltÀ nollasta. Ja ollaan nyt jo menty monessa asiassa edelle.
Vierailija kirjoitti:
Neukkuaikainen palvelumenttaliteetti ei ole vielÀ lÀhtenyt kaikista virolaisista asiakaspalvelijoista. Luulisi, ettÀ edes tipin toivossa voisi vÀhÀn hymyillÀ.
Haluat hymyn rahasta. Toimii ehkÀ thaikkulassa.
Niin missÀhÀn paikoissa nÀmÀ valittajat ovat oikein kÀyneet. Kun ei ole huonoa palvelua kohdalle sattunut. Itse tosin suosin paikallisten baareja ja kuppiloita hiukan etempÀÀ. On kÀyty kyllÀ vanhassakaupungissa ja keskustassakin monet kerrat. On muodostunut joukko suosikki paikkoja joissa kaikissa ei millÀÀn aina ehdi poiketa.