Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi mies kestää vaimoa, joka on lähes aina pahalla tuulella?

Vierailija
01.07.2025 |

Ja miten nainen itse kestää liitossa, jossa ei viihdy? Vuosia, ei vain kuukausia tai tilapäisesti.

Ja ainakaan miehen kohdalla ei ole kyse siitä, etteikö muuta seuraa löytyisi. Hän on todella pitkä, raamikas ja mukava mies, ns. statusmies tulojen ja ammatin osalta.

Miten rakkaus kestää jatkuvaa nalkuttamista ja huonoa kohtelua? Itse en muuta syytä keksi kuin sen, että mies on tehnyt jotain ns. pahaa, jota pitää sovittaa. Mutta en olisi tuolla tavalla käyttäytyvän ihmisen kanssa edes viikkoa. 

Molemmille olisi mielestäni parempi erota, jos toista ei yhtään kunnioita ja elämä on pelkkää riitelyä. Ja näin on lopulta käynytkin muiden vastaavalla tavalla käyttäytyneiden parien kanssa, pitkiä liittoja.

Kaipa se vanha rakkaus vieläkin joskus pilkahtaa esille vai mistä on kyse?

Kommentit (169)

Vierailija
141/169 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä he eivät ole tahoillaan muunlaista parisuhteen mallia saaneet omissa lapsuudenkodeissaan, ja ajattelevat, että näin sen pitääkin mennä. 

Väsynyt, salaa syyllistävä ajattelumalli. Aikuiset ihmiset eivät sokeina kopioi vanhempiensa asioita. Vai tuleeko jokaisesta bussikuskin lapsesta bussikuski, koska on vanhemmaltaan saanut bussikuskin ammatin mallin? 

Vierailija
142/169 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ehkä sä ajattelet, että se mies voisi löytää paremmankin naisen, mutta mies on eri mieltä eikä uskalla ottaa sitä riskiä, että jäisi yksin.

Ja ehkä jotkut miehet saavat kicksejä siitä, että nainen nalkuttaa.

Varmaan nalkuttamiseenkin tottuu. Vaikea uskoa, että siitä varsinaisesti kiksejä saisi :)  Kyllä olen todella sitä mieltä, että eron jälkeen molemmat voivat löytää paremman puolison ihan vain siitä syystä, että olen nähnyt niin tapahtuvan. Toki sitä ei voi kenellekään varmuudella luvata. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/169 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä he eivät ole tahoillaan muunlaista parisuhteen mallia saaneet omissa lapsuudenkodeissaan, ja ajattelevat, että näin sen pitääkin mennä. 

Väsynyt, salaa syyllistävä ajattelumalli. Aikuiset ihmiset eivät sokeina kopioi vanhempiensa asioita. Vai tuleeko jokaisesta bussikuskin lapsesta bussikuski, koska on vanhemmaltaan saanut bussikuskin ammatin mallin? 

Itse asiassa tästä on olemassa tutkimusnäyttö, että turvaton kiintymyssuhdemalli säilyy läpi elämän useimmiten. Ja valitettavasti myös turvallinen kiintymyssuhde voi muuttua turvattomaksi, jos nuoruuden suhteissa ja myöhemmässä elämässä tulee paljon kolhuja eli malli ei ole stabiili. Mm. psykiatri Jari Sinkkosen kirjassa Kiintymyssuhteet elämänkaaressa esitellään asiaa laajemmin tutkimustulosten kautta. Ap

Vierailija
144/169 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persevä, rintava ja auliisti antava nainen saa paljon anteeksi. Yleensä heivataan hiuksista v:ttuun kun rupsahtaa.

Vierailija
145/169 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet nalkuttaisivat ainakin yhtä paljon, jos vaimo jättäisi kaikki kotityöt tekemättä. Asiat kannattaa ajatella loppuun saakka.

En usko, miehille kodin siisteys ei ole niin tärkeää kuin naisille tai on ainakin paljon harvinaisempaa kuin naisten kohdalla. Itse asiassa jokaisessa näissä eronneissa pareissa ja esimerkkiparissakin mies on hyvin aktiivinen kotitöissä (nyt vasta tajusin kun tuli puheeksi), mutta se on varmasti vain sattumaa (pareja ei ole niin kovin monta). Ap

Salarakkaan silmät ovat sokeat. He näkevät vain haavekuviaan.

Vierailija
146/169 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan samasta syystä, kuin nainen pysyy suhteessa, jossa häntä kohdellaan huonosti. 

Vierailija
147/169 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan samasta syystä, kuin nainen pysyy suhteessa, jossa häntä kohdellaan huonosti. 

Sanopa muuta. Mutta kun osapuolet ovat niin päin, että nainen ilkeilee miehelle, nähdään palstalla herkästi niin päin, että syy on miehessä. Eivätkä miehetkään esitä samanlaisia syitä kuin naiset esittävät kuten traumasidosta tai vastaavaa. Miehet eivät halua nähdä miestä uhrina.

Mutta sinänsä en itse näe asioita siten, että olisi vain syyllinen, yksi tai useampi. Kun avioliitto menee pieleen, on molemmilla vastuuta ja syyt tulevat laajemmalta alalta kuin senhetkisestä käytöksestä - osa tulee lapsuudesta asti. Jos ei koe ansaitsevansa rakkautta, ei sitä huomaa kaivata ja voi olla niinkin päin, ettei osaa ottaa vastaan rakkautta. Ei ole mikään itsestäänselvyys sekään, vaan vaatii tottumusta. Yhdessä tietämässäni liitossa oli toisen aina tavalla tai toisella mitätöitävä se, jos hän sai kehuja. Hän haukkui itse itseään heti perään ikään kuin nollatakseen positiivisen palautteen. Olen usein tavannut ihmisiä, jotka eivät osaa tai pysty ottamaan hyvää vastaan. He ajattelevat, että kaikessa voi olla jokin ilkeä juoni takana. Tosin tämä ei koske esimerkkini pariskuntaa. Ap

Vierailija
148/169 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sinä AP aina hyvällä tuulella? Viesteistäsi päätellen et vaikuta siltä. Mitä sinä tuot sinun parisuhteeseen? 

Minä voin vilpittömästi sanoa että olen suurimmaksi osaksi ajasta todella hyvällä tuulella. Mutta tietysti on myös hetkiä kun ei voi tätä olla. Ne hetket ovat todella pieniä. Ja jos riitoja tulee niin me saadaan ne sovittua helposti ja nopeasti. 

Suurimmaksi osaksi meidän parisuhteessa on monenlaista läheisyyttä, toisen huomioimista, seksiä, romanttisia iltoja ja annamme mielestämme todella hyvän mallin parisuhteesta ja perhe-elämästä lapsille.

Minulla ei myöskään ole tarvetta millään tavalla puuttua toisten parisuhteisiin. Miksi kenenkään tarvitsee? 

Vierailija
149/169 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin tiedän yhden parin, joka osin muistuttaa kuvaustasi. Ainakin vaimo "kuittailee" miehelle koko ajan ja joka pikkuasiasta, täysin aiheetta siis, näin ulkopuolelta kuultuna. Itse en pystyisi katselemaan, koska mitenkähän pahaa se on silloin, kun vieraita ei ole paikalla...

Vierailija
150/169 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin tiedän yhden parin, joka osin muistuttaa kuvaustasi. Ainakin vaimo "kuittailee" miehelle koko ajan ja joka pikkuasiasta, täysin aiheetta siis, näin ulkopuolelta kuultuna. Itse en pystyisi katselemaan, koska mitenkähän pahaa se on silloin, kun vieraita ei ole paikalla...

Niinpä, näitä pareja todella on jonkun verran. Ja kirjoitit viimeisenä sanasta sanaan saman lauseen kuin itsekin aiemmin kirjoitin. Ei tuollaista jaksa kuunnella hirveän montaa vuotta, vaan ystävyys jää. Miten sinulle on käynyt ystäväpariskunnan kanssa, vieläkö olette yhteyksissä? Ap

Vierailija
151/169 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä AP aina hyvällä tuulella? Viesteistäsi päätellen et vaikuta siltä. Mitä sinä tuot sinun parisuhteeseen? 

Minä voin vilpittömästi sanoa että olen suurimmaksi osaksi ajasta todella hyvällä tuulella. Mutta tietysti on myös hetkiä kun ei voi tätä olla. Ne hetket ovat todella pieniä. Ja jos riitoja tulee niin me saadaan ne sovittua helposti ja nopeasti. 

Suurimmaksi osaksi meidän parisuhteessa on monenlaista läheisyyttä, toisen huomioimista, seksiä, romanttisia iltoja ja annamme mielestämme todella hyvän mallin parisuhteesta ja perhe-elämästä lapsille.

Minulla ei myöskään ole tarvetta millään tavalla puuttua toisten parisuhteisiin. Miksi kenenkään tarvitsee? 

Itsekin hieman ihmettelin viestejä, joissa kehotettiin ottamaan esille riidat pariskunnan itsensä kanssa. Jos kyseessä olisi läheinen ystävä, tekisin niin, mutta kyseessä ei ole kuten jo kerroinkin. Tässä tilanteessa vähennän yhteydenpitoa ja puhun asiasta vain, jos heistä jompi kumpi itse tekee asiassa aloitteen. Ap

Vierailija
152/169 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ehka asioita joita et tieda.

Vitttuileva ihminen yleensa karsii jostakin. Sairaus, pelot, oma heikkous jne. Ehka vaikea elamantilanne. Rahakriisi.  Ulospain ei kaikki nay. Elama voi nayttaytya unelmalta, vaikka on taytta helvettia.

Itse ajauduin tilaan, jossa mies kayttaytyy noin, mutta ei suostu lahtemaan. Minulla riittaa viela ymmarrysta ja uskoa parempaan huomiseen, mutta lopulta, jos muutosta ei tule joudun eroamaan.

Vierailija
153/169 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa tästä on olemassa tutkimusnäyttö, että turvaton kiintymyssuhdemalli säilyy läpi elämän useimmiten. Ja valitettavasti myös turvallinen kiintymyssuhde voi muuttua turvattomaksi, jos nuoruuden suhteissa ja myöhemmässä elämässä tulee paljon kolhuja eli malli ei ole stabiili. Mm. psykiatri Jari Sinkkosen kirjassa Kiintymyssuhteet elämänkaaressa esitellään asiaa laajemmin tutkimustulosten kautta. Ap

Turvaton kiintymyssuhdemalli on lapsen ja vanhemman välinen ongelma, ei lapsen ongelma suhteessa vanhempien keskinäiseen parisuhteeseen. 

Vierailija
154/169 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli tästä mieleen yksi vanha pariskunta, jossa mies oli se vihainen ja tyytymätön ja nainen oli tuttu. Mies ei yleensä seuraan liittynytkään, kun nainen kutsui ystäviään kotiinsa, mutta silloin kun hän oli paikalla, hän puhui meidän muiden mielestä ikävästi.

Ajattelimme, ettei asia kuulu meille. Se oli heidän keskinäinen juttu eikä oikeastaan vaikuttanut meihin mitenkään. 

Vierailija
155/169 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ehka asioita joita et tieda.

Vitttuileva ihminen yleensa karsii jostakin. Sairaus, pelot, oma heikkous jne. Ehka vaikea elamantilanne. Rahakriisi.  Ulospain ei kaikki nay. Elama voi nayttaytya unelmalta, vaikka on taytta helvettia.

Itse ajauduin tilaan, jossa mies kayttaytyy noin, mutta ei suostu lahtemaan. Minulla riittaa viela ymmarrysta ja uskoa parempaan huomiseen, mutta lopulta, jos muutosta ei tule joudun eroamaan.

Uskon itsekin, että näissä tilanteissa on usein kyse vähittäisestä ajautumisesta, ellei sitten pettämisestä tai muusta vakavasta kriisistä, joka on jäänyt käsittelemättä. Mikä on oma takarajasi muutokselle? Puoli vuotta, vuosi vai millaisista aikamääristä puhutaan? Mitä tarkoitat sillä, ettei mies suostu lähtemään?

Kiitos viestistäsi, aika vähän tähän on tullut vastauksia ihmisiltä, joilla on ns. tilanne päällä. Toivottavasti teidän kohdallanne tilanne paranee ja uskosi parempaan huomiseen saa tukea. Ap

Vierailija
156/169 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Turvaton kiintymyssuhdemalli on lapsen ja vanhemman välinen ongelma, ei lapsen ongelma suhteessa vanhempien keskinäiseen parisuhteeseen. "

Perhedynamiikka perustuu kiintymyssuhdemalleihin melko pitkälti. Toki on olemassa myös kehityskriisejä ja muita akuutteja kriisejä, jotka eivät johdu kiintymyssuhdemallista. Silloinkin toimimme pitkälti mallimme rakentamien odotusten ja pelkojen vaikutuspiirissä. Lue Sinkkosen kirja, tässä ei ole mahdollista selittää asiaa niin laajalti. Ja muutenkin sain jo aika paljon vastauksia kysymyksiini, kiitos niistä. Ap

Vierailija
157/169 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ehkä sä ajattelet, että se mies voisi löytää paremmankin naisen, mutta mies on eri mieltä eikä uskalla ottaa sitä riskiä, että jäisi yksin.

Varmaan nalkuttamiseenkin tottuu. Vaikea uskoa, että siitä varsinaisesti kiksejä saisi :)  Kyllä olen todella sitä mieltä, että eron jälkeen molemmat voivat löytää paremman puolison ihan vain siitä syystä, että olen nähnyt niin tapahtuvan. Toki sitä ei voi kenellekään varmuudella luvata. Ap

Voivat tai eivät. Ei sillä ole merkitystä, mitä mieltä sinä olet tai kukaan muu. Kyse on niiden kahden parisuhteesta, jolloin vain niiden kahden näkemyksillä on merkitystä.

Vierailija
158/169 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nä tälläisillä miehillä on se kuuluisa sivusuhde jonkun mukavan naisen kanssa. Siksi jaksavat tätä nalkuttavaa vaimoa. Heidän liittonsa on mennyt vessasta alas jo aikaa sitten. Nainen roikkuu miehessä koska on hyvätuloinen mutta on jo huomannut että rakkaus on loppu ja siksi puhuu ilkeästi miehestään. Mies kestää tämän koska sivusuhde, ja koska ovat avioliitossa ilman avioehtoa niin ei halua erota naisesta kun puolet maisuudesta meni tälle.

Vierailija
159/169 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai nytkö siinä miehessä olikin niin paljon vikaa, että krooninen valittaja saisi paremman puolison? Aikamoisen unelmamiehen kuvailit. Ja nyt tiuskija ja julkinen nolaaja löytäisi vielä paremman? 

Yritä nyt vähän skarpata.

Vierailija
160/169 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei. Enkä niin missään väittänytkään?!

Nythän ei kysytty käytöksen OIKEUTUSTA. Vaan syytä. Ja kyllä, nuo voivat olla syynä"

Totta, näennäisiä syitä voi olla miten paljon vain, mutta lopulta kyse on kumminkin laajemmista asioista, jotka selittävät tilannetta. Ap

Ei se ole mikään näennäinen syy, vaan ihan aito, oikea syy.